Toon posts:

Windows start niet meer op. Wat is kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Masterdam
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 28-07 22:17

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Systeem:
MSI K9AGM3 (met built-in video)
AMD X2 4800+
2x2GB Kingstong DDR2-800
SATA HDD
IDE HDD
430W Topower voeding

Probleem:
-Mijn systeem heeft een tijdlang goed gewerkt. Maar als ik nu van mijn SATA HDD boot zie ik alleen een -knipperend streepje.
-Als ik van mijn IDE harddisk boot start Windows XP niet meer op. Zowel in 'normaal' als in safe mode reboot hij tijdens het opstarten. In safe mode na een paar seconden, in 'normaal' binnen een seconde.

Wat heb ik al geprobeerd en wat was het resultaat:
-SATA HDD in andere PC. Zelfde probleem. Als secundaire HDD is de windows-partitie moeilijk leesbaar. De data partitie gelukkig nog goed leesbaar. Conclusie: Windows-partitie brak, niet bootable op dit moment.
-IDE HDD in andere PC. PC boot gewoon. --> IDE HDD intact
-Memtest86 vanaf USB-stick uitgevoerd en slaagt --> geheugen intact.
-Nieuw moederbord gekocht: Asus M4A78-AM. Zelfde probleem.
-350W Codegen voeding aangesloten. Zelfde probleem
-Alles uit mijn kast gehaald om te controleren of ergens kortsluiting veroorzaakt wordt. Ook dit lost het probleem niet op.

Ik heb eigenlijk alle onderdelen vervangen door een andere behalve mijn processor, maar als de processor stuk is zou niks het toch meer moeten doen? En zou hij niet pas tijdens het opstarten van windows moeten rebooten?

Het andere wat ik nog kan bedenken is dat mijn 430W voeding stuk is gegaan, en nu alles zo sloopt dat het ditzelfde probleem geeft, maar dit lijkt me ook niet erg waarschijnlijk (hoop ik?)

Zie ik nog wat over het hoofd? Is er nog iets wat ik nog kan proberen?

Specs

• ®androiid
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-07 16:06

®androiid

Euroshopper

clean windows install

EDIT:
Er is waarschijnlijk niets kapot, je pc start gewoon op. er is waarschijnlijk een probleem met je windows.

[Voor 73% gewijzigd door ®androiid op 12-11-2010 15:01. Reden: extra info]

Pils €0,50

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:20
Wat doet en bootable cd zoals "ubuntu livecd"?

Hd de belangrijke info weg kopieren naar een externe hd.
Dan de hd's 1 voor 1 formateren, dus sata hd wissen, dan windows opnieuw installeren, en rebooten.
Indien dit werkt dan hetzelfde met de 2e hd doen.
Bios goed kontroleren voor windows installatie.
Hangen van de pc kan ook zijn van een usb stick, die ingeplugd was op een pc, deze had ik verwijderd, toen bootte de pc, dit is dus een voorbeeld, je kan natuurlijk ook virussen hebben.

Waarom je direct een nieuwe moederbord haalt snap ik niet.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Randoii schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:57:
clean windows install

EDIT:
Er is waarschijnlijk niets kapot, je pc start gewoon op. er is waarschijnlijk een probleem met je windows.
Dat leek me voor de IDE HDD niet waarschijnlijk, aangezien die gewoon werkt in een andere PC. Windows start dan ook gewoon op.
Hangen van de pc kan ook zijn van een usb stick, die ingeplugd was op een pc, deze had ik verwijderd, toen bootte de pc, dit is dus een voorbeeld, je kan natuurlijk ook virussen hebben.
PC is steeds zo kaal mogelijk. Alles wat niet nodig is om op te starten haal ik er steeds uit (sluit bvb dus ook steeds maar 1 harddisk aan)
Bestaan er virussen die een windows installatie op een harddisk in de ene pc wel en de andere pc niet laten werken?
Bios goed kontroleren voor windows installatie.
Wat bedoel je hier precies mee?
edit: De bios staat gewoon op de standaard instellingen
edit2: Met een windows installatie cd kan ik in principe gewoon doen war ik zin in heb. Moet nog een andere harddisk regelen om mijn SATA disk op te backuppen, maar ik betwijfel of dit het echt op gaat lossen, aangezien een IDE disk met windows installatie in een andere PC gewoon opstart, terwijl hij in deze reboot tijdens het opstarten

[Voor 16% gewijzigd door Masterdam op 12-11-2010 16:05]

Specs

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:20
Misschien is er iets in je bios gewijzigd, waardoor je driver niet werkt voor je harddisk.
Of je kontroller is van de ahci af gegaan waardoor windows niet opstart.

Indien je opnieuw installeert, dan smart aanzetten, en ahci voor de harddisk kontroller aanzetten in de bios. En dan pas windows installeren.

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:12
Masterdam schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 15:26:
[...]

Dat leek me voor de IDE HDD niet waarschijnlijk, aangezien die gewoon werkt in een andere PC. Windows start dan ook gewoon op.
Drivers zijn specifiek voor elke pc. Als in de andere pc niet de hardware in zit waarvan de drivers "kapot" zijn dan start die zonder problemen op. Windows probeert waarschijnlijk een apparaat aan te zetten via de drivers, dit gaat niet goed dus krijg je een reboot of blauw scherm.

Opnieuw installeren zorgt ervoor dat je de standaard drivers van windows gebruikt welke wel goed werken. Natuurlijk kan er ook iets in de pc kapot zijn waardoor hij reboot maar dat kun je dus uitsluiten door windows opnieuw te installeren en als hij het dan wel goed doet dan is het zeker niet je hardware maar een driver welke op de andere pc niet wordt gebruikt.

[Voor 28% gewijzigd door DutchKel op 12-11-2010 16:51]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Hm tja gaat lekker..

Met een andere harddisk kwam ik op het nieuwe moederbord inderdaad verder de Windows setup in. Toen ik hier achterkwam heb ik alles even in elkaar gezet.
Daarbij per ongeluk kapotte voeding aangesloten op nieuwe moederbord. Poef-rook doet niks.
Processor deed ook niks op andere moederbord, dus processor opgeblazen.
Nieuwe processor besteld: AMD X2 5600+
Het nieuwe moederbord deed ook niks met de nieuwe processor, dus die is ook stuk.

Nu heb ik de nieuwe processor weer in de K9AGM3 gezet, maar loopt de windows 7 setup vast tijdens het laten zien van 'starting windows'. Ik vermoed dus toch dat dat moederbord niet helemaal lekker was. Dit is dus met een nieuwe, schone harddisk en een Win7 DVD in m'n DVD-Writer.

Toch maar weer een nieuw moederbord bestellen omdat deze twee blijkbaar allebei stuk zijn of zie ik wat over het hoofd?

edit: Hiren's Boot CD 7.4 erin gestopt. Bij PC-Check 5.0 bij Motherboard check zegt hij bij Interrupts 'unavailable' en bij PCI Bus 'unavailable'
edit2: Bij PC-Doctor zijn een paar dingen N/A, en failt alleen USB

[Voor 10% gewijzigd door Masterdam op 26-11-2010 16:33]

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Met een nieuw moederbord (Asrock N68-S3 UCC, Geforce 7025 Chipset)
En nieuw geheugen (Kingston DDR3 4GB Dual Channel Kit (2x2GB))
krijg ik geen beeld.

Met dezelfde processor in mijn oude moederbord met mijn oude geheugen krijg ik wel beeld, maar heb ik het probleem wat hierboven al beschreven is.

Mijn conclusie is dat het nieuwe geheugen en/of het nieuwe geheugen stuk is. Omdat ik ook geen beeld krijg als ik 1 van de DIMM-etjes in 1 DIMM-slot doe (alle 4 mogelijke combinaties geprobeerd, 2x2), vermoed ik dat het moederbord het probleem is, en ik dit het beste terug kan sturen naar de winkel.
Ik heb geen ander DDR3 geheugen, of een ander moederbord waar DDR3 geheugen in past om dit te kunnen bevestigen.

Mocht iemand hier een redeneerfout in zien dan hoor ik t graag :)

Pff wat een gedoe allemaal.. :P

Edit: Ik zie niet dat de winkel waar ik dat Asrock moederbord heb gekocht 17,50 vraagt om ernaar te kijken als er geen defect wordt gevonden, en ik de verzendkosten dan ook zelf moet betalen.

Weet iemand een manier om er 100% zeker achter te komen dat het moederbord dood is?

Edit2: Even bij de Asrock website gekeken om te kijken of ik het niet direct naar hen kan sturen, maar daar staat dat ze aanraden contact op te nemen met de dealer. Kun je niks direct naar Asrock terugsturen?

[Voor 22% gewijzigd door Masterdam op 04-12-2010 15:35]

Specs

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee