Hallo
ja inderdaad, weer een router/switch topic.
Allereerst de huidige situatie:
op de begane grond staat het modem en een router (LAN+Wlan), hiervandaan gaat 1 kabel naar een pc in de showroom aan huis, en de Wlan wordt gebruikt door 1 of 2 laptops beneden.
Vanaf de router gaat 1 kabel door naar zolder in een 2e router(ook LAN+Wlan).
De Wlan wordt ook gebruikt voor een laptop (een van de 2 van beneden).
en verder loopt 1 lan kabel naar de tv kast (ps3) en 1 naar een switch(5 poort) op het bureau.
Hierop zitten een desktop, een server (sinds 2 dagen mee bezig) en een losse kabel om evt de laptop aan te hangen (als hogere snelheid nodig is).
Zowel de routers als de switch zijn 10/100.
als ik tussen de server en de desktop ga zenden kom ik ook mooi op 10-11MB(niet bit) per sec. Maar die weg is ook niet zo lang.
alleen het stuk van boven naar beneden is een ramp.
tussen server en laptop(beneden) haal ik 0.5MB/s.
Dat komt misschien door de dubbele router, en waarschijnlijk ook doordat de router beneden oud wordt (>10 jaar), die vertoont ook regelmatig storing (uitval)
De computers zijn grotendeels voorbereid op Gbit netwerk en volgend jaar gaan we over op glasvezel.
Alleen is dat een beetje zonde van het geld als het netwerk slecht werkt, en het beperkt ook de transfersnelheid tussen de server en de rest.
Dus lijkt het me handig om alles eens te gaan upgraden naar Gbit spullen.
Maar daarna wordt ik overspoeld door honderden verschillende soorten apparatuur.
Dus hopelijk kunnen jullie helpen
wat voor apparatuur opstelling is hiervoor geschikt?
en welke apparaten zijn een goede keuze? (er zijn er zo veel
)
Het hoeft natuurlijk niet allemaal top of the bill te zijn (dat kan ik niet betalen
), maar gewoon degelijk spul
ja inderdaad, weer een router/switch topic.
Allereerst de huidige situatie:
op de begane grond staat het modem en een router (LAN+Wlan), hiervandaan gaat 1 kabel naar een pc in de showroom aan huis, en de Wlan wordt gebruikt door 1 of 2 laptops beneden.
Vanaf de router gaat 1 kabel door naar zolder in een 2e router(ook LAN+Wlan).
De Wlan wordt ook gebruikt voor een laptop (een van de 2 van beneden).
en verder loopt 1 lan kabel naar de tv kast (ps3) en 1 naar een switch(5 poort) op het bureau.
Hierop zitten een desktop, een server (sinds 2 dagen mee bezig) en een losse kabel om evt de laptop aan te hangen (als hogere snelheid nodig is).
code:
1
2
3
4
5
6
7
| (lap 1) (lap 2) (lap 2) \ / | [Wlan] [Wlan] (server) | | | >[modem]-->[router 1]-->/2 verdiepingen/-->[router 2]-->[switch]--(evt lap2) | | | (showroom pc) (ps3) (desktop) |
Zowel de routers als de switch zijn 10/100.
als ik tussen de server en de desktop ga zenden kom ik ook mooi op 10-11MB(niet bit) per sec. Maar die weg is ook niet zo lang.
alleen het stuk van boven naar beneden is een ramp.
tussen server en laptop(beneden) haal ik 0.5MB/s.
Dat komt misschien door de dubbele router, en waarschijnlijk ook doordat de router beneden oud wordt (>10 jaar), die vertoont ook regelmatig storing (uitval)
De computers zijn grotendeels voorbereid op Gbit netwerk en volgend jaar gaan we over op glasvezel.
Alleen is dat een beetje zonde van het geld als het netwerk slecht werkt, en het beperkt ook de transfersnelheid tussen de server en de rest.
Dus lijkt het me handig om alles eens te gaan upgraden naar Gbit spullen.
Maar daarna wordt ik overspoeld door honderden verschillende soorten apparatuur.
Dus hopelijk kunnen jullie helpen
wat voor apparatuur opstelling is hiervoor geschikt?
en welke apparaten zijn een goede keuze? (er zijn er zo veel

Het hoeft natuurlijk niet allemaal top of the bill te zijn (dat kan ik niet betalen