Toon posts:

aansturen 18V motoren met pic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• huub8
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-06 17:57
Ik ben bezig met het maken van een "robot" en heb daarvoor 2 18 volts motoren. Voor zover ik kan zien aan de onderdelen waarmee ze in de boormachine werden aangestuurd vragen ze maximaal 16A, per stuk.

Nu wil ik deze robot graag doormiddel van een ongebouwde linksys router aansturen die is aangesloten op een pic microcontroller. De robot wordt een rupsbandvoertuig, met twee rupsbanden die ieder door een motor worden aangedreven. Nu ben ik echter op zoek naar de beste oplossing om de snelheid en richting van de motoren te kunnen aansturen met de pic microcontroller, zelf dacht ik aan iets met PWM, maar ik kon geen geschikte schema's vinden. Wat is de makelijkste manier?

• boazkl0p
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-07 21:54

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als je ze aan een microcontroller hangt, met pwm de snelheid regelt, en ze 16A kunnen vragen zou ik er maar wel een relais tussen zetten. Dan moet je er wel een hebben zonder bewegende onderdelen, anders sluit het wel erg snel :P

• huub8
maar met pwm en een relais kan toch niet, ik bedoel daarmee dat een relais toch niet snel genoeg schakeld?

Kan je niet gewoon een mosfet of zo iets dergelijks aan die microcontroller hangen en daar dan ook de motoren aanhangen? En dan de microcontroller een pwm signaal laten genereren?

• virus.elektro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2017

virus.elektro

profesionele monitor sloper

dat kan inderdaad.

moeten die motoren 2 richtingen op kunnen draaien?
want dan heb je een h-Brug nodig

http://www.mcmanis.com/ch.../h-bridge/bjt-bridge.html

hier staat een goed idee daar voor, alleen met normale transistoren maar dat moet om te bouwen zijn

[Voor 22% gewijzigd door virus.elektro op 12-11-2010 19:56]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• huub8
ze moeten inderdaad twee kanten kunnen opdraaien, hoezo zou ik trouwens normale transistoren willen gebruiken?

• carbidsjitter
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 16:48
Hier een voorbeeld van een schema.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/58911

Bij een H-brug moet je er goed om denken dat 2 fets aan dezelfde zijde niet tegelijk geleiden. Dan heb je kortsluiting.

Ook moet je in de gaten houden dat de gate van de fet als een condensator gedraagt. Deze moet je zo snel mogelijk kunnen opladen, daardoor zit de fet minder in z'n lineaire gebied en wordt daardoor minder warm. Hiervoor zijn speciale ic (mocht dat nodig zijn)

Ook zijn er speciale IC's zodat je alleen maar n-channel fets hoeft te gebruiken. Deze zijn meestal wat gemakkerlijker te verkrijgen. Een voorbeeld is:
http://www.google.nl/url?...pXUV0_ciEDNOSILyfqo59jrgw
boazkl0p schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:10:
Als je ze aan een microcontroller hangt, met pwm de snelheid regelt, en ze 16A kunnen vragen zou ik er maar wel een relais tussen zetten.
16 A met een fet moet te doen zijn.

• huub8
ok, ik heb het nog eens verder uitgezocht en vond dit circuit:

Kan dit mijn belasting aan?

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16-09 12:03
ehm <340 ma staat er? er moeten mosfets achter en een H-bridge driver gebruikt worden (deze heeft een dode periode waarbij vookomen wordt dat 2 tegenoverliggende fets tegelijk geleiden en dus kortsluiting maken)

[Voor 3% gewijzigd door base_ op 14-11-2010 17:31]

• huub8
stom, zag ik niet staan.

Is er mischien een soort standaard h-bridge circuit met een h-bridge driver ingebouwd voor grotere motoren?

• base_
16A is wat veel voor een IC, meestal gebruiken ze daarvoor een aparte H-Bridge driver met 4 MOSFETS (H-Bridge concept: http://en.wikipedia.org/wiki/H-bridge)

• huub8
maar je hebt toch ook dat soort h-bridges die dan vier van hetzelfde soort mosfets gebruiken doordat ze worden aangestuurd door een speciale h-bridge driver? Is er mischien een circuit daarvan ergens die tot 16A aan kan?

• base_
ja dan moet je de datasheets van deze ic's even doornemen, hier staan bijna altijd wel reference designs in (zie http://www.farnell.com/datasheets/32581.pdf page 2?)

[Voor 28% gewijzigd door base_ op 14-11-2010 18:53]

• huub8
Ik heb onderstaand schema hier gevonden, voldoet dit ook voor mij?

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
huub8 schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:48:

[afbeelding]
http://www.datasheetcatal...heet/fairchild/IRF530.pdf

14A, 100v

Mja waarschijnlijk wel, alleen moet je wel zorgen dat er 18v ipv 24v op je motoren komt. Het is een normale H-Brug die je aanstuurt met een bepaalt ic wat waarschijnlijk een soort van H-Brug driver is.

ik zou wel uitkijken dat dit niet een topic wordt waarin je vraagt of mensen je huiswerk willen doen en "Werkt dit schema voor mij" vragen zonder zelf onderzoek te doen of een duidelijke vraag zijn ook goede manieren om snel een slotje te krijgen btw

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-09 20:37
Kan je niet makkelijk een snelheids controller van de modelbouw nemen en die aansturen met je pic?

• huub8
ik zal proberen nog wat meer zelf uit te zoeken, maar kan ik dan niet beter die mosfets vervangen door minstens 16A exemplaren, of trekken ze 16A bij 18V ook wel?

@martijnr17, die kende ik nog niet, zou je mischien een voorbeeldje kunnen geven van zo'n regelaar?

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-09 20:37
Zoiets als dit http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=231639 alleen dan moet je er even 1 zoeken die het juiste voltage is. Zijn genoeg online winkels met een groter assortiment.

• base_
huub8 schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:48:
ROFLOL, dat IS het schema dat in die datasheet die ik ervoor postte staat! ;)
Zoek gewoon 4 N-Channel MOSFETS die ruim 16A aankunnen (liever 20+, aanloopstromen kunnen vrij hoog oplopen), en idd, de rest moet je makkelijk zelf uit kunnen komen, suc6 ;)

• huub8
ok, ik heb even gezocht en ik ben op de hieronder genoemde uitgekomen, zou iemand voor de zekerheid nog even kunnen kijken of ik het niet op de een of andere manier toch nog fout heb?

Omschrijving MOSFET, N, TO-220
Transistor Polarity:N
Current Id Max:28A
Drain Source Voltage Vds:100V
On Resistance Rds(on):0.052ohm
Rds(on) Test Voltage Vgs:10V
Power Dissipation:107W
Operating Temperature Range:-55ºC to +175ºC
Transistor Case Style:TO-220
No. of Pins:3
SVHC:No SVHC (18-Jun-2010)
Continuous Drain Current Id:28A
Current Temperature:25°C
Device Marking:IRF540A
External Length / Height:4.83mm
External Width:10.67mm
Full Power Rating Temperature:25°C
No. of Transistors:1
On State Resistance Max:0.052ohm
Package / Case:TO-220
Power Dissipation Pd:107W
Pulse Current Idm:110A
SVHC (Secondary):Bis (2-ethyl(hexyl)phthalate) (DEHP) (18-Jun-2010)
Termination Type:Through Hole
Threshold Voltage Vgs Typ:4V
Transistor Type:MOSFET
Voltage Vds Typ:100V
Voltage Vgs Rds on Measurement:10V
Voltage Vgs th Max:4V

link naar de pagina

• base_
Lijkt prima geschikt ;) Laat ons je eindresultaat tzt eens zien, ben toch benieuwd

[Voor 56% gewijzigd door base_ op 15-11-2010 13:06]

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
Die kun je gebruiken, de maximale stroom is 28A, en als je 10 volt op de gate zet (tov de source) is de aan-weerstand 0.052ohm bij 25 graden omgevingstemperatuur, wat bij 16 ampere een ruime 13W aan warmte oplevert. Je zult dus een koelblok moeten gebruiken om dat af te voeren.

Kijk even in de datasheet wat de aan-weerstand bij 5V is, want als dat te gek is kun je de fet niet direct met een microcontroller aansturen en moet je een truc verzinnen om de gatespanning voldoende hoog te krijgen.

• base_
Springuin schreef op maandag 15 november 2010 @ 13:06:
Die kun je gebruiken, de maximale stroom is 28A, en als je 10 volt op de gate zet (tov de source) is de aan-weerstand 0.052ohm bij 25 graden omgevingstemperatuur, wat bij 16 ampere een ruime 13W aan warmte oplevert. Je zult dus een koelblok moeten gebruiken om dat af te voeren.

Kijk even in de datasheet wat de aan-weerstand bij 5V is, want als dat te gek is kun je de fet niet direct met een microcontroller aansturen en moet je een truc verzinnen om de gatespanning voldoende hoog te krijgen.
Hij moet wel die HIP4082 gebruiken zoals in dat schema op 12V (18V haalt ie niet!, mosfets kunnen aan de 18V en input is 5-15V logic compatible), dan is de aanstuurspanning dus hoog genoeg ;)

• huub8
maar als ik dus mijn hip4082 apart voed met 12 volt, en de mosfets met 18V, dan werkt alles toch? Of begrijp ik iemand verkeerd?

• base_
Helemaal correct: zie ook de datasheet en het schema (12V en 24V in het schema, volgens datasheet mag bootstrap = mosfets tot 80V gevoed worden) :)

• huub8
dan nog een vraag, ik geloof dat ik ergens had gelezen dat je met de hip4082 niet de motoren vol kon laten draaien maar dat je niet meer dan iets van 80 procent kon gaan met pwm?

@martijn17, Ik kan er op conrad helemaal geen vinden met een voedingsspanning groter dan 15 volt, doe ik iets verkeerd?

• base_
huub8 schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:12:
dan nog een vraag, ik geloof dat ik ergens had gelezen dat je met de hip4082 niet de motoren vol kon laten draaien maar dat je niet meer dan iets van 80 procent kon gaan met pwm?
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, klinkt als klinkklare onzin! Je kan er gewoon een PWM signaal met duty cycle van 0-100% indouwen, output gaat dan ook van 0-100% duty cycle

• huub8
Ok, ik vond het ook al vreemd, maar wilde het toch even vragen voor ik iets stuk maak.

• huub8
Ik heb eindelijk weer tijd om hier mee verder te gaan, maar ik kom er niet echt uit hoe het schema nou precies werkt.

Ik heb met behulp van een aantal website's en de datasheets een aantal dingen kunnen achterhalen, maar blijf nog met deze vragen zitten:

- waar dienen tp1, tp2, tp4 en tp5 voor (ook na het lezen van de uitleg over de "bli" en de "ali" ingangen werd het mij niet duidelijk)?

- Is het goed als ik als voltage voor onderstaande condensatoren 20V neem? En wat voor soort condensator moet dit zijn?

- Is het goed als ik voor R5 20 volt neem? en moet dit nog een speciaal soort weerstand zijn met hoeveel watt?

- kan ik voor C1 en C6 ook gewoon 20 volt nemen? en wat moet hier het type van zijn?

- R1, R2, R3, R6, R7 en R4 hebben (als ik het goed lees) allemaal een waarde van 10R, is dat gewoon 10 ohm? En kan ik als voltage hier weer gewoon 20 volt nemen? en hoeveel watt?

- kan ik op TP3 gewoon direct de accu van mijn motor aansluiten?

Het volledige ciruit met alles wat ik heb gevonden:

Sorry voor de vele vragen, maar helaas heb ik niemand anders waar ik het aan kan vragen, en op het internet kon ik dus ook lang niet alles vinden.

• Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03-09 04:15
huub8 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 17:53:

- Is het goed als ik als voltage voor onderstaande condensatoren 20V neem? En wat voor soort condensator moet dit zijn?
dit is een 7812.
links bij de ingangen tp4-tp5 gaat de spanning er in (>12v) en IC2 zorgt er voor dat er een nette spanning uitkomt van 12v. de grote van de condensatoren is afhankelijk van de rimpel in de ingansspanning.

de spanning die c3 zou moeten kunnen hebben is afhankelijk van de ingansspanning die over C3 komt te staan.
stel ingangsspanning = maximaal 20v, dan zou je condensator minimaal 20v kunnen hebben.

zie ook gewoon de datasheet: http://www.farnell.com/datasheets/76220.pdf

mocht je 20v willen maken, dan moet je een 7820 pakken ;)
en ik zou condensatoren pakken van 50v. kosten weinig extra en dan zit je altijd goed

edit:
10R = 10 ohm :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

uche
huub8 schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:55:
Ik zit nu in vwo 6 en moet dus een profielwerkstuk maken. Ik heb al behoorlijk wat kennis van electronica (denk aan het programmeren van microcontrollers en dergelijke) en zou dan ook graag een robot bouwen.
Bouwen rupsbandvoertuig profielwerkstuk
huub8 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 17:06:
ik heb nu de boormachines al gekocht, en ze lijken erg geschikt.
Boormachines gebruiken voor een robot

En vervolgens via GoT achterhalen hoe je schema er precies uit moet komen te zien? en welke onderdelen je exact moet kopen? zit je in tijdnood ofzo

[Voor 13% gewijzigd door fridgeman op 28-12-2010 18:21]

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• huub8
Bedankt voor de hulp, en ik zit niet zozeer in tijdnood, maar ik kom er zelf gewoon niet uit (ik zeg ook niet dat ik alles van electronica weet, maar als ik zo de leerlingen om mij heen bekijk op mijn school vind ik "behoorlijk wat" toch wel gerechtvaardigd).

maar nog niet al mijn vragen zijn beantwoord:

ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet waar TP1 en TP2 voor dienen, wat ik uit de datasheet kan afleiden is dit voor het pwm signaal, maar hoezo dan twee ingangen?

En moet ik dan gewoon op tp4-tp5 allebij bv 14 volt zetten?

Is het goed als ik voor R5 20 volt neem? en moet dit nog een speciaal soort weerstand zijn met hoeveel watt?

- kan ik voor C1 en C6 ook gewoon 20 volt nemen? en wat moet hier het type van zijn?

- R1, R2, R3, R6, R7 en R4 kan ik als voltage hier weer gewoon 20 volt nemen? en hoeveel watt?

- kan ik op TP3 gewoon direct de accu van mijn motor aansluiten (18V)?

Edit:

Ik heb even de componenten bij farnell uitgekozen en kwam op ene bedrag uit van 30 euro, nu kan ik ook voor 40 euro een kant en klare motor driver kopen, dus ik denk dat ik dat dan maar ga doen (en later waarschijnlijk nog eens er zelf een maken als ik meer tijd en geld heb).

Nu kwam ik op ebay er ééntje tegen met het volgende schema:

ik snap alleen niet helemaal hoe de A en B aansluitingen werken, ik neem aan dat die iets met de richting te maken hebben, maar verder kom ik er niet uit. Snapt een van jullie het?

[Voor 24% gewijzigd door huub8 op 28-12-2010 21:06]

• virus.elektro

virus.elektro

een 1 op TP1 en een 0 op TP2 is linksom draaien
een 0 op TP1 en een 1 op TP2 is rechtsom draaien.
Op beide een 1 zetten heeft geen zin.

Nee je kan voor C1 en C6 geen 20 volts condensatoren nemen. Want hier komt meer dan 20 volt te staan. Keramische voldoen aan de voorwaarden.

weerstanden hebben niet echt een voltage. Zo op de foto's van circuit online te zien zijn ze gewoon 1/4 Watt

TP3 kan gewoon op + van de accu.

Waarom trouwens zo'n een enorm lastig schema (met een schakelende voeding erin). Met gewone transistoren kan dit ook en is het allemaal een stuk simpeler om uit te leggen en te maken.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• redryder
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:31
toevallig ben ik zelf ook een robot aan het maken met 2 motoren, ik schakel die door 2 mosfets. (gewoon met transistors doen dus)

nisi credideritis non intelligetis

• huub8
ik dach eigenlijk dat dit al het minimum schema was, ik kon namelijk nergens iets eenvoudigers vinden dat ook minstens 16A aan kan.

• redryder
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:31

nisi credideritis non intelligetis

• huub8
maar daar moet ik dan toch nog een circuit omheen bouwen, ik kan hem in ieder geval niet direct aan de microcontroller hangen neem ik aan?

• Lethalshot
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15-09 14:07
Nee, de link van redryder is een mosfet dus daar moet je nog een H-brug zoals in het schema bovenaan de pagina bij bouwen.

Houd er wel rekening mee dat je een zuivere 100% duty-cycle niet kan halen met het schema wat jij gepost hebt. Dit omdat de bootstrap condensator langzaam zal leeglopen waardoor de spanning zal dalen. Als de spanning teveel gedaald is zal je mosfet in zijn triode gebied komen en zeer veel vermogen gaan opstoken en waarschijnlijk overlijden. Een oplossing hiervoor is om de x aantal ms even de brug uit te zetten om de caps op te laden en dan vervolgens de brug weer aan te zetten. Aangezien je met motoren werkt is dit geen probleem. Deze handeling kan je snel doen dat de motor er niets van merkt (de spoel in de motor vormt namelijk een low-pass filter dus de snelle schakelflank van het opladen van je bootstrap cap zal weggefilterd worden). Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om op een duty-cycle van 99% te gaan zitten waardoor het opladen van de cap toch al gebeurd (als je er voor kiest je eigen H-brug + driver te maken).

• huub8
(als je er voor kiest je eigen H-brug + driver te maken).
Dit is dus een beetje mijn probleem, ik denk namelijk dat de kans dat het niet gaat werken behoorlijk groot is als ik dit (voor mij) ingewikkelde schema ga maken. Is er niet een makkelijker schema te bendenken, dus ene makkelijkere h-brug?

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan ook een kant en klare controller kopen? Deze is misschien makkelijker digitaal aan te sturen:.

[Voor 35% gewijzigd door Mr_gadget op 29-12-2010 13:55]

• huub8
ik denk dat ik dan inderdaad maar gewoon een kant en klare controller ga kopen. Nu vond ik die controllers bij sparkfun wel erg duur (ik moet er namelijk ook twee van hebben), en op ebay kwam ik deze tegen voor 40 dollar inclusief verzendkosten:

http://cgi.ebay.com/30A16V-20kHz-PWM-H-Bridge-DC-Motor-Driver-Robot-Control-/250689710672?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5e456a50

Deze heeft de volgende specificaties:

■ Maximum output current: 30A
■ 5V logic level compatible inputs
■ Undervoltage shutdown 5.5V , Overvoltage shutdown 19V
■ Undervoltage reset 4.7V
■ Thermal shut down temperature 175C
■ Thermal reset temperature 135C
■ Cross-conduction protection
■ Very low standby power consumption ~12uA
■ PWM operation 0Hz~20 kHz
■ One leg Rds 0.019 Ohm
■ Fault detection Output
■ Current Limit ~50A
■ Dimension 2"x2", L48xW48xH36mm, Mounting holes 4x4mm/40mm apart, using #6 or M3 screw, the hole matchs 50mm fan, Weight 1.3oz/35g
■ Control port RJ45 jack(using standard network lan wire)
■ Battery and motor use 1/4" standard quick tab connection
■ Reverse Battery protection

Dus hij lijkt mij ook geschikt voor mij, toch?

Het enige waar ik mij zorgen over maak is dat ik soms lees dat de maximale belasting niet een permanente belasing is, maar bijvoorbeeld maar voor een paar seconden. Denken jullie dat hij met 30A max gewoon 16 A permanent aan kan (met extra fan)?

• Lethalshot
Je zou altijd kunnen kijken naar een H-brug met P- en N-channel fets. Dan kan je met 4 logic level fets eraan een H-brug bouwen (geen 12V of IC nodig en kan direct aan de µC worden gehangen). Het nadeel is dat je dan een lagere maximale schakelfrequentie hebt en meer vermogen verstookt. P-channel fets worden meestal het liefst vermeden, maar het kan wel en dan is het een stuk goedkoper.

Als je dan voor Q1 en Q2 een P-channel als deze neemt. Die heeft een Vgs van 20V dus dat zou hij net aan moeten trekken. De spanning Vgs is namelijk Vcc - Vds als de gate naar GND wordt getrokken. Worst case wordt deze dan maximaal 18V, het is wat aan de krappe kant maar het zou moeten gaan.
Zet voor Q3 en Q4 een N-channel fet als deze erbij en je hebt voor 5€ al je power mosfets.
Vervolgens met een stel weerstanden en logic level fets stuur je dan je power mosfets aan (dick best heeft mooie SMD logic levels die 10 cent per stuk zijn ofzo). Met weerstanden kan je eventueel dead-time maken als dit nodig is. Het zou ook mogelijk moeten zijn om dit in software op te lossen.
Vervolgens laat je heel het IC met alle randcomponenten weg.

Als je van dit verhaal een schema wilt moet je het even zeggen dan teken ik wel even wat.

Edit:
Volgens de datasheet van dat ebay geval, kan hij gewoon 30A continu aan. Echter alleen wanneer er een voldoende grote heatsink aanwezig is. Bij 16 A verstookt dit IC 16²*19m + een beetje = 5W, dus als je dit kan afvoeren is er geen enkel probleem.

[Voor 8% gewijzigd door Lethalshot op 29-12-2010 14:36]

• huub8
Een schema zou heel fijn zijn, alvast bedankt voor de hulp.

Ik denk trouwens dat het gebruik van weerstanden voor de dead time ook wel slim is, aangezien ik de "software" het liefst zo simpel mogelijk hou.

[Voor 87% gewijzigd door huub8 op 29-12-2010 14:34]

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je uberhaupt wel gerekend aan je ontwerp? Die 16A is een maximum wat batterijen kunnen leveren, bijvoorbeeld bij het starten. Ik denk niet dat je continu 16A gaat trekken, rupsbanden hebben welswaar meer wrijving maar denk niet dat zo erg zal zijn. En als het wel zo is dan heb je waarschijnlijk ook andere accu's nodig. Hoe zwaar wordt het geheel? En moet hij bv. heuvels op of door zwaar terrein? Of moet hij alleen in het lokaal van je natuurkunde leraar rijden? ;)

• huub8
Ik ging ervan uit dat ik maar beter gewoon kan zorgen dat hij die 16A altijd aankan, dan leek het mij dat ik zoiezo goed zat.

Hij moet zowel binnen als buiten gaan rijden, ook op heuvels.

ps: er zitten ook nog transistors aan de "triggers" (geen idee wat de juiste term hiervoor is) van de boormachines, die kunnen voor zover ik het op het internet terug kon vinden ook 16A aan.

[Voor 33% gewijzigd door huub8 op 29-12-2010 14:37]

• Lethalshot
Hierbij de link naar het schema.
Aansturing is vrij eenvoudig:

Forward: IN1L = 0; IN1H = 1; IN2L = 1; IN2H = 0
Forwardpwm: IN1L = 0; IN1H = PWM; IN2L = 1; IN2H = 0

Reverse: IN1L = 1; IN1H = 0; IN2L = 0; IN2H = 1
Reversepwm: IN1L = 1; IN1H = 0; IN2L = 0; IN2H = PWM

Alleen mogen de combinatie IN1L = 0 met IN2H = 1 en IN1H = 1 met IN2L = 0 niet voorkomen omdat je dan je brug kortsluit.
De pull-up weerstand kunnen wat lager voor hogere schakelsnelheden (niet lager dan 1500 ohm als je 1/4W weerstanden gebruikt).
Door R2 en R3 kleiner te maken dan R1 en R4 creëer je meer dead-time.

• huub8
Heel erg bedankt,

Ik heb even op farnell.nl gezocht naar de onderdelen en kwam op deze uit:

N-channel: http://nl.farnell.com/vis...60v-30a-to-220/dp/8651400
P-channel: http://nl.farnell.com/jsp...uctdetail.jsp?sku=8650080

Wat voor specificaties moeten de logic level fets hebben?

[Voor 3% gewijzigd door huub8 op 31-01-2011 15:01]

• Lethalshot
Zeer lage gate threshold, Vds van minimaal 30V en hij moet een paar honderd mA aankunnen(Id).
Een irlml6344 is een goed voorbeeld alleen is deze niet bij farnell te krijgen.

• huub8
Ik snap die eisen niet helemaal want die irlml6344 heeft toch een vds van -20V (in de datasheet die ik heb gevonden, maar het zou van een andere kunnen zijn, want ik kon nauwelijk iets vinden over de irlml6344)?

Ik heb even gezocht en kwam op deze twee uit:

http://nl.farnell.com/int...osfet-p-micro3/dp/1463266

Omschrijving MOSFET, P, MICRO3
Transistor Polarity:P
Current Id Max:-780mA
Drain Source Voltage Vds:-20V
On State Resistance:0.6ohm
Rds(on) Test Voltage Vgs:-4.5V
Voltage Vgs Max:-1.5V
Power Dissipation:540mW
Transistor Case Style:Micro3
Continuous Drain Current Id:-0.61A
Package / Case:Micro3
Termination Type:SMD
Threshold Voltage Vgs Typ:-1.5V
Voltage Vds Typ:-20V
Voltage Vgs Rds on Measurement:-4.5V

en:

http://nl.farnell.com/int...-0-61a-micro-3/dp/8660085

MOSFET, P, -30V, -0.61A, MICRO 3
Transistor Polarity:P
Current Id Max:610mA
Drain Source Voltage Vds:30V
On State Resistance:0.6ohm
Rds(on) Test Voltage Vgs:-10V
Voltage Vgs Max:-1V
Power Dissipation:0.54W
Transistor Case Style:SOT-23
Continuous Drain Current Id:0.61A
Junction to Case Thermal Resistance A:230°C/W
On State resistance @ Vgs = 10V:0.6ohm
Package / Case:SOT-23
Power Dissipation Pd:0.54W
Pulse Current Idm:4.8A
Termination Type:SMD
Threshold Voltage Vgs Typ:-1V
Voltage Vds Typ:-30V
Voltage Vgs Rds on Measurement:-10V
Voltage Vgs th Min:-1V

[Voor 47% gewijzigd door huub8 op 29-12-2010 16:50]

• Lethalshot
Hier staat de datasheet van de irlml6344. Deze heeft een Vds van 30V. De mosfets die jij hebt uitgekozen zijn beide P channel, je hebt N channel mosfets nodig. Deze is er bijvoorbeeld geschikt voor.

• huub8
bedankt, ik heb het geheel direct besteld dus hoop het deze week nog werkend te hebben.

• Bladeslayer
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:33
Verkijk je niet op het mechanische gedeelte. Ik heb aan het begin van jaar ook een rupsvoertuig gebouwd. Het ontwerp in cad + houten prototype stond binnen een week. Maar om het geheel dan nog netjes in metaal uit te voeren en alles goed voor elkaar te krijgen is toch nog veel werk.

Dit is het eind resultaat

RC Tank Final by JeroenHouwers, on Flickr

Zie hier topic voor wat meer info http://www.modelbouwforum...ank-met-camera-mount.html

Als je vragen hebt over mechanisch gedeelte stel ze gerust! :)

www.frees-it.com

• huub8
dat is zeker een mooi ding, gelukkig heb ik het frame al af, moet nu nog één rupsband maken en de vandaag binnengekomen nieuwe (grote diameter) wielen monteren en dan ben ik al wel zo'n beetje klaar. Mijn robot is alleen wel een stuk groter, en wat lomper, de enige zorg die ik nu nog heb wat betreft het mechanise deel is of de motoren het wel gaan trekken.

Jouw robot ziet er trouwens wel echt proffesioneel uit

• Bladeslayer
Kan je wat foto's laten zien?

Als je de reductie op de accuboormachine motoren hebt laten zitten, dan lijkt me het eigenlijk geen probleem. Tenzij je rupsvoertuig echt gigantisch is.

www.frees-it.com

• huub8
ik heb de reductie er wel op laten zitten, ik zal morgen wat foto's oploaden.

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:14
Bladeslayer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:25:
Verkijk je niet op het mechanische gedeelte. Ik heb aan het begin van jaar ook een rupsvoertuig gebouwd. Het ontwerp in cad + houten prototype stond binnen een week. Maar om het geheel dan nog netjes in metaal uit te voeren en alles goed voor elkaar te krijgen is toch nog veel werk.

Dit is het eind resultaat

[afbeelding]
RC Tank Final by JeroenHouwers, on Flickr

Zie hier topic voor wat meer info http://www.modelbouwforum...ank-met-camera-mount.html

Als je vragen hebt over mechanisch gedeelte stel ze gerust! :)
Nice! Waren er problemen met de verschillende posities van de motoren zoals aangehaald in dat topic?

• huub8
waarschijnlijk een vrij stomme vraag, maar normaal kan ik in de datasheets van transistoren makkelijk een soort pinout vinden, dus waar pin 1, 2 en 3 voor dienen. Deze vind bij mijn twee transistoren niet, klopt het dat wanneer je hem zo voor je houdt dat je de tekst naar voor je hebt (met uiteraard de pinnen naar beneden) de pinout als volgt is (van links naar rechts)?

1: D
2: G
3: S

• Lethalshot
Nope beide mosfets hebben (van links naar rechts) Gate, Drain, Source.
Ik ben met je eens het staat er een beetje verstopt in maar op pagina 7 en 9 van de datasheets staat het vermeld (in kleine letters aan de rechterkant).

• huub8
aah, nu zie ik het ook. Ik neem aan dat je trouwens niet gewoon direct 5V op die logic level fets kunt zetten (of wel?), maar wat moet dan de weerstand zijn?

Ik heb namelijk even gezocht maar ik snap niet hoe je het aantal A kan bepalen.

• Killerbert
huub8 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:46:
Deze vind bij mijn twee transistoren niet
1: D
2: G
3: S
transistoren hebben de basis collector en emiter
fet's hebben gate drain en source ;)

je hebt je antwoord al zie ik :+

[Voor 5% gewijzigd door Killerbert op 01-01-2011 02:21]

• virus.elektro

virus.elektro

100 ohm is genoeg.
fets zijn spanning gestuurd. Het gaat dus om spanning die op de gate komt te staan.
De gate van een fet werkt als een condensator. Deze zie je met wat fantasie ook terug in het symbool. om deze condensator op te laden is bij het begin even wat stroom nodig, dus weerstand om je microcontroller uitgang niet in 1 keer op te blazen.

• Lethalshot
@Killerbert
Transistoren hebben allerlei combinaties:
Basis, collector, emitter bij een BJT (bipolar junction transistor)
Gate, drain, source bij een FET (field effect transistor)
Gate, collector emitter bij een IGBT (isolated gate bipolar transistor)
Zoals je ziet zijn het allemaal transistoren ;) en was de opmerking van huub8 geheel correct.

@huub8
Op je logic level fets mag je gewoon direct 5V zetten. Voor de netheid raad ik je wel aan een weerstand van iets van 10 ohm tussen je stuursignaal en je gate te zetten. Voor het bepalen van de stroom in een mosfet kijk ik altijd naar de grafieken in de datasheet (als je hem als schakelaar gebruikt).
Als je de NDS351AN hebt genomen, moet je in de datasheet eens kijken naar figure 1.
Daar zie je bij het lijntje van 4.5V (dichts bij jou aanstuurspanning), dat hij bij een kleine spanning over de mosfet al enkele ampere's kan hebben. In je schema wordt de stroom echter beperkt tot enkele mA's, dus je mosfet kan dit makkelijk hebben.
Houdt er rekening mee dat een fet anders werkt dan een bjt. Theoretisch loopt er namelijk geen stroom de gate in en stuur je hem alleen met een spanning aan (in de praktijk wordt dit vrij aardig benaderd, deze mosfet heeft een input leakage van 100nA wat neerkomt op een gate weerstand van 200Mohm).

Edit:
@virus.elektro
100 ohm vind ik wat veel voor een gate weerstand. Microcontroller uitgangen kunnen in principe direct aan een logic level mosfet worden gehangen omdat deze bijna allemaal uitgangsimpedanties van 20 ohm of meer hebben wat al voldoende beveiliging is voor deze kleine ladingen. Ik ben wel met je eens dat het opnemen van een gate-weerstand wel zo netjes is.

[Voor 12% gewijzigd door Lethalshot op 31-12-2010 11:34]

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16-09 21:51
lees wel goed de datasheets van de mosfets

ik heb zelf een tijdje geleden zoiets gemaakt met 2 18v boormachine motoren.
daarvoor heb ik de irf3710 en irf4905 gebruikt.

die kunnen tientallen amperes schakelen (handig wat betreft aanloopstromen) waardoor je niet tegen het maximum van je fet zit te werken.
de fets van mijn h-bruggen hoefde dan ook helemaal niet gekoeld te worden.

echter moet je er wel op letten dat je de fet aan gaat sturen met 5v. een normale fet is dan nog niet goed open (voor jouw doel). dan moet je óf een logic level fet nemen (die schakeld wel op 5v) of een level converter.
ik heb toen het laatste gedaan.

ik zal eens mijn oude schema opzoeken. dat was een h-brug incl level converters, kortsluitbeveiliging en remfunctie.

nou ik heb hem even overnieuw getekend (kon de uiteindelijke versie niet vinden).
dat moet hem zijn:

de opamps worden gevoed met een 0-18v spanning (waar de motoren ook op zitten)
de logica gewoon met 5v net als de microcontroller.
de motor draait in de ene richting door richting 1 hoog te maken (logisch natuurlijk) en natuurlijk in de andere richting door richting 2 hoog te maken.
als je ze allebei laag maakt gaat de rem erop
als je ze allebei hoog maakt gaat ook de rem erop

• virus.elektro

virus.elektro

Lethalshot schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:31:
@Killerbert
Zoals je ziet zijn het allemaal transistoren ;) en was de opmerking van huub8 geheel correct.

@huub8
Op je logic level fets mag je gewoon direct 5V zetten. Voor de netheid raad ik je wel aan een weerstand van iets van 10 ohm tussen je stuursignaal en je gate te zetten. Voor het bepalen van de stroom in een mosfet kijk ik altijd naar de grafieken in de datasheet (als je hem als schakelaar gebruikt).
Als je de NDS351AN hebt genomen, moet je in de datasheet eens kijken naar figure 1.
Daar zie je bij het lijntje van 4.5V (dichts bij jou aanstuurspanning), dat hij bij een kleine spanning over de mosfet al enkele ampere's kan hebben. In je schema wordt de stroom echter beperkt tot enkele mA's, dus je mosfet kan dit makkelijk hebben.
Houdt er rekening mee dat een fet anders werkt dan een bjt. Theoretisch loopt er namelijk geen stroom de gate in en stuur je hem alleen met een spanning aan (in de praktijk wordt dit vrij aardig benaderd, deze mosfet heeft een input leakage van 100nA wat neerkomt op een gate weerstand van 200Mohm).

Edit:
@virus.elektro
100 ohm vind ik wat veel voor een gate weerstand. Microcontroller uitgangen kunnen in principe direct aan een logic level mosfet worden gehangen omdat deze bijna allemaal uitgangsimpedanties van 20 ohm of meer hebben wat al voldoende beveiliging is voor deze kleine ladingen. Ik ben wel met je eens dat het opnemen van een gate-weerstand wel zo netjes is.
zat eerst met 10 ohm in mijn hoofd maar wou het risico niet nemen.

• Killerbert
Lethalshot schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:31:
@Killerbert
je hebt gelijk, een fet is een transistor type. het valt onder het kopje transistor.
nooit geweten :) bedankt voor de info

• Bladeslayer
Laagvliegerke schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:27:
[...]

Nice! Waren er problemen met de verschillende posities van de motoren zoals aangehaald in dat topic?
Je merkte het wel iets. Maar door dat het geheel genoeg vermogen had en ik digitaal dmv kruismixer het vermogen aan beide motoren goed kon regelen kwam alles goed.

Maar genoeg over mn project, ik wil zn topic niet kapen! ;)

Heb je al fotos geupload van het frame? ik ben benieuwd! :)

www.frees-it.com

• huub8
ik heb net de het schema nagemaakt, met in plaats van de accu's 3aa baterijen gebruikt (4,6V). Echter had ik de gate pinnen van de logic level fets nog niet ergens op aangesloten, de twee N-channel transistoren werden nu al merkbaar warm. (er was nu ook geen motor op aangesloten trouwens).

Klopt dit? Of heb ik perongelijk iets opgeblazen?

• Lethalshot
Dit klopt, de N channel mosfets worden namelijk aangezet als je ze niet geforceerd uitzet. Echter omdat je spanning van de batterijen zeer laag is, worden de mosfets slechts net over hun gate threshold getrokken (moment dat ze aangaan). Op dat punt is de weerstand Rds vrij groot, echter klein genoeg om een stroom te laten lopen. Deze stroom veroorzaakt vervolgens I²R verliezen in de mosfet, waardoor deze warm wordt.

Het enige wat ik een beetje vreemd vind is dat kennelijk ook de P channel mosfets aanstaan omdat er anders alsnog geen stroom kan lopen. Dit kan echter veroorzaakt worden doordat de logic level fets maar heel weinig gate charge nodig hebben om open te gaan. Dus misschien staan die ook half open (puur door RFI) waardoor de P-channel mosfets ook aanschakelen.

Wat vind jij merkbaar warm? De mosfets mogen de 100°C raken dus zolang jij ze nog met je vingers kan aanraken zonder dat het pijn doet zitten de mosfets onder de 45°C (pijngrens van een mens) en heb je ze niet opgeblazen. Trouwens hou die 100°C niet als ontwerp parameter aan ;). Volgens de CE norm is 70°C het matje (dan kan je je vingers snel genoeg terugtrekken zonder brandwonden) en dat is veel netter om daar maximaal op te gaan zitten (dus zou je nu de grootte van je koelblokken kunnen uitrekenen).

De beste manier om deze schakeling te testen is om hem aan een 12V (of 18 als je niets anders hebt) stroom begrensde voeding te hangen en dan 1 voor 1 de mosfets aan te zetten (let op de N-channels worden active low gestuurd). Als je ze 1 voor 1 aanzet kan je met een multimeter de weerstand over de mosfet meten (deze moet 0 ohm worden (eigenlijk een paar mohm maar dat kunnen veel meters niet meten). De gates van de logic level FETs kan je even tijdelijk verbinden met de 12V rail of GND (de logic level fets mogen 20V op hun gate hebben dat is dus geen probleem). Let wel op dat je niet beide mosfets aan dezelfde kant van de brug per ongeluk aanzet want dan sluit je de voeding kort.
Als dit klopt kan je er een motor tussen hangen en de brug zelf testen.

Dan rest alleen nog het aansluiten op een µC en het schrijven van de software hiervoor om de PWM ook te kunnen testen.

• huub8
bedankt voor de uitgebreide uitleg, wordt allemaal een stuk duidelijker voor mij nu.

Met het meten van de weerstand over de mosfets bedoel je gewoon het meten van de weerstand tussen de drain en de source?

en bedoel je met het inschakkelen van de verschillden mosfets gewoon het aansluiten van de gate van de bijbehorende logic level fet aan de voeding (12V)?

foto's zal ik zo snel mogelijk uploaden, wat gedoe met de camera

[Voor 10% gewijzigd door huub8 op 02-01-2011 17:39]

• Lethalshot
Het meten van de weerstand moet inderdaad over de drain en de source.
en bedoel je met het inschakkelen van de verschillden mosfets gewoon het aansluiten van de gate van de bijbehorende logic level fet aan de voeding (12V)?
Ja en nee, Pmos gaan aan door de bijbehorende logic level fet aan 12V te hangen.
Echter de Nmos gaan aan waarneer de bijhorende logic level fet aan GND ligt (daarom zei ik ook: let op de N-channels worden active low gestuurd).

Vergeet trouwens niet om de mosfets van Heatsinks te voorzien als je de motor eraan gaat hangen.

• huub8
de foto:

zoals je kunt zien zit het één en ander nog niet vast, en zijn de wielen nog te breed (ik had eerst skeeler wieltjes in gedachten, maar die gaven niet genoeg speling, dus heb ik deze 125cm diameter wielen gekocht die ik dus nu nog in de draaibank moet gaan behandelen)

[Voor 93% gewijzigd door huub8 op 02-01-2011 18:37]

• huub8
Is het trouwens nog verstandig om er voor de motor een zekering in te bouwen?

Zodat ik zeker weet dat de motor nooit meer dan 20A zal trekken, zelfs als hij blokkeerd (wat eigenlijk niet zou moeten kunnen door het systeem wat nu al in de tandwielkast zit ingebouwd).

• base_
beter zekering tussen voeding en schakeling plaatsen, dan bescherm je ook je mosfets ;)

• huub8
dat is inderdaad een beter idee, maar wat raden jullie aan, een 18A of een 20A zekering?
Ik denk zelf aan 20A, aangezien de mosfets toch nog gewoon 20A aankunnen, en dit dus in princiepe nooit zou moeten worden gevraagd door de motor.

edit:

Ik heb het shema net met de 18V accu van de boormachine als voeding geprobeerd, en de twee N-channel mosfets worden direct erg warm (ik denk zo'n 80 graden), iets klopt dus niet ik kan alleen niet achterhalen wat.

foto's van het circuit zonder de logic level fets:

met logic level fets:

En met wat markeringen:

Heb ik mischien toch een verkeerd soort mosfets gekocht? Of ligt het toch aan mijn circuit?

[Voor 115% gewijzigd door huub8 op 03-01-2011 18:37]

• Lethalshot
Er zit in ieder geval een probleem in je schakeling. Als je goed naar mijn schema kijkt zie je dat de source van de P-channel mosfets aan de voeding hangt. Jij hebt de drain van diezelfde mosfet aan de voeding gehangen (je hebt de source en de drain omgedraaid). Hierdoor staat je P-channel mosfet met zijn interne body diode te lekken (deze slaat gewoon door). En je N-channel mosfet staat gewoon aan (pull-up). Oftewel beide helften van de brug sluiten nu keihard je voeding kort. Ik hoop voor je dat de componenten dit hebben overleefd.

Mbt de zekering kan je gerust voor een 20A zekering gaan. Echter houd rekening met de aanloop stroom van je motor (deze kan soms een factor 3 de nominaalstroom zijn), dus misschien is het verstandig dan trage zekeringen te gebruiken.

• huub8
Lethalshot schreef op maandag 03 januari 2011 @ 19:51:
Als je goed naar mijn schema kijkt zie je dat de source van de P-channel mosfets aan de voeding hangt.
In jouw schema hangt toch juist de drain aan de voeding en de source aan de motor?

ik heb trouwens even de draden aan de draden aan de drain en de source omgewisselt bij de p-channel mosfets, en die zijn in rook opgegaan (letterlijk).

[Voor 27% gewijzigd door huub8 op 03-01-2011 20:31]

• Lethalshot
Whoops daar heb je helemaal gelijk in, deze staan in mijn schema verkeerd om. Excuses.
Maar het is heel vreemd dat de mosfets in rook zijn opgegaan toen je de de drain en source omdraaide.
De schakeling zou gewoon moeten werken (ik heb zelf 2 maal een dergelijk brug gebouwd en beide werkten prima).

• huub8
Staan de N-channel mosfets dan wel de juiste kant op in jouw shema?
Of kan het mischien zijn dat de sommige onderdelen al zo'n klap hebben gekregen bij de eerste keer verkeerd aansluiten dat ze nu alsnog kapot zijn gegaan?

• base_
lethalshots schema klopt niet: http://roko.ca/robotics/h-bridge-fundamentals/3 staat wel de juiste brug
in timberleeks schema klopt de brug wel (alhoewel opamps niet nodig zijn, transistors kunnen dit prima aansturen, een pic moet makkelijk de juiste stuurspanningen voor de brug kunnen maken (let op dat je nooit 2 mosfets in geleiding zet aan dezelfde kant van de brug, je maakt dan immers kortsluiting)

jammer dat je niet eerst gezekerd hebt voordat je ging testen, ook bij het niet aansluiten van de gates of vergeten van de bleed resistors kan de boel makkelijk ploffen :P

• Lethalshot
N-channel mosfet staan wel goed. Je kan dit zien aan de interne body diode van de mosfets. Deze moet altijd in sper staan bij normaal gebruik. Het kan goed zijn dat de mosfet door het verkeerd om aansluiten beschadigd is geraakt, door de kortsluiting die is ontstaan. Alleen is het vreemd dat hij dan bij correct aansluiten opeens uitbrand.

• huub8
@base_
Ik zou het schema graag zo gemakkelijk mogelijk houden, dus ik hou het liever op lethalshots schema, verder heb ik ook daar al de onderdelen voor. Helaas had ik geen geschikte zekering thuis liggen.

@Lethalshot
ik had van alle onderdelen 2, aangezien ik twee bruggen moet hebben, dus ik heb het schema nog een keer gemaakt als volgt:

klopt het zo dan wel?

• Lethalshot
Ja zo klopt het schema. Wat je voor de zekerheid kan doen is een draadje van de gate van de N-Channel mosfets naar aarde leggen. Hierdoor staan alle mosfets uit en kan je op je gemak de schakeling testen.

• base_
Ik zou voor de zekerheid ook de gates van de aanstuurmosfets hoogohmig naar het juiste potentiaal verbinden (de PIC kan immers bij inschakelen even tijd nodig hebben om zijn pins naar laagohmige output te schakelen)

@huub: ik zeg toch dat de brug van dat andere schema wel klopt, opamp en logica kan zoals ik zei ook met een paar torren en de PIC

• huub8
base_ schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:09:
Ik zou voor de zekerheid ook de gates van de aanstuurmosfets hoogohmig naar het juiste potentiaal verbinden (de PIC kan immers bij inschakelen even tijd nodig hebben om zijn pins naar laagohmige output te schakelen)
Dit snap ik niet helemaal, zou je dit wat kunnen uitleggen?

En bij het testen, moet ik dan de gates van de logic level fets nergens aan verbinden als ik de bijbehorende transistor niet test, of aan de ground?

• base_
huub: als je de gates van een mosfet laat zweven/niet aansluit dan kan de fet gaan geleiden/sperren afhankelijk van random factoren (in de buurt komen bv....) aangezien de ingangsweerstand van mosfets zeer hoogohmig is ( (> tientallen Mohms). Zorg dus dat de brug als hij nog geen signaal van de pic krijgt in de juiste toestand staat (kan je hem ook makkelijker testen). Afhankelijk of het systeem in rust dus moet remmen (motor kortsluiten) of niet (alle mosfets in de eindtrap sperren) moet je de ingangen met bv een 10k weerstand aan de massa of de voedingsspanning verbinden.

• huub8
met alle logic level fets met 10k weerstanden ertussen aan de massa rookt niets en wordt niets warm, het lijkt dus nog te kloppen, ik ga direct even kijken of de rest ook klopt.

edit:

het lijkt verder ook allemaal te kloppen.
Nu moet ik alleen nog de grootte van de heatsinks bepalen, maar ik kom er niet uit welke gegevens uit de datasheet ik daar nou precies voor moet gebruiken.

(denken jullie trouwens dat de motoren de robot überhaupt kunnen laten bewegen?)

[Voor 45% gewijzigd door huub8 op 04-01-2011 20:25]

• virus.elektro

virus.elektro

de RDS(on) is een goed begin. Dit is de weerstand tussen de de drain en de source als de fet aan is.
Deze bepaalt een groot gedeelte van het te koelen vermogen.
Verder warmtegeleiding (graden Celsius per watt).
En natuurlijk de stroom die je motor gebruikt.
Weg te stoken vermogen is W=Imotor*RDS(on)*RDS(on)

• Lethalshot
Je moet inderdaad beginnen met het berekenen van het totale vermogen wat weg moet.
Voor de N-Channel mosfets is dit 16²*0,050 (stroom in het kwadraat maal Rds on) = 12,8W.
Nu moet je de thermische weerstand berekenen wat heel erg simpel is.
Hier gebruik je de Rjc voor (thermische weerstand om vanaf de 'silicon die' naar de behuizing te komen).
Vervolgens kies je een maximale temperatuur (bijv 50°C) waar je niet overheen wilt.
De heatsink gegevens (°C/W) berekenen je vervolgens met de formule ((Tmax-Tambient)/P)-Rjc = Rheatsink
Voor de N Channel mosfet zou dit opleveren ((50-21)/12,8)-1,7= 0.56°C/W.
Alsje voor de Rheatsink een negatief getal krijgt, zijn je eisen te sterk want dat is onmogelijk te maken.
Dat betekend meestal of het vermogen omlaag of de max temperatuur omhoog.

Ik denk dat het het uitrekenen van de P-channel mosfet nu geen probleem moet zijn.

• huub8
Maar dat betekend dat ik dan een erg groote heat sink moet hebben toch? De goedkoopste die ik kan vinden die daaraan voldoet kost ook 26.

• base_
Hang die motoren eens rechtstreeks aan de accu en meet de stroom onbelast en belast even, dan heb je een idee van de gemiddelde stroom, er loopt waarschijnlijk niet continu een maximale stroom. Verder kan een normale cpu koeler (met fan) > 60W koelen en is dus al overkill voor die hierboven berekende 12W x 2 (er staan immers maar 2 fets tegelijk aan ;))

• huub8
belast meten kan ik helaas niet, mijn multimeter gaan tot 10A (wat hij ook maar 15s aankan) dus dan blaas ik zijn zekering op.

Ik heb nog wel een paar oude processorkoelers liggen, wellicht dat ik die dan kan aanpassen zodat ik daar de mosfets op kan plaatsen. Er zit natuurlijk geen houder bij die hier geschikt voor is, zelf dacht ik aan het boren van twee gaatjes in het koelblok, waartussen dan de mosfet komt met daaroverheen een stukje metaal dat ook twee gaatjes aan de zijkanten heeft dat dan met twee boutjes door het koelblok wordt vastgehouden.

[Voor 16% gewijzigd door huub8 op 05-01-2011 12:42]

• Lethalshot
Let er ook op dat de berekening die ik liet zien met een max temperatuur van 50°C was. Als je voor 70°C gaat (volgens de CE norm is dit de maximale veilige temperatuur) kan je wss met een koelblok die 1°C/W heeft af. Dickbest heeft vaak ook dit soort koelblokken vrij goedkoop (voor een paar euro), alleen is zijn site op het moment offline.

• huub8
ik heb net voorzichtig toch het aantal ampere toch maar geprobeerd te meten met mijn multimeter, en het blijkt dat hij zelfs als hij blokkeerd niet meer dan ca 8A trekt. Dan kom ik op 7,4 C/W uit.

dan voldoet deze toch al?:
http://nl.farnell.com/aavid-thermalloy/sw63-2/heat-sink-to-220-218-6-8c-w/dp/265275

[Voor 35% gewijzigd door huub8 op 05-01-2011 17:32]

• Lethalshot
Ja, dan voldoet die prima.
Heb je ook je P-channel mosfet berekend, want dan kom ik uit op minimaal 5.6°C/W.
Je zou dan nog steeds die heatsink kunnen halen en op de koop toe nemen dat je P-channel mosfet warmer wordt.

• base_
Vergeet niet dat die motoren niet continu blokkeren dus dat het waarschijnlijk wel mee zal vallen, ik denk dat die koeling van farnell prima voldoet ;)

• huub8
ik heb de koelers besteld, verwacht ze morgen in huis. Ik zal het laten weten als het allemaal werkt.

• huub8
De h-bridge werkt nu helemaal naar behoren, maar ik zou hem graag met een code aansturen die ik op het internet heb gevonden.

In deze code worden er echter twee pinnen gebruikt voor de richting, en één voor het pwm signaal. Kan ik gewoon een extra transistor aan de in1l en in2l hangen met de gate, en dan het pwm signaal als input op de transistor aansluiten en de outpout op in1h en in2h aansluiten?

• Lethalshot
Zover ik je begrijp nee.
Als je de low side (of de high side) mosfets gebruikt voor het selecteren van de richting en de bovenste 2 mosfets PWM'd zal er shoot through ontstaan aan 1 kant van de brug. De mosfets moeten apart worden aangestuurd. Wat je wel zou kunnen doen is met 2 and-gates de boel in de gaten houden maar dan komt er 1 IC bij.

• base_
same here, teken eerst even een schema, wat je zegt klinkt in ieder geval niet logisch

• huub8
jullie bedoelen dus zoals dit schema?

• Lethalshot
Precies, in 1 keer juist.
Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee