Kan actieve north/south bridge cooler uit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 08:24
Hallo,

Ik heb dit moederbord:
EP-AF570+ULTRA
Link: http://www.epox.com/product.asp?id=EP-AF570plusULTRA

Die heeft een actieve north/south bridge koeler, maar dat ding maakt best een herrie. Nu heb ik dit systeem samengesteld uit stille onderdelen. Ik had dit moederbord nog over dus heb ik die maar gebruikt, maar die fan is best irritant. Ik gebruik deze PC vooral om op te downloaden en s'avonds werkt dat natuurlijk niet.

Ik kan de voeding van de fan er gewoon uithalen, maar zal deze het moederbord dan geen gevolgen ondergaan?

Er zullen nu vast suggesties komen van: Haal het eruit en kijk naar de temps. Daar zit ook een probleem. Everest en PCwizard geven geen temperatuur weer van het moederbord. PCwizard geeft alleen dit weer:
Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/2696/tempshs.png

Als ik me het goed herinner kwam dit moederbord op 55graden. Maar of dit klopt betwijfel ik. Die geinstalleerde PC wizard gaf aan dat mijn grafische kaart, CPU en harde schijf 566 graden waren. Dat klopt natuurlijk niet, maar misschien klopt die moederbord temperatuur wel.

Dus kan ik de cooler uitzetten of gaat dat niet werken.

Ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Probeer het gewoon? De pc valt hooguit uit. Zo´n minifan zal echt niet zo veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Brengt dat geen gevaren met zich mee? Ik heb geen zin om het moederbord te vervangen als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Als echte Tweaker kan je misschien ook proberen uit te zoeken of je er een nette passieve koeler op kan zetten.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Zalman

Edit: URL iets algemener gemaakt

[ Voor 21% gewijzigd door Merijn70 op 09-11-2010 21:59 . Reden: URL aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
Indien je een beetje airflow hebt (want wie heeft er nu een kast zonder airflow met een Fermi erin)zou ik het kleintje er sowieso afhalen. Bij de meeste moederborden zijn die dingen ook gewoon optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:40
Uittrekken en voelen: vanaf je het koelblok niet meer 5 seconden kan aanraken dan wordt het te warm.
In principe kan hij ook onstabiel worden, maar een downloadpc belast je normaal niet al te hard dus komt normaal wel goed.

Als je een beetje handig bent kan je ook proberen om de fan op 7V te laten werken. Of vervangen door een stiller model.

Het gemakkelijkst en veiligste is misschien nog wel om hem uit te trekken en zien dat er een 120mm fan in die richting blaast (al dan niet casefan of een fan die je door middel van een custom made constructie voor het koelblok hangt).

Ideeën zat :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pesu schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 21:48:
Brengt dat geen gevaren met zich mee? Ik heb geen zin om het moederbord te vervangen als het mis gaat.
Houd de temp in de gaten als je het systeem aan hebt staan. Houdt er een thermometer bij en zolang de temp niet erg hoog oplopen (bijv 80 graden) dan zit je wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
@Merijn70. Ik heb ook gezocht naar andere koelers, maar zoals je ziet heeft hij een andere vorm dan de gemiddelde fan en hij zit acher het PCI-E slot. Dus hij moet plat zijn anders past de graka niet.

@Dramatic. Airflow heb ik. En wat is een Fermi?

@Malantur. Het is voornamelijk een download pc maar ik game er soms op als ik niks te doen heb. Aan volt veranderingen waag ik me niet. Heb totaal geen ervaring in dat soort dingen. Er staat geen casefan gericht op die plek. Het is overigens ook een moeilijk te bereiken plek door de 460.

Dus eruit halen en kijken wat er gebeurd? En weet iemand een programma waarmee ik de temps van het moederbord wel kan zien. Dan kan ik dat een beetje in de gaten houden.

EDIT:
@Terw_dan. Ik heb geen thermometer :9

[ Voor 3% gewijzigd door Pesu op 09-11-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:40
Fermi is het type chip die in je videokaart gebruikt wordt.
Als de koeler van je videokaart voor airflow zorgt dan kan je de koeler van de northbridge gerust los maken.

Temps monitoren kan met Everest, Speedfan, ...
Maar software zit er eigenlijk altijd naast, de vraag is alleen hoe veel ze ernaast zitten ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57
Er zit een redelijk grote koelbok op jou northbridge. Je kan gewoon voelen hoe warm dit koelbok is en wordt als je de fan tegen houd. (Handmatig laten stoppen met draaien)

De nvidea chip zijn over het algemeen heethoofden. Daarom is het belangrijk om te weten hoegoed jou kast geventileerd wordt. Als er een lucht stroom langs het moederbord gaat is het heel waarschijnlijk dat de koeler zonder problemen gedemonteerd kan worden. Maar als je kast niet goed geventileerd is en standaard de 40 graden haald dan zou ik het ook niet aandurven om er geen mechanische ventilatie op te zetten, een andere (stillere) ventilor er op zetten/schroeven kan ook een optie zijn.

Een nieuw (tweedehans) AM2+ moederbord is natuurlijk ook een optie, dit geeft je direct ook redelijk wat proccesor upgrade mogelijkheden voor de toekomst terwijl je voor nu jou huidige processor kan blijven gebruiken. Al is zijn er momenteel geen interessante kandidaten in V&A

[ Voor 17% gewijzigd door Epep op 09-11-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou het denk ik niet doen door alleen de ventilator los te koppelen. Het koelelement dat er nu op zit is nl. ontworpen om mét ventilator te werken. Zonder zal ie loeiheet worden (hij is misschien wel groot, maar ws. ook heel dun).

Ws. kan die chip wel passief gekoeld worden, maar dan moet er wel een groter koelelement op, bijv. zoiets: http://www.zalman.co.kr/E...olers&categorySecond=CAS4 (die dingen kun je vaak redelijk eenvoudig losmaken door de pinnetjes in te drukken).

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 09-11-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
@palomar. Ja idd. De koeler is heel dun. ik gok een halve cm. Ik ga het risico toch maar niet nemen.
Op de V&A is er vast wel een AM2 mobo voor 20euro op de kop te tikken. Ik ga daar maar voor.

En die koelers passen allemaal niet. anders past mijn graka niet.

Bedankt allemaal voor de reacties! En waar zet ik dit topic op opgelost oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 13:29
alles eraf halen en waterkoeling installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
Pesu schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:27:
@palomar. Ja idd. De koeler is heel dun. ik gok een halve cm. Ik ga het risico toch maar niet nemen.
Op de V&A is er vast wel een AM2 mobo voor 20euro op de kop te tikken. Ik ga daar maar voor.

En die koelers passen allemaal niet. anders past mijn graka niet.

Bedankt allemaal voor de reacties! En waar zet ik dit topic op opgelost oid?
dan kan je het net zo goed proberen he.. wanneer je toch een andere kan kopen..

verder heb ik nog wel een K9VGM-v te koop voor een tientje.. (Geen fan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 18:23

D4NG3R

kiwi

:)

Picaroon schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:29:
alles eraf halen en waterkoeling installeren.
Haha... :F

Gewoon een stil 80 - 120mm fannetje voorin je kast zetten, dan kan deze gewoon uit. Is goedkoper als het kopen van een ander mobo dat geheid.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
@picaroon

Al te graag :9~

Maar dat vind ik teveel geld ;w

[ Voor 11% gewijzigd door Pesu op 09-11-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Dramatic schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:32:
[...]

dan kan je het net zo goed proberen he.. wanneer je toch een andere kan kopen..

verder heb ik nog wel een K9VGM-v te koop voor een tientje.. (Geen fan :) )
Ik ben niet echt bang dat het moederbord kapot gaat, maar dat die al het andere meeneemt.

En bedankt, maar dat moederbord is heeft maar 2 ramsloten. helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 21:53
Nforce chipsets worden behoorlijk heet (heb zelf een A8N-E),

ik raad aan een 80-120mm fan erop schroeven op de koellichaam als je dat ding uit wilt hebben, dat heb ik gedaan met mijn chipset, een passieve erop gegooid en daarna een 120mm erop geschroeven (ja klinkt gek maar met een beetje knutselwerk kom je ver).

Ohja die kleine fan draait niet voor niets zo snel :)... of kijk naar een ander moederbord die niet zoveel herrie maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
@zonglew00
Ik schat de kans klein dat ik zo een dunne fan vind. Ik ga maar op zoek naar een ander moederbord.

Waar kan ik dit topic op opgelost zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Hallo,

Zoals in mijn vorige topic al te zien was is het geluid van mijn actieve north south bridge koeler niet meer draagbaar. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1433687
Ik had in dat topic besloten het maar te laten rusten en misschien een ander moederbord aan te schaffen, maar financieel gaat dat even niet lukken.

Dus ik had gisteren de koeler uitgezet, maar hij werd zo warm. Ik kon mijn vinger er niet op leggen, want het was te warm. Als de koeler aan is kan ik mijn vinger er met gemak opleggen. Dat is ''prettig'' warm. Dus is het normaal dat ik mijn vinger er niet meer op kan leggen?

Ik zie wel eens andere moederborden die ook zo een platte koeler hebben, maar dan passief.

Ik kan de temps niet opmeten en PCwizard en Everest geven de temps ook niet weer.

Dit is in ieder geval mijn moederbord:
http://www.epox.com/product.asp?id=EP-AF570plusULTRA

Aan reacties van: Koop een andere koeler heb ik niks, want kijk maar eens naar de ligging en grootte.

Als iemand een goedkoop AM2 of AM2+ mobo heeft kan die het ook wel even melden.

Ik hoor het wel.

BVD,
Elija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ze zetten er niet voor niets een fan op :z Het is normaal dat je northbridge een stuk warmer wordt als je een deel van de koeling wegneemt. Dat is bij elke chip zo.

Volgens mij is het vervangen van het complete koelblok overigens wel mogelijk. En eventueel kan je een klein weerstandje of een fancontrollertje op de fan hangen? Dat doe ik op mijn Intel Atom op dit moment ook om de fan wat stiller te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 21-11-2010 13:55 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zit er in de kast evt. nog een ongebruikte montageplek voor een fan die zijn lucht in de richting van het koelblok zou blazen? Het is een beetje prutsen maar het moet misschien ook mogelijk zijn om een 8cm fan met een beugeltje in de kast op te hangen dichtbij de Northbridge zodat ie er overheen blaast.

Ter waarschuwing over de noodzaak van Northbridge koeling een verslagje van mijn ervaringen.
"Ter Leringh ende Vermaeck" zullen we maar zeggen. ;)

Bij mij heeft een inferieur lagertje in een Northbridgekoeler op een Abit bord waardoor de fan niet (fatsoenlijk) meer draaide ooit eens datacorruptie op drie verschillende HD's :S veroorzaakt. Jammer dat de TD van Abit niet wist dat dit de oorzaak kon zijn. Toen ik er pas veel later zelf achter kwam snapten ze ook niet dat dit de oorzaak kon zijn. Ik wel. Ze wisten ook niet of er een passief alternatief was. Nadat nog twee fannetjes die ze me steeds bleven sturen als de fan weer begon te piepen na een aantal maanden (dat deden die latere gelukkig) heb ik de koeler vervangen door een passieve Zalman. Sindsdien nooit meer problemen gehad.

Ik kwam er pas achter dat het het fannetje was toen het vervangende mobo (een "MAX" serie bord ook van Abit) dat ik had gekocht ruim binnen de garantie niet meer wou booten en DRIE vervangende mobo's die ze me zonden (ruilborden :( ) het ook niet deden. De eerste direct al niet, de tweede na een week en de derde na twee dagen. Ik haalde toen dat mobo weer tevoorschijn om mijn componenten te testen want Abit begon te roepen dat het aan mijn andere in dat systeem gebruikte hardware zou liggen. Met een nieuw fannetje ben ik het toen weer voorzichtig in gebruik gaan nemen. Tot op de dag van vandaag werkt het weer prima met uiteindelijk de passieve koeler.

Ik heb toen uit pure frustratie (na drie maal je moederbord vervangen ben je het aardig zat) een Gigabyte bord gekocht. Al mijn componenten deden het daar perfect op en doen het nog steeds. Daar heeft het echt niet aan gelegen. Mijn relatie met Abit is toen ook grondig verstoord. Ze zijn me nog steeds een werkend moederbord schuldig wat mij betreft.

Met dat Gigabyte bord liep ik prompt weer aan tegen een ander probleem i.v.m. het overzetten van de SATA HD met Windows XP erop dat ook weer tot opzienbarende inzichten heeft geleid maar dat is weer een heel ander verhaal. :X

Maar wees dus in elk geval voorzichtig met de koeling van een Northbridge (en evt. Southbridge). Zorg voor een back-up van alles dat je veilig wilt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
@Peter.
Weet jij een dergelijk koelblok? En is het ook zo dat de chipset zo groot als de koeler is? Of is die gewoon vierkant?

@JackSparrow
Dat is ff balen.
Ik hou mijn koeler maar gewoon aan. Een vervanging van koeler of moederbord is dan toch maar de enige oplossing.

Dus nu mijn vraag.
Is de nort/south/chipset ook echt zo groot en rechthoekig als de koeler of is die kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die chips zijn niet zo groot. Maar ik begrijp dat ie zowel de N- als S-bridge bedekt. Dan moet ie de afstand tussen beide overbruggen. En misschien ook omdat er maar 1 fan op zit, die waarschijnlijk boven de NB zit. Dan zal het voor de SB nuttig zijn dat het deel aan die kant voldoende groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Ow ok, ik denk dat ik hem er ff af haal. Dan weten we het meteen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zou ik niet doen. Je moet mogelijk flink wat kracht op de pinnetjes uitoefenen waarmee hij vast zit (en daarmee op het mobo) en je moet bij her-montage weer koelpasta aanbrengen. Die moet je wel hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door CaptJackSparrow op 21-11-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zie verder geen opmerking staan omtrent het chipset want namelijk het is bekend dat vooral de Nvidia chipsets nogal heetgebakerde chipsets zijn hetgeen bij de AMD chipsets veel minder is. Vandaar denk ik dat er ook een extra koelertje op zit hetgeen je bij zowel de AMD als Intel chipsets zelden ziet en men daar alleen van passieve koelers gebruik maakt.

In dit geval zou ik dan ook toch eens bekijken in hoeverre je baat kan hebben bij een grotere fan in de zijwand van de kast te plaatsen die dan direct lucht blaast richting NB en SB, want een ander 4 cm koelertje zal denk ik qua geluid niet veel verschil maken. Punt is dat die kleine koelertjes op een onzettend hoog rpm draaien en dat is denk ik nu ook wel het geval waardoor het zo storent is, vooral wanneer zo'n ding piepgeluiden maak en niet wenselijk voor de oren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
@Sparrow
Ok, dan laat ik hem erop. Maar wat bedoel je met hermontage? Ik kan die pinnnen waarmee die nu vastzit tochg gewoon gebruiken? En koelpasta heb ik.

@roel
Dat had ik ook gehoord ja, dat Nvidia chips heethoofden zijn. Maar vanaf welke temp is ong het schadelijk voor de chipset?

@algemeen
Even om het duidelijk te maken voor mij. Wat is nou de chipset? De nort/southbridge bij elkaar? of zijn dat wer verschillende dingen?
Ik had gisteravond een CoolerMaster 80mm fan geplaatst voorin. Dus toen dacht ik juist dat het wel kon. Maar hij is nog steeds heet. Maar misschien heb ik een idee.
Ik heb 2 homemade 12cm windows in mijn kast. Misschien kan ik de onderste voorzien van een 12cm fan. Maar dat is wel weer lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De chipset is (was) de NB+SB. Er wordt steeds meer geïntegreerd naar 1 chip of naar de CPU. Uiteindelijk gaan we toe naar de 'computer on a chip' met CPU, chipset en GPU allemaal gecombineerd.

Met hermontage bedoelde ik gewoon terugplaatsen van de koeler ja. Als je koelpasta hebt is dat weer mogelijk.

Toen ik zelf het koelblokje verwijderde en verving door de Zalman heb ik voor de zekerheid het mobo uit de kast gehaald zodat ik er van onder bij kon om de nylon pennetjes in te knijpen zodat ik niet zo veel kracht hoefde te zetten. Met de multi layer mobo's ben ik bang dat je nogal gauw evt. iets kapot maakt als je te veel kracht moet uitoefenen. Haastige spoed en zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Dat klopt ja, Hmmm. Zal ik toch maaar het hele moederbord eruit moeten halen. Lijkt me de enige oplossing.

Iemand misschien nog suggesties? En wanneer is de temp schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoe lager de temp des te beter altijd maar door de bot genomen kan je ongeveer tussen de pak weg 35 en 55 graden aan houden voor continu gebruik dan. Alleen is het wel zo dat het weer afhankelijk is qua chipset want het ene chipset draaid lekker door bij hogere temps en het andere weer niet.

Wat een chipset nu inhoud is boven al beschreven maar bv bij de P en H55 boarden en de X58 boarden mag je eigenlijk niet meer van een NB en SB spreken en zit op die boarden alleen nog een z.n. IO chip. Bij jou board zit bv de geheugencontroller nog op het moederboard en dit is bij de i3, i5 en i7 cpu's inmiddels verplaatst naar de cpu.

Dan nog even wat geintegreerde gpu betreft CaptJackSparrow is dit al namelijk in de Intel i3 en i5 Clarckdale cpu's waarbij dus de gpu in de cpu verwerkt is. Wel kan je hiervan dan alleen op de Intel H55 moederboarden gebruik van maken maar op die moederboarden zelf dus geen onboard gpu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 19:47

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Twee topics over hetzelfde onderwerp gemerged...

vv en dat is heel goed gegaan :P

[ Voor 27% gewijzigd door Edmin op 21-11-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesu
Edmin schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:25:
Twee topics over hetzelfde onderwerp gemerged...
Dat is niet goed gegaan denk ik. Maarja, ze snappen het.
Pagina: 1