impedantie i.r.l. gevoeligheid bij minispeakertjes

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:18
Ik ben me (en probeer ook echt) aan het verdiepen in een eventuele relatie die ik kan leggen tussen impedantie en gevoeligheid van minispeakertjes (drivers).
Denk hierbij even aan de speakertjes uit walkman dopjes, in ear sets, enz enz.

Als ik lees bijvoorbeeld bij de Shure SLC2
Gevoeligheid 105 dB
impedantie 16 Ohm

nu gaan we even wat professioneler:
Afbeeldingslocatie: http://www.cinepaq.nl/oto/c2klein.png
*klik voor groot

nu zie ik bij duurdere systemen de volgende specs:
Gevoeligheid 114 dB
Impedantie 21 Ohm

De vraag gaat over de volgende twee specs:
1.
Gevoeligheid 108 dB
Impedantie 38 Ohm

2.
Gevoeligheid 109 dB
Impedantie 43 Ohm

Is er iets zinnigs te stellen dat speakertje x zich zus en zo verhoudt tov speakert y? en dan bedoel ik klanktechnisch, maar los van de kwaliteit van het speakertje zelf.
ergo: ik zie geen enkel duurder en kwalitatief beter systeem, met speakertjes met een lage impedantie, zelfs 110 (!). Ik ga me op glas ijs begeven als ik zeg dat die van 32, 38 en 43 Ohm beter zijn, maar in hoeverre kan ik wélk onderscheid nou maken?

offtopic:
titlechange irl, moet zijn irt

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 11-11-2010 21:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 18:41

TheBorg

Resistance is futile.

Er is zeker een relatie tussen de impedantie en de gevoeligheid maar er zijn meer factoren zoals de gebruikte magneet, aantal wikkelingen, materiaal van de wikkelingen, dikte van wikkelingen, demping van het membraam etc. etc.

De impedantie alleen zegt dus helemaal niets. :P

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik snap niet helemaal waar je naar op zoek bent, maar dit artikel legt in ieder geval de relatie tussen gevoeligheid en watts uit en geeft vervolgens ook aan welke invloed de impedantie van een speaker hierop heeft, wellicht schept het wat helderheid.

Artikel op hifi.nl

Volgens mij kan je in relatie tot gevoeligheid niets zeggen over de geluidskwaliteit, maar alleen over de geluidsdruk die de speaker kan produceren met de geleverde watts. De impedantie heeft wel invloed op de verhouding tussen watts en gevoeligheid.

edit: stukje aangepast, ik haalde namelijk impedantie en gevoeligheid door elkaar.... sorry

[ Voor 16% gewijzigd door vanenkelen op 11-11-2010 21:59 ]

• paQ
vanenkelen schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:53:
Ik snap niet helemaal waar je naar op zoek bent, maar dit artikel legt in ieder geval de relatie tussen impedantie en watts uit en geeft vervolgens ook aan welke invloed de impedantie van een speaker hierop heeft, wellicht schept het wat helderheid.

Artikel op hifi.nl

Volgens mij kan je in relatie tot gevoeligheid niets zeggen over de geluidskwaliteit, maar alleen over de geluidsdruk die de speaker kan produceren met de geleverde watts. De impedantie heeft wel invloed op de verhouding tussen watts en gevoeligheid.

edit: stukje aangepast, ik haalde namelijk impedantie en gevoeligheid door elkaar.... sorry
pffff. begint me te duizelen als ik dat lees.
Ik snap echter wel het verhaal over het rendement e.d., maar ik probeer in weze een verklaring te zoeken dat bij de betere in ears lijkt te gelden: hoe duurder ze worden, hoe hoger de impedantie van de speakers. althans zo lijkt het.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

paQ schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:59:
[...]

pffff. begint me te duizelen als ik dat lees.
;) Mij ook wel eigenlijk, vandaar dat ik vervolgens de drie termen door elkaar gebruikte.

Ik snap je vraag nu wel.

Wat mij opvalt in het artikel is dat als de impedantie stijgt, als gevolg daarvan de gevoeligheid stijgt.
Geeft een leverancier een rendement op van 90 dB aan 4 Ohm dan is dat gezien vanuit het oogpunt van de versterker vergelijkbaar met 93 dB aan 8 Ohm en zo u wilt 96 dB aan 15 Ohm.
En een hoge gevoeligheid is volgens mij wat je wilt bij kleine speakertjes, je hebt maar weinig vermogen uit je bron (een mp3 spelertje op batterijen), maar je wilt wel makkelijk voldoende geluid produceren.

Even een aanname, maar het lijkt er dus op dat het verhogen van de impedantie helpt om je mini speakers meer rendement te geven (gevoeliger te maken), waardoor ze makkelijke aan te sturen zijn door een bron.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:54
Is de impedantie van je speaker te laag dan wordt de versterker te heet en kan hij stukgaan.
Is de impedantie van je speaker erg hoog dan kan de versterker maar een klein vermogen leveren.

Hogere impedantie is namelijk meer weerstand, dus minder volume voor hetzelfde vermogen.
Dus dat geeft dan een lagere gevoeligheid.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• paQ
maar laatst genoemde voorbeeld geeft een gevoeligheid van 122 dB, bij een impedantie van 110 Ohm :?

Pagina: 1