2.1, 2.0 of toch 5.1 voor in mijn nieuwe woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 19:28
Ik zit persoonlijk met een dilemma. Ik ben pas verhuisd en ben nog bezig met de inrichting.
Het meeste van de inboedel is aanwezig en ben nu aangekomen bij het htpc/mediacenter en speakers, versterker gedeelte.

Ik ben al een paar jaar in het bezit van een yamaha reciever en en wat eltax boxen (was toen goedkoop en nooit spijt van gehad). Ik was van plan deze boxen in eerste instantie ook te gebruiken voor in de huiskamer, alleen met de huidige inrichting kan ik mijn zuiltjes niet kwijt. Ik heb al een poging gedaan om de inrichting te veranderen maar we zijn er samen over eens dat de huidige inrichting het beste is. Mijn reciever doet nu wel dienst samen met twee rearspeakers. Alleen mis ik gewoon laag (logisch).

Ik moet dus op zoek naar een oplossing waarbij ik zogeheten boekenplank of monitor luidsprekers moet gaan gebruiken. Deze kan ik namelijk links en rechts op het tv meubel zetten. Een nadeel van zulke speakers is vaak het laag wat deze speakers voortbrengen. Daarom denk ik dat ik op zoek moet naar een 2.1 of 5.1 set ipv 2.0. De sub zal het laag moeten compenseren.

Ik wil voornamelijk muziek luisteren (radio via de kabel, en muziek via cd-speler of htpc) en
Films kijken die ik afspeel op mijn mediacenter of blueray (ps3).

Nu heb ik al links en rechts op internet zitten kijken. Echter is het budget zeer belangrijk heb ik wel gemerkt. Er zijn een hoop kant en klaar setjes op de markt, alleen gaat mijn voorkeur uit naar losse componenten (vaak meer waar voor je geld en in de toekomst uit te breiden)

Mocht ik voor 2.1 gaan dan ben je vaak aangewezen op kant en klaar setjes van bijvoorbeeld een philips, sony, samsung, lg, etc. Ik weet ook niet hoe het zit met de aansluit mogelijkheden van zulke setjes. Wil er wel een htpc en ps3 op aansluiten. 5.1 zijn er meer mogelijkheden, echter is het afspelen van muziek over 5.1 altijd nog een punt, is natuurlijk ook afhankelijk van je bron.

Verder mis ik websites waar reviews staan van 2.1 en 5.1 setjes. Voor 5.1 zijn er wel te vinden, alleen heb je het dan vaak over speakers van boven de 1000 euro. Ik kan natuurlijk gaan voor een oplossing van KEF eitjes (komen goed uit de reviews) met een marantz reciever en ik heb mijn probleem opgelost. Echter kost dit een aardige cent en ben ik als Nederlander dus op zoek naar een goedkopere oplossing waarmee ik misschien ook tevreden zal zijn.

Hebben meerdere tweakers met dit probleem geworsteld en zo ja hoe hebben jullie het opgelost?

Zouden jullie ook gaan voor 2.1 of 5.1 of zijn er wel combi's met 2.0 monitor/boekenplank speakers die genoeg laag produceren.

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-07 08:15
Wat is er mis met 2 nieuwe/2e hands soortgelijke boekenplankspeakers en een sub voor de laagweergave.

Of mis ik nu iets?

• brunsting
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06-2024
Ten eerste, er zijn wel receivers die voor 5.1 (of 7.1) bedoelt zijn maar ook virtual surround aan boord hebben. Ik zou namelijk (zeker als je ook veel muziek luistert) geen compleet setje kopen. Klinkt met muziek gewoon niet goed.
Dus, als ik jou was, beginnen met een receiver. Als je geen zin hebt in 6 boxen eentje met virtual surround. Dan speakers. Ik weet niet in wat voor huis jij woont maar ik in een appartementje en heb mn sub op een gegeven moment weggedaan, kon ik de buren niet aan doen. Toen bleven 2 boekenplankluidsprekers over die het laag overnamen. Ik heb helemaal geen grote of dure luidsprekers maar de bas gaat voor mij hard en diep genoeg. Ik zou daar iig eens naar gaan luisteren. Bovendien als je dan toch alles los koopt (zeker doen) kan je altijd nog uitbreiden met een sub. Hetzelfde geldt voor de rears.
En heb je een laag budget: tweedehands!

Anoniem: 144160

Heb zelf de voorkeur om bij beperkte ruimte je huidige rears aan te vullen met een aktieve sub, kost het minst en levert je het meest op. Die dingen zijn voor een scheet en 2 knikkers op marktplaats te vinden. Anders zou ik " gewoon" de Eltaxen in ere herstellen en houden wat je hebt.

Vooruitgang bij boekenplankspeakers kost een hoop centen...

• KraveN
glmona schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:31:
Wat is er mis met 2 nieuwe/2e hands soortgelijke boekenplankspeakers en een sub voor de laagweergave.

Of mis ik nu iets?
Helemaal niets, 2e hands wil ik best overwegen. Maar goed dan moet je wel weten voor welke oplossing je wil gaan en wat voldoet. Dat kunnen jullie niet voor mij beslissen, maar ik moet het wel voor mijzelf helder hebben.
brunsting schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:33:
Ten eerste, er zijn wel receivers die voor 5.1 (of 7.1) bedoelt zijn maar ook virtual surround aan boord hebben. Ik zou namelijk (zeker als je ook veel muziek luistert) geen compleet setje kopen. Klinkt met muziek gewoon niet goed.
Dus, als ik jou was, beginnen met een receiver. Als je geen zin hebt in 6 boxen eentje met virtual surround. Dan speakers. Ik weet niet in wat voor huis jij woont maar ik in een appartementje en heb mn sub op een gegeven moment weggedaan, kon ik de buren niet aan doen. Toen bleven 2 boekenplankluidsprekers over die het laag overnamen. Ik heb helemaal geen grote of dure luidsprekers maar de bas gaat voor mij hard en diep genoeg. Ik zou daar iig eens naar gaan luisteren. Bovendien als je dan toch alles los koopt (zeker doen) kan je altijd nog uitbreiden met een sub. Hetzelfde geldt voor de rears.
En heb je een laag budget: tweedehands!
Mijn huidige boekenplank speakers hebben dus eigenlijk helemaal geen laag, bij een oorlogsfilm of actiefilm mis ik gewoon iets. Mijn woonkamer is ongeveer 34 m2.

Welke speakers heb jij dan?
Anoniem: 144160 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:34:
Heb zelf de voorkeur om bij beperkte ruimte je huidige rears aan te vullen met een aktieve sub, kost het minst en levert je het meest op. Die dingen zijn voor een scheet en 2 knikkers op marktplaats te vinden. Anders zou ik " gewoon" de Eltaxen in ere herstellen en houden wat je hebt.

Vooruitgang bij boekenplankspeakers kost een hoop centen...
Ik heb al een poging gedaan om een subwoofer aan te sluiten, met films kreeg ik daar wel geluid uit, alleen bij muziek stuurde hij alles via mijn boekenplank en dan had ik dus geen laag. Misschien verkeerd aangesloten of mijn bron was niet goed, het was in ieder geval niet het gewenste resultaat.

• brunsting
Ik heb een harman/kardon avr160 gehad, daar kon je ook voor muziek instellen dat de subwoofer ook werd gebruikt. Speakers zijn Boston Acoustics HS 60. Maar met een film is het ook wel echt wat anders. Bij films zou ook liever een sub hebben. En bovendien heb je wel een behoorlijke kamer, mijn woonkamer is 20m2.
Wat voor apparatuur en luidsprekers heb jij nu staan?

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:44
Ik heb zelf ook een dergelijk probleem gehad (al wel weer een tijd geleden) Ik ben toen gegaan voor 5 keer B&W VM1 + een Rel Quake. Nog nooit spijt gehad.

Suc6 met je keuze.

• KraveN
brunsting schreef op donderdag 11 november 2010 @ 20:28:
Ik heb een harman/kardon avr160 gehad, daar kon je ook voor muziek instellen dat de subwoofer ook werd gebruikt. Speakers zijn Boston Acoustics HS 60. Maar met een film is het ook wel echt wat anders. Bij films zou ook liever een sub hebben. En bovendien heb je wel een behoorlijke kamer, mijn woonkamer is 20m2.
Wat voor apparatuur en luidsprekers heb jij nu staan?
Mijn versterker is een Yamaha RX-450 http://www.yamaha.co.jp/e...v/products/ht/rxv450.html en mijn twee monitors zijn Eltax Millenium Mini, waren toen vrij goedkoop en zijn altijd gebruikt als rearspeakers. (kan zo snel geen link vinden)

Mijn fronts waren de Eltax concept 400: http://www.eltax.com/show_product/index.php?newsid=4181
Deze passen helaas niet meer.

Misschien moet ik toch eens een keer gaan luisteren in een hifi zaak en het probleem daar voorleggen.

• brunsting
volgens mij moet het dan wel mogelijk zijn dat een aangesloten subwoofer ook wordt aangestuurd als je muziek aan het luisteren bent. Dus 2.1 stereo. Bovendien maak je, als je een subwoofer hebt aangesloten en je een film kijkt, ook gebruik van het lfe kanaal dat in de audio van dolby digital en dts zit. Als ik jou was zou ik je zuilen verkopen en daarvoor 2 boekenplank speakers kopen en millenium mini's als rears gebruiken. En dus een sub erbij. Beetje alles goed instellen in je receiver en je hebt het prima voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

brunsting schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:21:
volgens mij moet het dan wel mogelijk zijn dat een aangesloten subwoofer ook wordt aangestuurd als je muziek aan het luisteren bent. Dus 2.1 stereo.
Dat is zelfs standaard functionaliteit van de meeste surround receivers. Daar wordt bij stereo de "small" vs "large" instelling voor gebruikt, vziw.
Bovendien maak je, als je een subwoofer hebt aangesloten en je een film kijkt, ook gebruik van het lfe kanaal dat in de audio van dolby digital en dts zit.
Dat LFE-kanaal wordt anders natuurlijk wel over de "large" speakers verspreid (normaal zijn iig je fronts large als je geen sub hebt). Het is niet alsof dat anders niet weergegeven wordt :P

Desalniettemin heb je gelijk dat een sub ook prima voor stereo erbij moet kunnen. Als hij goed afgesteld staat zou je daar geen nadelen in het geluid van mogen ondervinden, mits de cross-over frequentie niet te hoog staat (bij voorkeur liefst 80Hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Misschien moet ik de sub nog een keer lenen en kijken of ik deze wel goed aan de gang krijg. Vorige keer in ieder geval niet en had volgens mij alles op de juiste manier ingesteld. Daarnaast ben ik ook van plan om een keer bij een hifi winkel binnen te stappen. Kan ik misschien het een en andere beluisteren en op basis daarvan mijn keuze maken.

Bedankt voor jullie hulp/advies.
Pagina: 1