Toon posts:

RAID5 werkt niet (meer)

Pagina: 1
Acties:

• yourservice
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 25-08 15:18
Nadat ik 4 van de 8 schijven uit mijn RAID5 opstelling gehaald heb, alles verwijderd, opnieuw geinitialiseerd (veel i's) en een nieuwe array heb aangemaakt, blijft er in de bios unititialized staan.

In Windows 7 kan ik wel van de schijven een eenvoudig volume maken en ze dynamisch maken en dan formatteren. Ik kan data erheen verplaatsen, ik heb van de 4 1TB schijven 3TB (ongeveer) over. Dus alles lijkt te kloppen. Alleen kan ik bijv. geen firmware update doen, dan staat er: No controller detected.

De RAID controller, High Point 2320, capaciteit voor 8 disks, is in Windows goed geïnstalleerd bij Apparaatbeheer.

Enig idee wat er mis gaat?

• bithounds
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11-11-2010

bithounds

Bitjes snuffelen is een vak...

Uitgaande dat de RAID-controler BIOS zegt: uninitialized Betekend dat de RAID controler (nog) niet goed is ingesteld.

Anders had je maar 1 schijfvolume gezien in Windows ipv de nu 4 volumes. Nu kan je "alleen" een software matige RAID maken in Windows zelf. Dat kan ook, maar dan maak je dus geen gebruik van de hardware RAID controler.

Dus check je RAID parameters in de RAID-bios even.

Normaal doen wij o.a. RAID data recovery waar wij zulke dingen vaker tegenkomen, maar dat is in dit geval niet nodig neem ik aan?

De 7 sprookjes van Data Recovery | RAID is geen back-up | Back-up=dezelfde data (non-realtime) op minstens 2 fysiek gescheiden plaatsen hebben...

• yourservice
Nee, de schijven zijn leeg. In de BIOS heb ik precies hetzelfde gedaan als de vorige keer. Ik heb alles al eens verwijderd. Kan het zijn dat deze schijven uit een 8TB range vandaan komen en als dusdanig nog steeds geinitialiseerd zijn?

In Windows zijn de 4 schijven samen 3TB, doet Windows dat dan zelf, softwarematig?? En is dat dan evengoed RAID5?

Maar... niet zo veilig?

Of net zo veilig, kan ik de kaart verkopen?

Update:

Ik heb nu de 2 sets van 4 x 1TB omgewisseld en nu krijg ik in de bios weer het scherm met 7000GB free en de status disable (omdat er 4 ontbreken). Wat ik ervan begrijp is dat ik nu deze array weg kan gooien. Initialiseren en dan weer een nieuwe array aanmaken toch? Maar dat is precies hetzelfde als ik met de eerdere 4 schijven al gedaan heb.

Maw, het werkt nog steeds niet naar behoren. 8)7

[Voor 47% gewijzigd door yourservice op 11-11-2010 23:18]

• yourservice
Oops

[Voor 99% gewijzigd door yourservice op 11-11-2010 16:51]

• yourservice
Ter afsluiting de oplossing:

Nadat ik de vier disks heb omgewisseld zag Windows iig weer de oude RAID5 met 8 schijven. Toen IN Windows, via de Manager de array verwijderd en daarna een nieuwe array aangemaakt. Vervolgens op de voorgrond (voor de zekerheid) geinitialiseerd (blijven veel i's).

De RAID5 werkt weer, nu met 4 schijven.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee