Toon posts:

[Ubuntu 10.10] Dell E5510 touchpad, scrollen werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• b9047
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-06-2013
Ik werk al een tijdje met Ubuntu, en heb sinds kort een nieuwe Dell Latitude E5510 laptop. Hierop heb ik Ubuntu 10.10 geinstalleerd. Voorheen heb ik nooit problemen gehad met het werkend krijgen van de touchpad, maar op de nieuwe Dell krijg ik het niet voor elkaar.

De touchpad werkt, maar ik kan niet scrollen, en ook niets instellen. :/

Ik heb gezocht met google naar een oplossing, maar ik heb (mogelijk door mijn zoekskills) geen oplossing kunnen vinden.

Het is wel erg onhandig als het niet werkt, dus mijn vraag is of iemand me hier verder kan helpen. :X

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 23:30

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Ik heb een E6510 met hetzelfde probleem. Wat googlen leerde mij dat ik een Alps touchpad heb oid en daar is nog geen driver voor beschikbaar in Ubuntu. Hierdoor wordt de standaard mouse driver geladen wat je een werkend touchpad oplevert in de zin van de aanwijzer beweegt en tappen doet het, maar dat is alles. Best jammer.
Ik zou ook graag het touchpad uit willen zetten via synclient maar ook dat werkt niet (omdat de driver niet geladen is). Heb nu al een paar keer gehad dat m'n palm 't touchpad raakt tijdens het typen.

Dus wachten lijkt het op, of op de Dell forums (als ze die hebben) deze vraag stellen en hopen dat een medewerker antwoord kan geven. Of iemand hier heeft een briljante oplossing :).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• b9047
Ik heb gezocht op die ALPS touchpad driver, en lees er van alles over, maar nog niets over iemand die het werkend heeft gekregen.

Zal het dan echt wachten worden? Die Alps touchpads zijn toch niet zo nieuw? En worden toch in talloze laptops gebruikt? :S

Hopenlijk komt hier nog een goeroe voorbij die misschien een oplossing weet?

• DeKaerften
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
LMGTFY stellen we niet op prijs

[Voor 78% gewijzigd door iisschots op 11-11-2010 14:12]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Het touchpad op zich is niet zo nieuw nee, maar het type ervan wel. Denk aan de multi-touch dingen in HP ProBooks. Dat werkt ook niet geweldig. De touchpads die wij hebben, hebben een zelfde soort defect. Er is nog geen correcte aansturing oid.
Als ik het niet vergeet en de tijd er voor kan vinden, ga ik dit weekend even stoeien ermee en laat hier mijn bevindingen weten als ik voortgang heb.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Goed, ik heb wat gezocht en gevonden. Er is een bug report bij LP die hier over gaat, met een work-around/patch die je kan uitvoeren:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/550625
Ik denk dat we beide dezelfde ALPS multi-touch trackpad hebben, maar wees voorzichtig met patches e.d. die je voor andere apparaten vind. Verifieer eerst of het klopt.

Dit heb ik ook gevonden tussen de posts. Alps weigert de specs vrij te geven en de kernel devs (upstream) wachten op de multi-touch mogelijkheden voor ze support in de kernel voegen. Dus of helemaal geen normaal werkend touchpad, of multi-touch, dat is wat ze willen blijkbaar. Geen half werk waar al een groot deel van de gebruikers blij mee zouden zijn.

• b9047
Afwachten tot er een werkende driver komt dus. Jammer is dit. Maargoed, dan maar een muis aansluiten en daar mee blijven werken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Ik heb een van de 'patches' toegepast (pre-compiled bijlage voor m'n kernel) en het doet wat het zegt wat 't doet: scrollen maar geen tap to click. Scrollen was mijn belangrijkste punt, het uitschakelen van tap to click vind ik een handige bijkomstigheid omdat ik 'm niet software of hardwarematig uit kan schakelen en zit nogal vaak met m'n palm op de pad.

• b9047
Hero Of Time schreef op woensdag 17 november 2010 @ 19:04:
Ik heb een van de 'patches' toegepast (pre-compiled bijlage voor m'n kernel) en het doet wat het zegt wat 't doet: scrollen maar geen tap to click. Scrollen was mijn belangrijkste punt, het uitschakelen van tap to click vind ik een handige bijkomstigheid omdat ik 'm niet software of hardwarematig uit kan schakelen en zit nogal vaak met m'n palm op de pad.
Ik wil juist die tap to click functionaliteit niet missen. Dat vind ik belangrijker dan het scrollen. Tijdens het typen mn touchpad raken is idd niet zo handig. Hoop dat daar snel een goede driver voor komt waarmee ik tijdens het typen de touchpad uitschakel. Dat was wel het geval op mn oude laptop met Ubuntu 9.10. }:O
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee