Toon posts:

Akoestiek boot/caravan

Pagina: 1
Acties:

• TeeD
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09-06-2011
Hallo iedereen, graag had jullie mening over het volgende:

Ik heb hier een engels kanaalbootje liggen (ongeveer 12/13meter) waarin achteraan een autoradio ingebouwd zit. Vooraan (eet/zitplaatsje) zijn er in de wand 2 autospeakers ingebouwd. Nu had ik graag alles vervangen door een autoradio met dvd en eveneens aangesloten op de tv in die zitruimte. Het zou volgens mij handig zijn omdat de ruimte beperkt is.

Maar waarom zou ik niet gewoon een mooi set kleine speakers halen met versterker en dvd/cd/radio? Weliswaar neemt dit alles wat meer plaats in maar is de kwaliteit dan niet beter?

Of die inbouwspeakers die ik google-gewijs tegenkwam, waarschijnlijk kwaliteit, maar zijn die niet "dieper" dan autospeakers en passen die dus nog wel in de wand? Ik geraak er niet uit...

Misschien handig om weten dat mijn budget hiervoor +- 750 eu bedraagt.

Alvast bedankt en groeten van een leek.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 27-09 12:15

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat je grootste probleem gaat worden (als je een deels open kajuit hebt) dat een hoop van je geluid door de kajuit naar buiten weglekt. Dus een hoop volume inbouwen heeft (net zo min als in een auto) op een boot weinig zin.

Verder is het wel handig om te weten wat je precies aan boord van plan bent. Muziek luisteren? Af en toe een TV-episode kijken? Uitgebreid op de bank hangen voor een filmavondje?

Een tekening zodat we een beetje een idee krijgen hoe het bootje eruitziet en waar alles geplaatst is is misschien ook wel handig.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Kunnen de speakers nat worden?

• TeeD
http://www.barryroberts.co.uk/page/commercial/24

Hoi, hier een linkje naar een vrij identieke boot, qua indeling dan toch. Het is dus een lange smalle kuip die dus wel volledig gesloten is (kunnen dus zeker niet nat worden). De ruimte is ongeveer 2 meter breed (smalle engelse kanaalboot oorsponkelijk voor vervoer van kolen,...) en 4/5 meter lang (zitgedeelte).

Daar waar je op de foto de radio ziet staat bij mj de tv en rechts aan de boekenplank zitten de speakers ingebouwd.

Ik hoef geen luide muziek om een feestje te geven, maar t is toch de bedoeling het systeem vrij veel te gebruiken voor film en muziek daar ik meestal in t weekend daar ben.

Bedankt he!

• TeeD
Hier een eenvoudige situatieschets.
Het betreft dus een stalen gesloten kuip.

Oei foto te klein. De L-vorm links is een zitbank, de driehoek midden/onder tv-plank en de L-vorm rechts een keukentje. Onder de tv-plank is er ruimte voor eventueel versterker, dvd speler...

Net opgemeten, inbouwspeakers van 9cm diepte kunnen niet volledig ingebouwd worden. Wel kan ik kader maken van bv 4cm en "semi inbouwen".

De speakers zitten momenteel in de wand tussen tv en zitbank.

[Voor 111% gewijzigd door TeeD op 14-11-2010 18:31]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Beetje offtopic, maar als ik de foto zo zie is het wel een aardig bootje ;)... hoeveel man kunnen er op en is het ook mogelijk om erop te overnachten?

Als dat zo is, stuur me eens een DM, misschien dat ik nog iets leuks voor je heb.

Vraag één is natuurlijk wat je het meeste met je boot zal doen en waar je dus het meest geluid voor nodig hebt. Voor films heb je een andere geluidsset nodig dan voor het 'op je gemakje' luisteren van muziek.

Even van wat gemiddeld gebruik uit gaand, denk ik dat je zelfs een paar boekenplank-speakers hier prima kwijt kan. Het probleem met inbouwers is dat ze geen klankkast hebben, afgezien van wáár je ze inbouwt, en je hebt in principe wel de ruimte om een paar nette speakers neer te zetten of op te hangen.

• TeeD
Bedankt! Ik ga voor de optie boekenplankspeakers denk ik. Eigenlijk kan ik niet zeggen wat het belangrijkste is, in de zomer muziek en in de winter film, sorry daarvoor :) .

Een gokje dan wat de opstelling betreft:

Zoiets? Rode bollen zijn dan de hangende speakers.

Die autoradio krijgt dan wel zijn ontslag. Ik maak onder de tv dan een rek om de rest van de spullen te plaatsen. Ik neem soms mijn xbox, dvd speler of ipod mee van thuis. De bedoeling is dat ik dan alles op een receiver aansluit? Andere mogelijkheden, tips?

• StarTAC
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 27-05 16:04
Als speakers kun je misschien kijken naar de Bowers&Wilkins LM1 (staat er een op marktplaats) of de nieuwe M1. Die kun je makkelijk ophangen met de meegeleverde beugels en er komt prima geluid uit.

iRacing Profiel

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

StarTAC schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:23:
Als speakers kun je misschien kijken naar de Bowers&Wilkins LM1 (staat er een op marktplaats) of de nieuwe M1. Die kun je makkelijk ophangen met de meegeleverde beugels en er komt prima geluid uit.
De JBL Control One zijn daarvoor ook een goeie optie, die hebben ook al ophangbeugels bijgeleverd en zijn (in verhouding) niet duur.

Wat betreft aansluitingen kun je misschien gaan zoeken naar een (wat oudere) Dolby Pro Logic-receiver, omdat je toch alleen stereo-uitgangen hebt. En ik verwacht niet dat je veel HD gaat doen op die boot, dus een receiver die (S-)video-uitgangen kan schakelen heb je denk ik meer dan genoeg aan.

Als je echt een nul-budget optie wil kun je altijd nog een SCART-schakelboxje kopen en een oude jaren-80 eindversterker. Dan ben je, afgezien van speakers, voor een paar tientjes wel klaar.

[Voor 35% gewijzigd door Stoney3K op 16-11-2010 12:56]

• BlackFlower
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06-2017

BlackFlower

Slaapgebrek

Pro logic versterkers met S-video hoeven ook niet zo duur te zijn.. Max 40 euro zou ik voor zoiets betalen. Had laatst zelfs een DD en DTS versterker voor 50 euro gekocht (pioneer).. Gewoon even goed op marktplaats kijken.

Groetjes!

• TeeD
Nog een uitbreiding, moeder de vrouw wil gaarne satelliet-tv wat betekent dat ik een HD ontvanger erbij wil.

JBL Control One sowieso goedgekeurd en niet te duur. Ik weet niet of het de moeite loont om bij de keuze van receiver rekening te houden met die HD factor?

Als alles klaar is post ik eens wat foto s uit dank voor de hulp, merci.

• TeeD
Ik zie voor een mooie prijs de Kef 2005.3 hier en daar terugkeren. Is deze set geschikt ? Lekker klein.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee