Toon posts:

Toyota avensis schokt in lage toeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• truegrit
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:08
Mijn toyota avensis uit het jaar 2000 heeft sinds enkele maanden een vrij irritant probleem. Als ik lage toeren draai in een lage versnelling, dan schokt de auto wanneer het gas word losgelaten of wanneer ik gas geef als het gas eerst los is. Daar ik elke dag de ring van rotterdam mag berijden gedurende de spits, rij ik zo een half uur per dag te kutten in de eerste 3 versnellingen waar het probleem prominent aanwezig is.

Nu heb ik natuurlijk op internet gezocht naar mogelijke problemen, waarbij vaak de gasklephuis en de bougies als probleem naar voren komt, maar een collega stelde voor dat ik ook naar versleten rubbers zoek in de motor, waardoor de motor zou gaan wankelen bij een verandering in gaspedaalpositie.

Dat laatste lijkt me eigenlijk wel plausibel, omdat de frequentie van de schokken (ongeveer 1 keer een milde whiplash per seconde) best door een wankelend groot object veroorzaakt zou kunnen worden. Maar ik wil graag alle opties bekijken, met als laatste redmiddel de garage/dealer. Overigens stond er op internet ook iemand die per dag een andere ervaring had, soms deed hij het wel goed en soms niet, alsof het weersafhankelijk zou zijn.

Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vertellen waar ik het eerst zou moeten kijken? Ik ben geen auto-expert maar ik heb ook geen 2 linkerhanden, dus een paar dingen openschroeven en inspecteren is geen probleem. Zoals eerder gezegd doe ik dit liever zelf dan dat ik naar de garage ga, behalve als het risicovol werk is of wanneer ik speciaal gereedschap nodig heb wat ik niet bezit, zoals een brug.

hallo

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat klinkt meer als speling in de aandrijflijn. Rubbers van de motor, bak?
Heeft je auto een 2 massa vliegwiel?

Wise enough to play the fool

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Even nieuw pluggen indraaien is natuurlijk een vrij kleine moeite om die oorzaak uit te sluiten. Hebben auto's uit die tijd een diagnosestekkeraansluiting?

Ik heb zelf ooit een auto gehad die niet alleen schokte maar ook echt een slaand geluid maakte bij het optrekken. Kwam er uiteindelijk achter dat aan een kant een van de ijzeren beugels van een van de motorsteunen los was geraakt van het rubberen blok dat die twee beugels verbindt. Daardoor kon de motor zichzelf aan een kant optillen bij een groot moment bij het optrekken in laag toerental. Nieuwe motorsteun aan die kant en het was opgelost.

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16:50

DropjesLover

Dit dus ->

wat zijn lage toeren?
Bij <1500 rpm heeft bijna elke auto dat wel enigszins, al helemaal bij een kleine motor (< 1.6L).

Meeste vormen van schokken/onregelmatig lopen zijn eenvoudig te verhelpen door je ontstekingslijn te vervangen, dus bougies, bougiekabels, verdelekerkap, rotor. Eigenlijk alles tot aan je bobine. Kosten zijn max 150 euro (met name bougiekabels zijn duur, maar zeker nodig te vervangen!) en is bij de meeste auto's max een half uurtje perfect zelf te prutsen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• truegrit
teacher schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 11:29:
Dat klinkt meer als speling in de aandrijflijn. Rubbers van de motor, bak?
Heeft je auto een 2 massa vliegwiel?
Ik kan dat niet vinden op internet, hoe kom ik daarachter?
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 12:04:
Even nieuw pluggen indraaien is natuurlijk een vrij kleine moeite om die oorzaak uit te sluiten. Hebben auto's uit die tijd een diagnosestekkeraansluiting?

Ik heb zelf ooit een auto gehad die niet alleen schokte maar ook echt een slaand geluid maakte bij het optrekken. Kwam er uiteindelijk achter dat aan een kant een van de ijzeren beugels van een van de motorsteunen los was geraakt van het rubberen blok dat die twee beugels verbindt. Daardoor kon de motor zichzelf aan een kant optillen bij een groot moment bij het optrekken in laag toerental. Nieuwe motorsteun aan die kant en het was opgelost.
Er zit in de stoppenkast wel een aansluiting die een beetje op een scartaansluiting lijkt, waarschijnlijk is die voor een apparaat!

Ik heb net even de motor geprobeerd te bewegen, maar alles zit daar muurvast.
DropjesLover schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 12:07:
wat zijn lage toeren?
Bij <1500 rpm heeft bijna elke auto dat wel enigszins, al helemaal bij een kleine motor (< 1.6L).

Meeste vormen van schokken/onregelmatig lopen zijn eenvoudig te verhelpen door je ontstekingslijn te vervangen, dus bougies, bougiekabels, verdelekerkap, rotor. Eigenlijk alles tot aan je bobine. Kosten zijn max 150 euro (met name bougiekabels zijn duur, maar zeker nodig te vervangen!) en is bij de meeste auto's max een half uurtje perfect zelf te prutsen.
Het eerste jaar gebeurde dit niet zo erg, wel in de eerste versnelling maar niet in de overige versnellingen. Eigenlijk pas sinds 5 maanden na de vakantie in duitsland waar ik veel in lage versnellingen de berg op moest, misschien dat de koppeling daar erg door is versleten.

Na mijn kortstondige inspectie van de motor zag ik wel iets zorgbarends! Aanschouw het volgende plaatje:

Rond alle 4 die dingen zit roest omdat ze duidelijk gelekt zijn. Dit zijn niet de bougies want dat zijn die 4 dingen die op het blok daarvoor zitten. Er lopen wel stekkers naar die 4 lekkende onderdelen. Wat zijn dit voor dingen en zouden die de oorzaak van het schokprobleem kunnen zijn?

hallo

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Indien dit komt door je gaskleppenhuis dan merk je vaak ook dat het gaspedaal blijft "kleven" als je 's ochtends je auto start. Je moet dan door een soort weerstand drukken en nadat je dat gedaan hebt heb je er vrijwel de hele dag geen last meer van. In dat geval moet je het gaskleppenhuis inderdaad even laten reinigen dan zijn beide euvels over. Bij mijn Corolla uit '99 heb ik in elk geval al meerdere malen het gaskleppenhuis laten reinigen vanwege het door jou omschreven probleem. Dat koste me overigens beide keren iets van 20 euro.

[Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 13-11-2010 17:46]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16:50

DropjesLover

Dit dus ->

truegrit schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 17:36:
[...]

Er zit in de stoppenkast wel een aansluiting die een beetje op een scartaansluiting lijkt, waarschijnlijk is die voor een apparaat!

Ik heb net even de motor geprobeerd te bewegen, maar alles zit daar muurvast.
Duh, een motorblok weegt ook 300 kg (incl vbak), dat zet je niet zomaar in beweging, ook niet bij een beetje gare rubbers.
Die "scart" aansluiting is daar inderdaad voor, zelfs mijn auto uit 1992 heeft zo'n aansluiting en daarmee kan je met een paperclip de meest basale storingen uitlezen, apparaatje al wat meer dingen en met een computer serieus bijna alles (ontstekingstijdstippen, air/fuel ratio, etc etc).
[...]

Het eerste jaar gebeurde dit niet zo erg, wel in de eerste versnelling maar niet in de overige versnellingen. Eigenlijk pas sinds 5 maanden na de vakantie in duitsland waar ik veel in lage versnellingen de berg op moest, misschien dat de koppeling daar erg door is versleten.

Na mijn kortstondige inspectie van de motor zag ik wel iets zorgbarends! Aanschouw het volgende plaatje:

[afbeelding]

Rond alle 4 die dingen zit roest omdat ze duidelijk gelekt zijn. Dit zijn niet de bougies want dat zijn die 4 dingen die op het blok daarvoor zitten. Er lopen wel stekkers naar die 4 lekkende onderdelen. Wat zijn dit voor dingen en zouden die de oorzaak van het schokprobleem kunnen zijn?
kan, het zijn namelijk je injectoren, de dingen die de benzine in je cilinder spuiten. Als daar een rubbertje van lek is kunnen ze een beetje lekken en dus wat aanslag veroorzaken. Al zou ik me er niet zo druk om maken, ik denk dat je euvel het meeste komt door het lage toeren + bergen.
Wat je dan doet is namelijk op lage toeren veel brandstof inspuiten, wat aanslag in je gasklephuis/inlaat/injectoren/kleppen tot gevolg kan hebben.
Gasklephuis ff (laten) reinigen, al helemaal als het zo goedkoop is als dat BastiaaN zegt, en ff wat injector-reiniger (te koop in elk tankstation) in je tank kiepen.

Helpt dat nog niet, dan zou k ff naar de onsteking kijken zoals ik al zei (perfect zelf te doen). Daarna wordt het misschien garage-werk, maar tot die tijd...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 02:51
Als de injectoren daar lekken is de kans op aanzuigen van valse lucht groot. Kan schokken (onregelmatig lopen) veroorzaken. Lekt er benzine naar buiten, dan klopt je lucht/brandstofverhouding ook niet en raad eens wat dat kan veroorzaken? ;) Die rubbers moeten in ieder geval vervangen worden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Of het uitlezen van de boordcomputer iets op zal leveren is natuurlijk niet zeker maar het kan snel relevante informatie opleveren. Je kunt kabels met software voor de computer of complete diagnoseapparaatjes kopen om zelf evt. storingen uit te lezen. Marktplaats staat er vol mee. Heet ODB, ODB1, ODB2 of ODBII. Woorden als diagnose, diagnostic, uitlezen, computer en natuurlijk auto geven je voldoende zoekmogelijkheden.

Een vriendelijke garage wil er misschien ook wel even zo'n apparaat aan koppelen tegen een geringe vergoeding. Nee heb je...

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• MadMan
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 05-09 06:11

MadMan

What the....

Die injectoren lekken niet, die zweten.
Verder een hoop onzin in het topic.

Eerst de motorsteunen nakijken, dan de rest. Wat jij omschrijft lijkt namelijk verdacht veel op een gevalletje versleten steunen.

Geen idee waar je woont, maar je mag hier gratis langskomen dan kijk ik wel even voor je. Weet je meteen wat het is. Uitlezen en resetten kan ik ook voor je doen.

[Voor 6% gewijzigd door MadMan op 15-11-2010 20:25]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Peenutzz
Googlen op vliegwiel Avensis geeft de nodige hits, vliegwiel is een kwaaltje, niet alleen de Avensis heeft er last van, ook de RAV-4.

@Madman: Je motorsteunen kunnen ook in het rijtje 'hoop onzin' denk ik. Er worden hier gewoon suggesties gedaan die niet meteen onzin hoeven te zijn. Het is niet dat er beeld en geluid bij is ;)

• truegrit
Veel mogelijke kwalen zie ik al, dit gaat nog wat worden. Ik zag trouwens vooral diesel versies waar problemen met het vliegwiel voorkwamen, en dan nog de 2004+ versies. Ik zal eens gaan rondkijken voor het schoonmaken, voor 20 euro kan je niet veel fout doen, helemaal als het probleem dan weggaat.

Ik woon in dordrecht, dus als dat niet te ver weg is van madman dan is dat wel interessant!

voor de duidelijkheid: ik heb geen laat van gekke geluiden of een gaspedaal wat klem zit dus ik denk niet dat de problemen die daar mee gerelateerd zijn hier aan de hand zijn, al ben ik alles behalve een expert!

Ik ga morgen gelijk aan de slag

hallo

• MadMan

MadMan

What the....

Peenutzz schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:44:
@Madman: Je motorsteunen kunnen ook in het rijtje 'hoop onzin' denk ik. Er worden hier gewoon suggesties gedaan die niet meteen onzin hoeven te zijn. Het is niet dat er beeld en geluid bij is ;)
Ik denk het niet. Ik kom vaak genoeg avensissen tegen met dit probleem, is net zoals het vliegwiel een kwaaltje.
Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf een autobedrijf en heb daarvoor een aantal jaren bij toyota Mengelers gewerkt. Een hoop wat hierboven staat is gewoon letterlijk onzin, motorsteunen hoort daar niet bij.

Ik zit trouwens in zuid limburg, langskomen kan elke werkdag en de meeste weekends, laat maar wat weten.

[Voor 7% gewijzigd door MadMan op 16-11-2010 01:03]

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:44

4x2

lộn xộn quá

DropjesLover schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 17:55:
[...]
Duh, een motorblok weegt ook 300 kg (incl vbak), dat zet je niet zomaar in beweging, ook niet bij een beetje gare rubbers.
Doe maar 150kg (+/- 50kg) voor een 4-cilinder benzinemotortje met bak ;)
Bij een blok van 300kg zit je al naar grote V8's te kijken.

En een blok kun je prima bewegen als dr een steun gaar is, gewoon kracht zetten.
En ik ga mee met madman zn conclusie dat het ws een motorsteun is.
Die prut rond de injectors zou kunnen duiden op wat lekke o-ringen, maar als je problemen daardoor veroorzaakt worden zou je het ook in de hogere versnellingen en met stationair lopen moeten merken.

Leeg

• melcon
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-09 13:50
DropjesLover schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 12:07:
wat zijn lage toeren?

Rotor op een auto uit 2000, denk het niet :P

• Peenutzz
MadMan schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:02:
[...]
Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf een autobedrijf en heb daarvoor een aantal jaren bij toyota Mengelers gewerkt.
Maak dat dan meteen duidelijk ;) :)

[Voor 14% gewijzigd door Peenutzz op 16-11-2010 10:25]

• MadMan

MadMan

What the....

Excusez moi :>

• truegrit
Zuid limburg is mij net even te ver, dus dat gaat hem niet worden. Wat trouwens ook opmerkelijk genoemd kan worden is het verschil in schokgedrag per dag, soms zelfs per dagdeel. Nu het wat kouder wordt heb ik er opeens minder last van dan de 2 weken hiervoor, waar het toch vaak rond de 12 graden was.

Van het weekend kan ik eens kijken naar de motorsteunen, als het daglicht mij kan vergezellen.

[Voor 3% gewijzigd door truegrit op 17-11-2010 00:11]

hallo

• Ikke!
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-06-2015

Ikke!

aka Netfinity

Houdt hij ook wat in bij lage toerentallen als je dan gas geeft? Dan zou het ook de lambdasonde kunnen zijn. Als je de stekker los trekt en hij doet precies hetzelfde, dan is hij waarschijnlijk niet goed.

Ik zeg altijd maar zo: Het kunnen 2 dingen zijn: een los draadje of wat anders.

Klik mee voor GoT!........

• truegrit
Mah, dit is te complex voor mij, de motor zit zo ver ik kan zien toch echt vast, al de motorsteunen zien er nog heel uit. Wat ik wel heb gevonden is een losse stekker bij de luchtfilter! Het ziet er uit als een plastic pinnetje, maar er lopen wel stroomkabels naartoe, dus ik denk dat het iets van een sensor is die de lucht inspecteert in de kast. Hij zit namelijk aan de "schone" kant van de filter. Hij hing gewoon ergens los, dus ik heb hem er nu maar in gedaan.

Na een testrit, waarbij ik zo een 10 kilometer heb gereden is het echter nog steeds niet weg. Is dit sowieso een plausibele oorzaak van een schokkende probleem? Dat hij dan "valse lucht" binnen krijgt, omdat er sowieso lucht door het gat van de missende sensor kwam?

Edit:
tijdens hoge toeren heb ik er ook last van, maar vooral in de eerste 2 versnellingen, de derde versnelling alleen bij lage toeren (onder de 2000rpm). Volgens een website over de lambdasonde zou je dit ook kunnen checken door een vast toerental vast te houden zonder een versnelling, en dat gaat nog perfect. Het probleem bestaat ook alleen als ik in een versnelling aan het rijden ben.

[Voor 21% gewijzigd door truegrit op 20-11-2010 12:36]

hallo

• pgm5700
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04-01-2017
Al eens een goede reiniger voor het injectiesysteem in tank gedaan, doet soms wonderen.
http://www.roadtuning.nl/...njectorcleaner/index.html

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:18
melcon schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:19:
[...]

Rotor op een auto uit 2000, denk het niet :P
Kijk eens goed naar het plaatje wat de TS poste ;)

dot.blaat

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee