Hallo Free rider, Hielko en The Eagle,
Bedankt voor jullie reacties.
Free rider schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 13:52:
Op welk niveau denk je dat je werk zich bevind. Ben je zo goed dat de werkgever voldoende geld heeft om je iedere maand naar Nederland in vliegen en een paar dagen in een hotel te leggen? Of ben je meer van het niveau van bv. rentacoder.com, en ga je concurreren met Oosteuropeanen en Indiers die voor acht dollar per uur werken?
In het eerste geval ben je een autoriteit op je vakgebied, en zou je moeten weten wat je 'markt' is. In het tweede geval moet je eens in de spiegel kijken en afvragen waarom zo'n werkgever jou zou moeten inhuren terwijl hij voor een fractie van het geld hetzelfde werk in een ander land kan neerleggen.
De situatie was wellicht anders als je al een paar jaar werkte voor een werkgever, waarbij jij en die werkgever elkaar door en door kennen en vertrouwen. Dat is nu niet het geval.
Mijn niveau? Het niveau wat wordt verwacht van een HBO starter. Mooier kan ik het niet maken. Ik ben niet van plan om "direct" te concurreren met goedkope krachten uit India of iets degelijks. Ik zoek gewoon een Young Proffesional baan en ik verwacht de bijbehorende compensatie daarvoor. Het is inderdaad moeilijker om als starter zoiets voor te stellen daar ben ik mij natuurlijk 100% van bewust.
Wat betreft de kosten die je noemt om mij in te laten vliegen. Ik denk er persoonlijk zelf zo over: Ik verwacht geen extra beloning dan de andere starters op de markt. Maar de meeste Young Proffesionals krijgen een reisbudget. Omdat ik in principe vanuit huis werk heb ik het reisbudget niet voor een lease auto nodig, dus kan ik dat budget gebruiken om af en toe naar Nederland te vliegen. Als ik zelf geld moet bijleggen om naar Nederland te kunnen reizen dan moet ik voor mijzelf een sommetje maken tot welk bedrag het rendabel is voor mij om zoiets te doen.
The Eagle schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 14:03:
Het praat ook lekker makkelijk als je niet aangeeft wat voor werk je precies zoekt he

Ik ken wel freelancers die full time telewerken, maar da's ERP development, en dat moet je maar net kunnen

Dus wat zoek je voor iets?
Inderdaad, goed punt in zal wat meer info geven.
Ik doe HBO bedrijfskundige Informatica. Ik zoek een Young Proffesional baan in de SAP, BI, Tester, Ontwikkelaar richting bij een bedrijf zoals Cap, Sogeti, Logica, Accenture etc.
Ik ben als starter natuurlijk geen expert, maar ik weet zeker dat veel werkzaamheden vanuit huis kunnen worden gedaan. Voor trainingen en het halen van certificaten doe ik gewoon in Nederland en de verblijfskosten die wil ik zelf wel bekostigen. Het blijft geven en nemen, maar ik ben bereid om ook zelf te investeren.
Als ik het mag vragen The Eagle, voor welke bedrijven werken deze freelancers die je kent? Ik vind het interessant dat er blijkbaar toch mogelijkheden zijn.
Hielko schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 13:33:
Persoonlijk zie ik het somber in voor je. Voor de meeste werkgevers is het al heel wat als je een paar dagen in de week thuis kan werken, en als je net klaar bent met je HBO studie; welk bedrijf zou jou dan in hemelsnaam aannemen als ze ook iemand kunnen krijgen met dezelfde kwalificaties die wel gewoon regelmatig op kantoor kan zijn?
Ik begrijp dat het als starter moeilijk is om voor te stellen wat ik wil doen. Als het nodig is om een tijdje "ingewerkt" te worden in Nederland, dan is het natuurlijk iets waar ik mee akkoord kan gaan, en ook iets wat ik wel verwacht. Ik heb daar geen problemen mee, maar ik wil wel graag afspreken vanaf welk moment de werkgever denkt dat hij mij genoeg "vertrouwd" om mij vervolgens te laten werken vanuit het buitenland.
Ik waardeer alle opmerkingen, ideeën en ervaringen