RAID5 disks weer in Windows zichtbaar krijgen/gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-08 09:15
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik trek me inmiddels de haren uit mijn kop.

Windows 7 Enterprise x64
Highpoint RocketRaid 2680
4x 1TB Samsung disks

Ik had dus een RAID5 setup van 4x 1TB disks. Deze zijn vervangen door 2TB disks, dus nu wil ik graag die 1TB schijven weer kunnen gebruiken als losse disks.
Ik heb via de RAID management tool netjes de RAID verwijderd. Onder 'Devices' staan de disks netjes als 1TB disk met 1TB vrije ruimte. Zodra ik de disk(s) dan hang aan mijn onboard SATA controller en de PC opstart, krijg ik (bij elke disk) een Hard Disk Failure tijdens booten.
De schijf word wel in de BIOS herkent, maar in Windows is hij nergens meer te bekennen (zal door die error komen).

handleiding van controller doorgelezen, gegoogled maar ik zit nu echt vast :S

Zo makkelijk als je een RAID bouwt, zo moeilijk is het (of ik mis gewoon iets...) om die disk weer als single disks in Windows zichtbaar te krijgen :(

Hoop dat iemand de oplossing voor me heeft!! (En daarvoor alvast hartelijk dank!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zorg dat je in de bios de bootsequence goed ingesteld hebt staan zodat je niet van die schijven boot. Dan kun je vervolgens in je diskmanagement partities aanmaken en formatteren zodat je de schijven gewoon kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Leon-
Ik boot niet van de RAIDs. Heb een losse SSD waarvan geboot word en BIOS is daarop ingesteld (met optie 'niet booten van andere devices')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:11
En zie je ze ook niet staan in de harddisk manager (of hoe het ook heet) van Windows? Ik neem aan dat ze nog niet geformateerd zijn, dan zie je ze in ieder geval niet in de verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
Inderdaad. Zodra ik de disk(s) aan mijn onboard controller hang, ziet hij hem wel tijdens het opstarten van de BIOS, vervolgens geeft hij op de disk die uit de RAID5 komt een 'Hard Disk Failure'. Ik vermoed dat het iets met de MBR te maken heeft, aangezien ze door de controller geinitialiseerd zijn, maar hoe ik dat weer ongedaan maak (zonder een low level format in DOS te moeten gaan uitvoeren...) is me een groot raadsel.

Zodra ik ze weer aan de controller hang, worden ze weer netjes zichtbaar in de RAID Management Tool. Kan ze dan arrays maken met losse JBOD disks, maar dat is niet de bedoeling, ze moeten van die controller af...

[ Voor 20% gewijzigd door -Leon- op 10-11-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 17:40
geef eens een CLEAN commando op de schijven via diskpart ? via de CLI kan je meer dan de GUI
CLEAN - Hiermee kunnen alle configuratiegegevens of alle gegevens van de schijf worden verwijderd.
LET WEL OP DAT JE HET OP DE JUISTE DISK DOET !!! kijk voor de zekerheid dus eerst naar LIST DISK

---edit----
Hang ze eerst anders aan de controller die het wel doet in JBOD mode en daarna naar de andere contoller
Succes !

[ Voor 16% gewijzigd door Marcelvdsteen op 10-11-2010 22:44 . Reden: Iets beter lezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
Marcelvdsteen schreef op woensdag 10 november 2010 @ 22:39:
geef eens een CLEAN commando op de schijven via diskpart ? via de CLI kan je meer dan de GUI
CLEAN - Hiermee kunnen alle configuratiegegevens of alle gegevens van de schijf worden verwijderd.
LET WEL OP DAT JE HET OP DE JUISTE DISK DOET !!! kijk voor de zekerheid dus eerst naar LIST DISK

Succes !
Daar raak je me volledig kwijt Marcel.
Geen idee wat je bedoeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
diskpart is de commandline diskmanager in windows, de vroegere FDISK maar dan beter. heb het eerder gehad dat array controlers eigen gegevens op de eerste en laatste sectoren van de schijven zetten om deze beter te herkenen. Met het commando clean zouden deze ook weg gehaald moeten worden. Maar als Windows dus al niet op wil starten met deze schijven aan een andere controller denk dat je ze eerst in JBOD mode moet zetten via de controller, en daarna het clean commando op de disk die je moet hebben. Aangezien het S-ATA schijven zijn mischien even via een andere PC doen aan gezien mischien de WIndows driver van de Array controller in de war gaat met de schijven aan de andere controller.

Hopelijk iets duidelijker zo.. Denk niet na voor dat ik type, denk terwijl ik type en dus soms erg wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bedoelt DIT

En dan vanuit een dosbox met de Command Line Interface (CLI) een CLEAN uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 22:52:
Hij bedoelt DIT

En dan vanuit een dosbox met de Command Line Interface (CLI) een CLEAN uitvoeren.
Yep, maar zit al in Vista en Win7 dus de download is niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
Dank voor de replies gents. Had Diskpart idd al gevonden, echter die laat die disk dus niet zien als ze niet aan de controller hangen. Zal het eens gaan proberen door 3 JBOD arrays te maken en dan maar hopen dat ik ze via de controller een CLEAN command kan geven...

Heb net ook even snel in DOS geboot met een USB Stick + HDUtil.exe (Samsung HD tool) maar dat levert ook niks op. De tool ziet de 2 disks wel, size = 0 en ik kan niet eens de MBR verwijderen of een low level format uitvoeren :(

Hang ze wel weer even aan de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien even DBAN op de schijven loslaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
Marcelvdsteen schreef op woensdag 10 november 2010 @ 22:39:
---edit----
Hang ze eerst anders aan de controller die het wel doet in JBOD mode en daarna naar de andere contoller
Succes !
Dat is ook nog een optie. JBOD array maken en dan niet verwijderen en ompluggen. (EDIT: Dat werkt dus niet, dan blijf ik die Hard Disk Error krijgen in de BIOS)

dat CLEAN command in Diskpart, kan je dat voor een specifieke disk geven want dat kan ik uit de help niet halen.

[ Voor 8% gewijzigd door -Leon- op 10-11-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonleurs
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Op de Highpoint staggered spinup gebruikt? Zoja, disks op de Highpoint aansluiten en dan staggered spinup uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-J
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 11:05

J-M-J

Broemmmm....

Heb het al een aantal keer meegemaakt.

Wat bij mij altijd werkt is opstarten van een bootcd (zoals Ultimate Boot CD) en dan een van de harddisk wiping tools daarop gebruiken.

Meestal is de "Active Killdisk Free Edition" voldoende.

Probleem zit in (dacht ik) het superblock van de schijf. Daarin worden ook verwijzingen weggeschreven dat de schijf behoort tot een RAID array.

De hele schijf moet vol geschreven worden met 0'en en dan worden ze weer herkend in Windows.

Smart is when you believe only half of what you hear. Brilliant is when you know which half to believe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
tonleurs schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:29:
Op de Highpoint staggered spinup gebruikt? Zoja, disks op de Highpoint aansluiten en dan staggered spinup uitschakelen.
Yeps, Staggered Spinup had ik aanstaan! De nieuwe RAID heb ik het uitgelaten, maar viel me inderdaad op dat het aanstond zodra ik de 'oude' 1TB disks er ook aan hing. Gaan we ook proberen !! ;) (Maar morgen als ik mijn koppie er weer bij heb).
J-M-J schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:30:
Meestal is de "Active Killdisk Free Edition" voldoende.
Die heb ik idd ook op een USB stick staan, maar nog geen succes mee gehad. Kijken we morgen ook nog even na.

Alvast bedankt voor alle tips ;)

[ Voor 24% gewijzigd door -Leon- op 10-11-2010 23:47 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Deze utility, waarvan ik nog een oudere versie had staan, zou ook interessant kunnen zijn.

• -Leon-
tonleurs schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:29:
Jawel hoor! Hoe eenvoudig kan iets zijn?? That did the trick Ton!

Mijn dank is groot! Dit vergeet ik nooit weer... :F

_/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1