• Jochemp
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 25-08 14:55
Dag iedereen,

Ik heb een probleem met een HP Pavilion DV9780ed laptop. Deze laptop vertoond artifacts op het beeldscherm, maar een externe monitor weergeeft alles prima. Waar ligt het dan aan? Ik heb de kabeltjes naar het beeldscherm al bekeken en getest, lijken goed te werken.

Nu is het dat ik de videokaart verdenk, maar deze is niet los op het moederbord te plaatsen dus is hierbij een vervanging van het moederbord nodig? Het beeld geeft een groene gloed tijdens het opstarten (hoort zwart te zijn) en in Windows zelf zie je hier en daar wat artifacts. Tekst wordt ook niet goed weergegeven.

Zou graag willen weten of ik een moederbord moet bestellen of niet, liever het zekere voor het onzekere :)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

It's all about technology

• Goldenflame
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 26-09 17:17
Hallo Jochem,

Als het op een externe monitor wel goed werkt, dan lijkt het me niet dat de grafische kaart defect is, misschien kan je bijv. furmark downloaden, en dan scan for artifacts doen. Dan weet je het zeker. Wellicht is het iets simpels als een flatcable die los zit (of aan het scheuren is..)

.

• Jochemp
Kan dit programma, Furmark, dan vaststellen waar het precies aan ligt? Ik zal het zeker proberen, wellicht dat ik dan verder kom :)

Bedankt voor je bericht!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:12
Ik hoop voor je dat het alleen een rot kabeltje is, maar de dv9000 serie heeft een bekend probleem met de Nvidia video chipsets:

nieuws: HP: Nvidia-bug speelt al sinds november 2007
http://www.ripoffreport.c...ard-hp-defectiv-5ag44.htm

Als je hierover wat verder zoekt dan kom je wat mogelijke oplossingen tegen, zoals het bakken van je mainboard in een oven of een 'reball' van de chipset.

• Goldenflame
Nee, furmark test alleen je videokaart. Die kijkt of de output hetzelfde is als wat de test zou moeten opleveren. Zo kan die kijken of er artefacts zijn door de GPU.

.

• Jochemp
Ik weet inderdaad dat er meer mensen zijn met deze problemen, ik zal daarom de gegeven links doorlezen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Bedankt!

• Jochemp
Ik heb de videokaart getest, geen artifacts gedetecteerd. Extern beeld doet het ook nog goed. Ligt het nu aan de inverter of aan de stroomtoevoer voor het beeldscherm?

• Goldenflame
Ik denk zelf dat het een kabel is die niet goed zit/kapot is. Maak eens een foto van hoe je scherm er uit ziet (met de artefacts).

.

• Jochemp
Hierbij enkele foto's van de artifacts

Zoals je ziet zijn de groene strepen artifacts. De groene ronde kringen zijn dit echter niet. Je ziet duidelijk de verticale strepen zitten. Bij zwart is het beeld gewoon compleet groen. Is het nu het beeldscherm zelf of moet ik de videokabel vervangen?

[Voor 38% gewijzigd door Jochemp op 19-11-2010 08:21]

• Goldenflame
Ik kan niet echt zien wat of dat het is :S . Misschien kan je de flatcable even goed aandrukken, kijken wat voor een effect dat heeft.

.

• DV9750user
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 03-09 10:26
Bezit zelf een HP9750 en ervaar exact dezeffde problemen. Zie het zelf niet zitten om laptop open te halen, dus maar eens geinformeer bij enkele computerzaken en daar wordt eigenlijk altijd beweerd dat het scherm defect is. Dit geloof ik dus niet. Ik gok op een defect in een kabel.

• Jochemp
Dat gok ik dus ook. Maar het probleem is, achter het beeldscherm zit een klein printplaatje met hier en daar ook wat elektronica. Als je de kabel vervangt en het ligt aan de printplaat is die vervanging dus ook onnodig. Een nieuw beeldscherm is dan wel een mogelijke oplossing, maar ik vind het teveel risico om te zeggen dat het daar aan ligt.

EDIT: Bij het demonteren van het beeldscherm heb ik dus de inverter uitgeschakeld. Hierdoor zag je dus wel beeld, en ook de groenen strepen zijn dan nog zichtbaar. Als ik echter de kabel van achter het beeldscherm loskoppel zie ik een compleet wit scherm. Kan ik hieruit leiden dat het beeldscherm niet kapot is, maar de kabel?

EDIT2: Toch maar even gekeken op de LCD kabel, ik verdacht deze gewoon en heb deze besteld op eBay. Waar je op moet zoeken is productnummer FOXDD0AT9LC0011A. Daarmee vind je het wel. Kosten ongeveer 23 euro. Is in ieder geval het proberen waard!

[Voor 47% gewijzigd door Jochemp op 21-11-2010 22:20]

• Goldenflame
Succes, en laat even weten of dit het oplost :D

.

• ACornelissen
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 29-09-2012
Is er ondertussen een oplossing voor dit probleem?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee