Toon posts:

TBird + 172W pelt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
't gaat nog niet helemaal lekker. Mijn alu waterblokje, gefabriceerd uit een socket7 koeler, kan de hitte die de 172-watter produceert toch niet goed aan. Het waterblok word beduidend warmer dan het water.

Kamertemp: 20.2 graden
Watertemp blijft stabiel rond 35 graden
Vpelt = 18.7 Volt (24.1 max)
Ipelt = 8.7 Amps (11 max).

CPU temp zal rond de 25 graden liggen.
Niet echt zoals het hoort :'(

Inmiddels wel TBird 900@1230. bij de 3e keer 3D mark draaien crashte-ie, dus niet 100% stabiel ;(

Nou, dat word dus toch een koperen blok ergens versieren. En natuurlijk de spanning over m'n pelt nog wat opkrikken.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
Hmm.. ik vind het al extreem goed dat je je tb900 al op 1230 krijgt!

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Heeft dat niks met de materiaaldikte van de bodem van je waterblok te maken?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Misschien dat het ook helpt om iets te doen aan je radiator. Het water is 15 graden boven kamertemp, en imho is dat best veel.

Verwijderd

Of..

Peltier er af, koperen koelblok er op, antivries in het systeem, peltier op een groot koelblok aan de radiator en daar twee 120mm fans op zetten.

:Y)

Verwijderd

Op Wednesday 14 March 2001 11:05 schreef DaBit het volgende:
Kamertemp: 20.2 graden
Vpelt = 18.7 Volt (24.1 max)
Ipelt = 8.7 Amps (11 max).

CPU temp zal rond de 25 graden liggen.
Is dat stressed of idle ?

En pas a.u.b. een beetje uit met dat opkrikken van de peltier. Hij zal al aardig op zijn max zitten wat de temperatuur betreft, en als de boel het begeeft, gaat het echt goed fout.

Ik vindt het risico redelijk groot hoor met bijna 200 watt hitte aan de CPU.....

Wat ik hierboven beschrijf, als je dat met een automatische temp. regeling op 5 graden celcius houdt, is een stuk veiliger.

Als er een storinkje optreedt gaat de boel in de hens, ik zou zenuwachtig worden als ik dat systeem een tijdje alleen moet laten draaien Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//nervous.gif .......

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Wreed die temp is een beetje aan de hoge kant ja :)
ik zit zonder peltier ,met koper wazzerblok op 19 graden idle en 27 stressed
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ethanol/wazzercooler.jpg
ow ja nog ff dit voor jullie over me snelheid struikelen :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ethanol/wazzercooler2.jpg
netjes toch voor een 900 ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. ik vind het al extreem goed dat je je tb900 al op 1230 krijgt!
Gewoon geluk met de proc denk ik. Ik kon met waterkoeling zonder pelt op 1284MHz (12*107) ook al net in Windows komen. Linux niet, overigens.....
Heeft dat niks met de materiaaldikte van de bodem van je waterblok te maken?
Jawel, ik vrees van wel. Dunnere bodem: minder warmteweerstand.
Misschien dat het ook helpt om iets te doen aan je radiator. Het water is 15 graden boven kamertemp, en imho is dat best veel.
Echt veel kan ik er niet meer aan doen, anders past het allemaal niet meer in m'n kast. Ik zou nog een 2e radiator erbij kunnen plaatsen (wat ik ook ga doen denk ik)
Dit is wel met niet-bepaald-optimale fan opstelling. (fan ligt gewoon onder de radiator, dus pakt misschien 40% van het oppervlak. Zelf vond ik het wel meevallen aangezien er toch zo'n 250W aan warmte in het water gedumpt word. (ca. 165 van de pelt + ca. 90 van de proc+thermische lekken)
Is dat stressed of idle ?
En pas a.u.b. een beetje uit met dat opkrikken van de peltier. Hij zal al aardig op zijn max zitten wat de temperatuur betreft, en als de boel het begeeft, gaat het echt goed fout.
Da's harstikke stressed. Idle temperaturen zeggen niets, nada, nop, want die leveren me geen MHz meer op.

250W aan hitteproductie op de proc is inderdaad een beetje eng, dus daar komt nog een automatische afschakelaar op die de hele PC uitschakelt als de temperatuur van de coldplate boven de 40 graden ofzo uitkomt.
ik zit zonder peltier ,met koper wazzerblok op 19 graden idle en 27 stressed
Hou er rekening mee dat die onboard tempsensoren niet te vertrouwen zijn. Maargoed, 27 stressed, da's best netjes in ieder geval.
/offtopic: Heh, nog iemand die z'n promise gemod heeft :)

Verwijderd

nou... ga dan maar een eigen koperblokkie maken..
net zoals ik..

ik moet dalijk ook een paar van die waterblokjes maken..

ik heb al een waterblok ontworpen die al
zeker 4x zoveel raakoppervlak heeft als een normaal doolhof of geboord waterblok..

tevens zorg ik voor een gelijkmatige waterstroom over alle stukken waterblok..

mail maar als je meer wilt weten... ik heb er een 3dmodel van

Verwijderd

Topicstarter
??? Heb jij het koper dan om zelf waterblokjes te kunnen maken?

En ik ben natuurlijk geinteresseerd in dat ontwerp. Kom maar op de dat 3D model ('k zit nu thuis ivm dat been van me, dus ik kan ff niet mailen.)

Verwijderd

maar ik moet hem eerst even van 3d naar jpg converteren..

of je gaat natuurlijk rhino3d.com dll'en

kan je eventueel nog veranderen..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, weinig behoefte aan Rhino3D. Ik hou 't wel bij Blender en 3DSMAX.

Kun je misschien ook een VRML97, 3DS R4 of 3DSMAX file van maken?

Maareuh, heb jij koper voor blokken dan?

BTW: proc stabiel op 1284MHz.
Pagina: 1