Zoektocht naar goede sas controller voor raid 0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

Topicstarter
Beste mede tweakers graag jullie advies / hulp

Heb via werk kosteloos 4 sas schijven kunnen bemachtigen die over waren na een server upgrade.
4x Seagate Savvio ST973401SS 73.2 GB 10K Single Port Sas.
Deze wil ik dan in raid 0 gaan hangen als os/game disk puur voor de snelheid, backups maak ik anders.

Nu ben ik alleen op zoek naar een leuke controller die de boel kan aansturen.
enige waar de controller aan moet voldoen is dat hij raid 0 aan kan, daar bij pci express 4x of 8x aansluiting heeft en onder windows 7 x64 werkt.
heb op mijn moederboard (MSI P55-GD65) een 4x poortje over en een 16x poort waar zowiezo alles in past.

ben al op zoek naar een leuke dell perc 5/i maar die schijnen nogal veel issues te hebben met intel moederboarden en smb bus.
iemand suggestie voor een controller? ik zelf komt er niet uit meer onderhand omdat heel veel controller of geen raid ondersteunen of gelijk 500 euro kosten :)

Please iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-06 03:35
Goedkoop en x4 slot?
Rocketraid 2604x4, helaas geen onboard cache.
Gelijk ff de link: pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x4
Deze gaat ik zelf denk ik kopen.

Het alternatief: pricewatch: Intel RAID Controller SASUC8I
Is volgens mij niet geheel hardwarematig, maar uitlsuitend lovende kritieken over de gebruikte LSI1068e chip.
Ook verkrijgbaar van LSI zelf, merkwaardig genoeg wel duurder:
pricewatch: LSI LSI SAS3081E-R-SGL

Verder: waarom 4 van die schijven in Raid 0? Je besturingssysteem heeft er zeer weinig baat bij, spellen denk ik ook weinig. Dikke performance ga je alleen zien met die dingen als je ze grote bestanden laat streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lezzmeister schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 03:43:
Goedkoop en x4 slot?
Rocketraid 2604x4, helaas geen onboard cache.
Gelijk ff de link: pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x4
Deze gaat ik zelf denk ik kopen.

Het alternatief: pricewatch: Intel RAID Controller SASUC8I
Is volgens mij niet geheel hardwarematig, maar uitlsuitend lovende kritieken over de gebruikte LSI1068e chip.
Ook verkrijgbaar van LSI zelf, merkwaardig genoeg wel duurder:
pricewatch: LSI LSI SAS3081E-R-SGL

Verder: waarom 4 van die schijven in Raid 0? Je besturingssysteem heeft er zeer weinig baat bij, spellen denk ik ook weinig. Dikke performance ga je alleen zien met die dingen als je ze grote bestanden laat streamen.
Thnx voor de suggesties.
maar de eerste is alleen sata 300 en geen sas? zie al dat de beschrijving op tweakers niet klopt:)
2e intel kaart naar gekeken maar dan is een dell sas 6ir interesannter, kwam die gisteren tegen als tip en is nieuw ook niet zo duur. 108 euro. alleen kabels kosten nog wat centen.
tja waarom 4 in raid 0, eigenlijk alleen de snelheids motivatie, raid 5 heeft voor mij geen zin, 10 zou kunnen maar dan ben ik de helft aan schijfruimte kwijt. daarbij hoef ik geen backups, word al op een externe nas gedaan.
dus kom ik al op raid 0 uit.

kreeg een aanbieding van een dell perc 5/i met 256mb ram en kabels voor 160 euro, is dat duur of goede prijs?

zit nu zelf ook naar de rocketraid te kijken, of een dell sas6ir maar de rocket raid heeft kabels er al bij:)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 13-11-2010 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 03:37
Let er wel op dat je de goede kabels koopt en geen sata-kabels.

Deze kabels heb je nodig als je voor de dell kiest:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31ODluApiuL._SL500_AA300_.jpg

Het is een SFF-8484 naar SFF-8482 kabel. Er zjn er genoeg van op ebay te vinden.

[ Voor 64% gewijzigd door Black_Adder op 13-11-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Als je moet kiezen tussen een Perc6 en een Perc 5, Dan kies ik de Perc6
Sterker nog: waar zie jij dat ding nieuw staan voor €108? Ik kom niet lager dan €272,52.
Ja goed je moet even de kabels bij elkaar gaan hosselen, maar dat moet niet al te veel moeite kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lezzmeister schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 13:45:
Als je moet kiezen tussen een Perc6 en een Perc 5, Dan kies ik de Perc6
Sterker nog: waar zie jij dat ding nieuw staan voor €108? Ik kom niet lager dan €272,52.
Ja goed je moet even de kabels bij elkaar gaan hosselen, maar dat moet niet al te veel moeite kosten.
perc 6 is inderdaad die prijs, ik had het over de sas 6/ir. das versie zonder dedicated ram en alleen raid 0/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 16:17

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
idd een leuke maar vind het zonde om dure kaart te kopen.
ik heb nu leuk adresje voor perc 5/i 256mb met kabels. moet alleen ff goed onderzoeken of het werkt met mijn i7 systeem en windows 7 x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 16:17
Anoniem: 151407 schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:01:
[...]

idd een leuke maar vind het zonde om dure kaart te kopen.
ik heb nu leuk adresje voor perc 5/i 256mb met kabels. moet alleen ff goed onderzoeken of het werkt met mijn i7 systeem en windows 7 x64.
Nog even een tip :
http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html
Plak pin 5 en 6 af mocht hij problemen geven.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Greater schreef op maandag 15 november 2010 @ 10:12:
[...]

Nog even een tip :
http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html
Plak pin 5 en 6 af mocht hij problemen geven.
yea had die site al gevonden. :)
vind allemaal wel hoop gerommel om kaartje aan de praat te krijgen.
gezien ik alleen raid 0 wil ga ik denk maar een nieuwe kaart kopen.

pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x4

de rocketraid heeft goede reviews en niet te duur. kan altijd weer door verkopen als het niets is maar voor nu denk voldoende voor raid 0 met 4x 10k sas en zal sneller zijn dan 2x wd black 7200 rpm op raid 0 via mobo.
kaart is gelijk compleet met kabels.

bedankt voor alle tips, ik ga morgen aan de slag met de rocketraid kaart en 4x 10k sas drives in raid 0 voor os/games:)

edit:
zo kaart onderweg inc 2 brackets om 2x 2.5 inch schijf in 1x 3.5 inch bay te plaatsen.
zal waarschijnlijk beetje moeten modden gezien de sas schijven 12 mm zijn en niet 9 mm maar daar komt ik wel uit dan.
ben benieuwd naar de peformance van 4x 10k sas in raid 0. zal gelijk of sneller moeten zijn dan 4 raptors maar de 2.5 inches hebben betere seek tijden.
SSD zal ongetwijveld sneller zijn maar ja dit is weer eens wat anders:) ssd al paar van in gebruik maar in desktop wil ik het niet, raid geen trim enz.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 15-11-2010 13:02 ]

Topicstarter
lezzmeister bedankt nog voor de tip van de pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x4

zit er nu in en windows aan installen op 4x 73 gb 10k sas in raid 0.
zal zo een atto screenshot plaatsen.
kaart is superklein, ideaal. zit in een pci x16 slot omdat 4x slot zit exact onder mijn ati kaartje en vond dat niet zo een succes.

array was zo gemaakt. heb de schijven in 2 paartjes gemaakt, 2x schijven op een silverstone SDP08 bracket.
Afbeeldingslocatie: http://www.aerocooler.com/products/CASSSDP8_m.jpg
passen normaal alleen 9 mm notebook schijven in maar de echte tweakers slijpen gewoon de bovenste gaatjes open en dan passen ze wel, sas schijven zijn 12 mm 2.5 inch :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 18-11-2010 14:47 ]

• lezzmeister
Je kan pci-express kaarten in eender welk slot mikken, maakt toch niet uit.
Hoop voor je dat je ATTO flink hoog is. Maar daar zullen we dan straks achterkomen.

Topicstarter
lezzmeister schreef op donderdag 18 november 2010 @ 15:40:
Je kan pci-express kaarten in eender welk slot mikken, maakt toch niet uit.
Hoop voor je dat je ATTO flink hoog is. Maar daar zullen we dan straks achterkomen.
klopt. atto is 430 write en 490 mb/s read.
alleen nog ff uitvechten hoe ik nu ook nog via onboard een raid set kan draaien want intel raid en de kaart botsen.. tis of ene of de andere..
schijven worden wel warm, graadje of 60 maar das normaal voor sas schijven.

Edit: na 2 uur testen loop ik tegen nog meer issues aan helaas, kaart gaat terug naar winkel en ga een andere zoeken.
met geen mogelijkheid is het mogelijk om raid set op kaart te draaien en daar naast ook nog via onboard ahci raid ook eentje te hebben, dan boot het hele systeem niet en hangt het met vage characters en kleuren in beeld. kan wel in windows de sas raid opbouwen en dan werkt het maar na reboot hangt het systeem. ;w
helaas.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 18-11-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Geen twee raidsets? Dan had ik ze op de Rocketraid kaart gehouden.
Maar okay, die is nieuw voor mij.
Dat is vervelend, zacht uitgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:12
Ik heb nog een P410 waar ik binnenkort van af wil :) Maar die zou ook best problemen kunnen hebben met booten... Dat ligt namelijk meer aan je BIOS dan aan de kaart.

Even niets...

Pagina: 1