Subwoofer aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• robertvanderlug
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01-2023
Hoi,

Even een vraagje want ik kan niet echt een duidelijk antwoord vinden op internet.
Ik heb een:

Reciever: Sony STR-DE497
Subwoofer: JBL SUB178

Nu zit ik net te kijken op de achter kant van mijn subwoofer, hier zie ik ook een LFE aansluiting zitten, zo zit hij nu niet aan gesloten. Er loopt nu 1 kabel van de versterker (audio out subwoofer) naar de rode ingang van de sub. ( nog een witte over)
Maar goed, het klinkt goed zo, maar ik dacht misschien kan het beter klinken.
Nu heb ik hem eens in de LFE aansluiting gedaan maar dat klinkt voor geen meter, de bassen zijn veel lelijker die er dan uitkomen en rollen niet mooi door, ook hoor je dan de muziek uit de sub komen en niet alleen bass. Hoe kan dat, en waar is die aansluiting dan precies voor??
Of heb ik het zo goed zitten?

Dankje wel :)

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als ik je verhaal zo lees: Volgens mij is de LFE aansluiting om iets op aan te sluiten wat de frequentiescheiding zelf al heeft gedaan (bijv. een receiver). Nu nog een ervaringsdeskundige die het bevestigd ;). Zoals je het nu aangesloten hebt filtert de subwoofer de hoge tonen er uit.

@hieronder, foutje! Zie edit :)

[ Voor 7% gewijzigd door SqnLdr op 09-11-2010 22:18 ]

• robertvanderlug
Hoezo filtert de bassen eruit? zo klinkt het juist mooier dan op LFE.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Als je de subwoofer met RCA (line in) aansluit stuurt de receiver enkel een signaal naar de subwoofer. Je gebruikt de subwoofer dan ook actief aangezien deze zijn eigen versterker gebruikt. De receiver stuurt het signaal dat naar de subwoofer moet gewoon over die kabel en verder niet. Als je overigens met een Y-kabel beide (dus de rode en de witte) stekker op de subwoofer aansluit heb je 3 dB meer.

Als je de subwoofer via de high-level aansluit dan zit je subwoofer (als het goed is) tussen een speaker en de receiver in. Je hebt dan dus het volgende receiver - speakerkabel - subwoofer - front speaker. Op die manier gebruik je de subwoofer passief aangezien deze dan het vermogen gebruikt wat de receiver de subwoofer geeft. Als alles goed is ingesteld neemt de subwoofer dan het deel van het signaal voor zijn rekening wat hij af moet spelen en de rest stuurt de subwoofer door naar de speaker. Dus als jij muziek over de subwoofer hoort dan is er iets niet goed afgesteld aangezien die frequentie door de speaker afgehandeld moet worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• robertvanderlug
Oke dankje wel

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
FeaR1986 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 09:49:
Als je de subwoofer via de high-level aansluit dan zit je subwoofer (als het goed is) tussen een speaker en de receiver in. Je hebt dan dus het volgende receiver - speakerkabel - subwoofer - front speaker. Op die manier gebruik je de subwoofer passief aangezien deze dan het vermogen gebruikt wat de receiver de subwoofer geeft.
Atieve subwoofers gebruik je toch altijd actief? Voor zover ik weet verzwakt de subwoofer het signaal in dit geval eerst met weerstanden, filtert de tonen boven de ~80Hz eruit en versterkt wat hij overhoudt daarna weer met zijn ingebouwde versterker. Of de high-level out van een subwoofer bruikbaar is hangt er vanaf of die gefilterd wordt, als dat zo is dan is de filtering vrijwel altijd een dikke bipolaire elco die i.c.m. de impedantiepieken van de front speakers voor een lelijke respons zorgt.

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 10-11-2010 14:42 ]

Pagina: 1