Toon posts:

HDD kapot?

Pagina: 1
Acties:

• benim
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-02-2015
Hallo mensen,

Ik denk dat mijn harde schijf niet goed meer werkt. Ik heb een HP laptop die ik een beetje te hard heb neergezet:(.... Nadat ik mijn laptop weer aanzette deed hij heel traag met opstarten...

> In de veilige modes kom ik wel maar ik zie mijn bureublad pas na ongeveer 20 min.
> Als ik geheugens check uitvoer in de bios dan vind hij geen errors
> Als ik mijn harde schij check dan komt er na ongever 5 seconden een melding met dat ik mijn hard disk moet vervangen

Dus lijkt het er op dat mijn harde schijf niet goed meer werkt, maar wel raar dat ik gewoon in Windows kom en al mijn bestanden kan inzien...

Hieronder een foto van mijn kapotte harde schijf

http://img44.imageshack.us/img44/3442/12112010147.jpg

http://img12.imageshack.us/img12/6858/12112010148.jpg

Zoals jullie kunnen zien is het een harde schijf met pinnetjes.. Zo'n sata 2,5 inch harde schijf heb ik nog nooit gezien met die koperen ijzertjes. Nu ben ik bang dat deze er straks niet in gaat passen ...

http://www.alternate.nl/h...=Serial-ATA&l3=2%2C5+inch

Ook van Toshiba maar wel een andere model..

Kan ik deze HDD kopen en vervangen met de oude?

• Goldenflame
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-09 11:44
Hallo Behim!

Ik ben bang dat die nieuwe hardeschijf niet zal gaan werken. De oude is pata, en die nieuwe is sata. Misschien kan je de oude schijf nog testen door hem in een (oudere) externe behuizing te stoppen, en te kijken of die daar wat sneller is.

Heb je overigens al een keer een HDD test uitgevoerd? Vaak zitten die standaard in HP laptops in het BIOS.

.

• benim
jeps HDD test uitgevoerd en daar zeg die juist dat ik hem moet vervangen.. een soort error gaf die..

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
De oude schijf zit nog in een bracket. Je kan hem aan de linker kant waarschijnlijk iets omhoog wippen en dan uit zijn houder schuiven.

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je foto is wat wazig, maar het lijkt gewoon een bracket die erop geprikt is. Grote kans dat er gewoon SATA onder zit (als ik zo naar de pinout kijk lijkt me het geen PATA, daar heeft het ding te weinig pinnen voor).

30" monitor te koop

• benim
op de website van Toshiba als ik zoek zie ik het volgende..

MK2552GSX (HDD2H02): 2.5" HDD 250GB*

MK2552GSXToshiba America Information Systems, Inc. (TAIS), Storage Device Division introduces the MK2552GSX 2.5-inch 250GB Hard Disk Drive. The MK2552GSX offers the industry's highest areal density per platter, at 251.6 gigabits per square inch. The drive's 5400 RPM motor speed, improves system-level performance by as much as 12 percent when compared to 4200 RPM.

This new drive offers enough capacity for portable video recording and editing, with lower power consumption compared to the traditional 3.5-inch hard disk drives. This functionality provides ideal storage for a range of commercial and consumer notebooks, as well as non-PC applications such as PDAs, printers, copiers, GPS systems and MP3 players. The MK2552GSX incorporates the Serial ATA (SATA) 2.6 interface and is ATA-8 compliant, supporting high media transfer rates of up to 801 megabytes per second.

Key Features Specifications Support Related Items
250GB* capacity
Rotational Speed of 5,400rpm
9.5mm High
12ms Average Seek Time
ATA-8 Interface
801 Mb/sec Media Transfer Rate
8MB Buffer
300,000 MTTF Hours

• Nielson
  • Laatst online: 17:57
Gewoon dit ding eraf halen en je houdt een normale s-ata disk over:

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dus gewoon een SATAschijf, die op de foto nog een bracket heeft die in je notebook hoort.

30" monitor te koop

• Goldenflame
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-09 11:44
Oeps, ik was te snel in mijn uitspaak, sorry :$

.

• benim
helemaal geweldig jongens...het is indeerdaad een bracket wat er aan zat. net een foto gemaakt...

http://img23.imageshack.us/img23/4954/12112010149.jpg

maar kan dat bracket op iedere Sata HDD 2,5 inch?

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:24

Malantur

BBG'er
Normaal gezien wel, Sata is een standaard. Dus om te mogen zeggen dat het een Sata schijf is of een Sata bracket moet het kunnen werken met een Sata controller etc.
Bedenk wel dat een 7200 rpm schijf meer verbruikt (lagere accutijd) en meer vibreert (meer lawaai) dan een 5400 rpm schijf.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• benim
dan kan ik neem ik aan beter dit kopen

dan

deze die ik al eerder aangaf..

de 1 is 5400 RPM en de andere 7200 RPM

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:36
benim schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:58:
helemaal geweldig jongens...het is indeerdaad een bracket wat er aan zat. net een foto gemaakt...

Ja hoor, dat werkt prima. Ik heb dat al tig keer gedaan bij verschillende HP laptops.

• benim
@ Malantur je wist gewoon waar ik aan dacht :D

is het dan ook zeker dat het de HDD is dat kapot is? in de bios geeft hij al een error aan bij de HDD test en is zoals ik al eerder aangaaf heel traag geworden na die stoot

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-09 21:24

ajhaverkamp

gewoon Arjan

benim schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:58:

Je HD zit op deze foto nog steeds in een metalen frame dat je ook zult moeten overzetten naar een nieuwe HD.

This footer is intentionally left blank

• benim
ajhaverkamp schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:07:
[...]

Je HD zit op deze foto nog steeds in een metalen frame dat je ook zult moeten overzetten naar een nieuwe HD.
jeps dat weet ik alsnog bedankt...

• Malantur

Malantur

BBG'er
benim schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:05:
@ Malantur je wist gewoon waar ik aan dacht :D
:D
is het dan ook zeker dat het de HDD is dat kapot is? in de bios geeft hij al een error aan bij de HDD test en is zoals ik al eerder aangaaf heel traag geworden na die stoot
Waarschijnlijk wel. Maar wat je nog kan proberen is hem te formateren (Low level format).
Als hij dan een beschadigde sector tegen komt vervangt hij de sector door een reserve sector.
Dit kan je eventueel doen in een desktop pc (kan je meteen ook je bestanden nog redden).

7200 rpm vs 5400 rpm moet je trouwens zelf beslissen. Wil je prestaties en lawaai of batterijduur?

[Voor 7% gewijzigd door Malantur op 12-11-2010 14:15]

• benim
Malantur schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:11:
[...]

:D

[...]

Waarschijnlijk wel. Maar wat je nog kan proberen is hem te formateren (Low level format).
Als hij dan een beschadigde sector tegen komt vervangt hij de sector door een reserve sector.
Dit kan je eventueel doen in een desktop pc (kan je meteen ook je bestanden nog redden).
ok thnx ik zal hem gewoon eerst formatteren.. maar als ik Windows 7 installeer doet hij dan standaard de oude ''snel'' formatteren of helemaal formatteren?

Ik weet namelijk niet welke ik moet selecteren voor de installatie..

5400-7200.... doe maar 5400 :D

Wat is eigenlijk ''Low level format'' ?

[Voor 5% gewijzigd door benim op 12-11-2010 14:30]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ehhh... 7200 toeren 2,5 inch schijven lawaai maken? Vibratie? In een netbookje dat ik van de zomer gekocht heb zit een 250GB Toshiba 7200 RPM schijf die volstrekt geruisloos is. Het enige dat je bij dit netbookje hoort is een heel zacht (lucht)geruis van de koelfan. Van vibratie is al helemaal geen sprake.

Active Idle power, wat naar ik aanneem draaiende platter(s) maar geen koppenactiviteit betekent, is 1,2 Watt. Vergelijk zelf maar.

Als dat schijfje aan het doodgaan is is het natuurlijk verstandig er nog snel evt. data die je wilt redden vanaf te halen als je dat nog niet gedaan hebt.

• benim
ik ga proberen om via de veilige modus mijn data te redden..

• Malantur

Malantur

BBG'er
benim schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:29:
[...]

ok thnx ik zal hem gewoon eerst formatteren.. maar als ik Windows 7 installeer doet hij dan standaard de oude ''snel'' formatteren of helemaal formatteren?

Ik weet namelijk niet welke ik moet selecteren voor de installatie..

5400-7200.... doe maar 5400 :D

Wat is eigenlijk ''Low level format'' ?
Low level format is op elk stukje harde schijf een 0 zetten. Data recovery is niet meer mogelijk hierna. Maar terwijl hij dit doet markeert hij slechte sectoren, schakelt die uit en vervangt die eventueel met een reserve sector. Hierna kan je de schijf gewoon weer gebruiken.
Om een low level format te doen heb je een tooltje nodig. Er zijn er verscheidene te vinden op google. (Low level format tool ;)).
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:33:
Ehhh... 7200 toeren 2,5 inch schijven lawaai maken? Vibratie? In een netbookje dat ik van de zomer gekocht heb zit een 250GB Toshiba 7200 RPM schijf die volstrekt geruisloos is. Het enige dat je bij dit netbookje hoort is een heel zacht (lucht)geruis van de koelfan. Van vibratie is al helemaal geen sprake.

Active Idle power, wat naar ik aanneem draaiende platter(s) maar geen koppenactiviteit betekent, is 1,2 Watt. Vergelijk zelf maar.

Als dat schijfje aan het doodgaan is is het natuurlijk verstandig er nog snel evt. data die je wilt redden vanaf te halen als je dat nog niet gedaan hebt.
Zoek voor de lol eens een aantal reviews op van de Seagate Momentus XT (2,5 inch 7200 rpm hybride schijf + ssd).
Voorbeeldje: Samplex in "[Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2"

Tuurlijk, het hangt nog af van de wijze waarop de schijf in je laptop vast zit. Metaal op metaal is te vermijden (bekijk nu die metalen bracket nog eens ;))

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Even iets verder doorlezen in die thread. Daar meldt iemand dat hij er ook een heeft zonder effect op batterijgebruik.

• Malantur

Malantur

BBG'er
Vergelijking van desktop schijven bij silentpcreview
De bovenste zijn 5400 rpm modellen, de onderste 7200 rpm.

Idle stroomverbruik van de 5400 rpm modellen gemiddeld 5W, van de 7200 rpm modellen gemiddeld 7W.
Onder load, 5400 rpm gemiddeld 7W, 7200 rpm gemiddeld 10W.

Op vibration scoren de 5400 rpm modellen gemiddeld 7,5 op 10, de 7200 rpm modellen gemiddeld 5 op 10.

Dan nog geluid onder load: 5400 rpm gemiddeld 21 dBA, 7200 rpm gemiddeld 25 dBA.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee