Toon posts:

[Excel] MAX binnen bereik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• funk-e
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23-09 09:22
Beetje onduidelijke titel maar ik zit met het volgende:

Ik wil per dag de maximale waarde uitrekenen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  |   A   |  B  
--|-------|------
1 | dag 1 | 100 
2 | dag 2 |  80 
3 | dag 2 | 120 
4 | dag 3 |  80 
5 | dag 3 |  80 
6 | dag 3 | 120 
7 | dag 3 | 130

Ik wil dus als uitkomst in een tabel:

dag 1 | 100
dag 2 | 120
dag 3 | 130

Ik weet dat ik met =MAX het hoogste getal uit een lijst kan halen, maar hoe voeg ik hier een voorwaarde aan toe?

...less is more

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-09 17:18

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Je kan MAX ook op het resultaat van een andere (matrix)functie, zoals ALS, loslaten. Je krijgt dan iets als {=MAX(ALS(A1="dag 3";B1;""))}

[Voor 30% gewijzigd door Coffeemonster op 11-11-2010 14:39. Reden: iets beter voorbeeld gegeven]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:39

Reptile209

- gers -

Kijk eens naar de oplossingen die hier worden gegeven. Let op: dit zijn array-formules dus invoeren met Ctrl-Shift-Enter in plaats van alleen Enter.

Dus de max voor "dag 2" krijg je met:
=MAX(($B$1:$B$7="dag 2")*$C$1:$C$7)

[Voor 16% gewijzigd door Reptile209 op 11-11-2010 14:40]

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• funk-e
coffee,monster=> ik krijg jouw formule niet werkend, misschien doe ik iets fout.
Reptile209 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 14:38:
Kijk eens naar de oplossingen die hier worden gegeven. Let op: dit zijn array-formules dus invoeren met Ctrl-Shift-Enter in plaats van alleen Enter.

Dus de max voor "dag 2" krijg je met:
=MAX(($B$1:$B$7="dag 2")*$C$1:$C$7)
Jouw berekening werkt wel, bedankt!
Maar ik ben wel heel benieuwd wat de formule doet.

=MAX() <=Het hoogste getal, dat begrijp ik :P
($B$1:$B$7="dag 2")*$C$1:$C$7 <=Je kiest hier bereik B1-B7 (hier zoek je naar "dag 2" en dat ?vermeningvuldig? je met C1-C7.
Ik volg dat niet helemaal :?

Zou je dat kunnen toelichten?

...less is more

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-09 17:18

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

funk-e schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:05:
coffee,monster=> ik krijg jouw formule niet werkend, misschien doe ik iets fout.
Matrix-formule, dus invoeren met Ctrl-Shift-Enter. En ik zie nu dat ik het bereik van één cel heb opgegeven, in plaats van de hele matrix. Maar met wat logisch nadenken had je dat ook kunnen zien, lijkt me. ;)

spoiler:
{=MAX(ALS(A3:A9="dag 3";B3:B9;""))}

Meer info over matrix-formules:
http://office.microsoft.c...rbeelden-HA010228458.aspx

[Voor 13% gewijzigd door Coffeemonster op 11-11-2010 15:13]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:39

Reptile209

- gers -

Excel vergelijkt de cellen in het bereik B1:7 met "dag 2". Als die vergelijking klopt, levert dat voor iedere cel een 1 (of waar of true) op, anders een 0 (of onwaar/false). Als je nu het bereik C1:C7 vermenigvuldigt met de zojuist uitgerekende 1-en en 0-en, worden alle cellen die bij iets anders horen dan "dag 2" gelijk aan 0. Van wat overblijft, is dan een max te bepalen.
Ik heb in deze file de stappen eens voor je uitgeschreven. Het voordeel is natuurlijk dat de matrixformule in één keer doet wat je anders in meerdere stappen moet doen.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• funk-e
@Coffeemonster=> Ik zag de logica van de formule sowieso niet, dus dat bereik was me al helemaal niet opgevallen ;). Maar bedankt voor je toelichting. Als ik de link naar de ms-site zo zie, valt er voor mij nog heel veel te leren mbt matrixformules. Ik ga er gelijk induiken. :)

@Reptile209=> Ontzettend bedankt voor je duidelijke toelichting in je excel-voorbeeld. Ik zie nu welke stappen ik doorloop en dat werkt erg verhelderend ;).

btw:
onderstaande tip wordt op de ms-site gegeven:
Het is mogelijk dat andere gebruikers uw formules niet begrijpen. Er is niet veel documentatie over matrixformules beschikbaar. Als anderen uw werkmappen moeten aanpassen, kunt u beter geen matrixformules gebruiken of ervoor zorgen dat deze gebruikers begrijpen hoe uw formules in elkaar zitten.
Dus omdat andere mensen de formules misschien niet begrijpen kun je deze beter niet gebruiken 8)7

...less is more

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Tenzij je in het resultaat een vaste lijst met datums wilt hanteren zijn dit trouwens ook zaken die met een eenvoudige draaitabel ook mooi opgelost kunnen worden. Scheelt je vaak ook tikwerk. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee