MSI Lightning 5870 Verbrand!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383208

Topicstarter
Hallo,

Twee weken geleden had ik mijn MSI Lightning binnen en had het meteen door dat het niet stabiel was.
Ik baalde enorm omdat ik spelletjes zoals BF BC2 of Crysis erop speelde en plotseling kreeg ik de scherm vol met blokken te zien. Het waren geen kleine pixels, maar grote pixels aan elkaar verbonden als een grote blok, maar dan enorm veel. Na die blokken kreeg ik een witte scherm en soms was het ook aan het crashen. Eerste instantie dacht ik dat het aan de installatie van het spel lag, maar het bleek juist mijn gpu te zijn.

Soms viel de stroom overal in mijn huis compleet uit wanneer ik mijn pc aan het opstarten was, dat vond ik enorm raar want ik had het niet eerder meegemaakt. Vandaag was mijn gpu ineens aan het verbranden toen ik mijn computer aan het opstarten was. Ik heb het niet overgeclockt en alles was goed, dus heel vreemd allemaal. Hieronder zien jullie mijn pc specs:

Moederbord : Asus Rampage Extreme III
Processor : Intel Core i7 950
Ram : 6 GB OCZ (3 * 2GB)
Behuizing : Coolermaster Cosmos S
Voeding : Corsair TX850W
SSD : OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB
HDD : WD Caviar Black WD2001FASS, 2TB
GPU : Msi Lightning 5870

Wat zou de problemen kunnen veroorzaken? Zou het dan allemaal aan de gpu liggen?
Mijn besturingssysteem is Windows 7 64 Ultimate (RTM).
Ook merk ik dat mijn ram soms als 4GB wordt gezien terwijl het 6GB moet zijn.

Met vriendelijke groet,

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik denk dat je gpu ook andere onderdelen mee naar de eeuwige pjoetervelden heeft genomen. Of misschien heeft je voeding de kaart en de rest gesloopt. Ik zou in ieder geval proberen ook de eventuele gevolgschade aan de rest van je systeem te claimen als je voor een van de 2 garantie aan gaat vragen. Maar dat kan nog wel eens een moeilijk verhaal worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel vervelend, bedankt voor je reactie, nog iemand anders die mij wil meehelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 07:06
Nou, zo erg hoeft het niet direct te zijn. Haal de 5870 er eens uit en kijk of er brandsporen of iets dergelijks op zitten. Test hem eens in een andere pc. Als hij het niet doet, of duidelijk kapot is, gewoon naar de garantie sturen. Als je wilt weten of je pc nog werkt moet je gewoon even een andere kaart erin stoppen. (Mag ook PCI zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheMOD schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:29:
Nou, zo erg hoeft het niet direct te zijn. Haal de 5870 er eens uit en kijk of er brandsporen of iets dergelijks op zitten. Test hem eens in een andere pc. Als hij het niet doet, of duidelijk kapot is, gewoon naar de garantie sturen. Als je wilt weten of je pc nog werkt moet je gewoon even een andere kaart erin stoppen. (Mag ook PCI zijn)
Bedankt voor je snelle reactie :).
RMA aangevraagd en helaas heb ik geen ander videokaart.
Ik zal het anders aan een vriend moeten vragen...

Edit 2:
Ik heb ook zonder mijn gpu, mijn desktop opgestart en alles doet goed. Ook geen brand geuren.
Mijn gpu rook wel zwaar... Ik heb nu alleen nog een gpu nodig om te testen of alles goed gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 383208 op 12-11-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Anoniem: 383208 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:44:

Soms viel de stroom overal in mijn huis compleet uit wanneer ik mijn pc aan het opstarten was
Dit vind ik toch wel zeer zorgwekkend als het inderdaad met je PC te maken heeft.
Heb je zelf verstand van computers? Als dat niet het geval is zou ik je adviseren er iemand naar te laten kijken die dat wel heeft. Een beetje prutsen met wat tips van een forum, hoe goed die meestal ook zijn hier, zal het er misschien niet beter op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NMNN schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:32:
[...]

Dit vind ik toch wel zeer zorgwekkend als het inderdaad met je PC te maken heeft.
Heb je zelf verstand van computers? Als dat niet het geval is zou ik je adviseren er iemand naar te laten kijken die dat wel heeft. Een beetje prutsen met wat tips van een forum, hoe goed die meestal ook zijn hier, zal het er misschien niet beter op maken.
Ik heb redelijk verstand van computers en een vriend die een computerzaak heeft, is ook naar gaan kijken en zag geen problemen behalve de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 08:53
overal in het huis ? dat is wel erg bizar,... maak eens pic van je meterkast ? :P
van ga ervan uit dat je gewoon groepen hebt, waardoor hooguit 1 a 2 kamers eruit knallen.

[ Voor 50% gewijzigd door osmosis op 12-11-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoo1
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03-2023
als ik jou was zou ik elk onderdeel checken en appart testen, nu door dit gebeure + dat stroom uitval door je pc kan wel is zo zijn dat alles nu gaar is, heb ej wel eens gpu temp getest? was wel handig geweest als je nooit had gechecked, nu heb veel gedoe door dit, check ook of pc goed geaard was e.d

over stroom uitval, heb ik ook ooit is gehad, mijn hoofd schakelaar lag er toen bijna uit door 1 simpel kut kabeltje die contact maakte met mijn kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier heb ik een video van de meterkast en opstarten van mijn pc.
YouTube: Meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arnoo1 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:38:

over stroom uitval, heb ik ook ooit is gehad, mijn hoofd schakelaar lag er toen bijna uit door 1 simpel kut kabeltje die contact maakte met mijn kast
Welk kabel was het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Je hebt dus RMA aangevraagd? Prima, is de makkelijkste manier. Je zou aan die vriend een andere gpu kunnen vragen om je systeem even mee te testen, maar ik denk dat dat wel goed zit. Die stroomuitval kan idd (zoals arnoo1 zegt) een kabeltje zijn geweest dat verkeerd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
welk kabel kan het dan zijn? Ik weet zeker dat alle kabels goed aangesloten zijn :/.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 383208 op 12-11-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Geen idee, in principe staat de hele pc onder stroom, dus het kan vanalles zijn. gewoon even kijken of alles goed zit, en er bijvoorbeeld geen contactjes tegen de kast of het IO shield zitten. Om maar eens wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoo1
kan elke zijn, check hoe je je kabels heb lopen niet tusse/ bij scherpe delen, en never nooit kabels onder je mobo doen, check je 24pin main kabel of niks los zit je 8pin cpu +12v kabel, en kabels naar je gpu

check evt je psu of hij niet vol stof zit e.d, heel leuk zulke dingen er zijn zoveel mogelijkheden, ander tweakers denken dat ik nu een prutser ben maar ik heb ervaring, ik moet ook oppassen bij mij zit me nul kabel los van mijn main 24pin kabel xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arnoo1 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:58:
kan elke zijn, check hoe je je kabels heb lopen niet tusse/ bij scherpe delen, en never nooit kabels onder je mobo doen, check je 24pin main kabel of niks los zit je 8pin cpu +12v kabel, en kabels naar je gpu

check evt je psu of hij niet vol stof zit e.d, heel leuk zulke dingen er zijn zoveel mogelijkheden, ander tweakers denken dat ik nu een prutser ben maar ik heb ervaring, ik moet ook oppassen bij mij zit me nul kabel los van mijn main 24pin kabel xd
Leuk XD. Bedankt voor jullie reactie allemaal!
Alles lekker even opnieuw assembleren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
@arnoo1: Ik denk helemaal niet dat je een prutser bent. ;)

Het zou kunnen dat de videokaart is kortgesloten op de een of andere manier. (Dat zou de stroomuitval en het verbranden verklaren) Maar met moderne pc's is dat wel heel lastig. Er zijn zoveel mogelijkheden in zo'n geval. erg lastig om te bepalen wat nu precies de oorzaak is. Het handigst om nu te doen is uit te sluiten welke hardware voor de problemen zorgt. Daarom heb je dus ook een andere videokaart even nodig, om te kijken of de pc de oorzaak is, of de videokaart. Zodra je dat weet ben je alweer een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheMOD schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 00:04:
Ik denk helemaal niet dat je een prutser bent. ;)

Het zou kunnen dat de videokaart is kortgesloten op de een of andere manier. (Dat zou de stroomuitval en het verbranden verklaren) Maar met moderne pc's is dat wel heel lastig. Er zijn zoveel mogelijkheden in zo'n geval. erg lastig om te bepalen wat nu precies de oorzaak is. Het handigst om nu te doen is uit te sluiten welke hardware voor de problemen zorgt. Daarom heb je dus ook een andere videokaart even nodig, om te kijken of de pc de oorzaak is, of de videokaart. Zodra je dat weet ben je alweer een stuk verder.
Ik zei niet dat ik een prutser was XD, maar toch bedankt voor je positieve reactie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Anoniem: 383208 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 00:07:
[...]

Ik zei niet dat ik een prutser was XD, maar toch bedankt voor je positieve reactie :).
Nee, dat zei arnoo1. Jij antwoordde te vroeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheMOD schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 00:09:
[...]

Nee, dat zei arnoo1. Jij antwoordde te vroeg :+
Haha, dat dacht ik al :D.

ontopic:
Balen...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 383208 op 13-11-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter143
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 10:33
Hoi,

Ik wou even reageren op het probleem waarover nog niemand iets heeft gezegd. Namelijk dat er maar 4 van de 6 GB RAM wordt herkend. Dit is een bekend probleem van de intel x58 chipset, en vooral met asus borden schijnt dit nogal eens het geval te zijn. (Ik heb zelf ook de Rampage III Extreme met 6 GB Corsair wrekgeheugen, wat op 1600 mhz loopt, en die herkende hij ook niet. Handmatig het voltage en kloksnelheden instellen in de BIOS was voor mij de uitkomst). Op welke kloksnelheid loopt je werkgeheugen? En probeer het eens op standaard (1066 mhz) te runnen als dat kan... Hier een linkje naar het ASUS forum:
http://vip.asus.com/forum...um&page=1&SLanguage=en-us
Moet je natuurlijk wel eerst je PC weer aan de praat krijgen... Ik sluit me in ieder geval aan bij de rest, met het advies om inderdaad een andere videokaart in je systeem te zetten. Dan kan je in ieder geval uitsluiten of je videokaart kapot is/was of niet.
Succes ermee in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wouter143 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 00:20:
Hoi,

Ik wou even reageren op het probleem waarover nog niemand iets heeft gezegd. Namelijk dat er maar 4 van de 6 GB RAM wordt herkend. Dit is een bekend probleem van de intel x58 chipset, en vooral met asus borden schijnt dit nogal eens het geval te zijn. (Ik heb zelf ook de Rampage III Extreme met 6 GB Corsair wrekgeheugen, wat op 1600 mhz loopt, en die herkende hij ook niet. Handmatig het voltage en kloksnelheden instellen in de BIOS was voor mij de uitkomst). Op welke kloksnelheid loopt je werkgeheugen? En probeer het eens op standaard (1066 mhz) te runnen als dat kan... Hier een linkje naar het ASUS forum:
http://vip.asus.com/forum...um&page=1&SLanguage=en-us
Moet je natuurlijk wel eerst je PC weer aan de praat krijgen... Ik sluit me in ieder geval aan bij de rest, met het advies om inderdaad een andere videokaart in je systeem te zetten. Dan kan je in ieder geval uitsluiten of je videokaart kapot is/was of niet.
Succes ermee in ieder geval!
Kijk eens aan, een solid oplossing :).
Reuze bedankt Wouter!

Helaas kan ik mijn desktop nog niet testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

En je woont niet toevallig in de buurt van Houten / Utrecht / Nieuwegein? In principe heb ik nml. nog wel een kaartje liggen om even mee te testen ;) Maar succes met je videokaart en RMA! Altijd vervelend als zoiets gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-07 22:46
jterpstra schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:38:
overal in het huis ? dat is wel erg bizar,... maak eens pic van je meterkast ? :P
van ga ervan uit dat je gewoon groepen hebt, waardoor hooguit 1 a 2 kamers eruit knallen.
Als de PC geaard is zal waarschijnlijk de aardlek er wel uitgegaan zijn. Daar zitten meestal meerdere groepen achter dus dan kan inderdaad in het hele huis wel de stroom er uit liggen.

De rest van de problemen klinken zoals al gezegd alsof ze van de videokaart afkomen dus die zal vervangen moeten worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 10:25
Ik zou zelf ook even je voeding op het lijstje verdachten zetten,
Als je in de omgeving van leiden zit heb ik ook wel een testkaartje (of 2 a 3 liggen)

Maar goed natuurlijk kan het zijn dat je domweg pech hebt met je videokaart, maar je verhaal klinkt meer als sluiting dan als doorbakken (laten we wel wezen het is geen nvidia kaartje ;)

Succes en als je wat nodig hebt laat het even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-07 22:46
CQC AnacondA schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 08:02:
Maar goed natuurlijk kan het zijn dat je domweg pech hebt met je videokaart, maar je verhaal klinkt meer als sluiting dan als doorbakken (laten we wel wezen het is geen nvidia kaartje ;)
Afhankelijk van hoe snel/of er een zekering uit gaat, gaan sluiting en doorbakken wel vaak samen he ;) Zeker als het een sluiting is met wat weerstand ertussen kan dat ervoor zorgen dat de zekering weinig doet, maar je wel je kaart aan het bakken bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 10:25
redwing schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 08:11:
[...]

Afhankelijk van hoe snel/of er een zekering uit gaat, gaan sluiting en doorbakken wel vaak samen he ;) Zeker als het een sluiting is met wat weerstand ertussen kan dat ervoor zorgen dat de zekering weinig doet, maar je wel je kaart aan het bakken bent.
Het sloeg meer op het doodgaan van de nvidia kaartjes waarbij de kern niet al zijn contactpuntjes behoud, daar het een ati kaartje is...

Dus inderdaad, je hebt gelijk.

Sarcasme moet dus even schuin gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie aandacht! Het lijkt wel een grote familie hier :).
Ik woon in Amsterdam en van mij is hier iedereen welkom!
Het lijkt mij erg leuk om tweakers live te kunnen ontmoeten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoo1
TheMOD schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:52:
Je hebt dus RMA aangevraagd? Prima, is de makkelijkste manier. Je zou aan die vriend een andere gpu kunnen vragen om je systeem even mee te testen, maar ik denk dat dat wel goed zit. Die stroomuitval kan idd (zoals arnoo1 zegt) een kabeltje zijn geweest dat verkeerd zat.
bij mij was het gewoon een molex naar 3pin fan connector xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arnoo1 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 20:29:
[...]

bij mij was het gewoon een molex naar 3pin fan connector xd
Helaas, ik gebruik dat kabel niet. Voor mijn fans heb ik genoeg aansluitingen op mijn moederbord ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 383208 schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:12:
[...]

Helaas, ik gebruik dat kabel niet. Voor mijn fans heb ik genoeg aansluitingen op mijn moederbord ;).
Volgens mij heb ik de dader gevonden XD. Ik had een extra molex kabel voor mijn fan controller aangesloten, maar het bleek dat 1 van die kabels los van de molex connector zat. Misschien kan dat een kortsluiting veroorzaken :). Reuze bedankt voor jullie hulp iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Laatst online: 31-05 03:25
Anoniem: 383208 schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:32:
[...]

Volgens mij heb ik de dader gevonden XD. Ik had een extra molex kabel voor mijn fan controller aangesloten, maar het bleek dat 1 van die kabels los van de molex connector zat. Misschien kan dat een kortsluiting veroorzaken :). Reuze bedankt voor jullie hulp iedereen!
Zelfs zo'n klein iets kan inderdaad al voor flinke problemen zorgen mits zo'n kapotte kabel toevallig tegen het verkeerde onderdeel aan komt te liggen;)
Toch zou ik wel de hele zaak nog eens testen en extra nalopen voor de zekerheid.
En mocht je pc dan goed functioneren dan kun je ook nog even stresstesten voor de zekerheid met prime95 (of iets vergelijkbaars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 383208 schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:32:
[...]

Zelfquote ftw! :9 Goed om te lezen dat je een mogelijke dader hebt gevonden, al zou ik niets uitsluiten. Het lijkt me verstandig om alles nog even grondig na te kijken om te voorkomen dat je straks niet nog een kaart frituurt. En net als met de processor in je andere thread wens ik je daar succes mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op maandag 15 november 2010 @ 06:57:
[...]

Zelfquote ftw! :9 Goed om te lezen dat je een mogelijke dader hebt gevonden, al zou ik niets uitsluiten. Het lijkt me verstandig om alles nog even grondig na te kijken om te voorkomen dat je straks niet nog een kaart frituurt. En net als met de processor in je andere thread wens ik je daar succes mee ;)
Bedankt. :D
Tot nu toe heb ik geen kortsluitingen meegemaakt en alles gaat goed .;)
Pagina: 1