Toon posts:

[SSD] welke bestanden naar hdd verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13-08 18:45
Omdat het bij een ssd niet de bevorderlijk is om al je tijdelijke e.d files op te slaan ben ik benieuwd hoe ervaren ssd gebruikers dit geregeld hebben.

Kijk ik kan dingen de win temp. dir, je eigen documenten enz. wel begrijpen, maar swap file is weer beter van niet (toch)
je hebt ook bijv. in environmental variables in system properties. is dat veilig om te veranderen en hoe?

Maar wat ik mij afvraag, hoe ver moet je hier mee doorgaan en misschien zijn er ook veel andere tijdelijke files/directory's die beter verplaats kunnen worden.

Ik zou me voor kunnen stellen dat er een site is waar een "to-do" lijstje is, en bijv. software die laat zien waar vaak iets geschreven wordt.

*ik heb wel wat gegoogle'd maar ik kom dat vooral bij extreme tuning sites uit en ik weet dus niet wat veilig is en een must.

ik heb:
win 7 x64 - vertex 2 - 4gb ram

[Voor 6% gewijzigd door Pinin op 12-11-2010 22:31]

There is no such thing as too much coriander.

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Gewoon alles laten staan. Ik heb nu sinds ik mijn ssd heb (~5 maand) volgens de smart info zo'n 1.4TB weggeschreven naar de ssd. Als ik dat bekijk over de 160GB dat mijn schijf groot is, zouden alle cellen maximaal 9 keer overschreven zijn. (Indien alle cellen even hard beschreven worden.)

Ik heb enkel wat mappen (bibliotheken) uit mijn gebruikersmap naar een andere schijf gezet omwille van makkelijker te kunnen herinstalleren en schijfruimte te besparen.
Dit zijn zaken zoals mijn video's, mijn documenten, mijn afbeeldigen enz.

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10-09 21:35

Dark

who tweaked the light?

Je kan van alles gaan moven, maar dan vervalt natuurlijk ook deels het voordeel van je ssd.

Zelf heb ik wel een aantal zaken verplaatst en met mklink symbolische links aangemaakt, voornamelijk naar een aantal grote statische bestanden die het niet waard zijn op de ssd te staan, een games folder en wat zaken uit me user profile. Dit doe ik niet echt voor de ssd, meer om de backups beperkt te houden.

Toen ik de env vars voor temp en tmp veranderde naar een andere drive, kreeg ik bij het booten een bsod. Heb meerdere drives en parities dus vermoedelijk iets met de drive letter assignment, waardoor d:\temp tijdens de boot niet gevonden werd omdat de schijf dan geen d:\ is maar e:\ ofzo, maar ik had weinig zin om op alle drives temp dirs aan te gaan maken. Heb het - in safe mode- maar weer terug gezet op standaard, en was dus niet zo'n succes...

Moet feitelijk allemaal niet nodig zijn als je w7 draait en niet voortdurend exceptioneel veel schrijft. Natuurlijk zijn er pieken dat je even wat meer schrijft, maar dat moet gewoon kunnen heh...

• lezzmeister
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-09 00:08
Ik zou gewoon met mklink de user directory verplaatsen en het daarbij laten.
Dat is ook het plan voor wanneer mijn ssd binnenkomt.
Dat heeft er ook meer mee te maken dat ik extreem veel download(en alles in mijn userdir komt, vind ik handig) en er nog een andere gebruiker op deze bak zit. Dat en mijn ssd is maar 64GB, en ik zet alleen het belangrijkste erop, het spul dat echt veel voordeel ziet van een ssd. Wat applicaties en wat spellen dus.

Alles wat je installeert kun je gewoon met de hand op een andere schijf zetten, indien nodig.

Mijn swapfile is redelijk klein en staat verdeelt over alle schijven, en als ik een ssd heb krijgt die toch echt de swapfile voor z'n kiezen. Moet makkelijk kunnen lijkt mij.

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-12-2014
Buiten het feit of het goed of slecht voor de ssd is , denk ik dat je kwa prestatie er niet verkeerd aan doet om toch de workload te versprijden over de controller . Waarvoor zou je maar een sata controller gebruiken als je er meerdere hebt. Terwijl de ssd bezig is met lezen kan de andere sata poort weer bezig zijn met een andere handeling die anders in de wachtrij staat voor de ssd .Hetzelfde met de pagefile , op het moment dat de pagefile benaderd wordt door windows neemt die even beslag op die sata poort waar de page op staat .Als dat een externe hd is , heeft de ssd er niks mee te maken en kan doorgaan met zijn activteit .
Puur voor laadtijden is de ssd het snelst ,

Eerlijk gezegd zou mijn ideaale setup zijn , twee ssd in raid met windows erop , een ssd voor pagefile en progs en een externe hd voor opslag.

hopen dat sint ze zak vol zit met ssd :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

User folder verplaatsen is iets lastiger, alleen al vanwege het feit dat je huidige profiel in gebruik is. Een mogelijkheid is een tijdelijk profiel aanmaken zodat de andere profielen verplaatst kunnen worden. Andere belemmering is dat het register zelfs direct na de install al een aantal harde verwijzingen naar C:\Users bevat, die je vervolgens moet gaan aanpassen ...

• kluyze
  • Niet online
lezzmeister schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 03:24:
Ik zou gewoon met mklink de user directory verplaatsen en het daarbij laten.
Dat is ook het plan voor wanneer mijn ssd binnenkomt.
De volledige userdir zou ik niet naar een andere hdd zetten. Tijdens het laden van Windows en applicaties worden er ook zaken uit de userdir gelezen. Applicaties gaan daar bestanden plaatsen die user afhankelijk kunnen zijn. Je userdir op een trage hdd plaatsen kan het hele nut van de ssd teniet doen en je applicaties toch traag maken.
systeemherstel schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 09:43:
Buiten het feit of het goed of slecht voor de ssd is , denk ik dat je kwa prestatie er niet verkeerd aan doet om toch de workload te versprijden over de controller.

Eerlijk gezegd zou mijn ideaale setup zijn , twee ssd in raid met windows erop , een ssd voor pagefile en progs en een externe hd voor opslag.
2 ssd's op de controller ja, maar een ssd en een hdd niet meer. Als je pc een applicatie aan het laden is en die moet juist even wachten op een bestand dat op je trage hdd staat dan heeft misschien je ssd niets te doen. Dus heb je een snelle ssd maar ga je die 50% of meer van de tijd niets laten doen. Lijkt me een beetje zonde.

Ik ben nu ook aan het kijken om mijn huidige x25-m te 'degraderen' tot 2de ssd en een andere opstelling als boot disk. De revodrive is misschien geschikt. Of misschien eerder in de richting van 2/4 vertex II's in raid, maar dan komt er nog een extra raid controller bij. Aangezien er maar 3 sata poorten van mijn ICH10R meer beschikbaar zijn. Nuja, het geld is even op, dus zal dat nog wat moeten wachten.

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13-08 18:45
o.k. dus eigenlijk niet te veel moven.
Maar ook niet dingen als temp. internet files? locatie van outlook bestanden?

There is no such thing as too much coriander.

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11-12-2014
kluyze schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 12:36:
[...]
2 ssd's op de controller ja, maar een ssd en een hdd niet meer. Als je pc een applicatie aan het laden is en die moet juist even wachten op een bestand dat op je trage hdd staat dan heeft misschien je ssd niets te doen. Dus heb je een snelle ssd maar ga je die 50% of meer van de tijd niets laten doen. Lijkt me een beetje zonde.
Dat is inderdaad waar ,die ssd s zijn gewoon snel genoeg om alles sneller dan met een hd erbij te doen :)
Toch deel ik de load een beetje om de C partitie inclusief windows een beetje in toom te houden kwa omvang.
Zo staat er in C/program files nu 27 progs geinstalleerd waaronder me meest gespeelde spel ,en op hd D/program files staan 37 programmas geinstallerd , waaronder de firewall veel benchmarkprogs en dergelijke .
Zal wel iets langazamer zijn als alles op ssd, Omdat dit een gescheiden dual boot met windows 7 op hd is , zijn de partities met os onzichtbaar voor mekaar . Twee ossen op een systeem houdt ik liever strikt gescheiden ,met een gedeelde partitie voor data :)

• kluyze
  • Niet online
Ik zou niets moven waar Windows of bepaalde applicaties veel van moeten lezen. Temp internet zou ik ook laten staan. Outlook ... die heb ik ook ergens anders staan maar misschien is het handiger om die op de ssd te laten staan. Dan werkt outlook misschien wat sneller.

Mappen als 'mijn afbeeldingen', 'mijn documenten', 'Mijn muziek' en 'Mijn video's' heb ik op een 2de grote hdd staan. Maar ook 'Mijn documenten' wordt al eens door applicaties gebruikt, al denk ik dat dat voornamelijk 'save games' zullen zijn die daar staan, of projecten van visual studio bv. Dat geeft wel een vertraging, maar het is zoveel makkelijker om die zaken niet op je OS schijf te hebben staan. Bv. bij een herinstallatie.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

gewoon proberen wat je het best bevalt. in principe is het echt niet heel nodig en kan je het gewoon laten staan, snelle temp heeft op een bepaalde manier ook wel wat, maar als er veel data doorheen gaat kan je ook gaan verplaatsen...

zelf zou ik vooral de grote writes zoals downloads/iso's op een andere locatie laten neerzetten, maar daar hoef je niet echt iets voor te moven.

kijk gewoon een tijdje aan hoeveel je schrijft en waar, dan kan je beter oordelen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee