Display/Video Problemen - Systeem Loopt Vast

Pagina: 1
Acties:

• AlbertVl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-07-2024
Ik heb de laatste tijd nogal wat problemen met mijn oude systeem, maar zou hem toch graag draaiend houden:

Asus M2N SLI Deluxe
AMD Athlon 64 X2 6400+
Nvidia 8800GT 2x
6 GB
XP Prof
CM 620W

Het probleem begon enige tijd geleden bij het spelen van BFBC2. In het spel werd het scherm blokkerig met vreemde kleuren. Met een herstart was dit meestal wel opgelost (nadat je het spel afsloot was het ook niet meer te zien). Nu begint het steeds ergere vormen aan te nemen en gebeurt het ook gewoon bij het opstarten van bijvoorbeeld Acrobat. Het gebeurt niet altijd bij dezelfde dingen, maar zeker als de belasting verhoogt wordt. Daarnaast bevriest het systeem nu ook.

Ik ben al een tijdje bezig om het uit te zoeken. Ik heb de videokaart vervangen en dit heeft het probleem niet opgelost (van GTX260 naar 8800GT naar 8800GT SLI). Ik heb nu ook het MB vervangen (kon hetzelfde boordje overnemen), maar ook dit heeft het probleem niet opgelost. Dus de vraag is wat nu te doen. Het lijkt me dat alleen de CPU en de voeding overblijven. Ik ben op zoek naar suggesties om uit te vinden welke het is.

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-02 14:24
Memtest86+?
Weet je zeker dat je geheugen de boosdoener niet is.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• AlbertVl
Was net op de site, zal het eens draaien. Ik heb er ook 2x2GB reepjes OCZ (OCZ2RPP800C44GK 4-4-4 @ 2.2v) in zitten. Ik begrijp dat deze meer spanning nodig kunnen hebben? Ik zal hem ook een keer laten lopen met alleen de 2GB Corsair.

Ik heb Memtest86+ gedraaid en er kwamen een aantal errors naar voren, maar wordt er ook een log van opgeslagen? Hoe lees je de informatie?

Ik heb de machine nu alleen op de 2x1GB Corsair (CM2X1024-6400C5DHX) opgestart en heel even dacht ik dat het opgelost was maar toch weer een vastloper.

Ik heb voor de zekerheid ook de CPU temp en bealsing even nagekeken als het gebeurd, maar daar schijnt het ook niet aan te liggen. Het gebeurd bijvoorbeeld bij het draaien van de Direct Draw test in DXDIAG, maar de temp is maar 30 graden bij minimale belasting.

Het enige wat me nog wel te binnen schoot is dat in het begin de medling kwam dat NV4_displ.dll niet meer werkte. Ik heb de drivers geupdate en krijg nu de melding niet meer.

PSU probleem? Cooler Master real Power M620. Enig idee hoe ik dit can checken?

[ Voor 75% gewijzigd door AlbertVl op 12-11-2010 11:20 ]

• AlbertVl
Nog iemand een idee?

[ Voor 144% gewijzigd door AlbertVl op 12-11-2010 10:53 ]

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-02 14:24
Ja het enige wat ik kan bedenken is om ook even Memtest te draaien met het geheugen wat er nu in zit, net zo lang totdat je precies weet welke reepjes foutief zijn.

Ik weet niet precies hoe oud je moederbord, maar oudere moederborden kunnen na een tijdje last krijgen van bolle condensatoren. Dan krijg je ook dit soort grappen. Je zou daar ook nog naar kunnen kijken.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Verwijderd

Ik zou ook even memtest cq prime95 uitvoeren, bij foutmeldingen zou je eens kunnen kijken of je geheugen goed is ingesteld. Dit levert vaak onstabieliteit op. Met zulke latencies zijn instellingen zeer belangrijk, ik merk namelijk dat het vrij gevoeilig is allemaal. Hopelijk voor jou zijn ze niet defect.

Maar het kan ook inderdaad aan je PSU liggen. Ik had een 650W voor mn 460GTX SLI (het zou voldoende moeten zijn), maar ook mijn PC deed raar. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik met mn video benchmarks erg laag scoorde in tegenstelling met wat er in reviews vermeld stond. Ik haalde bijv. maar +-9000 a 10000 punten met de 460GTX in SLI, dat zou bijna het dubbele moeten zijn. (althans bij bepaalde settings)...Ik had toen ook last van rare vervormingen in games wat leek op screen "tearing" cq "artifact". Ik heb mn PSU vervangen en een nieuwe SLI bridge gekocht, want die van ASUS cq MSI zijn pruts dingen, althans die soepele...ik ben nu overgestapt naar een vaste SLI bridge van EVGA (want ik had nog steeds problemen met screen tearing nadat de 750W voeding erin lag maar de benchmarks waren wel goed dit keer). Alles doet het perfect nu :)
Pagina: 1