Toon posts:

Help! Mijn versterker valt uit met een plop...

Pagina: 1
Acties:

• BdK9001
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:18

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Vanochtend klapte mijn geliefde Akai AA-5810 er met een middelharde 'plop' uit. Nu is dat op zich wel vaker gebeurd, het nieuwe dit keer was dat het geluid niet terugkwam tot ik de versterker uitzette, de speaker-selector op 'off' zette, daarna de versterker weer aan en het speakerkanaal weer aanzette.

Nu is het op zich een behoorljik oud ding, maar ik ben er in de afgelopen 2 jaar behoorlijk aan gehecht geraakt. Niet te vergeten dat ik mn bureau op het ding aangepast heb :P

Het gebeurde trouwens toen ik Criminal van Disturbed luisterde met Loudness aan, het volume van de versterker op 2/10 en het windows volume op maximaal. Ik heb de versterker nu op 3, Loudness uit en windows-volume op 15%

Mogelijke oorzaken die ik bedacht heb (met mn weinige verstand van elektronica):

- Ingangsvermogen is te hoog
- Rotte component
- Loudness condensator vindt het niet zo leuk op lage volumes
- Speakers te zwaar

Ik heb 'm al eens weggebracht voor het ploppen omdat het steeds vaker voorkwam, maar de reparateur kon geen aanwijsbare oorzaak vinden...

Googlen op 'versterker plop' etc. levert weinig bruikbaars op

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-09 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Als het alleen een inschakelplop is, dan is er over het algemeen niet zoveel aan de hand. Vaak gebeurt dat als je je bron (bv. DVD-speler, iPod) uitzet vóórdat je je versterker uitschakelt.

Hoor je de plop ook als je je versterker aan/uitzet zonder dat er wat aan vast zit, dan moet je even uitkijken, want het kan zijn dat ie dan DC (gelijkstroom) door je speakers heen stuurt en dat er een storing zit in één van de componenten. Te veel DC kan een luidspreker niet hebben, hij kan er namelijk weinig anders mee dan omzetten in warmte. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Helaas, was het maar zo'n feest dat het bij in-en-uitschakelen gebeurde... Het gebeurt over het algemeen op willekeurgie momenten (hoewel ik het vermoeden heb dat het vaker voorkomt in een bepaald klankgebied)

• Xanax959
  • Laatst online: 10:55

Xanax959

relax...

Wordt ie warm? Beetje strak ingebouwd? Een versterker van mij (tweedehands) had ooit strak in een kastje gestaan, solderingen waren door de hitte losgeraakt. Viel steeds uit met een knal. Tikje op de kast en het ding deed het weer Soldeerbout bij de slechte solderingen, klaar.

Atari portfolio Dos 2.11

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Hitte is het probleem niet, van de zomer trok ie gemakkelijk half vermogen bij een kamertemperatuur van +/- 28C.

Er zal wel een intern probleem zijn ergens, maar omdat het op willekeurige momenten voor lijkt te komen is het lastig te reproduceren, laat staan repareren. Ik heb m er al een keer eerder voor weggebracht, maar de reparateur kon niks vinden en heeft m toen maar gewoon goed ontstoft en schoongemaakt.

Ben er door dit gebeuren wel achter dat mn onboard geluidskaart een matige signal-to-noise ratio heeft, met Windows volume op 15-20% en de versterker wat harder klinkt alles veel strakker :)

Ik zal vanmiddag/morgen/weekend wel vanaf een ander bron draaien (platenspeler en tuner) om te kijken of die de versterker ook laten 'ploppen'. Als dat niet gebeurt zal het goed aan de pc-output kunnen liggen toch?

• Stoney3K
  • Laatst online: 16-09 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

BdK9001 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:46:
Ben er door dit gebeuren wel achter dat mn onboard geluidskaart een matige signal-to-noise ratio heeft, met Windows volume op 15-20% en de versterker wat harder klinkt alles veel strakker :)
Dat is wel de omgekeerde wereld: Als je geluidskaart stilte 'afspeelt' moet je de ruis nog horen, als je 'geluid' daar maar 20% boven zit loop je (met en opengedraaide versterker) je ruis wel gigantisch te versterker. De theorie zegt dus dat het daardoor niet strakker moet klinken. ;)

Met het Windows-volume plankgas wil het nog wel eens voorkomen dat een geluidskaart op de uitgang gaat oversturen, misschien dat je dat als 'ruis' hoort. Het volume op driekwart en de versterker een tik zachter levert je beter resultaat op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Dan zal dat het zijn, ik merk in ieder geval veel minder vervorming in het laag nu Windows niet meer voluit staat. Ook nog steeds geen plop gehad trouwens :)

• ramonlambal
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-09 11:18
ik kan mijn windows sound ook niet hoger dan 50% zetten, daarna gaat de geluidskwaliteit echt met sprongen achteruit ...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee