Toon posts:

1 computer 3 gebruikers tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• killertom
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15-09-2015
Hallo,

Ik moet voor iemand een pc samenstellen/kopen, die moet met 3 gebruikers tegelijk op de computer kunnen internetten of tekst bewerken. Dus er moeten 3 toetsenborden 3 muizen en 3 monitoren op aangesloten worden die afzonderlijk van elkaar kunnen werken.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt.

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Ik weet dat dit kan met Linux. Zoekterm: "Multi Seat".

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Die linux heeft dan wel 3 grafische kaarten/chips nodig...

3 pc's kopen lijkt me de handigste oplossing! Als je 3 van die kleintjes koopt die achterop een monitor kunnen neemt het geen extra ruimte in, als dat het probleem is.

• killertom
Dat leek mij idd ook het handigst om 3 kleinere pc's te kopen. Maar het is voor andere mensen en het scheelt toch ruimte. Ik was zelf even aan het kijken en weet iemand of dit wat is:
http://www.ncomputing.com/product-useries

Bedankt voor de snelle antwoorden!

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-09 10:44
Dit kun je op verschillende manieren bereiken. Echter is jouw vraagstelling is niet concreet genoeg waardoor het voor ons lastig in te schatten is hoe hoog het budget is bijvoorbeeld. Je kunt namelijk een multi seat omgeving installeren voor een paar honderd euro, maar ook een paar duizend. Daarnaast is het ook onbekend welk besturingssysteem je wilt gebruiken.

Echter denk ik dat een oplossing zoals N-Computing biedt het beste geschikt zal zijn. Mocht dat geen optie zijn, dan kun je eventueel kijken naar een volledig gevirtualiseerde omgeving, maar ook dat is vrij breed.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Volgens mij is zo'n terminal ding net zo groot als die nettopjes die achterop een monitor geschroefd kunnen worden ;)

• killertom
Geld is niet zo'n groot probleem (denk aan 1500-1600 euro)
Besturing systeem lijkt mij het handigst om windows te gebruiken, OSX zijn ze geen fan van en linux is niet bekend bij hun kinderen. Maar stel ik zou dat N-Computing gebruiken dan moet ik voor elke monitor 1 kasje kopen?
En weet iemand welk kastje het best is?
Ik dacht zelf aan de U-series en dan de U170.

• funk-e
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13-09 03:43
killertom schreef op donderdag 11 november 2010 @ 09:45:
Dat leek mij idd ook het handigst om 3 kleinere pc's te kopen. Maar het is voor andere mensen en het scheelt toch ruimte. Ik was zelf even aan het kijken en weet iemand of dit wat is:
http://www.ncomputing.com/product-useries

Bedankt voor de snelle antwoorden!
Ik denk niet dat het per sé ruimte scheelt.
Je bent toch de ruimte kwijt voor grote atx kast.

Als je 3 keer een eeepc achterop 3 monitoren monteert neemt dat minder ruimte in en waarschijnlijk ben je ook goedkoper uit.

...less is more

• Thmz159
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:47
Het lijkt me inderdaad ook handiger om gewoon een nettop aan je monitor een monitor te hangen. Neemt amper plaats in, werkt normaal, en kost nog eens niet zo veel.

• Bjornski
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09 21:15
Eens met hierboven.
Als het voor internetten en tekstverwerken is, dan kun je denk ik het beste 3 FIT-PC's aanschaffen of 3 eee-boxen of 3 all-in-ones.

Die eerste twee kun je achter een beeldscherm schroeven, waardoor het PC-tje geen extra ruimte inneemt (klein kastje achterop je monitor, zo groot als een stuk of 2/3 DVD-hoezen).

Je ziet op DealExtreme en andere sites wel sets om met meer mensen aan één PC te werken, maar je loopt al snel tegen compatibiliteitsproblemen aan volgens mij. Ik denk dat de kosten voor één zware PC + zo'n set al snel even hoog zullen zijn als de kosten voor 3 kleintjes.

Bovendien, als er dan eentje stuk gaat, kunnen de anderen nog werken. :)

• The_Ghost16
  • Laatst online: 15:46
Kijk eens naar BeTwin. Dit draai ik hier ook om tegelijk te kunnen gamen en XBMC te gebruiken op 1 machine.

• killertom
Ok, ik ga morgen naar de mensen langs even de dingen voorleggen. Ik leg dus idd 3 kleiner M-ATX kastjes voor en dan de NComputing. Weet iemand of dat NComputing makkelijk kan worden geinstalleerd? en of het ook met windows normaal werkt?

• Bjornski
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09 21:15
killertom schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:03:
Ik leg dus idd 3 kleiner M-ATX kastjes voor en dan de NComputing.
Waarom M-Atx? M-Atx is nog steeds best groot. Ik bedoelde dus mItx achtige kastjes of nog kleinere custom kastjes (zoals de eee-box of de fit-pc.

Vwb NComputing of vergelijkbare oplossingen: Geen ervaring met dit soort sets. Wel veel negatieve dingen over gelezen (niet specifiek de NComputing set).

[Voor 18% gewijzigd door Bjornski op 11-11-2010 10:08]

• uroy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
killertom schreef op donderdag 11 november 2010 @ 09:55:
Geld is niet zo'n groot probleem (denk aan 1500-1600 euro)
Besturing systeem lijkt mij het handigst om windows te gebruiken, OSX zijn ze geen fan van en linux is niet bekend bij hun kinderen. Maar stel ik zou dat N-Computing gebruiken dan moet ik voor elke monitor 1 kasje kopen?
En weet iemand welk kastje het best is?
Ik dacht zelf aan de U-series en dan de U170.
Of, je kan voor dat geld 3 laptops kopen

talkin' is cheap, people follow like sheep

• alex3305
Met zo'n hoog budget zou ik inderdaad drie mini pc's aanschaffen in plaats van moeilijk te gaan doen met zaken zoals virtualisatie of 'NComputing'. Dat is goedkoper, kost je minder gekloot met drivers en dergelijke en je kunt het vaak nog beter wegwerken ook. Als je namelijk monitoren met een standaard VESA mount neemt, dan kun je een aantal van die computers achterop de monitor schroeven waardoor ze compleet uit het zicht staan.

• killertom
Ik ga dus morgen kijken naar de ruimte waar de pc's moeten komen, het voordeel van een M-ATX is dat je zelf je hardware uit kan kiezen dus beter kan uitkiezen wat je wilt hebben en wat je ermee kan doen. Dus mocht de ruimte niet echt een groot probleem zijn neem ik 3 M-ATX systeempjes. Anders neem ik idd zo'n klein dingetje voor achter het scherm.

• JapyDooge
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:22

JapyDooge

NoxiousPluK

Licentietechnisch kun je nooit legaal werken met N-Computing en 1 OS op een systeem.
Ik zou inderdaad voor de M-ATX machines gaan, of een terminal server met thin clients (duurdere oplossing, voor thuisgebruik zwaar onhandig).

• hupie679
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15-09 20:50
JapyDooge schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:37:
Licentietechnisch kun je nooit legaal werken met N-Computing en 1 OS op een systeem.
Ik zou inderdaad voor de M-ATX machines gaan, of een terminal server met thin clients (duurdere oplossing, voor thuisgebruik zwaar onhandig).
Kan je dat uitleggen?
Windows is en blijft maar 1 keer geïnstalleerd op het systeem.
Dus als ik op mijn gewone PC op het ene scherm zit te internetten, en mijn vriendin op mijn andere scherm een film zit te kijken is dat ook illegaal?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Punt is dat je met Windows maar 1 gebruikers licentie hebt, en dus niet voor meerdere gebruikers tegelijk op 1 installatie.

Dus als je 2 users simultaan op 1 installatie wil hebben, heb je ook 2 gebruikers licenties nodig.

1 Windows licentie kan je in princiepe op 3 pc's installeren, zolang je maar niet meer dan 1 pc tegelijkertijd aan hebt staan.

In het geval van 1 installatie met 3 users tegelijk zou je dus ook 3 licenties moeten hebben (of een licentie voor 3 gebruikers).

• alex3305
killertom schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:18:
Ik ga dus morgen kijken naar de ruimte waar de pc's moeten komen, het voordeel van een M-ATX is dat je zelf je hardware uit kan kiezen dus beter kan uitkiezen wat je wilt hebben en wat je ermee kan doen. Dus mocht de ruimte niet echt een groot probleem zijn neem ik 3 M-ATX systeempjes. Anders neem ik idd zo'n klein dingetje voor achter het scherm.
Als je wat zwaardere zaken wilt gaan doen, dan zou je ook kunnen kijken naar de nieuwe serie van ASRock. De ASRock Core serie heeft namelijk gewoon Core i3 aanboord, en drie van zulke systeempjes zouden nog binnen jouw budget vallen. Daarnaast biedt Zotac eventueel mITX bordjes aan met één normaal PCI-e slot.

• EXX
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:36

EXX

EXtended eXchange

Het grote verschil tussen 3 losse computers en 3 gebruikers op 1 computer is natuurlijk dat de storage in het eerste geval verspreid is over 3 machines, en in het tweede geval centraal. Ik weet niet of dat een rol speelt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

hupie679 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:43:
[...]

Kan je dat uitleggen?
Windows is en blijft maar 1 keer geïnstalleerd op het systeem.
Dus als ik op mijn gewone PC op het ene scherm zit te internetten, en mijn vriendin op mijn andere scherm een film zit te kijken is dat ook illegaal?
Da's natuurlijk een ander geval, ten eerste is het zo dat er maar 1 mogelijke bediening is (toetsenbord/muis) en eigenlijk ook maar 1 uitvoerapparaat (dat het hier over 2 schermen gaat is wat anders, je deelt 1 desktop).
Voor het geval van meerdere schermen/toetsenborden/muizen onafhankelijk kunnen werken met verschillende user accounts kom je uit op een terminal server.

• Frag1le
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-09 09:58
RaZ schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:48:
Punt is dat je met Windows maar 1 gebruikers licentie hebt, en dus niet voor meerdere gebruikers tegelijk op 1 installatie.

Dus als je 2 users simultaan op 1 installatie wil hebben, heb je ook 2 gebruikers licenties nodig.

1 Windows licentie kan je in princiepe op 3 pc's installeren, zolang je maar niet meer dan 1 pc tegelijkertijd aan hebt staan.

In het geval van 1 installatie met 3 users tegelijk zou je dus ook 3 licenties moeten hebben (of een licentie voor 3 gebruikers).
1 Windows License met meerdere gebruikers zou betekenen dat je voor elke gebruiker of een User CAL nodig hebt of 1 Device CAL. Volgens mij heeft een non-server windows licentie altijd een Device CAL zodat je in diezelfde Windows ook meerdere gebruikers omgevingen mag gebruiken. Deze mag je dan indien hardware technisch mogelijk naar mijn inziens gewoon alle 3 tegelijk gebruiken.

• Propov
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 21:31
Beetje zoeken brengt:

http://www.linuxtoys.org/multiseat/multiseat.html

en

https://help.ubuntu.com/community/MultiseatX

beetje sleutelen aan xorg en gdm.

Ter verdere inspiratie kun je nog eens kijken op:
http://multiseat.be
http://multiseatcomputer.be

[Voor 24% gewijzigd door Propov op 11-11-2010 12:13]

• poort
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 04-05 09:16
JapyDooge schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:37:
Bij ncomputing moet je met de windows server werken en per scherm een CAL.
Ook voor MS office moet er voor ieder scherm een licentie zijn.
En dus geen OEM's.
Als het enkel voor surfen en tekstverwerking is, waarom geen bv ubuntu?

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Ah vandaar @ poort, had niet gezien dat het Windows Server was.
Er zijn wel hacks voor XP/Vista waar sommige van die kastjes mee werken maar die zijn verre van legaal. :P

• poort
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 04-05 09:16
JapyDooge schreef op donderdag 11 november 2010 @ 14:32:
Ah vandaar @ poort, had niet gezien dat het Windows Server was.
Er zijn wel hacks voor XP/Vista waar sommige van die kastjes mee werken maar die zijn verre van legaal. :P
Producten zoals Softxpand (en er zijn er nog) werken met een gewone Windows (tot nu toe nog Xp), deze werken volledig illegaal want deze windows is een "single user operating system".
Of je moet naar die MS Multipoint server + cal's gaan.
En als de OP ook nog MS office wil, zal hij misschien wel toekomen met zijn budget,,, voor de software alleen.

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 11:41
Omdat je toch een scherm nodig hebt lijkt mij een all-in-one zoals de HP Touchsmart een goede oplossing.
Zit ingebouwd Gbit & Wlan (BGN) en zien er gewoon heel netjes uit. Maar ja begint rond de 999 per stuk ;)
Verder is misschien wat contact met http://www.multiseat.be/windows.fd mogelijk om tot een idee te komen want blijkbaar bieden ze het wel aan :?

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• lezzmeister
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13-08 13:03
Ik denk dan gelijk aan virtualisatie.
Google snel en jawel: http://wiki.xensource.com/xenwiki/CoolConfigurations
Wikipedia: Multiseat desktop virtualization
http://www.userful.com/

Zou mogelijk moeten zijn om iedere gebruiker een eigen besturingssysteem te laten gebruiken als ik het zo lees.

• QErikNL
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 04-09 16:46
Neem 3 maal deze pricewatch: Asrock 100HT . Dan zit je niet met een relatief langzame Atom.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee