• MaZeLe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:19
Goedenavond,

Vandaag heb ik een computer geassembleerd met een Samsung HD103SJ harde schijf, verkregen bij Databyte BV. Het assembleren en installeren ging voortreffelijk.

Bij een laatste controle en installeren van het systeem kwam ik er echter achter dat HDTune een Health-warning gaf bij (0B) Calibration Retry Count, met een waarde van 2. Om dit te bevestigen, heb ik ook even CrystalDiskInfo gedownload en geïnstalleerd. CrystalDiskInfo geeft echter een Health-waarde van goed, en er staat geen foutmelding bij (0B) Calibration Retry Count.

Op basis van deze informatie heb ik een aantal vragen:

-Is het een afwijking van HDTune of is het een afwijking van CrystalDiskInfo.
-Kan ik er op een manier achter komen op de harddisk werkelijk kapot is, of dat hij 'gewoon' goed is.
-Kan een Calibration Retry Count kwaad? Wat houdt het precies in. (Ik heb iets gevonden over de motor van de HDD, maar betekent dit dat ik hier in de toekomst last van kan hebben.)

Als jullie een antwoord zouden kunnen geven, graag. Dan kan ik op basis van die antwoorden of ik het huidige systeem zo aflever of dat ik de HDD als DOA terug ga sturen.

Bij voorbaat dank,

Marc

Ps. Overige informatie:

AMD Athlon X3 245
Asus M4A87TD Evo (USB3, Sata 600)
Kingston 4GB 1333Mhz CL9
Club3D 5450
Samsung HD103SJ
Antec Earthwatts 380Watt

HDTune Pro Trial 4.6
CrystalDiskInfo 3.9.3

Screenshot: http://img574.imageshack....utmeldinghdtunevscrys.png

• Jouke74
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 02-02 11:30
http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html

He het is altijd balen om dit soort dingen te vinden vlak na assemblage. Misschien met dit tooltje van de fabrikant nog even checken of alles goed is? Dit moet je waarschijnlijk toch doen voordat je hem gaat retourneren.

"That was left handed..." - JJH

• MaZeLe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:19
Ja dat is het inderdaad.

Had je tooltje ook al gevonden, maar wilde het eigenlijk eerst niet testen omdat het alleen op een CD gebrand kan worden of op een floppy (tjah, ik assambleer al heel lang niet meer met floppy's, wie wel?) geladen kan worden. Toch maar es proberen.

EDIT: Tooltje net 5x laten draaien. Bij de 4de keer hoorde ik een soort geknars/getik. Wat is wijsheid volgens jullie? Gewoon opsturen toch, nu het nog binnen DOA valt?

[Voor 23% gewijzigd door MaZeLe op 13-11-2010 01:30. Reden: Status Update]

• OzBoz
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 28-02 23:42

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

MaZeLe schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 00:49:
EDIT: Tooltje net 5x laten draaien. Bij de 4de keer hoorde ik een soort geknars/getik. Wat is wijsheid volgens jullie? Gewoon opsturen toch, nu het nog binnen DOA valt?
Voor mijn gevoel altijd doen. Desnoods even in overleg met de store.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Twister336
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
De SMART gegevens kunnen 3 verschillende toestanden aangeven:
goed, waarschuwing en fout

De meeste tools geven enkel goed of fout aan wat een slechte zaak is want als de toestand fout is betekent dit dat de schijf zo goed als dood is.
Met een waarschuwing weet je dat er iets aan de hand is en dat je op zijn minst de schijf in het oog moet houden.

Ik heb ook een schijf met 2 calibratiefouten. Volgens de HD Tune logs kreeg ik de eerste eind mei en de tweede een maand later. In die periode is mijn pc een paar keer vastgelopen maar ik weet niet of dit hieraan lag.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee