• Eltoroholandes
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01-2022
Hallo beste Tweakers,

Binnenkort ben ik klaar met mijn HBO opleiding en ga ik wegens privé redenen in het buitenland wonen (mijn nick geeft al een hint welk land het wordt).

Nu ben ik opzoek naar Nederlandse werkgevers die er voor open staan om werknemers te laten telewerken vanuit het buitenland.

Zijn er hier op dit forum personen die weten welke werkgevers hier voor open staan? En onder welke voorwaarden dit mogelijk is (bijvoorbeeld om de X tijd een periode op kantoor in Nederland werken en dan weer X periode telewerken vanuit huis in het buitenland.)?

Misschien kennen jullie collega's die dit doen, of hebben jullie ervaring met mensen die telewerken vanuit het buitenland.

Alle tips, opmerkingen en suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-09 15:37

Stoffel

Engineering the impossible

Ik denk dat je dan beter kan zoeken naar een Nederlands bedrijf met een vestiging in Spanje. Mijn ervaring met telewerken is dat een werkgever toch eerst wel graag wil zien dat hij je daarmee kan vertrouwen. Een werknemer die al een tijdje in dienst, en dus ook volledig ingewerkt is, kun je natuurlijk makkelijker zelfstandig op afstand laten werken dan iemand die je nieuw aanneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:21
waarom wil je perse bij een nederlands bedrijf werken.
als je pernanet naar spanje gaat verhuizen dan zal je ook de taal wel leren/kennen.
is het dan uiteindelijk niet makkelijker om bij een spaans bedrijf te werken (trouwens heb je dan meer nationale feestdagen :D )

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltoroholandes
Hallo Stoffel en diehard889,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb me al georiënteerd in de zone waar ik naartoe zal verhuizen en daar zijn helaas geen vestigingen van Nederlandse multinationals te vinden.

Ik heb ook al gesolliciteerd bij meerdere Spaanse bedrijven, maar de arbeidsvoorwaarden verbleken gewoon met de voorwaarden die je in Nederland hebt. De lonen liggen een stuk lager en er zijn misschien wel meer nationale feestdagen maar de vakantie dagen zijn ook maar gemiddeld rond de 20.

De werkgevers hier in Spanje misbruiken de crisis voorlopig nog. Daarom dacht ik om eerst voor een Nederlandse werkgever te werken en vervolgens over een paar jaar een carrière switch te maken wanneer de crisis weer is gaan liggen en we in de volgende "Bubble" zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:31

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als je een Nederlands salaris wilt, zul je in Nederland moeten werken. De meeste bedrijven werken met lokale HR, en als je gewoon werknemer bent zul je in de meeste gevallen aldaar in dienst moeten. Een Nederlands bedrijf zal ook gewoon "marktconform" betalen, dus in Spanje zal dat minder zijn. Was dat niet het geval dan zou het bij Philips wat hier in de buurt zit (silicon valley) een dooie boel zijn. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltoroholandes
Beste Hillie,

Bedankt voor jouw reactie. Maar indien ik voor een Nederlands bedrijf werk dat projecten uitvoert in Nederland voor Nederlands klanten, dan zou ik dus een Nederlands marktconform salaris moeten ontvangen. Het enige verschil is hoeveel werkzaamheden ik thuis kan verrichten (en of thuis nu in Nederland of een ander land is dat moet niet uit maken) en hoeveel werkzaamheden ik op kantoor of bij de klant moet verrichten waarvoor het absoluut nodig is dat ik fysiek aanwezig ben. Vervolgens maken we een kosten en baten analyse en bekijken we hoeveel tijd ik in Nederland moet doorbrengen en hoeveel tijd ik thuis kan zijn. Als de werkgever ruimdenkend is dan moet zoiets gewoon mogelijk zijn.

Zijn er hier trouwens mensen op het forum die ervaring hebben met telewerken (zelf of met collega's)?
Of die voor werk bijvoorbeeld met mensen uit het buitenland moeten communiceren die vanuit huis werken?

Ik hoor graag jullie ervaringen en kennis over deze zaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Eltoroholandes op 13-11-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 05:18
Persoonlijk zie ik het somber in voor je. Voor de meeste werkgevers is het al heel wat als je een paar dagen in de week thuis kan werken, en als je net klaar bent met je HBO studie; welk bedrijf zou jou dan in hemelsnaam aannemen als ze ook iemand kunnen krijgen met dezelfde kwalificaties die wel gewoon regelmatig op kantoor kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Op welk niveau denk je dat je werk zich bevind. Ben je zo goed dat de werkgever voldoende geld heeft om je iedere maand naar Nederland in vliegen en een paar dagen in een hotel te leggen? Of ben je meer van het niveau van bv. rentacoder.com, en ga je concurreren met Oosteuropeanen en Indiers die voor acht dollar per uur werken?

In het eerste geval ben je een autoriteit op je vakgebied, en zou je moeten weten wat je 'markt' is. In het tweede geval moet je eens in de spiegel kijken en afvragen waarom zo'n werkgever jou zou moeten inhuren terwijl hij voor een fractie van het geld hetzelfde werk in een ander land kan neerleggen.

De situatie was wellicht anders als je al een paar jaar werkte voor een werkgever, waarbij jij en die werkgever elkaar door en door kennen en vertrouwen. Dat is nu niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het praat ook lekker makkelijk als je niet aangeeft wat voor werk je precies zoekt he ;)
Ik ken wel freelancers die full time telewerken, maar da's ERP development, en dat moet je maar net kunnen ;)
Dus wat zoek je voor iets?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltoroholandes
Hallo Free rider, Hielko en The Eagle,

Bedankt voor jullie reacties.
Free rider schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 13:52:
Op welk niveau denk je dat je werk zich bevind. Ben je zo goed dat de werkgever voldoende geld heeft om je iedere maand naar Nederland in vliegen en een paar dagen in een hotel te leggen? Of ben je meer van het niveau van bv. rentacoder.com, en ga je concurreren met Oosteuropeanen en Indiers die voor acht dollar per uur werken?

In het eerste geval ben je een autoriteit op je vakgebied, en zou je moeten weten wat je 'markt' is. In het tweede geval moet je eens in de spiegel kijken en afvragen waarom zo'n werkgever jou zou moeten inhuren terwijl hij voor een fractie van het geld hetzelfde werk in een ander land kan neerleggen.

De situatie was wellicht anders als je al een paar jaar werkte voor een werkgever, waarbij jij en die werkgever elkaar door en door kennen en vertrouwen. Dat is nu niet het geval.
Mijn niveau? Het niveau wat wordt verwacht van een HBO starter. Mooier kan ik het niet maken. Ik ben niet van plan om "direct" te concurreren met goedkope krachten uit India of iets degelijks. Ik zoek gewoon een Young Proffesional baan en ik verwacht de bijbehorende compensatie daarvoor. Het is inderdaad moeilijker om als starter zoiets voor te stellen daar ben ik mij natuurlijk 100% van bewust.

Wat betreft de kosten die je noemt om mij in te laten vliegen. Ik denk er persoonlijk zelf zo over: Ik verwacht geen extra beloning dan de andere starters op de markt. Maar de meeste Young Proffesionals krijgen een reisbudget. Omdat ik in principe vanuit huis werk heb ik het reisbudget niet voor een lease auto nodig, dus kan ik dat budget gebruiken om af en toe naar Nederland te vliegen. Als ik zelf geld moet bijleggen om naar Nederland te kunnen reizen dan moet ik voor mijzelf een sommetje maken tot welk bedrag het rendabel is voor mij om zoiets te doen.
The Eagle schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 14:03:
Het praat ook lekker makkelijk als je niet aangeeft wat voor werk je precies zoekt he ;)
Ik ken wel freelancers die full time telewerken, maar da's ERP development, en dat moet je maar net kunnen ;)
Dus wat zoek je voor iets?
Inderdaad, goed punt in zal wat meer info geven.

Ik doe HBO bedrijfskundige Informatica. Ik zoek een Young Proffesional baan in de SAP, BI, Tester, Ontwikkelaar richting bij een bedrijf zoals Cap, Sogeti, Logica, Accenture etc.

Ik ben als starter natuurlijk geen expert, maar ik weet zeker dat veel werkzaamheden vanuit huis kunnen worden gedaan. Voor trainingen en het halen van certificaten doe ik gewoon in Nederland en de verblijfskosten die wil ik zelf wel bekostigen. Het blijft geven en nemen, maar ik ben bereid om ook zelf te investeren.

Als ik het mag vragen The Eagle, voor welke bedrijven werken deze freelancers die je kent? Ik vind het interessant dat er blijkbaar toch mogelijkheden zijn.
Hielko schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 13:33:
Persoonlijk zie ik het somber in voor je. Voor de meeste werkgevers is het al heel wat als je een paar dagen in de week thuis kan werken, en als je net klaar bent met je HBO studie; welk bedrijf zou jou dan in hemelsnaam aannemen als ze ook iemand kunnen krijgen met dezelfde kwalificaties die wel gewoon regelmatig op kantoor kan zijn?
Ik begrijp dat het als starter moeilijk is om voor te stellen wat ik wil doen. Als het nodig is om een tijdje "ingewerkt" te worden in Nederland, dan is het natuurlijk iets waar ik mee akkoord kan gaan, en ook iets wat ik wel verwacht. Ik heb daar geen problemen mee, maar ik wil wel graag afspreken vanaf welk moment de werkgever denkt dat hij mij genoeg "vertrouwd" om mij vervolgens te laten werken vanuit het buitenland.

Ik waardeer alle opmerkingen, ideeën en ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben binnenkort ook klaar met studeren. En ik ben ook van plan om naar het buitenland te gaan. Alleen heb ik bijzonder weinig ervaring in de sector waar ik graag in wil werken. Tijdens een finance day heb ik met bepaalde werkgevers een gesprek gehad over mijn situatie en de meeste raden mij ook aan om eerst een internship te doen. Dan ben je in ieder geval een stuk goedkoper wat de drempel lager maakt. Als blijkt dat je het leuk bij dat bedrijf vindt, en het bedrijf is ook tevreden over jou dan krijg je misschien wel een contract aangeboden. Misschien dat het via die weg makkelijker gaat.

Is de werkloosheid onder jongeren/starters niet bijzonder hoog in Spanje op dit moment? Waarom juist daarheen dan?

[ Voor 3% gewijzigd door stin op 13-11-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie een paar risico`s die je hebt met wat je wilt vooral als je direct van uit de buitenland wilt gaan wrken inplaatst je zelf paar jaar in te werken in een bedrijf die ook in de buitenland actief is.

Want zodra je direct dit wilt heb je natuurlijk een proef periode en als je dan in de buitenland zit meteen en ze besluiten dat het niet werkt. zit je meteen in een diep gat namelijk dat je al in de buitenland zit en daar dan een vervangende baan moet gaan zoeken , terwijl je zelf al aangeeft dat je dat niks trekt om bij lokale bedrijven te werken wegens salaris en vakantie periodes,

salaris is ook iets wat je lokaal moet zien, namelijk dat in sommigen landen de salaris lager zijn maar de leef kosten in die landen ook lager uitvallen niet altijd maar in spanje is dat volgens mij dat beetje evenredig je verdient minder dan naar nederlands maat staven maar je kosten voor dagelijkse behoeftes zijn ook weer lager dan nederlands maatstaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@TS : Laat ik de vraag eens omdraaien, waarom zou een werkgever een NL-salaris en een NL-conforme reis-vergoeding etc etc gaan geven aan iemand die niet in NL zit?

Hij kan net zo goed een NL-er zoeken die wel binnen 2 uur op een spoed-vergadering kan zijn etc.

Wat is jouw toegevoegde waarde dat een werkgever al het ongemak wat bij een buitenlandse werknemer komt erbij moet nemen?

Want zoals je het nu brengt wil je gewoon een NL-betaalde Indier worden en veel bedrijven zijn daar al weer vanaf aan het stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Eltoroholandes schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:25:

De werkgevers hier in Spanje misbruiken de crisis voorlopig nog. Daarom dacht ik om eerst voor een Nederlandse werkgever te werken en vervolgens over een paar jaar een carrière switch te maken wanneer de crisis weer is gaan liggen en we in de volgende "Bubble" zitten.
Misbruiken is een stevige term. In Spanje is de werkloosheid extreem hoog: 20%. Een dergelijk cijfer kan ik me in NL niet herinneren. Volgens mij hebben we zelfs in de crisis van de 1e helft jaren '80 nooit 20% gehaald. Momenteel zitten we hier rond de 5.5%.

Bij een enorme werkloosheid zoals in Spanje, krijgt een werkgever op vrijwel elke vacature een groot aantal reakties, deels van prima kandidaten die geen bijzondere voorwaarden stellen. Waarom zou je dan iemand aannemen die een looneis neerlegt 50% boven de markt? Wikipedia (zoekterm "bbp per capita") vertelt me dat een spanjaard gemiddeld 2/3e verdient van een nederlander.

Ik vrees dus dat je plan weinig kans van slagen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 09:33
De enige telewerkers die ik ken zijn managers die in het buitenland een afdeling runnen of Indiërs die voor een appel en een ei programmeren. Aangezien je jaren werkervaring nodig hebt als manager zijnde, kun je beter schappen gaan vullen in Spanje, dan verdien je meer dan die Indiaprogrammeurs.

Maargoed, dat doet er nog niet eens toe. Wat ga jij vertellen als jij solliciteert op een functie in Appelscha. Jij komt uit Spanje en de andere 13 kandidaten komen uit de omgeving van Appelscha. Waarom gaat dat bedrijf jou aannemen?

Daarnaast noem jij een reisbudget. Als jouw collega`s een reisbudget krijgen heeft dat waarschijnlijk te maken met het feit dat ze af en toe bij de klant moeten verschijnen. Dat gaat jou niet lukken vanuit Spanje, dus heb je ook geen recht op dat reisbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:31

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Eltoroholandes schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 13:23:
Beste Hillie,

Bedankt voor jouw reactie. Maar indien ik voor een Nederlands bedrijf werk dat projecten uitvoert in Nederland voor Nederlands klanten, dan zou ik dus een Nederlands marktconform salaris moeten ontvangen. Het enige verschil is hoeveel werkzaamheden ik thuis kan verrichten (en of thuis nu in Nederland of een ander land is dat moet niet uit maken) en hoeveel werkzaamheden ik op kantoor of bij de klant moet verrichten waarvoor het absoluut nodig is dat ik fysiek aanwezig ben. Vervolgens maken we een kosten en baten analyse en bekijken we hoeveel tijd ik in Nederland moet doorbrengen en hoeveel tijd ik thuis kan zijn. Als de werkgever ruimdenkend is dan moet zoiets gewoon mogelijk zijn.

Zijn er hier trouwens mensen op het forum die ervaring hebben met telewerken (zelf of met collega's)?
Of die voor werk bijvoorbeeld met mensen uit het buitenland moeten communiceren die vanuit huis werken?
In tegenstelling tot de indruk die je lijkt te wekken, gaat het niet uitsluitend om de werkzaamheden. Er zijn een aantal dingen die spelen:
• Cultuur, zowel bedrijfs- als lokaal. Wat zeggen de Nederlandse halfuurtjelunchers van een dagelijkse uitgebreide lunch inclusief siesta (om maar iets te noemen, in hoeverre dat correct is is een tweede)? Ik neem aan dat je je in Spanje wilt vestigen, en niet als afstandshollander thuis achter je ADSLletje wilt blijven plakken. De bedrijfscultuur is een ander punt. Hoe kijkt men hiernaar?
• Beschikbaarheid. Moet je vaak naar klanten? Op korte termijn (dat maakt vliegtickets duurder)? Zelfs spoedoverleg is lastig. In plaats van met een paar man een hok in te lopen, moet je iemand in laten bellen, etcetera. Da's trouwens ook niet makkelijk, je mist bij inbellen nogal eens delen van verhitte discussies, het is gewoon "anders" dan lijfelijk aanwezig zijn. Face-to-face is enorm veel waard. Denk ook aan je inbellijntjes, die moeten het natuurlijk wel doen, anders zit je alsnog. Als je laptop kaput is, dan moet je het ding opsturen, in plaats van het ding even bij de IT-boys te droppen, om maar wat te noemen.
• HR. Nogmaals, want iets wat ik niet genoemd had is dat je waarschijnlijk gewoon belastingplichtig wordt in Spanje als je je daar vestigt. Dat betekent dat er of een payroll-toko tussen moet (kosten, lastig), of je moet belastingfraude willen plegen, of de HR in NL moet zich bekwamen in het Spaanse systeem.
• Ben je het waard? Dit soort constructies zul je sneller af kunnen dwingen als je daadwerkelijk een gevestigd expert bent in het een of ander. Dat ben je gewoon niet. De afweging wordt dan heel makkelijk: Lokale HBO-Pietje, of remote Spaanse HBO-Pedro?

Ik hoop voor je dat je iets kunt vinden, maar ik heb er een hard hoofd in.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltoroholandes
Zoals altijd bedankt voor alle reacties. Ik zal niet hele stukken gaan quoten want dan wordt deze post wel heel erg groot. Dus ik doe het met een @persoon.

@Stin: Wil je zeggen dat ik eerst een internship doe bij een Nederlands bedrijf en vervolgens dan voorstel of ik bij het bedrijf kan blijven werken op afstand?
Waarom Spanje? Zoals ik heb aangegeven dat zijn privé omstandigheden en het is geen professionele keus van mij om dat te doen.

@Shalow: Ik verwacht niet dat ik direct vanuit het buitenland ga telewerken (zou leuk zijn als het zo is maar ik ga er even niet van uit). Ik ben bereid om eerst een periode te werken in Nederland, omdat je als starter meestal ook een bepaalde inwerk tijd hebt. Het enige verschil is dat ik na X tijd dus op afstand wil werken en daarom zoek ik dus naar bedrijven die openstaan voor een degelijk aanbod. Wat betreft het verschil in loon. Op dit moment is de markt in Spanje slecht, en het verschil in loon wordt niet goed gemaakt door de lagere kosten.

@t-captain: Inderdaad de markt in Spanje is slecht, de lonen die worden aangeboden zijn laag en beneden markt conform. Laat ik het zo zeggen: Als ik inderdaad 2/3 kreeg aangeboden van wat een Nederlander verdient, dan zou ik in Spanje de baan aannemen.

@FicoF: Met hetzelfde reisbudget zou ik echt wel regelmatig bij de klant langs kunnen gaan. Er zijn veel directe vluchten, en als je het goede planning maakt dan zijn retourtjes verkrijgbaar vanaf 80 EUR. Tjsa als je 1 dag van te voren gaat boeken worden de vluchten natuurlijk duur. En waarom het bedrijf mij zou moeten kiezen in plaats van de 13 andere sollicitanten in Appelscha? Om mijn persoonlijke kwaliteiten, en dat ik het zelfs aandurf om te zeggen dat ik waarschijnlijk meer gemotiveerd ben om te doen wat nodig is om mijzelf te bewijzen en beter werk zal leveren dan de 13 kandidaten uit Appelscha.

@Gomez12: Je moet mij niet willen vergelijken met een Programmeur uit India. Met alle respect, er is een wereld van verschil.

En moet ik voor een spoed vergadering fysiek aanwezig zijn? Of is een gesprek via video conferentie ook goed?

Daarnaast ben ik in ieder geval van plan om regelmatig naar de klant in Nederland te gaan. En als er echt zoveel spoed en nood situaties zijn, dan gaat er toch echt heel iets anders mis. En dan zijn de problemen hetzelfde, of ik nu wel of niet in Nederland ben, de fysieke aanwezigheid zal de situatie niet opeens 100% beter maken.

Goede afspraken zijn de basis voor een goede samenwerking.

@Hillie: Ik ben gewoon Nederlands. Omdat ik in Spanje gevestigd ben zal ik niet opeens een siesta gaan eisen. Ik pas mij aan aan de tijden en regels bij de klant.

Beschikbaarheid is waar men goede afspraken over moet maken. Als je van te voren een standaard planning maakt van mijn aanwezigheid is het vrij goedkoop om retourtjes te regelen. En bij noodsituaties moet men zich gewoon afvragen is het echt nodig? Als ik zelf moet bijspringen om langs te gaan in Nederland dat doe ik dat gewoon, want dat is het mij dan waard.

HR is niet zo ingewikkeld. Ik draag in NL belasting af en krijg korting op de sociale lasten die ik vervolgens weer moet afdragen in Spanje voor de Seguridad Social. Ik moet alleen 2 formulieren invullen IPV 1.

Wat dacht je van remote HBO-Pietje? Ik ben namelijk geen Pedro.

Maar nogmaals bedankt voor de reacties, ik waardeer ze zeer omdat ik weet dat deze vragen natuurlijk ook aan mij zullen worden gevraagd door de Nederlandse bedrijven wanneer ik mijn voorstel wil overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Eltoroholandes schreef op zondag 14 november 2010 @ 13:47:
@Stin: Wil je zeggen dat ik eerst een internship doe bij een Nederlands bedrijf en vervolgens dan voorstel of ik bij het bedrijf kan blijven werken op afstand?
Waarom Spanje? Zoals ik heb aangegeven dat zijn privé omstandigheden en het is geen professionele keus van mij om dat te doen.
Dat zou je kunnen doen, maar wat ik bedoel is een Spaanse vestiging van een Nederlands bedrijf.

[ Voor 21% gewijzigd door stin op 14-11-2010 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Terugkomend op je vraag: de freelancers die ik ken deden hun acquisitie zelf. En zij zijn pas gaan freelancen na minimaal een jaar of 6 ervaring opgedaan te hebben. Bovendien regelden zij ook hun reiskosten zelf - van een van hen weet ik dat ie wekelijks op en neer vloog tussen Amsterdam en Nice. Spanje is nog een stukje verder vliegen en dus duurder. Dan hou je niks van je aslaris over, dat verzeker ik je ;)

Nou lees ik dat je junior bent, een starter, ook in de ERP, maar zij het in jouw geval SAP. Dat betekent dat je;
- zelf nog (vrijwel) geen netwerk hebt
- je geen referenties hebt
- je jezelf wel wilt profileren als goed in je vak, wat men dus op je blauwe ogen maar aan moet nemen.
Dat maakt het, jammer maar helaas, zeker extra lastig voor je. Als een bedrijf een freelancer
inhuurt dan hebben ze iemand nodig die ze niks hoeven te leren, maar die ze gewoon een klus kunnen geven die binnen een bepaalde tijd opgeleverd wordt. Daar heb je referenties voor die dat kunnen bewijzen, en die heb jij niet.
Nofi, maar als starter mis je simpelweg de kennis en ervaring om zoiets te kunnen leveren. Daar is de wereld die jij noemt simpelweg te complex voor; je komt net kijken. Ik geef je - heel eerlijk - heel weinig kans.

Als ik jou was zou ik gewoon een baan in Spanje aannemen die ik kon krijgen. Internationale bedrijven als voorkeur, want voertaal Engels en dus relatief makkelijker. Ik wens je heel veel succes met je zoektocht :)

Laatste tip: op Linkedin heb je een group genaamd "The Dutch Connection", die speciaal voor NL Expats is. Wellicht kom je daar ook wat verder mee :) http://www.linkedin.com/groups?mostPopular=&gid=33015

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1