Toon posts:

[WinXP x64] Asrock K10N78 crashed in AHCI mode.

Pagina: 1
Acties:

• danielik
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Heb een K10N78 ooit gekocht, die draaide altijd in IDE mode en nooit problemen gegeven met 4 schijven. Maar wonderbaarlijk, als je de laatste 2 SATA aansluitingen wilt gebruiken (6 in totaal dus), dan moet je over op AHCI. Mij om het even, maar dan moet het wel werken onder XP.

Wist al dat windows zou crashen, dus besloten om opnieuw te installeren. Een slipstream gemaakt met nlite en de driver (die je normaal met floppies en F6 moet laden). Nou dat pakt die prima, want zonder die ingebakken driver herkend die de harddisks niet. Installatie volbrengt zich prima. Eenmaal installatie voltooid reboot die, krijg je win xp x64 opstartscherm. En na een paar tellen een BSOD. Wat die zegt weet ik niet eens want hij reboot automatisch. Kom nu ook niet in Windows omdat automatisch rebooten uit te zetten.

Iemand tips die het wel ooit werkend heeft gekregen op een K10N78 moederbord? Vind het vreemd dat niet alle SATA poorten in IDE mode aanwezig zijn.

Gaat om Windows XP 64 bit met SP2.

Kleine update, heb de bluescreen kunnen achterhalen:

0x0000007B (0xFFFFFADF97C0F3C0, 0xFFFFFFFFC0000034, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000)

En verder heb ik de BIOS geupgrade van de K10N78 van de 1.6 naar de 2.0
,

[Voor 10% gewijzigd door danielik op 13-11-2010 06:19]

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 05:31
Ik weet niet de preciese situatie, maar soms moest er raid drivers geinstalleerd worden, om het aan het lopen te krijgen.

Uit je bios:
Load Performance Setup Default (IDE/SATA)
This performance setup default may not be compatible with all system
configurations. If system boot failure occurs after loading, please resume
optimal default settings. F5 key can be used for this operation.
Load Performance Setup AHCI Mode
This performance setup AHCI mode may not be compatible with all system
optimal default settings. F3 key can be used for this operation.
Load Performance Setup RAID Mode
This performance setup RAID mode may not be compatible with all system
optimal default settings. F4 key can be used for this operation.

[Voor 76% gewijzigd door jan99999 op 13-11-2010 07:13]

• danielik
Ja dat zijn die AHCI drivers (je kunt kiezen tussen IDE,RAID en AHCI) die ik heb geslipstreamed met nlite.

Maar ben alweer een stap verder.

Gebruik al 2 jaar geen 32 bit windows meer, maar toch even mijn sp3 cd uit de stof gehaald. Even geslipstreamed met de 32 bit driver en ja hoor na installatie en reboot start die probleemloos op.

Raar, dan lijkt me een bug oid in de driver van x64 te zitten.

Ik heb ze van deze link genomen:

http://www.asrock.com/mb/....nl.asp?Model=K10N78&o=XP

En dan SATA RAID Driver, download je een zip en daarin zitten voor verschillende OSen de AHCI en RAID drivers 32bit en 64 bit varianten.

kleine update:
Heb nu uit de laatste nforce driver de raid driver gehaald, 11 zoveel ipv 10 zoveel. Maar krijg geen AHCI variant gevonden, iemand die me daarbij kan helpen? Heb maar de raid driver gepakt en het moeberbord op RAID ingesteld, ookal ga ik geen RAID gebruiken.

Ik denk dat ik deze hele info maar richting Asrock stuur.

Iemand enig idee welke controller er op die K10N78 en of ik ergens anders een driver vandaan kan halen, een eventueel nieuwere versie.

[Voor 14% gewijzigd door danielik op 13-11-2010 07:53]

• danielik
Klopt Jan, dat zijn de opties die je hebt. En die kies ik dan ook, of handmatig onder IDE instellingen op AHCI zetten, dat doet nagenoeg hetzelfde. Iig bij beide opties crasht die.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 05:31
NVIDIA® GeForce 8200 is de kontroller, vermoed ik.

• danielik
Heb het eindelijker werkend gekregen.

Van deze site heb ik de ahci driver gedownload. versie 11 zoveel, dus in 10 zoveel zit dus gewoon een foutje.
http://www.msfn.org/board...ce-raid-and-ahci-drivers/

Daar installeerde die probleemloos mee.

Daarna had ik een volgend probleem, niet al de 6 SATA schijven werden gezien in de BIOS. Maar dat gezeik heb ik nooit eerder gehad, de schuld daarvan kon ik alleen bij de bios update neerleggen. 1.6 gedownload en die er weer op gezet. En nu draait het als een zonnetje. Eindelijk.

If it aint broke dont fix it. God wat moet ik daar toch vaak aandenken.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

gewoon als tip, is er geen mogelijkheid dat je upgrade naar Windows 7 64Bits?

Windows XP 64bits staat nou niet bekend voor zijn stabiliteit en goede drivers

• danielik
nee nee, is alleen als opslag. Heb hekel aan windows 7 en zijn share mogelijkheden. Hoop gedoe. Mijn laptop heeft het, verder prima hoor. Maar een simpel pctje om mn data te sharen hoeft geen win 7 te hebben. teveel rompslomp

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

danielik schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 09:46:
nee nee, is alleen als opslag. Heb hekel aan windows 7 en zijn share mogelijkheden. Hoop gedoe. Mijn laptop heeft het, verder prima hoor. Maar een simpel pctje om mn data te sharen hoeft geen win 7 te hebben. teveel rompslomp
In Windows 7 is delen ook net zo makkelijk hoor, maar los daarvan sinds het toch een simpele fileserver is, Linux als alternatief?

Waarom de keuze voor 64bits trouwens?

• danielik
Slotje graag, problem solved.

Verder is windows xp 64 bit rete stabiel. Denk dat hier eerder een vinger gewezen mag worden richting Asrock. Waarom blijft de bios hangen met 6 doodnormale sate schijven. En blijft die niet hangen als je downgrade naar een lagere versie.

Verder draai ik het, omdat de 32 bit xp versie niet goed via remote desktop in windows 7 wordt overgenomen. Zodat ik vaak mn wachtwoord handmatig moest invoeren. Sinds ik er xp 64 bit op heb gegooid nooit meer dat probleem gezien.

Maar laat mij toch lekker xp 64 bit gebruiken. Je kunt ook gewoon helpen met het zoeken naar een oplossing (die ik in dit geval al heb gevonden)

Je gaat op een Renault forum toch ook niet iemand vertellen dat die een Volvo moet gaan rijden, omdat Renault vaak technische storingen heeft.

Iig een topic met een oplossing waar iemand ooit met de search wat aan kan hebben. Beter dan eoa discussie die gevoerd gaat worden waarom iemand xp 64 bit gebruik, of niet over gaat op Linux. Ookal had ik windows 3.11 gebruikt. Oke als je me dan had verteld dat AHCI niet zou werken had ik t geloofd ook.

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-09 20:39

TheVMaster

Moderator WOS
Spotje doen we niet, maar ehhh... waarom nog SP2...upgraden naar SP3 zou ik ook gelijk even meenemen, al was het alleen al voor de 'veiligheid'. Heeft weinig met je probleem te maken natuurlijk....maar is niet onverstandig.

Op zich is upgraden naar Win7 voor een 'opslag'-systeem ook onnodig, ik zou persoonlijk voor WHS gaan :+

[Voor 21% gewijzigd door TheVMaster op 13-11-2010 15:21]

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-12-2014
Dat is toch een melding wat te maken heeft met je hardware in combinatie met AHCI .
Heb je na het installeren , geprobeert andere hardware zoals dvd en andere onnodig aangesloten schijven los te koppelen en daarna pas te booten ,zou best kunne dat bepaalde hardware niet werkt onder XP in AHCI mode .

Advanced troubleshooting for "Stop 0x0000007B" errors in Windows XP

oftopic Volvo heeft jaren lang renault motoren gehad :)

Edit There's no SP3 for the 64-bit version of Windows XP :D

http://windows.microsoft....sta-without-service-packs

[Voor 14% gewijzigd door systeemherstel op 13-11-2010 18:49]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee