Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Quick ram geheugen vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Red Rork
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-04-2017
Beste medetweakers,

Gisteren begaf mijn trouwe RAID modus de geest (met Windows XP) nu heb ik Windows 7 gedownload en ben ik van plan om deze te installeren en mee te kloten, nu was ik aan het kijken om er gelijk wat extra DDR2 geheugen bij te prikken (aangezien ik een compleet nieuw systeem voor volgend jaar pas gepland heb).

Mijn specs zijn:

- Asus P5Q Pro
- E8500 @ 3,4 Ghz
- 2x1gig DDR2 @800mhz geheugen
- 2x500 gig in RAID0 Modus
- Nvidia GTX 295 @stock values
- en alle andere meuk (geluidskaartje / beeldschermpje / boxjes etc.)

Mijn vraagjes:

A) ik heb even rondgespeurd op de ASUS site en klopt het dat mijn moederbordje DDR2 1066 Mhz geheugen aankan? (volgens mij wel, but just to be sure)

B) Ik wil een 4 gig kitje kopen (en Windows 7 32 bit installeren) en ik heb het volgende kitje op het oog:

http://www.mycom.nl/Produ...r-DDR2,10664GB-KIT/229471

Werkt deze op mijn systeem? En wat is het verschil tussen bovenstaand kitje en onderstaand (Ik zie alleen dat onderstaand 800 Mhz is en een spanning van 2.1 ipv 2.2. heeft maar waarom dan dat belachelijke prijsverschil? Latency is gewoon hetzelfde, dacht dat de prijsverschillen juist daar in zaten? En is 1066Mhz dan minder goed?)

http://www.mycom.nl/Produ...Reaper-DDR2,8004GK/229446

C) Laatste vraag, raden jullie mij het uberhaupt aan om een nieuw kitje nu nog te kopen, of zeggen jullie nee niet nodig houd het nog even bij je 2x 1gig kitje en upgrade je systeem volgend jaar gewoon volledig? p.s. Mijn huidige setje is 2x1gig 800Mhz van Corsair (latency weet ik niet uit mijn hoofd :P)

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

The answer is 42

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
C: Heb je nu meer dan 2GB geheugen nodig of niet? Dat lijkt mij een vrij simpele vraag die je zelf kan uitzoeken.
De rest ook trouwens, voor A kan je de QVL raadplegen en voor B moet je onthouden dat prijs en prestatie lang niet altijd overeen hoeft te komen.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zeker bij de P5Qs is het aan te raden om de QVL goed in acht te nemen, die dingen zijn nogal kieskeurig namelijk.
4GB op een 32b OS ga je niet volledig kunnen gebruiken, waarom niet 64b installeren?

Of je het nu moet kopen of niet is helemaal afhankelijk van wat jij nu nodig hebt, en wat je budget er voor is natuurlijk.

• j-tjuuhhh
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17-08-2012
mohgu,

A.
Je weet dat als je 4gb heb en 32 bit windows erop zet dat windows maar 3.2 gb ziet?

http://www.asus.com/produ...6ZSEJ8EPY6HoNU&templete=2

Als jij dan dat bestandje download en even bekijkt of dat geheugen er tussen staat. dan weet je of het goed functioneerd.

b.
verschil zie ik ook niet 1,2,3 maar als je er voor gaat zou ik gewoon die 1066mhz nemen. sowieso omdat het goedkoper is
C.
Wat doe je dagelijks met je pc?
gebruik je zware programma's
zware games?
Heb je echt 4gb nodig?
aan de ene kant overkill is altijd goed :P
ik weet niet hoe dik jij in de portomonee zit maar je als je volgend jaar weer een nieuw systeem gaat kopen.
Je kan ook gewoon er 2gb bij zetten. Neem je gewoon kingston value ram, dat werkt ook goed genoeg

• Red Rork
Dank voor de snelle replies. Hmm, dan sta ik nu wel voor een keuze. Ik wilde eigenlijk wat extra geheugen erbij prikken omdat ik veel game (en ik heb het idee dat 2gig langzamerhand niet meer genoeg is).

Mijn reden dat ik 32bit wil installeren en niet 64bit is omdat ik dikwijls ook oude games speel of games die je op XP al moeilijk aan de praat krijgt (lees: NFS 3 + 4 of Carmageddon met 3DFX mode etc.) en ik las op een aantal fora dat met Windows 64 bit een hoop programma's die voor 32-bit zijn gedesigned het niet meer doen. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

En @Terw_Dan inderdaad ik had er overheen gelezen (stom!) dat 32 bit inderdaad niet meer dan 3 gig ondersteunt. Dus in die zin zou ik dan wel voor 64 bit moeten gaan.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik nu gewoon eerst de 32 bit versie installeer en kijken hoe alles loopt en dan kan ik later altijd nog extra geheugen erbij prikken en de 64 bit versie installeren.

The answer is 42

• Tsurany
  • Niet online
quote:
j-tjuuhhh schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:47:
A.
Je weet dat als je 4gb heb en 32 bit windows erop zet dat windows maar 3.2 gb ziet?
Klok en klepel. Met een videokaart die bijna 1800MB geheugen gebruikt zal dat veel lager liggen, dan is het überhaupt de vraag of je wel meer dan 2GB RAM aan kan spreken. Ik denk het niet.

Een 32bit Windows ondersteund gewoon 4GB geheugen en zal de volle 4GB ram ook gewoon zien. De vraag is echter of hij het volle 4GB ram kan aanspreken.

[Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 12-11-2010 11:11]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

quote:
Red Rork schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:53:

Mijn reden dat ik 32bit wil installeren en niet 64bit is omdat ik dikwijls ook oude games speel of games die je op XP al moeilijk aan de praat krijgt (lees: NFS 3 + 4 of Carmageddon met 3DFX mode etc.) en ik las op een aantal fora dat met Windows 64 bit een hoop programma's die voor 32-bit zijn gedesigned het niet meer doen. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Dat dat soort dingen onder een 64b OS nog lastiger willen draaien. Op LANs willen we nog wel eens de doos met oude games opentrekken, waarvan sommige games vaak nog een 16b installer hebben (maar wel 32b zijn) en die krijg je al niet geïnstalleerd.

Daarom denk ik dat ik gewoon een 32b OS installeer naast m'n 64b OS, dan hoef ik alleen even te rebooten wil ik het toch draaien.

• Red Rork
quote:
Terw_Dan schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:14:
[...]

Dat dat soort dingen onder een 64b OS nog lastiger willen draaien. Op LANs willen we nog wel eens de doos met oude games opentrekken, waarvan sommige games vaak nog een 16b installer hebben (maar wel 32b zijn) en die krijg je al niet geïnstalleerd.

Daarom denk ik dat ik gewoon een 32b OS installeer naast m'n 64b OS, dan hoef ik alleen even te rebooten wil ik het toch draaien.
Handig! Dat is inderdaad ook gewoon een optie, daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht.

En @Tsurany dus als ik het goed begrijp "ziet" Windows 7 32 bit maar 3.2 gig maar maakt mijn systeem wel volledig gebruik van 4gig. Alleen als ik zware games speel (GTA IV / Crysis) en omdat mijn videokaart al 1.8gig geheugen wordt mijn 2 gig geheugen toch nooit volledig gebruikt?

The answer is 42

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Red Rork schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:23:
[...]
En @Tsurany dus als ik het goed begrijp "ziet" Windows 7 32 bit maar 3.2 gig maar maakt mijn systeem wel volledig gebruik van 4gig. Alleen als ik zware games speel (GTA IV / Crysis) en omdat mijn videokaart al 1.8gig geheugen wordt mijn 2 gig geheugen toch nooit volledig gebruikt?
Windows 32bit kan 4GB geheugen in totaal aanspreken. Hier gaat het echter wel om AL het geheugen dat in een PC aanwezig is en door Windows geadresseerd wordt. Dus je videokaart zal zo'n 1,8GB van die 4GB innemen waardoor er maar 2,2GB adresseerruimte over is om te adresseren aan de rest van de hardware.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waar het probleem zit is dat je met een 32b systeem maximaal 4GB kan adresseren. Deze 4GB worden niet alleen gebruikt voor je RAM, maar ook voor geheugen op bijvoorbeeld je videokaart en nog wat meer dingen.
Op die manier kun je dus nooit de volledige 4GB aanspreken, omdat de adressen al gebruikt worden voor andere zaken.
Zie Abbadon in "RAM FAQ"

• HB__
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-05 22:46
quote:
j-tjuuhhh schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:47:
mohgu,

A.
van dit probleem hebben er heel erg veel mensen problemen mee en zoals er al wordt gezegt dat ligt aan hoeveel je hardware gebruikt etc.

A ) Ik weet niet wat jij in het dagelijks leven met je computer doet op dit moment, maar windows 7 draait gemakkelijk op 2Gb dus daarvoor hoef je niet over te schakelen naar nieuw / meer ram geheugen.

dus ik zou als ik jou was eerst even goed nadenken of je wel echt nieuw geheugen nodig hebt, want RAM geheugen bepaald niet alleen de snelheid van je computer en hoe alles draait.

B ) Als je daarna hebt bepaald dat je toch over wil schakelen van 2 naar 4 GB RAM dan kan je het best maar gewoon gelijk de 1066Mhz puur om het feit dat deze en goedkoper is en beter.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True