• hansem
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23-09 19:17
Dag,

Ik heb op basis van de best buy een systeem samengesteld dat er leuk uit ziet. De 3 componenten die van belang zijn voor mijn probleem: 955 Phenom processor, Zalman Quiet cooler en Asrock Extreme3 870 moederbord.

De boel bestelt bij Salland met assemblage.

Systeem komt aan en werkt niet, RMA en de boel komt met 'transportschade' bij Salland aan, de processor lag los in de kast (dit was bij mij thuis nog niet het geval). Okay, hoop gedoe maar TNT vergoed de schade, dus komt goed maar niet zozeer door Salland, die zijn wat passief hierin.

Systeem dus gerepareerd terug (nieuwe processor en koeler).

Komt vandaag aan en ik maak de kast open en de processor er cooler liggen er dus WEER los in!!! Ik meteen, witheet, aan de telefoon met Salland. Meteen gevraagd om hun chauffeur terug te laten komen. Dat gebeurde en de boel is nu weer retour. Hier zit nu al verdomme een maand tussen!

Eigenlijk vertrouw ik de boel niet meer. Toen ik thuis de kast zag met die cooler en nu dus los vraag ik me af of zo'n koeler niet te zwaar is voor de processor?

Kent iemand dit probleem, ligt dit aan de koeler? Misschien slechte assemblage bij Salland?

Heb nu dus nog geen systeem, kan ik de boel nu nog annuleren?

Ga maandag maar eens bellen met Salland en vragen hoe ze dit gaan oplossen.

Toch maar een Delletje kopen ;-).

Groeten,
Marco

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Heeft die Zalman Quiet koeler ook nog een typenummer? Wel handig, dan kunnen we het gewicht opzoeken. ;)

Een zware koeler levert in praktijk maar zelden problemen op, maar ik zou geen geassembleerd systeem met zo'n koeler via de post durven te versturen. Al is dat ook een beetje afhankelijk van het bevestiginsmechanisme.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• GerritGekke
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-09 20:04

GerritGekke

Gamechanger

Vaak als je het niet laat assembleren krijg je geen garantie van de leverancier toch? Dus dan moet je `m wel laten assembleren. En een koeler monteer je toch aan het moederbord! Dit kan toch bijna niet los schieten. Denk dan Salland het niet goed monteert.

[Voor 50% gewijzigd door GerritGekke op 12-11-2010 17:44]

 Karma

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Leuke is dat de processor ingeklemd zit tussen moederbord en koeler. De processor houdt niks vast en kan niets loslaten. De enige manier waarop een koeler te zwaar voor de processor zou kunnen zijn is dat de koeler de processor kapotdrukt. Ik geloof niet dat dat heel makkelijk is.
Veel eerder gaat het moederbord stuk. En ik heb nu een aantal koelers mogen demonteren: soms zitten ze met een klein randje vast. Meestal moet je echt je best doen om 'm los te krijgen. Blijkbaar heb je een type dat op het randje zit :)

Misschien een idee: Maar als je 'm zelf gaat ophalen, kan je ervoor kiezen de pc op z'n zijde te transporteren, zodat de koeler werkelijk 'op' het moederbord+processor ligt in plaats van eraan hangt...

Edit: En natuurlijk krijg je garantie op onderdelen die doa zijn.

[Voor 4% gewijzigd door wheez50 op 12-11-2010 17:44]

• Xander
  • Nu online
wheez50 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:43:
Leuke is dat de processor ingeklemd zit tussen moederbord en koeler. De processor houdt niks vast en kan niets loslaten. De enige manier waarop een koeler te zwaar voor de processor zou kunnen zijn is dat de koeler de processor kapotdrukt. Ik geloof niet dat dat heel makkelijk is.
Veel eerder gaat het moederbord stuk. En ik heb nu een aantal koelers mogen demonteren: soms zitten ze met een klein randje vast. Meestal moet je echt je best doen om 'm los te krijgen. Blijkbaar heb je een type dat op het randje zit :)
Veel koelpasta's plakken nogal. Als de heatsink dan loskomt van het moederbord kan de processor wel eens meekomen.
Misschien een idee: Maar als je 'm zelf gaat ophalen, kan je ervoor kiezen de pc op z'n zijde te transporteren, zodat de koeler werkelijk 'op' het moederbord+processor ligt in plaats van eraan hangt...
Zo zou ik mijn PC vervoeren ja.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Het zou schelen als de bezorger eens niet met z'n pakketten zou gooien :?
Daarbij, wat wheez50 ook zegt, als de kast op z'n kant ligt tijdens transport kan er eigenlijk weinig gebeuren. Maar het lijkt me dat Salland daar ook verantwoordelijkheid bij heeft. Iets met "this side up" en een pijl op de verpakking.

🖥️ | 🚗

• hansem

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Xander schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:45:
[...]
Veel koelpasta's plakken nogal. Als de heatsink dan loskomt van het moederbord kan de processor wel eens meekomen.
Maar dan zal toch eerst de koeler losgelaten moeten zijn van het moederbord. De processor is een lieflijk lijdend voorwerp dat met de gebakken pennetjes zit.

edit: het ding is driekwart kilo. En zit zo vast:

[Voor 13% gewijzigd door wheez50 op 12-11-2010 17:53]

• GerritGekke
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-09 20:04

GerritGekke

Gamechanger

MadMarky schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:47:
Het zou schelen als de bezorger eens niet met z'n pakketten zou gooien :?
Daarbij, wat wheez50 ook zegt, als de kast op z'n kant ligt tijdens transport kan er eigenlijk weinig gebeuren. Maar het lijkt me dat Salland daar ook verantwoordelijkheid bij heeft. Iets met "this side up" en een pijl op de verpakking.
Denk je dat de postbezorging hier rekening mee houd? Als ze het toevallig zien staan wel misschien, maar ik kan je vertellen dat er met vele verpakkingen lekker ruig omgegaan word. Daarbij gaat het pakket ook door te veel handen, het wordt ook nog eens gesorteerd in een sorteercentrum voor dat het naar het distributiecentrum gaat.

 Karma

• Xander
  • Nu online
wheez50 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:50:
[...]

Maar dan zal toch eerst de koeler losgelaten moeten zijn van het moederbord. De processor is een lieflijk lijdend voorwerp dat met de gebakken pennetjes zit.
Ik zei toch ook dat de koeler dan eerst los moet komen? ;)

Ik probeerde een verklaring te geven voor het feit dat de koeler en de CPU los in de kast lagen.
edit: het ding is driekwart kilo. En zit zo vast:[afbeelding]
Ja, maar niet met dat bracket dus. Het zit vast met dat lullige clipje dat je links ziet liggen.

Die bevestiging zou ik niet vertrouwen voor een koeler van 750 gram, wetende hoe ze met het gemiddelde postpakket omgaan.

• Biggar
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 25-02-2014
Misschien zetten ze 'm bij Salland niet goed vast? Clipje omzetten of iets dergelijks...?

Ik heb zelf de Scythe Mugen II in m'n PC gezet ('t is een bakbeest) en geen problemen mee gehad. Het lijkt me heel sterk dat een koeler te zwaar is. Die zit toch voornamelijk vast aan het MB :p

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16:58

sjaool

Every life should have 9 cats

Als ik zo de bevestiging van Zalman bekijk is die echt niet berekend op het vervoeren van de PC.
De bevestiging is heel slap met die clip en pins.

Ik heb ook een Scythe Mugen en die zal echt nooit van het moederbord vallen zo stevig als die vast zit (geschroefd dus).
Ik zou aan Salland vragen of er niet een andere koeler met betere bevestiging gemonteerd kan worden of je moet de montage van de Zalman zelf doen.

"When you grow up your heart dies"

• Luukje01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 11:50
ik denk dat ze bij de post delivery niet erg voorzichtig mee om zijn gegaan, nét wat harder hebben laten stuiteren dan de bedoeling was (gok ik). maar zoals in een post hiervoor word besreven, ik zou hem ooit laten opstuuren, altijd zelf afhalen.

• hansem
Wat ik zo zie zit er op een AM3 moederbord geen gaatjes om de koeler vast te maken maar alleen zo'n clipje en een bracket ding zoals op de foto hierboven (dat linker dingetje, dus niet die met 4 schroefjes).

Dus zou nog een moederbord ding kunnen zijn, dat het clipje niet goed is of niet vast is gezet natuurlijk.

Blijft raden, ben erg benieuwd wat Salland gaat doen.

Ennuh het is dus niet door de post bezorgt bij mij, dat was gewoon een Salland busje beide keren. Alleen de RMA retour was met TNT.

[Voor 15% gewijzigd door hansem op 12-11-2010 19:09]

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11:38
snap niet erg da ze de koeler al monteren, bij de meeste webshops word deze los meegeleverd om tafarelen zoals hierboven te voorkomen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:36
Maar alsnog als de koeler te zwak gemonteerd is dan blijft je proc toch wel in de socket zitten ? :O.
Of moet ik het zo zien je doet de kast open en je CPU ligt op de grond in je kast met kapotte pinnetjes ?.

Verschrikkelijk verhaal.

edit : laat ze desnoods een andere koeler monteren / merk

[Voor 13% gewijzigd door Mektheb op 12-11-2010 19:09]

• warhamstr
een AMD proc kan wel door de koeler uit zn socket getrokken worden...

• screamhouse
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:22
yep en dat gaat sneller dan je denkt helaas......

• hansem
Mektheb schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:09:
Maar alsnog als de koeler te zwak gemonteerd is dan blijft je proc toch wel in de socket zitten ? :O.
Of moet ik het zo zien je doet de kast open en je CPU ligt op de grond in je kast met kapotte pinnetjes ?.

Verschrikkelijk verhaal.

edit : laat ze desnoods een andere koeler monteren / merk
Yep CPU hangt met koeler aan draadje met gebogen pinnetjes.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:36
warhamstr schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:14:
een AMD proc kan wel door de koeler uit zn socket getrokken worden...
Dat het kan weet ik, maar dat is een super cooler dan :).
Mij gebeurd dat alleen als de pasta 2 jaar oud is en het vast gekoekt zit.

Bij voorkeur heb ik liever de intel manier zoals bij de i7, maar dat doet er nu niet toe.
Kan je niet voorleggen ze een andere koeler monteren ?, die wel blijft zitten

edit @ hierboven, dus ze hebben nu al 2x een CPU verknalled ?, want rechtbuigen kan wel maar dat zou ik niet in me systeem willen hebben.

[Voor 12% gewijzigd door Mektheb op 12-11-2010 19:21]

• hansem
Mektheb schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:20:
[...]

Dat het kan weet ik, maar dat is een super cooler dan :).
Mij gebeurd dat alleen als de pasta 2 jaar oud is en het vast gekoekt zit.

Bij voorkeur heb ik liever de intel manier zoals bij de i7, maar dat doet er nu niet toe.
Kan je niet voorleggen ze een andere koeler monteren ?, die wel blijft zitten

edit @ hierboven, dus ze hebben nu al 2x een CPU verknalled ?, want rechtbuigen kan wel maar dat zou ik niet in me systeem willen hebben.
Yep da's de tweede. Maandag eens kijken hoe ze dit op gaan lossen. Heb geen zin in een systeem wat je niet meer mag verplaatsen.

Misschien toch maar intel, kijken of dat nog mogelijk is.

• warhamstr
gewoon een goede koeler laten monteren: Mijn Scyte mugen komt echt niet los zonder een stuk uit mn Moederbord te breken.

• 195780
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-04-2013
Op verzoek verwijderd

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GerritGekke schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:43:
Vaak als je het niet laat assembleren krijg je geen garantie van de leverancier toch? Dus dan moet je `m wel laten assembleren.
Wel, een webshop mag helemaal niet zonder garantie leveren want dat is wettelijk verplicht. Het enige is dat je dan zelf het risico neemt van assemblage, als je het zelf verknald door verkeerd te assembleren dan hoeven ze daar natuurlijk geen garantie over te geven.

En nee, de koeler is niet te zwaar voor de processor, misschien is de bevestigingsmethode van deze koeler wel wat zwakjes maar het is vooral dat pakketbezorgers te ruw zijn voor een pc. Vandaar dat ik ook juist in onderdelen bestel, dat is veel minder gevoelig dan een geassembleerd systeem.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Bij Salland aan geven de PC zo in te pakken dat hij op zijn zij ligt (Alsof je er mee bezig bent).

Dus dat hij in de doos zeg maar zo zit:

(random google plaatje)

En dat er dan op de doos duidelijk BOVENKANT staat.

Natuurlijk wel met zijpaneel erop :9 .
GerritGekke schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:43:
Vaak als je het niet laat assembleren krijg je geen garantie van de leverancier toch? Dus dan moet je `m wel laten assembleren.
Je krijgt gewoon garantie, alleen moet je ZELF uitvogelen wat er kapot is, om dat component dan terug te kunnen sturen. Dit is gewoon minimaal 1 jaar, de meeste webshops geven 2 jaar. En de meeste fabrikanten geven ook 2 jaar. Dus mocht de webshop zelf maar 1 jaar geven kan je altijd nog bij de fabrikant terecht :) .

[Voor 66% gewijzigd door D4NG3R op 12-11-2010 20:43]

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik zou inderdaad vragen om een andere koeler. Er zijn zat koelers die degelijk vastgemaakt worden aan een speciale backplate achter het moederbord. Dat komt dus echt niet los.

Neem bijv de Cooler Master Hyper 212 Plus, als deze tenminste in de kast past.
Deze is wat goedkoper als de Mugen.
(ik heb hem zelf in handen gehad -> qua installatie een drama, maar het zit heel degelijk vast.)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Hulkiedulkie
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01-07 03:23
Met een intel socket en een koeler met backplate zou dit nooit kunnen gebeuren.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Hulkiedulkie schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:12:
Met een intel socket kan dit net zo hard gebeuren. Dat de webshop hem belabberd vast zet / verpakt is wat anders. Een koeler van 700g+ hoort niet op zijn zij te staan en dan in een auto/bus whatever vervoerd te worden. Dan trilt hij gewoon kapot.

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Hulkiedulkie schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:12:
De backplate niet het zwakke punt. Dat is de bevestiging van deze koeler op het AM2-moederbord.
Volgens de handleiding moet dit gebeuren met een dun stukje metaal (zie foto in de post van wheez50).
Als je de pc daarna op de grond zet, dan is er niets aan de hand. Ga je het vervoeren, dan schiet het keer op keer los. Dat is ook niet erg gek.

http://zalman.co.kr/ENG/product/Product_Setup.asp?Idx=355
(klik op am2/am3/etc...)

Dit terwijl Zalman ook een speciale backplate meelevert. Als die gebruikt wordt, dan moet de koeler gewoon stevig vast zitten. Ik zie zo 1 2 3 niet waarom die niet gebruikt kan worden, en bij Intel-moederborden wel.
Iemand een verklaring?

Van de week de Coolermaster geinstalleerd die ik hierboven aanmeld en deze heb ik gewoon geinstalleerd met bijgeleverde backplate.

Dus ik zou Salland maar tippen dat ze bij de installatie niet de handleiding voor AMD-processors moeten gebruiken, omdat deze installatiemethode niet juist is.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee