Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W7] Onverklaarbaar CPU verbruik

Pagina: 1
Acties:

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 12:20
Ik heb een tijdje geleden op een HP branded computer Windows 7 Professional geïnstalleerd maar ik hoorde van de eigenaar dat hij regelmatig uitviel terwijl hij met zware applicaties bezig was. Toen ik in taakbeheer keek nadat hij opnieuw opgestart was viel me meteen al iets raars op: het CPU verbruik was constant meer dan 50 en als hij met zwaardere applicaties bezig was schoot het vaak naar de 100% en begonnen de fans te loeien. Als ik in taakbeheer bij processen kijk zie ik na een reboot geen programma's die meer dan 2% of 3% CPU verbruiken, toch is het CPU verbruik altijd boven de 50, zelfs als hij een half uur heeft staan idlen. Het typische is dat de 2e core bijna altijd vol belast wordt en dat de eerste core de rest afhandelt.

Ik heb op google al gezocht naar 'Constant high CPU usage Windows 7' en 'Constantly 50% CPU usage' maar ik kwam alleen maar topics tegen waarbij mensen ook daadwerkelijk het proces zagen wat het hoge verbruik veroorzaakte, die kan ik zelf niet vinden...

Hardware:
HP branded S939 moederbord (chipset weet ik zo gauw niet)
AMD Athlon X2 3800+
ATi HD4650
Samsung Spinpoint F1 320GB SATA HDD
Windows 7 Professional 64bit

[ Voor 7% gewijzigd door MPeek op 12-11-2010 23:48 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
Heb je het mooie vinkje aangezet, "processen van alle gebruikers weergeven". En taakbeheer als administrator uitgevoerd?

• MPeek
jeroen3 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:50:
Heb je het mooie vinkje aangezet, "processen van alle gebruikers weergeven". En taakbeheer als administrator uitgevoerd?
Er is maar één gebruiker dus daar heb ik in principe niet aan gedacht...

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 08:33
er zal toch een proces moeten zijn, systeemprocessen worden standaard ook verborgen in Win7 dus vink dat terug aan. En probeer anders een andere processviewer. kom nu even niet op een naam, maar er zijn genoeg bekende programma's die je veel meer details kunnen geven.

kijk ook meteen eens met autoruns, met een beetje verstand kun je van alles uitzetten

http://www.softfocus.be/

• MPeek
We zijn er inmiddels achter dat het door hardware interrupts komt, maar dat is dan ook echt het enige. Zoeken op google haalt vrij weinig uit, het is wel een bekend probeem maar er zijn geen echte concrete oplossingen voor bekend.....

Verwijderd

Heb het zelf ook een keer gehad met een Ati videokaart. (4350) Vervangen door een andere 4350 en het probleem bleef. Vervangen door een Nvidia 8400 en geen probleen meer.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zal nog een, indien beschikbaar, een BIOS update kunnen doen. Dit soort probleempjes worden meestal verwerkt in een nieuwe BIOS versie, die de hardware anders aanspreekt op de achtergrond.

• MPeek
Het probleem is inmiddels opgelost: de videokaart veroorzaakt de interrupts. Switch van ATi naar nVidia lostte het probleem op.

[ Voor 110% gewijzigd door MPeek op 15-11-2010 17:59 ]

Pagina: 1