Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Sinds enkele weken heb ik de beschikking over de Nikon P7000. Nu maak ik wel eens foto's bij voetbalwedstrijd. Echter gebruik dan de sport scene stand. Maar kan je hier ook de iso-waarde en sluitertijd wijzigen? Zo niet, wie heeft er dan een goede oplossing om die foto's te maken. Heb namelijk ook U1 t/m U3 voor je eigen instellingen. Maar kan je daarbij ook instellen dat je multishot wilt doen?

Alvast bedankt!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:18

g0tanks

Moderator CSA
Ik geloof niet dat je een handmatige shutterspeed kan gebruiken i.c.m. sport scene, aangezien ze op dezelfde mode dial zitten. Maar waarom zou je per se gebruik willen maken van de sport scene stand? Ik zou hem gewoon op shutter/aperture-priority zetten, eventueel nog de iso-waarde aanpassen en gaan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Verwijderd

Topicstarter
Kijk top, wat dat shutter/aperture-priority inhoud weet ik niet. Maar kan inderdaad zo'n U1 aanpassen inclusief multishot. Dus denk dat het dan wel goed moet komen...

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Dat is nu het idee van die scenes, je zegt tegen je camera dat je de teschnische kennis eigenlijk niet echt goed hebt, maar dat je wel kan aangeven wat je wil fotograferen. De camera zet op basis daarvan de meest gepaste instellingen. Wil je met die instellingen spelen, zal je toch echt naar die PASM modes moeten gaan. In sportscene, zal de camera dus veel meer proberen om de sluitertijd zo kort mogelijk te houden, ten koste van het vermijden van ruis. Waar je camera in automatische modus bv 1/60 f3.3 iso 200 zou kiezen, zal de sportmodus bv 1/250 f/3.3 bij iso 800 nemen. Wil je daarop invloed uitoefenen: PASM ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Teun_2 op 12-11-2010 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben eigenlijk helemaal nieuw hierin, veel aan het lezen. Maar zoals morgen, wil ik foto's maken bij een voetbalwedstrijd. Gewoon van langs de lijn. Wat voor instellingen zou je daar een beetje moeten kiezen? Of is het een kwestie van steeds veranderen en zoeken naar het juiste?

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:31

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Een beetje proberen is natuurlijk nooit weg. Als tip zou ik je meegeven om op P te gaan en dan de ISO te veranderen. De ISO versnelt het fotograferen (ten koste van ruis), op P past de camera de sluitertijd zo aan zodat je niet een overbelichte foto krijg, als je dan een beetje test op welke ISO je moet staan om zo laag mogelijke ruis te krijgen zonder dat je een waas krijg dan zal dat je in ieder geval de dag doorkrijgen. Het grote nadeel van een sport functie is dat die invult wat die denkt dat juist is, terwijl die heel erg kan afhangen van de sport en van hoe dichtbij, zit je op een afstandje een foto te maken van het voetbal of wil je een close up van een formule 1 wagen, bij de eerste heb je minder snelheid nodig om toch nog een geslaagde foto te maken dan bij de tweede, maar de camera weet natuurlijk niet wat je aan het fotograferen ben, die camera zal kijken naar hoeveel licht er is en dan voor een ISO kiezen die zorgt dat je een bepaalde sluitertijd zal halen, maar dan zit je, zoals ik al zei, aan vast wat de camera denkt wat nodig is.
Maargoed zoals ik zei, op P en dan uitproberen met de ISO, dan zal je binnen een aantal shots al kunnen zien wat het beste werkt.

Verder is het vooral lezen en uitproberen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

breinonline

Are you afraid to be known?

^ sluit ik me bij aan. Lezen en dan oefenen en oefenen en oefenen. Anders leer je het niet. De automatische standen verder meteen verlaten, zolang je geen vakantiekiekjes maakt tenminste :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Ben er zaterdag mee bezig geweest. Vind tot nu toe de foto's via de vooringestelde sportstand nog wat mooier. Denk dat ik lang moet blijven oefen ermee (hoort natuurlijk ook zo).

Foto op P-stand: Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/6710/dscn0456n.th.jpg

Foto op Sportstand: Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/9919/rscn0114.th.jpg

Zouden ze op P-stand nog scherper kunnen doormiddel van sluitertijd en iso?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 14:21 ]

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:31

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Even mijn bericht opnieuw lezen, daar staat duidelijk in wat wat doet en wat P doet.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Pagina: 1