Kort RAID vraagje (newbie)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik wil Windows 7 (32-bit) installeren, nu heb ik begrepen dat bij een clean install Windows 7 vraagt om RAID drivers te installeren en dat kun je doen door deze op een USB stick te zetten. Wat ik nu alleen wil weten is: "wat" moet ik nu precies op de USB stick zetten?

Ik heb voor mijn moederbord (ASUS P5Q PRO) deze RAID drivers gedownload: Intel(R) Matrix Storage Manager Driver V8.9.0.1023.

Dat is een zip bestandje, moet ik dat uitpakken en dan alle bestanden op een USB stick zetten en that's it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Wil je gebruik maken van raid of niet? Dit is niet helemaal duidelijk uit je OP, indien niet hoef je de drivers ook niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Heb je uberhaupt al geprobeerd Windows te installeren zonder deze stappen?
De Windows 7 installer kent tegenwoordig al zoveel verschillende controllers out-of-the-box dat dit ws niet eens nodig is.

Ofwel, creeer je raid array, start de W7 installer en wanneer deze de nieuwe Raid storage kan vinden hoef je helemaal niets te ondernemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Frag1le op 12-11-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Plus daarbij is 8.9.0.1023 ook al een oude versie, hier kun je een nieuwere versie downloaden. Ik zelf download altijd de Rapid Storage Technology driver en voer deze uit. Je krijgt dan een mapje 'F6 Install Floppy Create for 32 and 64 bit Windows' met daarin een tweetal zip bestanden. Pak de betreffende versie uit en zet deze op een USB stick.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de replies. Ik ben trouwens van plan om mijn 2 harde schijven in RAID0 te laten opereren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:13:
Dank voor de replies. Ik ben trouwens van plan om mijn 2 harde schijven in RAID0 te laten opereren :).
Dan heb ik maar 1 woord voor je : BACKUP

Anders staat er over een tijdje hier weer een huiltopic van iemand die een gecrashte RAID0 set heeft en data kwijt is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@redfoxert

Yes, ik heb een externe HDD waar alles mooi gebackuped staat :-). Maar ff kennisvraagje als je 2 HDD in RAID0 zet is er dan niet evenveel kans dat het crasht als gewoon 1 normale HDD zonder RAID modus?

RAID1 is puur dat hij bestanden mirrored en op beide HDD zet, dat als er 1 uitvalt dan heb je de ander nog.

p.s. Is het zinvol om een gedeelte van je HDD in RAID0 te zetten en een ander gedeelte in RAID1 (dat had ik eerst, mijn C partitie had dan 150 gig en die was gemirrored en daar stond windows op en daarnaast had ik een E partitie en die was dan 350 gig in RAID0 stripe modus = totaal 2x500gig) of werkt het zo niet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:30:
@redfoxert

Yes, ik heb een externe HDD waar alles mooi gebackuped staat :-). Maar ff kennisvraagje als je 2 HDD in RAID0 zet is er dan niet evenveel kans dat het crasht als gewoon 1 normale HDD zonder RAID modus?

RAID1 is puur dat hij bestanden mirrored en op beide HDD zet, dat als er 1 uitvalt dan heb je de ander nog.

p.s. Is het zinvol om een gedeelte van je HDD in RAID0 te zetten en een ander gedeelte in RAID1 (dat had ik eerst, mijn C partitie had dan 150 gig en die was gemirrored en daar stond windows op en daarnaast had ik een E partitie en die was dan 350 gig in RAID0 stripe modus = totaal 2x500gig) of werkt het zo niet...?
Er is met RAID altijd meer kans op problemen juist doordat er extra configuratie nodig is. In geval van een moederbord failure kan je ook je RAID set verliezen.

RAID1 is inderdaad een mirror.

De andere situatie is mogelijk door middel van de Intel RAID configuration (Matrix Storage Manager). Daarmee kan je meerdere raid levels op delen van je schijven leggen. Dus 150GB RAID1 over 2 schijven en de overige 350GB van beide disken (dus 700GB) in RAID0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Of het zin heeft hangt er vanaf wat je doel is he. Wil je een mirror hebben of wil je snelheid hebben? Als je toch een backup maakt zie ik het nut van een halve mirror schijf niet in, leuk dat je daar nog een mirror hebt maar crasht een hardeschijf kan je OS toch niet opstarten, dus heb je er niks aan dat die data nog gemirrord is.
En de kans op een crash is twee keer zo groot aangezien je met twee hardeschijven werkt, echter als een schijf crasht werkt de ander natuurlijk ook niet meer als ze in Raid0 draaien.
redfoxert schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:36:
[...]
Er is met RAID altijd meer kans op problemen juist doordat er extra configuratie nodig is. In geval van een moederbord failure kan je ook je RAID set verliezen.
Ander moederbord erin met dezelfde chip en voila.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 12-11-2010 13:37 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In principe heb je 2x zoveel kans, omdat je 2 schijven draait.
Je kunt op een MatrixRAID inderdaad meerdere RAIDlevels draaien op meerdere disks. Dus RAID 0 op het eerste stuk en RAID 1 op het tweede stuk kan prima. Of dat handig is ligt helemaal aan je eigen gebruik. Ik zorg liever gewoon voor een goede backup, dat vind ik handiger dan RAID 1. RAID1 is leuk in een omgeving die je liever niet down hebt zoals een server of wat dan ook. Voor normaal desktop gebruik maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor alle replies!

Anyway, kan ik aannemen dat veel gamers juist voor een STRIPE RAID0 kiezen omdat het vooral dan om een prestatiewinst gaat, of is het verschil tussen STRIPE en MIRRORED RAID1 zo minimaal dat je beter op safe kunt spelen en voor een complete mirror kunt gaan?

@Terw_Dan dank voor de uitleg. Ja mijn PC is ook voor normaal desktop gebruik, ik game veel en daarnaast doe ik aan video-editing en het gebruikelijke photoshop, mijn MacBook gebruik ik hoofdzakelijk voor werk, en alle belangrijke data backup ik op mijn externe hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een stripeset geeft bijna dubbele prestaties ten opzichte van een mirror (afhankelijk van disks, controller en instellingen). Maar je hebt kans op dataloss. Maar zodra het enkel om applicaties gaat boeit dat weinig natuurlijk. En als je een goede backup hebt moet je je daar geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:14:
Dank jullie voor alle replies!

Anyway, kan ik aannemen dat veel gamers juist voor een STRIPE RAID0 kiezen omdat het vooral dan om een prestatiewinst gaat, of is het verschil tussen STRIPE en MIRRORED RAID1 zo minimaal dat je beter op safe kunt spelen en voor een complete mirror kunt gaan?
Lang niet alle games hebben baat bij een hogere disk performance. Je rig mirroren voor games lijkt me echt volslagen overbodig eerlijk gezegd :)
Tsurany schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:36:
[...]

Ander moederbord erin met dezelfde chip en voila.
Zie over 2-3 jaar nog maar een vervangend moederbord te regelen met dezelfde chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

redfoxert schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:21:

Zie over 2-3 jaar nog maar een vervangend moederbord te regelen met dezelfde chip.
Als hij een Intel RAID pakt is dat niet zo lastig, die dingen zijn wat dat betreft lekker forwards compatible. Een RAIDset van de ICH7R prik ik zo naar een ICH10R zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

redfoxert schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:21:
Lang niet alle games hebben baat bij een hogere disk performance. Je rig mirroren voor games lijkt me echt volslagen overbodig eerlijk gezegd :)
Ik heb in mijn nieuwe PC nu 2x een Vertex 2 SSD 120GB in RAID0 staan maar het is best wel prettig hoe snel games ineens opstarten. Ligt uiteraard een beetje aan de game, maar stel dat je FlightSimulator leuk vind (nog niet getest) maar dan weet ik dat je enorm vooruit gaat met een RAID0 config gezien de ontelbare aantal bestanden die hij tijdens het vliegen wil raadplegen.

Ik had voor de gein even mijn SSD RAID0 tegen over mijn gewone HDD RAID0 gezet (beiden in zelfde PC). Geen idee of dit nette scores zijn maar het verschil is groot en als ik files heen en weer slinger gaat het echt zo heerlijk snel.

http://oscar.maakt.nu/hd_benchmark.jpg (HD Tune Pro)
http://oscar.maakt.nu/hd_benchmark2.jpg (ATTO)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het verschil tussen een SSD en HDD in RAID 0 is al aanzienlijk, ook al heb je de SSDs niet eens in RAID0 staan.
Pagina: 1