Toon posts:

[NOOB] Processor/videokaart upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views

• djaah
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 29-04-2019
Goedemiddag tweakers!

Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik nog kon meepraten over de beste game hardware, inmiddels is mijn pc echter wat outdated en nadat ik Black Ops binnen heb gekregen zou ik graag mijn pc weer wat upgraden.
Vergis je niet, ik heb me ingelezen op het onderwerp maar ik word er helaas niet veel wijzer van omdat ik zogezegd door de bomen het bos niet meer kan zien.

Ik heb een NVIDIA GeForce 8400GS als videokaart en een Intel Core Duo E4500 @ 2.2GHz en 2GB RAM werkgeheugen, nou vroeg ik me af wat ik het best kan upgraden om gamen weer wat toegankelijker te maken, en waarmee ik het dan zou moeten upgraden. Zoals ik al zei, vroeger kon ik hier zelf mijn weg nog wel in vinden maar tegenwoordig lukt dat echt niet meer. Ik hoop dat het starten van dit newbie topic mij vergeven wordt en iedereen is bij voorbaat bedankt voor eventuele hulp!

Groetjes,

djaah

edit: aangezien iedereen een hekel heeft aan threadstarters die te weinig info geven en ik niet zeker weet of ik dat wel voldoende gedaan heb hier een screenshot van Speccy met mijn specs:
http://i52.tinypic.com/30lyqvb.jpg

[Voor 11% gewijzigd door djaah op 10-11-2010 16:05]

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14-09 19:18
Heb je dit: [BBG aanschaf] Videokaarten topic al doorgelezen?

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 03-09 16:05
CPU én GPU updaten lijkt me het beste :P
Je zit met allebei al onder het minimum.

• djaah
Bedankt voor de suggestie daan, maar dat heb ik inderdaad al min of meer gedaan (natuurlijk niet alle 96 pagina's voor de volle 100% gelezen, maar toch zeker een uur mee bezig geweest) het punt is meer dat ik door alle nieuwe namen, getallen en specificaties niet meer weet welke specs vergelijkbaar zijn met de mijne en welk advies ik dus moet opvolgen. Ik bedenk me nu wel net dat ik misschien beter dit topic in dat draadje had kunnen posten, dus dat zal ik alsnog even doen. Ik laat zelf deze thread wel staan in de hoop snelle reacties te krijgen, mocht een mod het willen verwijderen of plaatsen dan heb ik daar uiteraard geen bezwaar tegen.
Pruimenvlaai schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:09:
Haha, ja dat begrijp ik en daar was ik zelf ook al aardig achter gekomen, de grote vraag blijft echter waarmee ik het zou moeten upgraden omdat ik niet weet wat allemaal compatibel is tegenwoordig en wat de prijs:kwaliteit verhouding is.

[Voor 25% gewijzigd door djaah op 10-11-2010 16:15]

• dewil1990
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:10
Volgens mij is er ook een BBG upgrade topic (weet ik niet zeker anders post iemand hem vast wel). Maar wat belangrijk is wat is je budget?

Als je budget het toelaat Nieuwe videokaart, CPU en moederbord + minimaal 4gb geheugen.
Is je budget beperkt kun je je huidige CPU + moederbord behouden. En neem je een nieuwe videokaart + geheugen upgrade naar 4gb.

• TriZzjeeuh
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 29-03-2019
Pruimenvlaai schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:09:
Wil je een nieuwe CPU, ben je ook verplicht om een nieuw moederbord te kopen.
Koop je een nieuw moederbord dan zal je DDR2 (meestal) niet meer passen, en moet je nieuw geheugen kopen.

Ik zou persoonel de V/A eens afschuimen voor een mooi upgrade setje (Mobo + Proc + Geheugen) en een Graka :)

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14-09 19:18
Je moederbord heeft een socket 775, hier past in principe een q9550 in.
De vraag is of het moederbord deze ondersteunt en of je het moederbord überhaupt nog wilt gebruiken.
Afhankelijk van je budget zou ik inderdaad voor een upgrade set gaan van de V&A.

• djaah
Ik houd het het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk maar ik weet niet wat mogelijk is qua prijzen op het moment, het liefst verbeter ik dat wat nodig is zodat het genoeg is. Mijn pc hoeft niet opeens high-end te worden.

Bedankt voor alle nuttige replies, het enige wat ik mij nu nog afvraag is welke items precies compatibel zijn met mijn motherboard en van welk merk ik dan bijv. 2GB RAM zou moeten aanschaffen.

Edit; Ik reageerde nog op whiplash1990, in de tussentijd zijn er alweer meer reacties, bedankt hiervoor. Ik kan me nu alweer een stuk makkelijker wegwijs maken. Mocht ik nog vragen hebben dan zal ik ze posten.

Aanbevelingen van hoe en wat ik precies moet kopen zijn meer dan welkom!

Edit2; Ik ben momenteel de V&A aan het afstruinen voor een moederbord, processor, geheugen en grafische kaart maar ik kom er niet goed uit, aangezien deze vier dingen allemaal aan een upgrade toe zijn weet ik niet goed wat nou wel en niet bij elkaar past. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn een suggestie te doen? Dan kan ik daar een beetje van uitgaan en eventueel kijken of het goedkoper of nog beter kan.

[Voor 48% gewijzigd door djaah op 10-11-2010 16:41]

• TriZzjeeuh
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 29-03-2019
Kijk eens naar de laatste BBG's voor een mooi "wat hoort bij wat" overzicht.
Voor een goedkoop maar leuk en toekomstgericht gamesysteempje gaat mijn persoonlijke voorkeur naar:
AMD Phenom II X6 met een leuk AM3 bordje, 4GB DDR3 geheugen en een HD6850/6870.
Moet niet overdreven duur zijn.

Weet je trouwens wat voor voeding je hebt, en of hij eventuele upgrades nog trekt?

• wibra
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-08 07:32
begin misschien met je budget op te geven? dan kan er veel gerichter advies gegeven worden. geef ook op wat voor scherm je hebt. Het is makkelijker om goede graphics te toveren in 1024x768 dan op 1920x1280.

• djaah
Zoals ik al zei, budget maakt niet zo veel uit, ik hoopte dat iemand iets zou suggereren waarna ik zou kunnen bepalen of ik dat betaalbaar vind of niet - ik zei al dat mijn PC niet high-end hoeft te worden, maar ga maar uit van zo goedkoop mogelijk, dus tot een aantal honderden euro's. Ik ga dusdanig koppie-onder in alle nieuwe informatie die er tegenwoordig is dat ik het zelf niet meer 1-2-3 kan uitvogelen.
Mijn resolutie is gewoon 1024x768, ben ook bereid het hierbij te houden.

De specs die ik heb gepost zijn de specs die ik weet, als iemand mij leert hoe ik er achter kom wat mijn voeding is en wat hij 'nog trekt' dan ben ik uiteraard meer dan bereid meer informatie te geven.

Waar het denk ik op neer komt is, als jij deze computer zou hebben, en je zou degelijk willen gamen - wat (bear with me, wees exact alsjeblieft) zou je dan aanschaffen? Iets als 'een 4GB DDR3' geheugen (niets persoonlijks TriZzjeeuh) heb ik niet zoveel aan omdat ik persoonlijk niet weet wat allemaal wel en niet bij elkaar past.

Het spijt me dat ik het jullie zo moeilijk maak :/

[Voor 4% gewijzigd door djaah op 10-11-2010 17:59]

• dewil1990
Kan iemand even uitleggen waar en hoe ik een winkelwagentje kan vullen en importeren? Moet dit in de pricewatch, dan post ik wel even wat opties.

Optie 1: http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/78263 nieuwe processor + moederbord + geheugen + videokaart.

Optie 2: http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/20686 nieuwe videokaart + extra 2gb geheugen

Videokaart is goed genoeg voor jou resolutie en eisen, en daarnaast betaalbaar. Hoeft niet perse die van xfx te zijn maar die was bij 4 launch het goedkoopst. Moederbord bij optie 1, am3 bordje ben zelf asus gebruiker vandaar kan goedkoper en mischien beter maar deze heeft usb3.0 + sata 600. Geheugen is gewoon betaalbaar in beide gevallen. Bij optie 2 rekening houden met het geheugen heb je nu 2x1gb? of 1x2gb. Zorg er voor dat je dual channel kunt draaien. dus 2x2 of 4x1gb.

Optie 1: rekening houden met je voeding omdat deze settup wat meer trekt en misschien extra aansluitingen nodig heeft voor de videokaart. Dus wat voor voeding heb je nu MERK+wattage.

Optie 3 is nieuwe videokaart, 2gb geheugen voor je huidige moederbord, en een tweederhands quad core processor zoeken die op je huidige moederbord past. Q9xxx

[Voor 94% gewijzigd door dewil1990 op 10-11-2010 18:16]

• djaah
Bedankt daarvoor! Die tweede optie lijkt me een goede. Het enige wat ik nog moet weten is hoe ik er achter kom of mijn voeding voldoende is om dit te trekken en hoe ik er achter kom of ik 1x2GB of 2x1GB RAM heb.

• dewil1990
Daarvoor moet je je kast even open maken. Naar een stikker of plaatje op je voeding zoeken, en kijken wat hierop staat, eventueel op de achterkant van de voeding/ dus achterkant van de kast. Met een programma als cpu-z kun je zien wat voor geheugen er in je pc zit, maar dit kun je ook zien als je je pc kast open schroeft.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:42

Ed_L

Crew Council
Dubbel met djaah in "[BBG aanschaf] Videokaarten"

Voor een overzicht: Best Buy Guide overzichtstopic

Dit soort topics zijn niet toegestaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee