RollieBollie schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:00:
[...]
Ik weet niet hoe vaak er nieuwe medewerkers zijn, maar wat je daarvoor kan doen is iedereen een mailtje sturen van: maandag middag komt er een nieuwe medewerker die graag met iedereen even kennis maakt, aub die middag niet thuiswerken.
En dat gebeurt dus ook niet, er is wel een introductiemailtje maar geen verzoek om speciaal voor hem te komen. Die nieuwe collega moet maar gewoon snel op de realiteit worden gewezen, en na een weekje heeft hij toch wel de meerderheid ontmoet.
Tsja, het nieuwe werken houd ook in dat je meer met OV naar werk gaat, of misschien kan je carpoolen?
Carpoolen komt niet voor. Er is geen cultuur om om 9.00h te beginnen en om 16.55h alweer je jas aan te hebben, carpool-afspraken komen dus niet voor in die context. Ik denk zelf dat een 9-tot-5 mentaliteit niet samengaat met het Nieuwe Werken, geen idee hoe je bij die stelling komt. Overigens, wat wel gebeurt is carpoolen naar verweggelegen klanten, waarbij men thuis wordt opgehaald en weer afgezet - natuurlijk niet vanaf kantoor.
Exact een medewerker (van de 50) reist met OV. Het is zeer lastig omdat vaak klanten moeten worden bezocht, die niet altijd op OV vriendelijke lokaties zitten, en de reisduur naar onbekende lokaties is volgens mij lastig in te schatten.
Voor de goede orde, er wordt al bijna vijf jaar op deze wijze gewerkt. Het begon met een paar ZZPers (waaronder ik) die veel samenwerkten en een BVtje oprichten. Klanten vonden het vreemd dat ze niet op bezoek konden komen - onderlinge ontmoetingen waren in restaurants en hotels - dus werd een pandje gehuurd. Toen kwam er iemand die niet zelfstandig wou zijn, dus werd er personeel aangenomen. Omdat de ZZPers altijd van huis uit werkten waren er geen werkplekken op kantoor, en nieuwe werknemers moesten maar ook op die manier werken.
Overigens wordt bij sollicitanten wel gekeken of zij zo kunnen werken. Wat Wijnands meemaakte (een omvorming van oude naar nieuwe werken) - ik zou niet weten hoe je dat moet doen.
Nog een aantal andere nadelen, ter lering ende vermaeck:
1) Soms komt een belangrijke prospect op bezoek en wordt een mailtje rondgestuurd of wat meer mensen willen kiezen om aanwezig te zijn. Het gebeurt zelden, alleen bij klanten waarvan een zeer conservatieve en inflexibele houding wordt verwacht.
2) Op kantoor is er geen receptioniste of telefoniste - past ook niet. Als iemand de telefoon opneemt dan is het een gewone werknemer, die vaak geen idee heeft of de gewenste persoon aanwezig is, nog langs komt enz. Je wordt er handig in, je zegt niet dat iemand "thuis werkt" maar dat deze "mobiel bereikbaar is", enzovoorts.
3) Voor je verjaardag taart bakken en meenemen voor je collega's: vergeet het maar, de ene dag zijn er vijf en de andere dertig aanwezig, geen peil op te trekken. Ga eerst naar kantoor, kijk hoeveel er zijn en ga dan naar de bakker.
Overigens ben ik zelf positief over het Nieuwe Werken, maar het zijn die kleine issues die weinigen kunnen voorzien.