Data website exporteren naar PDF template

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108939

Topicstarter
Vandaag had ik het idee dat wanneer ik een blog schrijf, het mooi zou zijn als ik deze op een eenvoudige wijze kan exporteren naar een pdf (standaard layout) bestand. Hierdoor hoef ik alleen nog maar te bloggen en niet alle tekst in Pages of Word kopiëren en plakken. De afbeeldingen vergroten of verkleinen. Dan alles netjes layouten om het vervolgens te exporteren naar pdf.
De url plakken en op Enter drukken lijkt mij een stuk beter ;)

Op deze manier kan ik al mijn blog-items gemakkelijk archiveren op een snelle en nette manier. Nu heb ik alleen het probleem dat ik niet weet hoe ik dit het beste kan aanpakken. Op het moment heb ik geen voorbeeld online ( ben nog druk bezig met de website ), maar het enige wat in de pdf template (andere layout dan de website) staat zijn:

Titel
Subtitel
Tekst
Afbeeldingen

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/3T2C3s3A1I1I1q2y440R/3fw35fgss.jpg

Is Adobe Air hier het meest geschikt voor? Of is processing beter voor dit soort taken?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 108939 op 14-11-2010 11:10 . Reden: afbeelding toegevoegd voor de duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is je server-side taal? Want voor zo ongeveer elke server-side taal zijn er pdf-generators, dan moet je 1x een template aanmaken.

Bijv voor php heb je fpdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:59
Wat is de bron van de blog? Zijn dat gewoon blogs die online staan? Afgezien van copyright issues is het dan piece of cake om daar PDFjes van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:44
Als je naar fpdf gaat kijken, kijk dan ook even naar tcpdf en zend_pdf (laatste zou mijn voorkeur hebben). fpdf heeft wel veel built-in functionaliteit, maar 't kan bijvoorbeeld geen utf8.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@alle
Bedankt voor de zeer snelle reacties!

@djluc
Ik heb nu nog niks online staan. Ben er nog mee aan de gang. maar het leek mij verstandig om dit eerst te vragen voordat ik verder ga :)

@Gomez12
Server-side taal is php

Ik lees nu de Minimal Example op http://www.fpdf.org/.
Maar dit wordt niet echt een app als ik het goed begrijp. Het liefst zou ik er een app van willen maken. App openen, url invoeren, enter klikken en de pdf op je bureaublad vinden.

Vond ook nog de fpdf site: http://www.html2pdf.fr/
Meer als een app, maar werkt zonder template.

Maar ik heb geen XML nodig zoals hier wordt beschreven (zie reactie 3), omdat je anders de data niet kunt inladen in de template die via Acrobat gemaakt wordt?
http://forums.oracle.com/...hreadID=1133104&tstart=60

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 108939 op 12-11-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Waarom niet je browser gebruiken als decoder en dan printen naar een PDF bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
jeroen3 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:46:
Waarom niet je browser gebruiken als decoder en dan printen naar een PDF bestand?
Inderdaad, gewoon een print.css toevoegen met tag media="print" en die opmaken en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@jeroen3 en Peedy,

als ik nu bijvoorbeeld deze pagina print als pdf krijg ik linksboven de titel van de pagina en rechtsboven de datum. Die kan ik niet verwijderen via de css geloof ik.

Maar ik wil het graag als een app ( omdat het er ook beter uitziet ) en voor elk besturingssysteem/browser hetzelfde uitziet.
Het kan goed zijn dat het een flinke omweg is voor vele hier, maar zo 'dwing' ik mijzelf om naar Adobe Air of Processing te kijken. Maar weet nu nog niet goed waar ik precies moet kijken om dit te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReenL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09-2022
Met Zend_Pdf kan je pdfjes programmeren, zonder dat je iets extra's hoeft te installeren. Misschien een idee? Heb je een zelf geschreven blog? of gebruik je een kant en klaar pakkent zoals bijvoorbeeld wordpress? Mogelijk bestaan er namelijk al plugins voor wordpress die precies doen wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Kijk eens naar PrinceXML en DomPDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ ReenL en eghie,

Bedankt voor de suggesties. DomPDF klinkt interessant, alleen zijn dit scripts voor in de website en dat heb ik liever niet. Het is iets wat alleen ik (eigenaar vd website) kan gebruiken.
Daarom wil ik het als een app hebben. Ik heb de 1ste post voorzien van een afbeelding om het wat duidelijker te maken.

De data van de website (html of xml - wat het makkelijkste uitvoerbaar is) die dan gelezen worden door de adobe air of processing (of andere alternatieven) en geplakt in de pdf (A4 - tenmplate met standaard logo e.d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:44
Anoniem: 108939 schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:35:
Bedankt voor de suggesties. DomPDF klinkt interessant, alleen zijn dit scripts voor in de website en dat heb ik liever niet. Het is iets wat alleen ik (eigenaar vd website) kan gebruiken.
Je kan toch ook gewoon php lokaal draaien? Wil je er een gui bij kan je php-gtk of php-qt gebruiken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Anoniem: 108939 schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:35:
@ ReenL en eghie,

Daarom wil ik het als een app hebben. Ik heb de 1ste post voorzien van een afbeelding om het wat duidelijker te maken.

De data van de website (html of xml - wat het makkelijkste uitvoerbaar is) die dan gelezen worden door de adobe air of processing (of andere alternatieven) en geplakt in de pdf (A4 - tenmplate met standaard logo e.d)
Hoezo? Die PHP libraries kun je toch ook op dezelfde manier gebruiken als dat je wilt. Je moet het alleen op een andere manier inbouwen/gebruiken. Je kunt toch ook de gegevens van je website in de admin backend van je website inladen en daaruit een PDF genereren met PHP. Of PHP op je client gebruiken, of op een andere URL. Dat kan allemaal, Je hoeft het niet perse in een website te draaien. En princexml is trouwens een commandline tool. Maar de commerciele versie is er dan wel van betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke. Sorry dat had ik niet helemaal begrepen. Ik dacht dat php altijd echt online moest staan, omdat je het anders niet kan openen. Als ik een .php bestand heb op mijn bureaublad kan ik die niet bekijken. Met Safari of Firefox.
Daarom ging ik er vanuit dat dit bij een adobe air applicatie niet anders zou zijn. Maar nu ga ik proberen via dreamweaver een air app te maken met zo'n php print optie erin. Alle content van een pagina inladen in de site zoals hier wordt beschreven http://stackoverflow.com/...ery-load-website-into-div en dan de print-functie eraan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdweij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01-2022
Anoniem: 108939 schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:59:
Oke. Sorry dat had ik niet helemaal begrepen. Ik dacht dat php altijd echt online moest staan, omdat je het anders niet kan openen. Als ik een .php bestand heb op mijn bureaublad kan ik die niet bekijken. Met Safari of Firefox.
..........
Hoe ben je dan nu je site aan het ontwikkelen? Ik zou een webserver + php op je eigen machine installeren, dan kun je maar raak experimenteren. Kijk bv. maar eens naar een pakket als WampServer (er van uitgaande dat je op Windows zit)

[ Voor 3% gewijzigd door tvdweij op 15-11-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@tvdweij
Ik zit op n mac. Daar heb je MAMP voor, maar ik wil het niet lokaal installeren, omdat ik de mogelijkheid wil hebben om het ook op andere computers te gebruiken. Ik zit op meerdere mac systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Waarom maak je niet een admin sectie in je blog waar je deze functionaliteit inbouwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Website, speciale css voor print, PDF printer (je hebt een mac, dus zit er standaard in).. klaar... meuk teksten die je niet wil kun je vast wel instellen (of gebruik chrome, die heeft het niet).

Maareh, het lijkt er een beetje op dat je een kant en klare oplossing wil. We zijn hier op het programming subforum. Daar wordt over het algemeen verwacht dat je wat moeite wil doen om zelf een oplossing te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 16-11-2010 19:52 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 15:01
Anoniem: 108939 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 11:17:
als ik nu bijvoorbeeld deze pagina print als pdf krijg ik linksboven de titel van de pagina en rechtsboven de datum. Die kan ik niet verwijderen via de css geloof ik.
Dat zijn headers die door je browser toegevoegd worden. Die liggen normaal gesproken buiten het reguliere printbare gebied van de pagina en bij een beetje browser zijn ze uit te schakelen. Dat is een gebruikersinstelling.
Anoniem: 108939 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 11:17:
Maar ik wil het graag als een app ( omdat het er ook beter uitziet ) en voor elk besturingssysteem/browser hetzelfde uitziet.
Het kan goed zijn dat het een flinke omweg is voor vele hier, maar zo 'dwing' ik mijzelf om naar Adobe Air of Processing te kijken. Maar weet nu nog niet goed waar ik precies moet kijken om dit te realiseren.
Wil jij het als een app, of willen jouw gebruikers het als een app? Bedenk altijd goed dat in dit soort gevallen "hetzelfde" gelijk staat aan "anders". Dat wil zeggen: als je een oplossing gebruikt die cross-OS of -browser hetzelfde er uit ziet, zal het er altijd anders uit zien en anders werken dan alle zaken die een gebruiker 'native' consumeert.

Torn niet aan de verwachtingen en voorkeuren van de gebruiker, is het punt wat ik hier op wil merken. Hij of zij zal het namelijk 9 op de 10 keer als ergernis ervaren dat een website of applicatie "het beter weet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@voodooles
Als dit zo overkomt, mijn excuses. Ik probeer met dit topic een 'bevestiging' te krijgen of het mogelijk is wat ik wil of waar ik moet zoeken.
Ik ben ook zelf aan het proberen dit op te lossen (zoals ik een paar post terug heb geschreven).

@R4gnax
Ik wil het als app. Niemand anders gaat het gebruiken. Waarom ik het als app wil is, omdat je het altijd gemakkelijk kunt doen, maar zo leer ik nieuwe dingen (werken met adobe air in dit geval).
Pagina: 1