• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo,
Ik heb morgen een SK tussentijds examen en ben dus al goed aan het leren. Echter loop ik vast. Ik ben bezig met het maken van het examen van vorig jaar om te oefenen. Er is een opgave waar ik de pH van 0,8 M bariumhydroxide-oplossing moet berekenen. Ik heb ook de uitwerkingen en daar staat dat ik voor de concentratie [OH-] 1,60 molL-1 moet nemen en daarmee de pOH moet rekenen. Ik had totaal geen benul waarom dit zo was, via internet ben ik er achter gekomen dat Ba(OH)2 een zwakke base is en daarom moet dat dus. Toen herinnerde ik me dat voor sterke en zwakke base/zuren er in een tabel (49) van m'n binas staat of ze nou zwak of sterk zijn. Maar Ba(OH)2 staat daar niet tussen, hoe had ik dit dan ooit kunnen weten? Of is het voor alle stoffen met -OH- dat ze standaard zwak zijn?

Normaal lukt het me wel dit soort dingen zelf uit te vogelen hoe dit soort dingen werken tijdens het leren, maar nu ben ik echt de kluts kwijt. Iemand die mij dit kan uitleggen?

Vele malen dank. Gr. Thomas

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Scheikunde is alweer even geleden, maar is het niet zo dat van elk molecuul Ba(OH)2 twee OH- ionen in je oplossing terechtkomen? Er zitten dus effectief twee keer zoveel OH- ionen in je oplossing dan dat je er Ba(OH)2 moleculen instopt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• GWTommy
Wormaap schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:35:
Scheikunde is alweer even geleden, maar is het niet zo dat van elk molecuul Ba(OH)2 twee OH- ionen in je oplossing terechtkomen? Er zitten dus effectief twee keer zoveel OH- ionen in je oplossing dan dat je er Ba(OH)2 moleculen instopt.
Dat zou een logische verklaring zijn, maar dan met mijn matige scheikundige kennis vraag ik, hoe weet ik dat Bariumhydroxide Ba(OH)2 is en niet gewoon BaOH? Uit de naamgeving kan ik dat namelijk niet halen.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Heu, in wiki zie ik Ba(OH)2 overal als sterke base genoemd worden ...

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18

RnB

GWTommy schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:37:
[...]

Dat zou een logische verklaring zijn, maar dan met mijn matige scheikundige kennis vraag ik, hoe weet ik dat Bariumhydroxide Ba(OH)2 is en niet gewoon BaOH? Uit de naamgeving kan ik dat namelijk niet halen.
Wat ik nog weet van scheikunde is dat je moet kijken naar elektrische lading.
Als OH een ion is, dan is ie -1. Als Ba een ion is, dan is ie volgens mij 2+. Dus om dat hele molecuul elektrisch neutraal te maken, heb je 2 OH- ionen nodig.
monkel schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:37:
Het is ook een sterke base.. Er komen OH- ionen vrij wanneer je BaOH2 in water gooit en die zijn sterk basisch.

[ Voor 20% gewijzigd door RnB op 11-11-2010 12:42 ]

• GWTommy
monkel schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:37:
Linkje? Ik zie dit namelijk niet..
RnB schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:39:
[...]

Wat ik nog weet van scheikunde is dat je moet kijken naar elektrische lading.
Als OH een ion is, dan is ie -1. Als Ba een ion is, dan is ie volgens mij 2+. Dus om dat hele molecuul elektrisch neutraal te maken, heb je 2 OH- ionen nodig.
Kijk! Nu komen we ergens!!! Thnx, ik ga even kijken of ik er nou uit kom.

[ Voor 50% gewijzigd door GWTommy op 11-11-2010 12:40 ]

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Wikipedia: Sterke base
Wikipedia: Barium hydroxide

en uit Wikipedia: Aardalkalimetaal
De twee elektronen in de buitenste s-subschil kunnen het atoom gemakkelijk verlaten waarbij de aardalkalimetalen tweewaardige kationen vormen.
M → M2+ + 2 e-

[ Voor 46% gewijzigd door monkel op 11-11-2010 12:44 ]

• GWTommy
Oh, nu zie ik dat dat inderdaad zo is. Had verkeerd in m'n hoofd gezet :P
Bedankt!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Huiswerkvragen zijn in W&L niet toegestaan, tenzij met toestemming vooraf door de moderators. In dit geval is niet om toestemming gevraagd.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.