• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:05
Kijk ik met me neus of is hier geen topic over? Met de huidige campagne, de site http://www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl/ en slagzinnen als "echte mannen staan in de file" had ik wel iets verwacht.

Zelf ben ik deze week net verhuisd naar een kantoor wat meer ingericht is op dit begrip. Overal flex plekken, iedereen een laptop en een lockertje.

Aan de ene kant heeft het wel iets, aan de andere kant.. als je laat komt is parkeren een uitdaging en zijn plekken vol. Thuis werken ben ik niet zo voor, ik hou werk en prive graag gescheiden en heb ook niet echt een prettige plek waar ik ongestoord kan werken.

Hoe kijken jullie er tegenaan? Hoe gaan jullie en je werkgever ermee om?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je een goede werkplek hebt is het ideaal. Ik heb ook nogal veel contact met collega's in het buitenland en of ik die nou bel vanaf huis of vanaf kantoor maakt weinig uit.
Bij mij is werk en prive dus veel minder gescheiden. Ik check rustig 's avonds mijn mail nog even omdat de US dan wakker is. Snel even die beantwoorden en het kan gewoon een werkdag schelen.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:13

St@m

@ Your Service

Ik ben ook heel erg voor het nieuwe werken, ik heb nu 3 uur reistijd per dag en ik merk gewoon dat ik me beter kan concentreren en creatiever ben als ik thuis werk. En je bent niet zo afhankelijk, als ik even naar de winkel moet om e.e.a. te regelen dan zet ik de communicator (OCS) op afwezig en werk ik 's avonds nog even door.
Als dit niet zou kunnen dan zou ik verscheidene dingen moeten opsparen om dan een dag vrij te nemen en ze te regelen.
Helaas is het bedrijf waar ik werk nog van de wollen sokken, dus het kan allemaal niet op regelmatige basis. Maarja, ik dwing het gewoon af. We hebben de functionaliteiten, waarom niet benutten.

• RollieBollie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Mijn huidige baan is als helpdeskmedewerker bij een ISP.
Op deze helpdesk werken eigen personeelsleden van de isp, en uitzendkrachten en bij beide soorten personeel werken er mensen full time en andere part time.
Bij ons is er besloten dat mensen die minder dan ik dacht 32 uur uur werken een flexwerkplek hebben en de rest een vaste werkplek.
Ikzelf ben iemand die gebruik maakt van een vaste werkplek en vind dit wel relaxt, zelf ben ik er nog niet aan toegekomen, maar de meeste vaste werkplekken zijn ook door die medewerkers aangekleed.

Zoals een plantje, een foto of zelfs hele oude pc systemen die niet meer werken maar wel cool zijn om te zien.
Maar als er tegen mij gezegd zou worden van: je hebt voortaan een flexplek, geen enkel probleem, ik ben toch altijd flink op tijd aanwezig, dat klote OV helpt daar aan mee, dat ik soms gerust 3 kwartier a een uur te vroeg aanwezig ben.
Ach, kan ik tenminste mijn werkplek op dat moment indelen zoals ik wil en na het werk weer netjes achterlaten voor de volgende indien nodig.

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:22
Ik doe bijna niet anders.

In de praktijk ga ik 1 a 2 dagen per week naar klanten, rest van de week werk ik daar vandaan waar ik wil (dat kan dus ook op lokatie bij een klant zijn, soms ook vanuit huis, of zelfs vanuit een cafe of terras) en op de tijdstippen dat ik wil. Voor twee klanten vergader ik zelf enkel virtueel (via microsoft communicator of skype). Hierdoor heb ik veel meer ruimte voor andere dingen.

Mooi weer, ik ga een balletje slaan en werk later op de dag een paar uur om het in te halen. Lange files (om wat voor reden dan ook), ik begin vanuit huis en vertrek soms helemaal niet meer.

Thuis heb ik enkel een goede bureaustoel en een bureau, maar deze staan wel in de woonkamer. Enige afleiding overdag is de kat, of op donderdag de poets. Als ik thuis werk, maar ik er echter wel zaak van om buiten de deur te lunchen. Als ik tot 'savonds laat (als mijn vriendin thuis komt uit haar werk) niemand fysiek zie voel ik me toch een beetje een kelder-techneut. Zeker als ik een paar dagen achter elkaar thuis doorwerk.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16-09 09:59
Ik ken een bedrijfje dat al een jaar of vijf op die manier functioneert. Genoemde voordelen kloppen wel, maar de nadelen zijn toch wel onderbelicht.
Komt er een nieuwe medewerker, dan kan je niet echt 'een rondje' maken want 85% is niet op kantoor. Vrijdagmiddagborrel? Uitgesloten wegens gebrek aan aanwezigen. En zijn er op een dag een paar grote meetings dan is het vechten om parkeerplaatsen en werkplekken, beide aantallen zijn kleiner dan het aantal medewerkers.

• RollieBollie
  • Laatst online: 21:35
Komt er een nieuwe medewerker, dan kan je niet echt 'een rondje' maken want 85% is niet op kantoor.
Ik weet niet hoe vaak er nieuwe medewerkers zijn, maar wat je daarvoor kan doen is iedereen een mailtje sturen van: maandag middag komt er een nieuwe medewerker die graag met iedereen even kennis maakt, aub die middag niet thuiswerken.
Vrijdagmiddagborrel? Uitgesloten wegens gebrek aan aanwezigen.
Als ik eerlijk mag zijn, wij hebben geen eens vrijdagmiddagborrels, of ja, wel, maar in het afgelopen jaar zijn die op 1 hand te tellen en zelfs op die borrels is niet iedereen aanwezig.
En zijn er op een dag een paar grote meetings dan is het vechten om parkeerplaatsen en werkplekken, beide aantallen zijn kleiner dan het aantal medewerkers.
Tsja, het nieuwe werken houd ook in dat je meer met OV naar werk gaat, of misschien kan je carpoolen?

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:49
Mezelf kennende is het voor mij geen goede oplossing.
Zowieso is het door de aard van de werkzaamheden maar zeer beperkt mogelijk (alleen op de dagen dat er niets ingepland is en er geen klanten langs komen) en daarnaast ken ik mezelf en weet dat ik zeer snel afgeleid ben.
Denk dat ik er moeite mee zou hebben om mezelf er toe te zetten om daadwerkelijk de hele dag te werken en niet tussendoor van alles en nog wat te doen wat niets met werk te maken heeft.
Hoor dit overigens van meer collega's als er op het werk over gepraat wordt (en heb wat slechte ervaringen in het verleden met collega's in het verleden die niet of nauwelijks bereikbaar zijn als ze thuis werken en dan altijd net op de wc zitten, onder de douche staan enz ;) ) maar zie/hoor het eigenlijk nooit terugkomen als thuiswerken waar dan ook aan bod komt.

• Tom
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
De focus van die site ligt wel heel erg op het afstappen van de 9-tot-5 werktijden. De boodschap is meer dat je de spits moet vermijden of eens een dag thuis blijft. Alsof ze het fileprobleem willen oplossen.

Onder het nieuwe werken versta ik meer een knop die ouderwetse bedrijven eens moeten omzetten. Geen strikte werktijden met prikklok maar zorgen dat je je werk af hebt (werken naar resultaat ipv tijd die je aanwezig bent), vrijheid mbt internetgebruik (social media toestaan en geen idiote beperkingen), het kantoor een leukere omgeving maken maar bijvoorbeeld ook een paperless office (alles digitaal opslaan). Kortom, de werknemer de nodige vrijheid geven zodat ie gemotiveerd is en resultaatgericht werkt. Eigenlijk de manier waarop veel 'hippe' internetbedrijven al langer werken. Gaat in mijn ogen een stapje verder dan overal flexplekken en "mogen" thuiswerken.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Van 9 tot 5 afstappen en flexibel klinkt leuk. Alleen wordt je aan de voordeur overgehaald om mee te doen, maar aan de achterdeur wordt je weer tegen gewerkt. De hele samenleving is teveel daarop ingespeeld. Als de 24u ecoomie nou echt door komt....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Wijnands
Wat ik eigenlijk steeds meer mis is een beetje thuis voelen op de werkplek. Ooit had ik een vaste plek, eigen potje pennen op de tafel, paar foto's.. dat mis ik eigenlijk het meest, ik voel me zo'n zwerver.

Verder vind ik het knap dat jullie het combineren, ik wil aan het einde van een dag de deur achter me dichtslaan en verder niet aan werk denken.

• Hillie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-02 23:06

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Free rider schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:31:
Ik ken een bedrijfje dat al een jaar of vijf op die manier functioneert. Genoemde voordelen kloppen wel, maar de nadelen zijn toch wel onderbelicht.
Komt er een nieuwe medewerker, dan kan je niet echt 'een rondje' maken want 85% is niet op kantoor. Vrijdagmiddagborrel? Uitgesloten wegens gebrek aan aanwezigen. En zijn er op een dag een paar grote meetings dan is het vechten om parkeerplaatsen en werkplekken, beide aantallen zijn kleiner dan het aantal medewerkers.
Die nadelen zorgen ervoor dat m'n manager blij met mij is. Ik heb flexibele uren, maar werk gewoon het liefst en best op kantoor. Aangezien nogal wat mensen de optie tot vanaf thuis werken nogal eens uit lijken te melken word ik al sneller als lokale lead gezien. Goed voor mij.

Overigens ben ik niet tegen thuiswerken, dat houdt het op kantoor ook lekker rustig. :) Voor mij is het gewoon 3x niks, maar anderen hebben er schijnbaar baat bij.

edit: Spitsmijden is hier trouwens geen probleem, de meeste mensen komen na de spits binnendruppelen.

[Voor 4% gewijzigd door Hillie op 12-11-2010 21:13]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ik heb ook anderhalf jaar bij een bedrijf gewerkt (weliswaar als gedetacheerde) waar volgens dit concept gewerkt werd, dus (bijna) overal flexplekken en veel thuiswerken, en idd iedereen een laptop van de zaak. Dit was HP Enterprise Services (het vroegere EDS).

Moet zeggen dat het wel relaxed was, elke week werkte ik toch wel 3, soms zelfs 4, dagen thuis. Lekker uitslapen (tot 7:30, da's voor mij uitslapen), en geen gezeik aan mijn kop van mensen die continue aan mijn bureau staan. Lekker geconcentreerd bezig zijn dus (ben alleenstaand, thuis dus ook geen gezeur aan mijn kop).

En ook op dagen dat ik wel naar kantoor ging was het heel flexibel: geen vaste begintijden, als je maar tussen 7:00 en 9:00 begon en je uren maakte was het goed.

Wel moet je de discipline hebben om dit te kunnen, want je moet dan thuis wel gaan werken natuurlijk, en niet voor de TV hangen en doen alsof je werkt.

En het werk moet het ook mogelijk maken natuurlijk. Ik ben systeembeheerder, en alles wat ik op kantoor kan doen, kan ik ook vanaf thuis. In sommige andere beroepsgroepen zal dat soms anders liggen natuurlijk.

Bij mijn huidige opdracht is thuiswerken helaas geen optie. Wel hebben we flexplekken (of iig een sort of), en wisselende (maar niet echt flexibele) diensten.

Virussen? Scan ze hier!

• Sjakskus
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Trailblazer tikte het al even aan: werk en prive gaan in elkaar doorlopen.
dit heeft zeker voordelen, maar ook nadelen.
Je trekt namelijk niet de deur om 5 uur achter je dicht. thuis zit je ook op je werk.
voor sommigen kan dit als een druk worden ervaren.
beetje zoals een pda die 24/7 je emails binnenkrijgt.

je moet ook de discipline hebben om niet te werken thuis/

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Tom schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:55:
De focus van die site ligt wel heel erg op het afstappen van de 9-tot-5 werktijden. De boodschap is meer dat je de spits moet vermijden of eens een dag thuis blijft. Alsof ze het fileprobleem willen oplossen.

Onder het nieuwe werken versta ik meer een knop die ouderwetse bedrijven eens moeten omzetten. Geen strikte werktijden met prikklok maar zorgen dat je je werk af hebt (werken naar resultaat ipv tijd die je aanwezig bent), vrijheid mbt internetgebruik (social media toestaan en geen idiote beperkingen), het kantoor een leukere omgeving maken maar bijvoorbeeld ook een paperless office (alles digitaal opslaan). Kortom, de werknemer de nodige vrijheid geven zodat ie gemotiveerd is en resultaatgericht werkt. Eigenlijk de manier waarop veel 'hippe' internetbedrijven al langer werken. Gaat in mijn ogen een stapje verder dan overal flexplekken en "mogen" thuiswerken.
Hier ga ik helemaal in mee. De discussie thuiswerken of op kantoor is te beperkt. Het vereist echter wel een cultuuromslag, zowel bij de werkgever als de werknemer. Als één van de twee hier nog niet aan toe is dat zal het niet echt werken. Aan de andere kant betekent dat niet dat dit initiatief niet toegejuicht mag worden. Het is weer een stap in naar iets waar de werknemer, werkgever, en de maatschappij baat bij kunnen hebben. Belangrijk is dat alle partijen er zich goed bij voelen bij een bepaalde invulling van het werk.

• Wijnands
Bij ons in het bedrijf is dit hele nieuwe werken en iedereen flex, net zoals heel veel andere dingen, met een sierlijk boogje en minimale communicatie vanaf de top van het bedrijf naar beneden gegooid.

Ik vraag me af of het niet beter gaat werken met iets meer aandacht voor implementatie.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:31

t_captain

Moderator General Chat
Met Roenie. Volgens mij gaat het nieuwe werken inderdaad om een verandering van het traditionele hierarchische rolmodel tussen werkgever en werknemer, en zijn zaken als werkplek en werktijden slechts symptomen van die verandering.

In plaats van een verplichting om 5 dagen van 8 tot 5 aanwezig te zijn op een door de werkgever te bepalen plaats, krijgt de werknemer te maken met de verwachting dat bepaalde taken worden uitgevoerd, maakt niet uit hoe, waar en wanneer. Je wordt meer een leverancier dan een ondergeschikte.

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:26

Osxy

Holy crap on a cracker

Bij het bedrijf waar ik stage loop maken wij al zeker gebruik van flexibele uren.
Is het werk af is het af en dan ga je naar huis (als je niet al thuis werkte) maar aan andere kant is niemand te beroerd om s'avonds door te werken als een klus ECHT af moet.

Aan het einde van de maand maakt iedereen toch zijn uren terwijl men vaak maar 25 tot 50% aanwezig is op kantoor.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Ik ben nu dik 10 jaar aan de slag, en heb eigenlijk nog nooit ergens gezeten waar niet met flexibele uren wordt gewerkt. Sommige bedrijven hadden nog wel wat regels (starten tussen 7 en 9 bijvoorbeeld), vaker ging het helemaal in overleg.

Een stap verder is het thuiswerken. Ik zie dit fenomeen de afgelopen 5 jaar langzaam maar zeker een vaste plek krijgen. Zelf deed ik het 1 a 2 dagen per maand toen ik wat verder van huis werkte. Nu ik een project heb in mijn woonplaats rij ik er net zo makkelijk even naartoe. Ik zie het ook steeds meer om me heen. 's morgens bij de scrum meeting: Jan is vandaag ziek, Piet werkt thuis en maakt dit en dat af. De rest mag zelf vertellen wat ze deze dag op hun agenda hebben staan.

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16-09 09:59
RollieBollie schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:00:
[...]
Ik weet niet hoe vaak er nieuwe medewerkers zijn, maar wat je daarvoor kan doen is iedereen een mailtje sturen van: maandag middag komt er een nieuwe medewerker die graag met iedereen even kennis maakt, aub die middag niet thuiswerken.
En dat gebeurt dus ook niet, er is wel een introductiemailtje maar geen verzoek om speciaal voor hem te komen. Die nieuwe collega moet maar gewoon snel op de realiteit worden gewezen, en na een weekje heeft hij toch wel de meerderheid ontmoet.
Tsja, het nieuwe werken houd ook in dat je meer met OV naar werk gaat, of misschien kan je carpoolen?
Carpoolen komt niet voor. Er is geen cultuur om om 9.00h te beginnen en om 16.55h alweer je jas aan te hebben, carpool-afspraken komen dus niet voor in die context. Ik denk zelf dat een 9-tot-5 mentaliteit niet samengaat met het Nieuwe Werken, geen idee hoe je bij die stelling komt. Overigens, wat wel gebeurt is carpoolen naar verweggelegen klanten, waarbij men thuis wordt opgehaald en weer afgezet - natuurlijk niet vanaf kantoor.
Exact een medewerker (van de 50) reist met OV. Het is zeer lastig omdat vaak klanten moeten worden bezocht, die niet altijd op OV vriendelijke lokaties zitten, en de reisduur naar onbekende lokaties is volgens mij lastig in te schatten.

Voor de goede orde, er wordt al bijna vijf jaar op deze wijze gewerkt. Het begon met een paar ZZPers (waaronder ik) die veel samenwerkten en een BVtje oprichten. Klanten vonden het vreemd dat ze niet op bezoek konden komen - onderlinge ontmoetingen waren in restaurants en hotels - dus werd een pandje gehuurd. Toen kwam er iemand die niet zelfstandig wou zijn, dus werd er personeel aangenomen. Omdat de ZZPers altijd van huis uit werkten waren er geen werkplekken op kantoor, en nieuwe werknemers moesten maar ook op die manier werken.
Overigens wordt bij sollicitanten wel gekeken of zij zo kunnen werken. Wat Wijnands meemaakte (een omvorming van oude naar nieuwe werken) - ik zou niet weten hoe je dat moet doen.

Nog een aantal andere nadelen, ter lering ende vermaeck:
1) Soms komt een belangrijke prospect op bezoek en wordt een mailtje rondgestuurd of wat meer mensen willen kiezen om aanwezig te zijn. Het gebeurt zelden, alleen bij klanten waarvan een zeer conservatieve en inflexibele houding wordt verwacht.
2) Op kantoor is er geen receptioniste of telefoniste - past ook niet. Als iemand de telefoon opneemt dan is het een gewone werknemer, die vaak geen idee heeft of de gewenste persoon aanwezig is, nog langs komt enz. Je wordt er handig in, je zegt niet dat iemand "thuis werkt" maar dat deze "mobiel bereikbaar is", enzovoorts.
3) Voor je verjaardag taart bakken en meenemen voor je collega's: vergeet het maar, de ene dag zijn er vijf en de andere dertig aanwezig, geen peil op te trekken. Ga eerst naar kantoor, kijk hoeveel er zijn en ga dan naar de bakker.

Overigens ben ik zelf positief over het Nieuwe Werken, maar het zijn die kleine issues die weinigen kunnen voorzien.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
RollieBollie schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:45:
Mijn huidige baan is als helpdeskmedewerker bij een ISP.
Op deze helpdesk werken eigen personeelsleden van de isp, en uitzendkrachten en bij beide soorten personeel werken er mensen full time en andere part time.
Bij ons is er besloten dat mensen die minder dan ik dacht 32 uur uur werken een flexwerkplek hebben en de rest een vaste werkplek.
Als je een goede thuiswerkplek hebt, is dit bij uitstek werk wat je thuis kan doen :)

• n4m3l355
  • Laatst online: 24-09 05:44
Misschien dat je als ICT'er je werk wat makkelijker rondsleept maar zelf in de bouw is het nogal lastig. Zelf heb ik gelukkig m'n eigen kantoortje waar dan ook tekeningen en andere boekwerken permanent liggen. Ja.. ik organiseer alles keurig in m'n kastenwand maar het idee van flexplekken is voor ons geen prettig iets. Om m'n werk mee naar huis te nemen heb ik iedere avond meestal 2 a 3 ordners bij me (digitale tekeningen klinkt leuk maar het overzicht ben je snel kwijt) dus om daadwerkelijk een paar dagen thuis te zitten om te werken is voor mij geen optie. Daarnaast moet ik een vast contact met m'n collega's en andere partijen hebben om daadwerkelijk te kunnen werken. Niets storender overigens dan een iemand die dan ook 32 uur of nog kwalijker 24 uur werkt die je te pakken probeert te krijgen. Het afwijken van een 9 tot 5 mentaliteit is dan ook lastig vanwege de vaste contacturen (een groot deel om half 8 tot een uur of 7 nog steeds op het kantoor).
Ik heb daarnaast ook een tal van kantoren gebouwd met flexplekken maar zelden komen ze me functioneel over noch bij de gebruiker zelf.
Zelf zie ik dan ook weinig in het hele concept maar dan kan dit ook goed samenhangen met wat je doet als werk zijnde.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
n4m3l355 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 14:41:
Niets storender overigens dan een iemand die dan ook 32 uur of nog kwalijker 24 uur werkt die je te pakken probeert te krijgen. Het afwijken van een 9 tot 5 mentaliteit is dan ook lastig vanwege de vaste contacturen (een groot deel om half 8 tot een uur of 7 nog steeds op het kantoor).
Tja, bereikbaarheid van parttimers is altijd een heikel punt. Iemand die in een traditionele setting 60% werkt zal 60% bereikbaar zijn. Hier ligt juist een voordeel van het nieuwe werken. Op je vrije dag wel een uurtje bellen met collega's, klanten of leverenciers, waarmee je de volgende werkdag weer een uurtje eerder naar huis kan. Voor de baas en collega's wel fijn dat de parttimers bereikbaar zijn, voor de betreffende werknemer misschien minder fijn. Hoewel dat weer van persoon tot persoon kan verschillen.

Wat betreft de vaste contacturen: als bij jullie de werknemers gewoonlijk van 7:30 tot 19:00 op de zaak zijn, werken jullie in feite 140% voltijds. Hopelijk is de beloning ernaar :)

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 25-09 12:27
Het hele nieuwe werken wordt tot nog toe door locale overheden en bedrijven redelijk had tegengewerkt zonder dat die partijen dat graag toegeven. Voor dit nieuwe werken moet het namelijk mogelijk zijn te parkeren als je wat later begint, en daar wringt nu de schoen.
Veel locale overheden hebben of hadden de regel dat voor een kantoorpand maar 1 parkeerplek mocht zijn per 4 werkplekken, ik hoef niet uit te leggen wat de gevolgen zijn denk ik. En veel grote bedrijven kiezen locatie uit op basis van prijs en locatie niet parkeergelegenheid, als ze die optie al hebben.

Het gebruik van flexplekken vind ik persoonlijk helemaal zinloos als je veel dezelfde mensen op die locatie hebt werken. Als iedereen er toch is kan je ze net zo goed een vaste plek geven dat is veel rustiger en je kan mensen makkelijker vinden als je ze nodig hebt. Meestal zorg ik er dan ook voor dat ik een vaste plek heb.
Het argument van je moet vanaf elke plek kunnen werken is heel leuk maar dan werk ik wel vanuit thuis, dat is namelijk ook een plek en als ik vanaf elke plek moet kunnen werken moet dat geen enkel probleem zijn. Natuurlijk zijn er mensen zijn die niet graag thuis werken en dat is ieder zijn ding maar 1 of 2 dagen in de week vind ik wel prettig je kan toch Face2Face overleggen met collega's en je zorg ervoor dat de files minder zijn en je goed bezig bent voor het milieu.

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16-08 21:46

MrSleeves

You'll thank me later.

Wijnands schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:56:
Wat ik eigenlijk steeds meer mis is een beetje thuis voelen op de werkplek. Ooit had ik een vaste plek, eigen potje pennen op de tafel, paar foto's.. dat mis ik eigenlijk het meest, ik voel me zo'n zwerver.

Verder vind ik het knap dat jullie het combineren, ik wil aan het einde van een dag de deur achter me dichtslaan en verder niet aan werk denken.
Gelukkig is dit bij ons nog zo. Ik vind het wel prettig. In sommige dingen is mijn werkgever heel conservatief (hierin dus), in andere dingen heel progressief (ik mag mijn ouderschapsverlof flexibel opnemen).

En wat wel scheelt: ik werk 15 minuten fietsen van m'n werk, dan is thuiswerken niet zo heel belangrijk.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-09 09:14
MrSleeves schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 19:34:
[...]

En wat wel scheelt: ik werk 15 minuten fietsen van m'n werk, dan is thuiswerken niet zo heel belangrijk.
Hier idem. Als ik op zaterdag of zondag nog wat moet doen, dan fiets ik liever naar kantoor (10 minuten fietsen) dan dat ik thuis ga zitten werken. Dit met name vanwege het ontbreken van faciliteiten thuis. Een MacBook is prima om thuis een beetje mee te internetten et cetera, maar voor serieus werk vind ik het niet optimaal.

Wat thuiswerken in het algemeen betreft. Voor mij zou dit niet werken. Mijn projecten worden in teams uitgevoerd en wanneer iedereen thuis zit is de drempel om even een klein vraagje te stellen al snel te hoog. Even samen op whiteboard wat oplossingen uittekenen zit er niet in. Hierdoor gaat iedereen bij voornamelijk kleine probleempjes pionieren. Dit komt de algehele effectiviteit niet ten goede. Wanneer je dicht bij elkaar zit is die drempel veel lager. Je loopt dan snel even bij elkaar binnen om een vraag te stellen of ergens over te sparren.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:13
Wijnands schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 09:57:
Bij ons in het bedrijf is dit hele nieuwe werken en iedereen flex, net zoals heel veel andere dingen, met een sierlijk boogje en minimale communicatie vanaf de top van het bedrijf naar beneden gegooid.

Ik vraag me af of het niet beter gaat werken met iets meer aandacht voor implementatie.
Daar is de top vaak goed in, minimaal communiceren. Verder staat flexwerken en telewerken me tegen. Een vaste plek met je eigen spullen vind ik wel zo prettig. En werk is werk en prive is prive en dat houd ik graag gescheiden. Anders blijf ik werken en dat is niet goed.

• Mini Poeper
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-03-2019
Ik ben een kleine zelfstandige, dus kan mijn eigen tijden ook zelf bepalen.
Nu werk ik vooral vanuit thuis, maar als de mogelijkheid enigszins toelaat wil ik een klein kantoortje vlakbij thuis huren om toch zo werk en privé te scheiden. Van mij mag dat best in elkaar overlopen, ben altijd bereikbaar maar merk aan mezelf dat ik thuis ook nog teveel privé dingen ga doen.

Zoals nu bijvoorbeeld; ik ben nu aan het werk maar toch ff Tweakers checken. ;)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dancing_Animal schreef op zondag 14 november 2010 @ 00:30:
[...]

Daar is de top vaak goed in, minimaal communiceren. Verder staat flexwerken en telewerken me tegen. Een vaste plek met je eigen spullen vind ik wel zo prettig. En werk is werk en prive is prive en dat houd ik graag gescheiden. Anders blijf ik werken en dat is niet goed.
Ik vind dat het soms wel moet kunnen. We hebben een collega die wegens een handicap gewoon niet lang (meer) kan werken en dus één dag in de week thuis werkt en verder er zo'n 4-6 uur per dag is. Ik zou ook van uit huis kunnen werken omdat ik een permanene laptop heb net als de systeembeheerders. Wat dat betreft hebben ze bij ons hoofdkantoor in Parijs pas echt pech, want daar moeten ze voor updates op kantoor blijven (ik weet niet of dat voor iedereen geldt).

Overigens hebben we bij IT echt mazzel: onze afdeling is afgesloten (alleen met pas toegang, anders bellen), die ruimte kan niet veranderd worden dus we hebben met 7 man echt whopping veel ruimte. Mijn collega kan praktisch rondjes rijden in z'n rondstoel. Dat terwijl sommigen echt veel ruimte in hebben moeten leveren i.v.m. groei.
Mini Poeper schreef op zondag 14 november 2010 @ 00:57:
Ik ben een kleine zelfstandige, dus kan mijn eigen tijden ook zelf bepalen.
Nu werk ik vooral vanuit thuis, maar als de mogelijkheid enigszins toelaat wil ik een klein kantoortje vlakbij thuis huren om toch zo werk en privé te scheiden.
Eigenlijk is zo'n huis met bedrijfsruimte er aan dan toch ideaal? Vrienden van ons hebben daar ook eens naar gekeke: behoorlijke oppervlakte beneden bedrijfsruimte (incl. pantry, gescheiden ingang, enzo), woonruimte daarboven. Huren is vrij snel duur, hoewel er soms wel kleine ruimtes beschikbaar zijn.

• depl0y
  • Laatst online: 24-09 13:59
Het bedrijf waar ik voor werk, heeft geen kantoor. Wij worden geacht 99% van de tijd thuis te werken, wat mij ontzettend goed bevalt. Je moet inderdaad de discipline hebben om aan het werk te zijn, maar dit biedt ook weer wat extra vrijheid. Zo kan ik s'ochtend om half 9 mooi mijn dochter even naar school brengen en evt weer ophalen.

Nadeel is wel dat werk niet altijd stopt om 17:00, maar gemiddeld altijd wel wat uitloopt.

Wat je wel merkt is dat je veeeeel minder sociaal contact hebt met de rest van je collega's. Nu gebruiken we wel skype, maar dat is ook niet alles. Sparring partners heb je niet, niet in de mate als wanneer je op kantoor zat.

Daarbij komt het voordeel dat ik dit bedrijf ben ingevloeid en alsnog al mijn oude voordeeltjes heb, zoals een lease auto etc.

• ZieMaar!
  • Laatst online: 15:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ook hier iemand bij wie de werkgever het nieuwe werken gebruikt. Ik ben overigens geen IT'er.

Wij hebben op het hoofdkantoor flexplekken voor iedereen (alleen het secretariaat heeft zijn eigen plekken), geschikt voor verschillende soorten werk, zoals stilte, bilateraal, informeel overleg, formeel overleg inclusief een gezellige koffiehoek. Deze opzet en het feit dat (bijna) niemand een vaste plek claimt, zorgt er voor dat je met met veel verschillende mensen in contact komt.

Het werkt bij ons vrij goed. Mijn werkgever voorziet (waar nodig) in mobiel internet, vanaf bepaalde schaal standaard 1e klas in de trein; flexibele parkeerfaciliteiten etcetera.Voor mij is het ook meer dan thuiswerken. Je werkt waar en wanneer je wil. Dat kan dus thuis zijn, maar ook op kantoor of ergens op locatie. Maar vooral het wanneer is prettig. Zelden tot nooit in de file staan, waar mogelijk buiten de spits met de trein. Ook kun je voor pakketjes, monteurs en dat soort geneuzel thuis blijven (meestal dan).

Nu krijgen wij ook verdere faciliteiten aangeboden die fanatiek gebruikt worden; veel overleggen waarbij voortgang wordt besproken worden telefonisch afgehandeld, op strategische plekken in Nederland zijn videoconferencing mogelijkheden en overleggen die fysiek moeten (waarbij je energie wil creëren en gebruiken) zijn bijna altijd tussen 10.00 en 15.00, waardoor je bijna nooit in de spits hoeft te reizen. Soms zijn overleggen in goed overleg (:)) ook tot een uur of 18.00, zodat je na de spits kan reizen.

Wat scheelt is dat we door heel Nederland flexplekken + overlegplekken hebben (Randstad, maar ook Eindhoven, Groningen, Zwolle, Enschede).

Voor mijzelf is dit ook een punt om rekening mee te houden als ik een andere baan zoek. Deze vrijheid en flexibiliteit is voor mij een voorwaarde. In mijn functie (business analist), ben ik vaak twee dagen op pad voor overleggen ed, gebruik ik twee dagen om dingen uit te werken/voor te bereiden en heb ik één dag om op de hoogte van de actualiteit te blijven en nieuwe inzichten (los van opdrachten) te zoeken. Ik moet er niet aan denken dat ik voor die laatste drie dagen op vaste tijden en op vaste plaatsen moet zijn.

• Shadowhawk00
argro schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 21:20:
[...]
Hier idem. Als ik op zaterdag of zondag nog wat moet doen, dan fiets ik liever naar kantoor (10 minuten fietsen) dan dat ik thuis ga zitten werken. Dit met name vanwege het ontbreken van faciliteiten thuis. Een MacBook is prima om thuis een beetje mee te internetten et cetera, maar voor serieus werk vind ik het niet optimaal.

Wat thuiswerken in het algemeen betreft. Voor mij zou dit niet werken. Mijn projecten worden in teams uitgevoerd en wanneer iedereen thuis zit is de drempel om even een klein vraagje te stellen al snel te hoog. Even samen op whiteboard wat oplossingen uittekenen zit er niet in. Hierdoor gaat iedereen bij voornamelijk kleine probleempjes pionieren. Dit komt de algehele effectiviteit niet ten goede. Wanneer je dicht bij elkaar zit is die drempel veel lager. Je loopt dan snel even bij elkaar binnen om een vraag te stellen of ergens over te sparren.
Als je praktisch naast je werk woont is het ook niet echt zinnig natuurlijk dan kan je net zo goed naar kantoor gaan. Als je echter 1 uur minimaal van je werk zit ( dat is zonder files ) dan wordt het natuurlijk een heel andere verhaal. Normaal zorg ik ervoor dat ik 3-4 dagen op kantoor zit zodat ik wel kan overleggen en dat ik voor 1 dag zeker genoeg werk heb waar ik geen of weinig overleg voor nodig heb. Verder heb ik thuis ook gewoon het bedrijfsnetwerk dus vraag stellen gaat even makkelijk via messenger( of een dergelijk programma ) als dat op kantoor via dat programma gaat.

Dit gaat bij deze klant prima sommige bedrijven zijn minder flexibel, als ik geen opdracht heb en iets voor mezelf zou moeten doen moet dat weer wel op kantoor, go figure.

Minimale communicatie, ach ja ik las er hier op tweakers het eerste over dat we voortaan dus ook het nieuwe werken doen.

• Flyduck
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-07 22:12
Bij mijn vorige werkgever was het nieuwe werken ook doorgevoerd, maar toen zat ik gedetacheerd bij een bedrijf die dat niet heeft ... En toen ik intern kwam werd je wel geacht aanwezig te zijn zodat je snel ingezet kon worden voor interne klussen (...)

Nu werk ik ergens waar ik veel reistijd heb (3 uur per dag) en werk ik 1 dag in de week thuis.
Dat is echt relaxed, gewoon uitslapen tot half acht en dan in je trainingsbroek met een pot koffie even de Cisco softphone inloggen en aanmelden op de terminal server en je kan alles doen.
Maar meer dan 2 dagen in de week zou ik niet willen omdat je dan teveel mist van wat er op kantoor afspeelt.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Ik zou graag wat vaker thuiswerken maar m'n baas wil er niet aan.

Ik heb een financiële functie (controller) en er zijn dagen dat ik niet meer nodig heb dan een computer met Excel, m'n inlogkastje voor online boekhouden, evt. wat papierwerk en een telefoon. Verders hebben wij ook gewoon via internet toegang to mail en agenda.
Ik woon niet zo heel ver van m'n werk vandaan (± 45min. enkele reis), maar als ik thuis zou werken scheelt dat me toch 1,5u.

Daarnaast heb ik het gevoel dat ik juist veel productiever ben als ik vanuit huis werk. Op kantoor staan er regelmatig collega's naast m'n bureau met een vraag, waardoor je dan toch weer even afgeleid bent en ook uit je concentratie gehaald bent.

Ik zou er best wel wat voor voelen om standaard één of twee dagen in de week thuis te werken alleen wil m'n baas hier niet aan. Ik mag zo af en toe wel thuiswerken, maar in principe is hij van mening dat iedereen op kantoor aanwezig moet zijn "voor vragen" en andere zaken. Voor een aantal functies kan ik me dat voorstellen, maar soi, je hebt kunnen lezen wat mij tegenargumenten zijn.
Uiteraard kan je -in mijn functie althans- niet 5 dagen thuiswerken, want er zullen voorlopig altijd wel zaken blijven die alleen op kantoor kunnen.

Ik kan de discipline wel opbrengen om me echt tot werken aan te zetten thuis. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je in de tijd dat je normaal naar de koffie-automaat zou lopen even de hond uit kan laten of de was in/uit de automaat kan doen. Daarnaast het voordeel van de reistijd... dus in mijn ogen een win-win situatie: èn je werkt productiever èn je privéleven verloopt effectiever.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het nieuwe werken is meer dan alleen thuiswerken :). Maar als je baas nog zo conservatief is, zou je misschien kunnen overwegen om verder te kijken?

Het nieuwe werken staat voor mij ook voor beoordelen op output, niet op aanwezigheid. Nu ga ik wellicht een beetje als een slecht foldertje klinken; maar het kantoor moet een ontmoetingsplek zijn, waar je elkaar uitdaagt. Dingen uitwerken en echt bureauwerk kun je overal doen (dus ook soms op kantoor).

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Inderdaad, het gaat natuurlijk ook om flexibele arbeidstijden. In principe is dat ook mogelijk, maar daar voel ik dan weer niet zo veel voor.

Nou, het is ook weer niet zo dat ik een groot probleem heb met m'n baas omdat het niet "mag", maar we denken er blijkbaar gewoon anders over. Zelf werkt hij overigens regelmatig thuis...

Natuurlijk is het kantoor ook een ontmoetingsplek en ik ben ook zéker geen voorstander van altijd thuiswerken, maar elkaar "uitdagen"... klinkt mij toch een beetje als een foldertje :) Dat kan wat mij betreft ook via telefoon/mail :)

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik ben advocaat en thuiswerken is voor mij geen optie. Als advocaat hebje namelijk een groot aantal verschillende dossiers in behandeling (bij mij op dit moment zo'n 30) die zich allemaal in verschillende stadia bevinden. Op een dag kan ik gebeld worden door verschillende cliënten, en als ik voor een cliënt werk moet gaan doen heb ik het dossier nodig. Ik moet dus snel bij alle dossiers kunnen en dat kan niet thuis (een dossier kan rustig 10-15 mappen omvatten). Andere collega's moeten bovendien ook in dat dossier kunnen. Bovendien is het vanwege veiligheidsredenen (geheimhoudingsplicht) niet OK om dossiers buiten kantoor te nemen.

Verder is de advocatuur een vrij solistisch beroep, dus dingen over hoe je teamworm aanpakt e.d., daar zit ik toch niet zo mee. Ik kan mijn eigen werkplek en werkdag inrichten. Als ik besluit om 10:00 op werk te verschijnen in plaats van om 09:00, dan is dat in principe geen probleem. Je haalt die uren toch wel weer een keer in, bijvoorbeeld 's avonds (om 19:00 naar huis in plaats van om 18:00, of je zet op zaterdag wat uurtjes weg). Die flexibiliteit vind ik heerlijk; geen prikklok-mentaliteit, geen gezeur over te laat beginnen, gewoon je eigen werk, je eigen verantwoordelijkheid, als het maar af komt, en goed ook.

Verder woon ik 5 minuten fietsen van kantoor, dus dat bespaart ook wel een hoop leed.

[Voor 3% gewijzigd door nare man op 15-11-2010 14:59]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

nare man schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:59:
Ik moet dus snel bij alle dossiers kunnen en dat kan niet thuis (een dossier kan rustig 10-15 mappen omvatten). Andere collega's moeten bovendien ook in dat dossier kunnen. Bovendien is het vanwege veiligheidsredenen (geheimhoudingsplicht) niet OK om dossiers buiten kantoor te nemen.
Alles digitaal is zeker geen optie?

• Shadowhawk00
MrSleeves schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:41:
[...]

Ik ben wel blij met de houding dat papieren dossiers zich niet buiten kantoor mogen bevinden en dat het niet digitaal de benaderen is eigenlijk. Als je daar vertrouwelijke gegevens hebt wil je toch niet dat die door anderen gelezen kunnen worden.

• Webgnome
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:20
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:59:
[...]

Ik ben wel blij met de houding dat papieren dossiers zich niet buiten kantoor mogen bevinden en dat het niet digitaal de benaderen is eigenlijk. Als je daar vertrouwelijke gegevens hebt wil je toch niet dat die door anderen gelezen kunnen worden.
Daar heb je legio oplossingen voor imho (beveiligde verbindingen etc..)

[Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 15-11-2010 16:10]

Strava, Twitter

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
MrSleeves schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:41:
[...]

Nee, alhoewel je hier en daar wel initiatieven ziet om een deel van het dossier digitaal toegankelijk te maken. Het beveiligen van de data blijft echter altijd een probleem.

In de advocatuur is het beginsel dat het papieren dossier leidend is. Dat heeft voor een deel te maken met technische beperkingen, maar voor een deel ook wel met de buitengewoon conservatieve geest van veel oudere advocaten.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• pingkiller
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:33
Thuiswerken en hele ruime werktijden vind ik eigenlijk maar vervelend. Mensen die thuis werken zouden in theorie net zo bereikbaar moeten zijn als op werk, maar in de praktijk is dat toch anders.
Daarnaast vind ik het vervelend om niet te weten wanneer iemand aan het werk is. Het is dan maar gokken wanneer je je vragen kan stellen. Dit vertraagt de boel onnodig.

Wellicht dat het allemaal wat anders is als je minder afhankelijk van anderen bent, maar in grote organisaties ontkom je volgens mij niet aan veel contact met collega's.

https://www.vrij-links.nl/

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Naast of het tegenwoordig technische allemaal mogelijk is zijn er ook andere zaken die meespelen zoals tijd, kennis, betrouwbaarheid, veiligheid en vooral niet te vergeten veranderingsmanagement van huidige processen. Hier en daar wordt er inderdaad aan gewerkt om zaken digitaal te gaan behandelen. Dit gaat echter op een gepast tempo en zo zorgvuldig mogelijk.
* Viper® is op dit moment gedetacheerd bij de Ictro/Bistro

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
pingkiller schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:22:
Thuiswerken en hele ruime werktijden vind ik eigenlijk maar vervelend. Mensen die thuis werken zouden in theorie net zo bereikbaar moeten zijn als op werk, maar in de praktijk is dat toch anders.
Daarnaast vind ik het vervelend om niet te weten wanneer iemand aan het werk is. Het is dan maar gokken wanneer je je vragen kan stellen. Dit vertraagt de boel onnodig.

Wellicht dat het allemaal wat anders is als je minder afhankelijk van anderen bent, maar in grote organisaties ontkom je volgens mij niet aan veel contact met collega's.
Het is wennen, dat inderdaad. Maar wat bij ons erg helpt, is open agenda's. Dan kun je van iedereen zien waar diegene die dag is. En daarnaast heeft iedereen gewoon een mobiel, dus is iedereen in principe altijd bereikbaar. Zo niet, dan krijg je vanzelf voicemail of sms.

En er zijn vaak meer manieren om contact met collega's te hebben. Ik vind voor bepaalde overleggen (brainstormsessies/heidagen/kaizen) ook fysiek ontmoeten veel prettiger. Maar bij heel veel overleggen (met name waarbij statussen van actielijsten e.d. worden doorgenomen) telefonisch veel prettiger. Gaat vele malen sneller en je gaat niet onnodig de inhoud in, wat toch vaker gebeurd als je allemaal in een kamertje zit.
Gitarist schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:25:
..

Natuurlijk is het kantoor ook een ontmoetingsplek en ik ben ook zéker geen voorstander van altijd thuiswerken, maar elkaar "uitdagen"... klinkt mij toch een beetje als een foldertje :) Dat kan wat mij betreft ook via telefoon/mail :)
Ok, ik ga door voor de bullshitbingo; maar wat ik bedoel is sparren. Gewoon even met een paar man in een kamertje met een whiteboard en koffie, dat soort sessies.Dat gaat niet via telefoon/mail (in mijn ogen dan).

Overigens hebben wij 'ongeschreven' regels voor contact; sms beantwoord je binnen 2 uur, mail binnen 2 dagen. Zolang iedereen zich daaraan houdt, hoef je ook niet bij mensen langs te gaan, omdat ze anders 'toch niet reageren'.

• mrsar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:55

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Sjakskus schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 01:15:
Trailblazer tikte het al even aan: werk en prive gaan in elkaar doorlopen.
dit heeft zeker voordelen, maar ook nadelen.
Je trekt namelijk niet de deur om 5 uur achter je dicht. thuis zit je ook op je werk.
voor sommigen kan dit als een druk worden ervaren.
beetje zoals een pda die 24/7 je emails binnenkrijgt.

je moet ook de discipline hebben om niet te werken thuis/
Maar dit heb ik nu ook al niet :P werk is van 6:00-22:00 en 1x in de zoveel weken heb ik standby-dienst
Meestal gaat mijn werk telefoon niet uit (of pas later) en wordt ik dus soms alsnog gebeld na werktijd.
Uiteindelijk gaat het om discipline om wel/niet werken,regelmatig zet ik mijn telefoon ook echt uit als ik de poort uit loop,of op stil,zodat ik bv nog wel kan bijhouden of directe collega's bellen met problemen.

Soms zou ik best echt een 9-5 baantje willen hebben,deur dicht en klaar..... aan de andere kant is mijn manager door hoe wij zijn hierin ook heel makkelijk in eerder weggaan etc.

Meeste emsnen die mij bellen hebben toch geen benul of ik onsite of offsite zit :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• magicstar
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-09 11:46
Ik ben net begonnen en de ideeen van het nieuwe werken spreken me erg aan. Flexibele werktijden en het vertrouwen van een manager dat je de uren ook maakt als je niet op kantoor bent. Iedereen een laptop van de zaak en een pda/tel dus altijd snel te bereiken. Denk wel dat de scheiding werk prive belangrijk is maar goed ik kijk regelmatig nog even mail 's avonds en compenseer dat overdag met wak Fok of andere fora. Zolang je je werk doet en niet constructief 32 uur ipv 40 werkt is het ideaal imho.

• Gast1981
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 29-03 16:14

Gast1981

room with a moose!

pingkiller schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:22:

In vind thuiswerken een meer dan goede ontwikkeling.
Het is goed af te stemmen wie wanneer thuis werkt en met behulp van open agenda's, skype/messenger, telefonie en mail hoeft de communicatie hierover allemaal niet zo moeilijk te zijn. Voor overleggen op afstand zijn er tegenwoordig ook voldoende (gratis) tools, dus ook dat hoeft geen beperking te zijn.

Om het sociale aspect niet te verliezen hoeft men ook niet direct 40 uur per week thuis te werken, maar ik zie het probleem niet zo om 1 of 2 dagen p/w thuis te werken. Uiteraard mits de faciliteiten toereikend zijn en mits er een goede vertrouwensrelatie tussen werkgever en werknemer is.

Wat ook mooi meegenomen is: minder verkeer in de spits betekent ook een exponentiële afname van de files.

[Voor 4% gewijzigd door Gast1981 op 17-11-2010 13:11]

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:16
Wij werken ook met het nieuwe werken, en als ik zo om me heen kijk zijn er dingen die er goed gaan, en zijn er dingen die nog sterk verbeterd kunnen worden.

Allereerst zijn er de flexplekken. Dit principe werkt meer dan prima voor mensen die van kantoor naar kantoor hobbelen, maar werkt erg slecht voor mensen die fulltime op een zelfde vestiging werken. Omdat het overgrootte deel de hele week op het zelfde kantoor werkt, blijkt dit in de praktijk niet zo te werken als gehoopt, omdat iedereen zo ondertussen zijn eigen plaats toe-eigend.

Het flexibel inlopen ben ik wel heel erg blij mee. Ik kijk s'ochtends voor vertrek of er een file staat op route, en indien het achter aansluiten wordt begin ik alvast thuis zodat ik productief ben in plaats van balend achter het stuur.

Ook werk ik geregeld thuis. Hierbij heb ik ontdekt dat het niet erg meewerkt als die dag je partner ook thuis is. Hier gaat het vooral mis omdat ze denkt dat je dan een vrije dag hebt. Verder is het heel erg ideaal. Vooral omdat je lekker je eigen dag in kan delen.

[Voor 3% gewijzigd door merauder op 17-11-2010 15:12]

• Wijnands
Waar ik heel benieuwd naar raak is hoe organisatie's zorgen dat je nog binding houdt met het bedrijf. Als je als een soort moderne nomade rondtrekt krijg je dan niet zoiets van "dit doe ik voor bedrijf A, bedrijf B werkt ook nieuw, waarom zou ik niet overstappen?"
Wordt daar aandacht aan gegeven?

• Shadowhawk00
Wijnands schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 11:14:
Waar ik heel benieuwd naar raak is hoe organisatie's zorgen dat je nog binding houdt met het bedrijf. Als je als een soort moderne nomade rondtrekt krijg je dan niet zoiets van "dit doe ik voor bedrijf A, bedrijf B werkt ook nieuw, waarom zou ik niet overstappen?"
Wordt daar aandacht aan gegeven?
Het nieuwe werken is niet veel meer dan flexibele werktijden in een modern buzzword jasje, gewoon marketing om een oud systeem zeg maar. Flexibele werkplekken heeft daar naar mijn idee helemaal niets mee te maken je kan ze namelijk onafhankelijk van elkaar invoeren.
Ik heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar we gewoon de hele dag konden in en uitlopen maar wel een eigen plek hadden. Mooi de file ontwijken en thuis nog even wat doorwerken werkte perfect maar omdat je toch een eigen plek hebt en collegas en niet onbelangrijk leuke evenementen houd je dan toch feeling met het bedrijf.
Dingen als avondje karten, zeilmiddag, kerstdinner enzo werkt best aardig.
Dingen als verplicht overwerken, avondmeetings, onzin mailtjes werkt best aardig negatief.

Wil je dit persoonlijk weten of voor Logica?

• Wijnands
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 11:40:
[...]

Wil je dit persoonlijk weten of voor Logica?
Beiden eigenlijk wel

• Shadowhawk00
Is het dan niet gewoon handiger als ze het eerst invoeren en dan niventariseren, doen ze normaal altijd.

Overigens moet je niet kijken hoe andere bedrijven het doen maar moet je gaan redeneren vanuit je eigen medewerkers of jezelf hoe je mensen betrokken houd.
Hoe blijf jij betrokken bij het bedrijf, hoe geld dat voor andere collega's, waarom werkt dit wel of niet.
Soms is het wiel opnieuw proberen uit te vinden niet verkeerd, anders hadden we nu nog steeds houten wielen. En misschien komt daar wel uit dat het niet kan, soms gaat het gewoon niet.
Het nieuwe werken willen invoeren gaat ook niet overal.

• Wijnands
Hoe ik er zelf tegenaan kijk weet ik al maar ik weet ook dat ik soms een andere mening heb dan de meesten. Zo ben ik in dit topic een van de weinige die werk en prive graag gescheiden houdt.

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:16
Ik denk dat thuiswerken ook iets is wat bij je moet passen. De een heeft problemen om uberhaupt aan het werk te gaan. De ander aan het stoppen. Zodra je hier een middenweg in kan vinden, en indien je de faciliteiten zowel thuis als op het werk hebt, werkt het prima.

Zelf merk ik dat de ene functie zich beter leent voor thuiswerken als de ander. Als een schoolmaker ga je het bijvoorbeeld niet redden :)

• g4wx3
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20-09 11:15
Ik heb ooit ervaring gehad met thuiswerken, en miste enorm het sociale contact op de werkvloer.
Het was niet om veel te praten, daar was er niet veel tijd voor, buiten de lunch, en de (rook)pauzes. (en kan ik niet tegen die rook).
Wekelijks moesten we wel een dag op bureau zijn. Maar je raakt de band met je collega's volledig kwijt.

Nochtans ben ik in over heel mijn leven altijd een soort introvert persoon geweest. Ik kan zo geconcentreerd bezig zijn met iets dat ik al de rest om me heen vergeet. (en zo uren en uren door, tot de vogeltjes de morgen in luiden...)

Maar met het ouder worden heb ik "geleerd" met anderen om te gaan.
Nu vind ik het plezant en af en toe heb ik gewoon nood aan een aanwezigheid.

Hoewel ik vroeger ook moeilijk sociale contacten legde (het hoefde niet voor mij), is dat ook geëvolueerd.
Collega's van me vonden het leuk als ik weer op de werkvloer was.

(Ik kan altijd voor een verassing zorgen, zoals een bakje koffie. Ik ben er niet verlegen om me ook te laten bedienen. Als ik dat niet voor elkaar krijg dan kan ik eigenlijk vreselijk teleur gesteld zijn,al een andere collega het wel doet, dan maakt me dat weer heel gelukkig.)

http://www.softfocus.be/

• Shadowhawk00
Wijnands schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:16:
Hoe ik er zelf tegenaan kijk weet ik al maar ik weet ook dat ik soms een andere mening heb dan de meesten. Zo ben ik in dit topic een van de weinige die werk en prive graag gescheiden houdt.
O dat kan en daar is ook helemaal niets mis mee, maar het geven van keuzes wordt over het algemeen redelijk gewaardeerd. "Je moet hier werken" of "je mag thuis of hier werken" wat klinkt beter.
Dan kan iedereen het invullen naar zijn eigen situatie.

Je zou ook eens kunnen inventariseren hoe mensen, niet het management, die flexplekken ervaart, misschien moet je dat wel niet doen voor mensen die vast op kantoor zitten.

• Gast1981
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 29-03 16:14

Gast1981

room with a moose!

[...]
Het nieuwe werken is niet veel meer dan flexibele werktijden in een modern buzzword jasje, gewoon marketing om een oud systeem zeg maar.
Het is niet alleen flextijden, maar ook vrijheden in werkplek, meer gebruik maken van digitale tooling, MVO.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het nieuwe werken is niet veel meer dan flexibele werktijden in een modern buzzword jasje, gewoon marketing om een oud systeem zeg maar.
Dat is nogal negatief. Het Nieuwe Werken is wat meer dan dat. Het gaat om locatie- en tijd-onafhankelijk werken en afgerekend worden op productie en niet alleen op aanwezigheid. Dat is ook de vrijheid om je mail dan maar op zondag te beantwoorden omdat je vrijdag vanwege het mooie weer wat eerder naar huis ging.
Het belangrijkste is dat de beslissing wanneer en waar je werkt aan de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker wordt overgelaten.
Flexibele werkplekken heeft daar naar mijn idee helemaal niets mee te maken je kan ze namelijk onafhankelijk van elkaar invoeren.
Ik heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar we gewoon de hele dag konden in en uitlopen maar wel een eigen plek hadden. Mooi de file ontwijken en thuis nog even wat doorwerken werkte perfect maar omdat je toch een eigen plek hebt en collegas en niet onbelangrijk leuke evenementen houd je dan toch feeling met het bedrijf.
Het is inderdaad complementair maar veel bedrijven die het ene doen komen erachter dat het logisch is om het andere dan ook te doen. Om het eerder genoemde Interpolis als voorbeeld te geven:

Flexplekken werden bij Interpolis in eerste instantie niet ingevoerd vanwege Het Nieuwe Werken maar omdat vaste werkplekken gewoon inefficient zijn.
Steeds meer medewerkers werken minder dan 40 uur, vakanties zijn langer, er wordt flexibel gewerkt met deeltijd- en oproepkrachten, etc en daardoor staan vaste werkplekken heel veel leeg. Dat kost gewoon veel geld omdat dure kantooroppervlak vaak maar voor 60-70% benut wordt.
Flexplekken werden ingevoerd om op huisvesting te kunnen bezuinigen. Afdelingen kregen voor elke 10 medewerkers nog maar 7 werkplekken en toen dat eenmaal gebeurd was, en de digitale hulpmiddelen om flexplekken te faciliteren er waren, was thuiswerken een logische volgende stap.
Je kunt stellen dat bezuinigingen op lege kantoorwerkplekken investeringen in thuiswerkplekken mogelijk hebben gemaakt.
Gast1981 schreef op zondag 21 november 2010 @ 15:15:
meer gebruik maken van digitale tooling
Digitale tooling is slechts een middel om Het Nieuwe Werken mogelijk te maken. Nooit meer sjouwen met stapels dossiers en nooit meer naar kantoor moeten komen om de post op te halen want je post is door de postkamer ingescand en toegevoegd aan 't digitale dossier. Afgezien daarvan heeft digitale tooling niet perse met Het Nieuwe Werken te maken.
Wijnands schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 11:14:
Je kunt natuurlijk ook spelregels afspreken zoals een maximum aan het aantal dagen dat je niet op kantoor bent zodat de relaties met collega's wel intact blijven. Persoonlijk zou ik niet meer dan 1-2 dagen per week thuis willen werken juist omdat je best veel mist als je niet op kantoor bent. De gesprekken bij de koffie-automaat leveren soms meer nuttige informatie op dan je denkt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee