Toon posts:

new led clock

Pagina: 1
Acties:

• jell
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20-06-2011
hallo,

ik zit in mijn 6de jaar elektronica en dit jaar moet ik een gip maken. dit is een project waar je een heel jaar aan kan werken. maar ik zit met een probleem. ik wil de new led clock maken want ik vind dit een zeer mooi project. mar ik heb me suf gezocht achter de schema's ik heb uren zitten zoeken maar k vond niets. kan er mij iemand helpen met de schema's of een alternatief te geven. ik zou er zeer goe mee geholpen zijn.

dit is een afbeelding van de klok hopelijk kan er mij iemand helpen.

http://www.google.be/imgr...dsp=14&ved=1t:429,r:0,s:0

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Je zit in je 6e jaar "Elektronica" en je wil een compleet schema hebben?

Is 't idee niet een beetje dat je zoiets zelf moet maken?

• Sphere-
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 24-09 14:20
Osiris schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 13:59:
Je zit in je 6e jaar "Elektronica" en je wil een compleet schema hebben?

Is 't idee niet een beetje dat je zoiets zelf moet maken?
Dit is in Belgie gewoon een profiel op de middelbare school zoals hier Natuur en Techniek bijvoorbeeld.
Ze krijgen er niet echt veel elektronica. Uiteraard mag de TS wel meer onderzoek doen en zelf dingen bedenken.

• jell
het is de bedoeling dat we vertrekken van een bestaand schema en daar op verder bouwen. dan moeten we het project maken. maar zonder het schema kan ik niet beginnen daarom vraag ik hulp voor een goed schema.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maarruh is dat niet een standaard LCD matrix klok schema en een zwikkie ledjes die 'roteren'?

Je kunt het waarschijnlijk met een uC en wat standaard ICtjes zo doen verwacht ik ;).

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Osiris
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:22:
Maarruh is dat niet een standaard LCD matrix klok schema en een zwikkie ledjes die 'roteren'?

Je kunt het waarschijnlijk met een uC en wat standaard ICtjes zo doen verwacht ik ;).
Zeker geen rocket-science indeed.

• C1 = 1000 µF
  • C2 = 100 nF
  • C3 = 100 nF
  • C4 = 47 µF
  • IC1 = 7805 spanningsregelaar
Asjeblieft, good luck, have fun :P

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 02:00

Malantur

BBG'er
Wat je linkt is gewoon een schema om een stabiele 5V te maken.. Wat heeft dat te maken met een LED clock?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa het is een vrij goed beginpunt? Maar idd een beetje flauw.. aan de andere kant had de TS zoiets kunnen verwachten op tweakers(!).net.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Malantur

Malantur

BBG'er
Als we gaan verwachten wat iedereen op tweakers alles al kent, dan hadden we tweakers.net niet meer nodig denk ik zo. Een beetje behulpzamer mag wel imho.

Dit zet je waarschijnlijk wel op weg
[EIP] Led Klok

• Osiris
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:41:
Als we gaan verwachten wat iedereen op tweakers alles al kent, dan hadden we tweakers.net niet meer nodig denk ik zo. Een beetje behulpzamer mag wel imho.

Dit zet je waarschijnlijk wel op weg
[EIP] Led Klok
Ja, heel flauw, maar IMO heeft de TS geen moer aan een LED-klok-schema als hij de basis niet beheerst...

Nog een schema, zo van 't interwebz geplukt, 1e resultaat op Google Images op "led clock scheme"..

En de tweede van bovenstaande Google Images-tip:

Maar wat kan de TS daarmee? NIETS als hij geen basis-elektronica-kennis heeft..

En als ik al zo twee schema's kan vinden dan vind ik de "ik heb me suf gezocht achter de schema's ik heb uren zitten zoeken maar k vond niets" niet echt heel erg geloofwaardig.. Komt op mij over als een inzet van 0,0 (want hij geeft verder helemaal geen keywords aan waar ie dan wel niet uren op heeft gezocht...) en dan gaan we ook vanaf 't begin beginnen in dit topic IMO..

Leer iemand vissen en hij heeft de rest van z'n leven te eten ;)

• Malantur

Malantur

BBG'er
Osiris schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:52:
[...]

Maar wat kan de TS daarmee? NIETS als hij geen basis-elektronica-kennis heeft..
Een schema lezen is toch wel een andere zaak dan van 0 op te bouwen. Het eerste kan ik zelf namelijk wel, maar het laatste had mij nooit gelukt.
En als ik al zo twee schema's kan vinden dan vind ik de "ik heb me suf gezocht achter de schema's ik heb uren zitten zoeken maar k vond niets" niet echt heel erg geloofwaardig.. Komt op mij over als een inzet van 0,0 (want hij geeft verder helemaal geen keywords aan waar ie dan wel niet uren op heeft gezocht...) en dan gaan we ook vanaf 't begin beginnen in dit topic IMO..

Leer iemand vissen en hij heeft de rest van z'n leven te eten ;)
Daarin heb je wel gelijk, maar dan kan je nog even goed een hoop keywords neerschrijven. Het schema van de 5V spanningsstabilisatie leert hem 0,0 'vissen'.
Beginnende tweakers wegjaagen door even arrogant en onbehulpzaam te doen maakt je in mijn ogen geen haar beter als hem.

• Osiris
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 16:00:
[...]

Een schema lezen is toch wel een andere zaak dan van 0 op te bouwen. Het eerste kan ik zelf namelijk wel, maar het laatste had mij nooit gelukt.
En 't schema van een LED-klok is ook zó moeilijk te vinden :P (zie hierboven...)

Overigens heeft ie een frikkin jaar ervoor zegt ie. In die tijd kan ie echt wel wat in elkaar bouwen from scratch, als hij maar de motivatie heeft en bereid is de basis ook mee te pakken.

En z'n opdracht om te beginnen met een bestaand schema is natuurlijk ook wel heel erg "vaag".. Verder bouwen op een "bestaand schema van een 100% complete LED-klok" is amper een jaar-project te noemen lijkt me?
[...]

Daarin heb je wel gelijk, maar dan kan je nog even goed een hoop keywords neerschrijven. Het schema van de 5V spanningsstabilisatie leert hem 0,0 'vissen'.
Uiteraard, maar ik heb 'em alvast z'n hengel gegeven. Als ie nu zegt: "jamaar, wth moet ik met zo'n stok en touwtje, ik wil gewoon m'n vis vreten!", dan haak ik af. Als hij aangeeft: "Ok, en wat moet ik er nu mee doen?", dan help je diegene verder ;)

Aftasten van de bereidheid zelf ook moeite te ondernemen :)
Beginnende tweakers wegjaagen door even arrogant en onbehulpzaam te doen maakt je in mijn ogen geen haar beter als hem.
Ik zie het eerder als een oproep tot meer motivatie, maar wat jij wil joh :)

[Voor 30% gewijzigd door Osiris op 13-11-2010 16:08]

• jell
mijn probleem is niet het schema te vinden voor een klok te maken. de schema's dat jij mij gaf had ik allang gevonden voor ik begon te zoeken. het probleem is de leds rondom de klok. hoe schakel ik dat bij dat schema. zodat wanneer er 60 leds branden een minuut bij komt op de display. daar heb ik uren naar gezocht. ik had misschien wat meer uitleg moeten geven bij mijn probleem maar dit is de eerste keer dat ik op deze site kom op aanraden van iemand. dus deed ik dit ik hoop dat jullie mij nog kunnen helpen met dit probleem.

• Malantur

Malantur

BBG'er
Osiris schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 16:02:
[...]

En 't schema van een LED-klok is ook zó moeilijk te vinden :P (zie hierboven...)

Overigens heeft ie een frikkin jaar ervoor zegt ie. In die tijd kan ie echt wel wat in elkaar bouwen from scratch, als hij maar de motivatie heeft en bereid is de basis ook mee te pakken.

En z'n opdracht om te beginnen met een bestaand schema is natuurlijk ook wel heel erg "vaag".. Verder bouwen op een "bestaand schema van een 100% complete LED-klok" is amper een jaar-project te noemen lijkt me?
Ik heb zelf ook een gip moeten maken, het is niet dat hij een jaar lang full time tijd heeft om dit te maken.
Je volgt gewoon les zoals normaal (7 uur per dag ongeveer), en daarbuiten moet je dit project maken. Dan heb je nog enerzijds het project waarin je iets maakt of een proef doet, en anderzijds een verslag hiervan en een onderzoek (in mijn geval moest dat nog eens 40 blz tekst groot zijn).
Natuurlijk kan het in zijn geval nog wel een beetje anders zijn, maar de grote lijnen zijn waarschijnlijk hetzelfde.
jell schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 16:21:
mijn probleem is niet het schema te vinden voor een klok te maken. de schema's dat jij mij gaf had ik allang gevonden voor ik begon te zoeken. het probleem is de leds rondom de klok. hoe schakel ik dat bij dat schema. zodat wanneer er 60 leds branden een minuut bij komt op de display. daar heb ik uren naar gezocht. ik had misschien wat meer uitleg moeten geven bij mijn probleem maar dit is de eerste keer dat ik op deze site kom op aanraden van iemand. dus deed ik dit ik hoop dat jullie mij nog kunnen helpen met dit probleem.
Je hebt op het schema een output van een IC die naar het seconden display gaat. Misschien kan je zelf eens verdiepen in wat voor signaal er uit komt (hoogstwaarschijnlijk BCD), en zoek dan eens op hoe je van BCD leds kan aansturen.

[Voor 27% gewijzigd door Malantur op 13-11-2010 16:26]

• Osiris
  • Niet online
jell schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 16:21:
Dan is 't natuurlijk héééééééél handig om even te vermelden met wat voor schema, die je dus blijkbaar wel gevonden had, verder gaat werken.

Op zich lijkt me het niet lastig om een seconden-teller rondom mee te geven, maar je moet wel weten welk IC wát precies en hóe precies doet in het schema.

Oftewel: datasheets zoeken voor élk IC uit het schema, ondervinden wat het precies doet en waarom.

Deze informatie zie ik ook nergens terug in je posts.

Eigenlijk zie ik nergens wat je nou allemaal al wel gedaan hebt en hoe ver je al bent met begrijpen.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:27
Enorm ingewikkelde elektronica heb je niet nodig, maar je moet er wel over na denken.
Paar van dit soort dingen: Dot Matrix Displays
Een microcontroller (µC), PIC, ATmega.
Wat overige hardware, zoals multiplexers
En iets wat de tijd nauwkeurig vast kan houden en ontvangen (realtime clock, DFC77)

Wat kennis over multiplexen en I²C en basis-elektronica. En je zult moeten leren omgaan met PCB ontwerp software.

Als je het hele jaar ervoor hebt, moet het lukken.

Edit: bijna vergeten 8)7 , je moet ook kunnen programmeren in C, basic, java maar dan embedded.

[Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 13-11-2010 16:50]

• virus.elektro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2017

virus.elektro

profesionele monitor sloper

als ik het goed begrijp wil je een klok maken met een cirkel van 60 leds er om heen. Elke led is 1 seconde,
als er 60 leds aan zijn gaan de minuten 1 omhoog.

oplossing 1 maak het met alleen maar logica
dit kan heel leuk zijn, je krijgt wel een behoorlijk groot schema, maar het is makkelijk in blokken op te delen en daardoor goed te volgen. Je kan dus 1 probleem per keer oplossen en wordt niet meteen in het diepe gegooid.
opzetje: kristal 4,19nogwatMHz -> divider naar 1 hertz -> schuifregister met 60 leds eraan -> tellers met bcd chips naar 7 segments display en wat logica om op de juiste momenten +1 of reset te doen.

voor het kristal even kijken op google, er zijn een paar frequenties die leuk delen naar 1 seconde

oplossing 2 maak het met een microcontroller en logica.
deze oplossing is denk ik de lastigste. 60 leds plus die displays aan een micro is best te doen maar er komt een hoop programmeer werk bij kijken. De hardware voor die 60 leds is denk ik nog het lastigst want dat wordt een timing verhaal.
opzetje: kristal 4,19nogwatMHz -> microcontroller die de 7 segments displays en multiplexers naar de 60 leds aanstuurt.

[Voor 27% gewijzigd door virus.elektro op 13-11-2010 19:44]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Osiris
  • Niet online
Vergeet ook niet een paar blokjes elektronica te fixen zodat 't geheel ook instelbaar is :+

Tenzij je ook DCF77-modules gaat gebruiken en uit 't DCF77-signaal de timestamp weet te extraheren.. :D Maar da's wellicht ietswat te geavanceerd, al weet ik niet of zo'n module dat voor z'n rekening neemt..

• jeroen3
Dit ding bijvoorbeeld. Daar komen alleen pulsjes uit van 100 ms of 200 ms om de seconde waaruit jij de tijd moet halen. Dat is niet alleen een ouderwets systeem, maar het stoort ook ontzettend. Het is namelijk een 77Khz signaal.

Beter is natuurlijk via NTP... maar dat moet via het netwerk, en is ook lastig.

Als je dat lukt krijg je zeker extra punten!

Gewoon eenmalig instellen zoals een quartz clock dus.
Hint

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 14-11-2010 15:43]

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:56

ThaHandy

Discovery Channel

http://www.elektor.nl/art...uari/led-klok.50793.lynkx

ff etsen/vrezen, onderdelen kopen, solderen etvoila, kat in et bakkie :P

[Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 14-11-2010 17:15]

• jell
hallo ik zoek nog altijd voor de led clock en ik heb denk ik een goed schema gevonden om uit te breiden tot de clock die ik wil. Ik heb ook alle informatie opgezocht over de gebruikte ic's in het schema. ik zal nu het schema wat uitleggen de klok waar van ik het schema opgezocht hebt( foto: http://www.elektor.nl/art...uari/led-klok.50793.lynkx ).

op de display lichten constant 12 groene leds op zij markeren de hele uren. tussen 2 groene leds zitten steeds 11 rode leds die iedere een blok van 5 min vertegenwoordigen. Van de groene led en de daarachter aanwezige 11 rode led's van de momentele uur tijd zal er zal er slechts 1 oplichten. door dit kan je de tijd nauwkeurig aflezen tot op 5min. in exact 12u maken de leds een complete ronde over de display.

dit is een mooi klokje maar die ik wil is iets anders. ik denk dat het een goede basis is om daar uit te vertrekken.dit is de klok die ik wil ( foto: YouTube: New LED Clock )
zoals je ziet is het toch iets anders een klein beetje uitleg:

in het midden van de klok zit een display met daar rond leds. de klok laat al zijn leds 1 keer heel snel oplichten en dat is de seconde teller. iedere keer als hij dat heeft gedaan licht er 1 led op. en dat zal hij blijven doen tot ze allemaal branden. als ze allemaal branden komt er op de display 1 minuut bij. en dan reset de klok zijn leds en begin de cyclus opnieuw. op 12 uur zal hij zijn display ook resetten en terug beginnen vanaf nul.

maar dit is mijn probleem ik zou de leds willen aansturen zoals de 2 de klok en niet de eerste maar ik zou niet weten hoe je begint aan zoiets. welke ic's heb je nodig welke om hem zo te laten tellen. hoe zorg je er voor dat er op de display een minuut bijkomt en als hij 12u heeft bereikt zich zelf reset een hele boel vragen dus. zouden jullie mij hiermee kunnen helpen. door te zeggen wat ik het best doe om dat schema te verkrijgen.ik heb al wat informatie opgezocht die ik zal posten. maar ik zal nog zelf verder zoeken. en als ik nog iets vind post ik het er bij. want ik heb het schema echt nodig ik zal er alles aan doen op het te laten werken.

dank u

greetz jelle. ;)

ik heb een probleem ik kan de informatie niet op tweakers posten opdat het een heel word document is. als je mij wil helpen tis is mijn email adres jelleke230@hotmail.com stuur een berichtje en ik stuur dan wel effe het doc door want anders lukt het mij niet.

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-09 13:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Gemerged met je originele topic, het is niet echt nodig om een tweede te starten. Verder zijn er zat plekken waar je je word-docje kwijtkan: de webspace van je provider, een andere webspace of in het ergste geval rapidshare.com ofzo.

Verder: Wat houd je tegen om precies op te zoeken wat de ICs in de klok van Elektuur precies doen? Combineer dat met hoe het schema inelkaar zit en ga net zo lang door met puzzelen tot je precies weet welk signaal wat doet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het schema en de componenten snapt, en dat begrijp je ook snel genoeg hoe je alles kan samenvoegen tot je zelf wilt.

Wij (iig ik, en ik denk de rest van EL ook niet) gaan verder geen schema voor je inelkaar zetten; mocht je specifieke vragen over ICs of over de werking van spul hebben kunnen we die waarschijnlijk wel beantwoorden maar de architectuur van de klok moet je zelf uitvogelen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Osiris
  • Niet online
Sprite_tm schreef op zondag 28 november 2010 @ 13:31:
Verder: Wat houd je tegen om precies op te zoeken wat de ICs in de klok van Elektuur precies doen? Combineer dat met hoe het schema inelkaar zit en ga net zo lang door met puzzelen tot je precies weet welk signaal wat doet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het schema en de componenten snapt, en dat begrijp je ook snel genoeg hoe je alles kan samenvoegen tot je zelf wilt.
Probleem alleen is wel dat die Elektuur-klok in feite níets doet wat hij kan gebruiken. Geen secondes, geen matrix-display, nada. Ok, afgezien van de tijd bijhouden dan :+

Echter is het natuurlijk wél zeer nuttig om die Elektuur-klok volledig te begrijpen :P

Wat de TS moet doen is een schemaatje zoeken voor een simpele LED-klok met matrix-display (zo moeilijk kan dat niet zijn, zie eerder in dit topic........) en vervolgens eventjes knutselen met zelf programmeren van PIC's of Atmel's oid. Want zó moeilijk is het nou ook weer niet om zo'n seconde-ding te programmeren lijkt me. En 60 LED's multiplexen moet ook nog wel online te vinden zijn dunkt me.

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-09 13:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, ik kon het Youtube-filmpje zo 123 niet zien toen ik dat postte. Desalniettemin denk ik dat het alsnog wel te doen is om het geheel uit discrete logica te bouwen. De TS zal dus hetzij de 40xx/74xx-serie hard moeten bestuderen en daarmee moeten experimenteren, hetzij moeten leren hoe 'ie een microcontroller moet programmeren. Hoe dan ook: zonder begrip geen goede architectuur van het geheel, zonder architectuur geen schema :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Malantur

Malantur

BBG'er
Wat denk je van dit: (werd eerder in dit topic gelinkt)

Maar dan in plaats van de seconden ook op dispay te zetten, zet je dat signaal om in iets waarmee je LEDs kan sturen.
Of ben je echt aan het wachten tot iemand pief poef paf iets kant en klaar voorlegt?

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 24-09 14:52

SeatRider

Hips don't lie

Anders kun je misschien beter gewoon die klok kopen en die inleveren. Scheelt je ook nog een jaar werk.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een beetje googlen kom je een heel eind.....

Wat simpele idee'tjes:

Een binaire klok:
http://www.circuitdb.com/circuits/id/99
(het internet staat hier echt vol mee)

Een decimale klok:
http://www.prokn.co.cc/2010/09/28-led-clock-timer.html
(iets dergelijks heb ik ooit ook ontworpen en gemaakt)

Nixie klok:
http://www.mcamafia.de/nixie/ncp_en/ncp.htm
Waar als je de buisjes vervangt voor LED's je weer een decimale klok krijgt.

Al deze klokken halen hun frequentie uit het lichtnet, iets wat je in een eventuele eigen ontwerp zou kunnen gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• jeroen3
DS1307 om te tijd te onthouden

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

DS1309 is ook echt een afstudeer project.... 1 display, 1 IC en wat componenten....

Wat ik al zei, ik heb ooit een decimale klok gebouwd. Schema's kan ik niet meer vinden maar de opbouw is simpel, achter elkaar:
- 50HZ - 3000 deler voor 1 minut pulsen
- 4017 met 10 leds voor de minuten
- daarachter een 4017 met 6 leds voor de 10 minuten
- daarachter een 7493/74154 met 12 leds voor de uren
- je kunt daarachter weer een 2-teller zetten (flipflop) voor de AM/PM notatie

Bij de 3000 deler kan je wat aftakkingen maken voor een snellere puls om de tijd gelijk te zetten.
De uren puls kan je ook gebruiken om een simpel urensignaal aan te sturen.
En ik had dmv. standenschakelaard en een AND poort een alarmsignaal afgetakt.

Op deze pagina staat ook een leuk project:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?p=2460155

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee