Toon posts:

AMD Athlon XP 1500+ geschikt als NAS-server?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• AJJAD
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20-05-2020
Ik heb nog een oude PC staan met een AMD Athlon XP 1500+ proccessor. Is dit een energieslurper zodat ik beter een voor €200 een klant en klaar eenvoudig Nasservertje kan kopen, of valt het met het energiegebruik van deze proccessor nog wel mee? Ben ik een dief van eigen portomonnee als ik een paar nieuwe harde schijven in deze kast hang en het ding in de meterkast als nasserver/backup ga gebruiken?

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een Palomino is niet de meest zuinige CPU ooit bedacht en met een moderne NAS zul je goedkoper uitzijn. Maar veel hangt natuurlijk ook af van de rest van de hardware. Ik zou zeggen, hang er een Wattmeter aan en je weet precies wat het ding verbruikt.

30" monitor te koop

• AJJAD
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 20:57:
Een Palomino is niet de meest zuinige CPU ooit bedacht en met een moderne NAS zul je goedkoper uitzijn.
Dat had ik ook niet verwacht. Is er ergens info te vinden over het energiegebruik van deze processor? Ik kan met googlen nix vinden. Zo'n wattmeter heb ik niet (dat is toch gewoon een kastje wat je tussen het stopcontact en de stekker plaatst?)

• brute51
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:54
Die proc heeft een TDP van 60 watt volgens deze site. Dat gebruikt 'ie dus maximaal, komt zelden voor.

Er zijn zeker zuinigere alternatieven maar vergeet niet dat die (veel) geld kosten, deze proc / dit systeem heb je al. Voor de €200,- waar je het over hebt kun je de NAS waar deze proc in zit best een paar jaar 24/7 aan zetten. Als de Athlon 1500+ voldoet kwa snelheid enzo zou ik niks nieuws kopen.

[Voor 4% gewijzigd door brute51 op 09-11-2010 21:18]

Ik heb echt een hele goeie PC.

• AJJAD
Ik denk dat de grootste snelheidsbeperking het draadloze netwerk is. Deze Athlon heb ik ongebruikt op zolder staan.De goedkoopste kant klaar NAS oplossing met 1 harde schijf kostminimaal €200. Bijvoorbeeld dit ding.

http://www.wehkamp.nl/com.../C09_I09_NAS_732082/?PI=0

Als ik gewoon nieuwe schijven in die oude kast hang en Freenas installeer op die pc, dan ben ik volgens mij ook klaar. Maar dan moet het energiegebruik wel acceptabel zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

brute51 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 21:15:
Die proc heeft een TDP van 60 watt volgens deze site. Dat gebruikt 'ie dus maximaal, komt zelden voor.

Er zijn zeker zuinigere alternatieven maar vergeet niet dat die (veel) geld kosten, deze proc / dit systeem heb je al. Voor de €200,- waar je het over hebt kun je de NAS waar deze proc in zit best een paar jaar 24/7 aan zetten. Als de Athlon 1500+ voldoet kwa snelheid enzo zou ik niks nieuws kopen.
Vergeet alleen niet dat voedingen uit die tijd een stuk inefficiënter zijn de moderne voedingen en je daar dus nog de nodige Watts kunt verliezen.

Daarom, gewoon een Wattmeter inprikken. Die dingen heb je al voor €7 mocht je er geen hebben en is wel verdomd handig.

30" monitor te koop

• brute51
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:54
Voor €200,- kun je 'm best een heel tijdje aan hebben staan ondanks de mindere voeding (zie Terw_Dan's opmerking). En dan ben je er nog niet want de kant-en-klare NAS gebruikt ook energie (ik mag aannemen dat dat wel wel minder gaat zijn dan de PC!). Die energiekosten komen nog bovenop die €200,-. Waar het break-even point ligt kan ik je niet vertellen, daarvoor moet je de PC inrichten zoals je 'm wil hebben en een gemiddelde verbruik over langere tijd zien te meten met een energie meter (die dingen kosten idd vrij weinig).
Ik ben het eens met Terw_Dan; het is sowieso wel een aanrader om dat te doen. Dan weet je meer dan nu: (1) wat het verbruik is, (2) of FreeNAS wel lekker werkt en (3) of het uberhaupt wel werkt op je PC. Het kost je ongeveer een tientje en wat tijd maar dan kun je pas echt een goede beslissing maken.

Hoe belangrijk is de data die op de NAS komt te staan? Als het belangrijke data is dan is het aan te raden om iets als RAID 1 of 5 te gebruiken (vergeet ook vooral de backups niet!). Dat betekent een duurdere kant-en-klare NAS met minstens 2 schijven. FreeNAS zou volgens mij out-of-the-box softwarematig RAID1 en 5 moeten ondersteunen (kost je dus niks extra, wel meer dan 1 schijf nodig).

Ik heb echt een hele goeie PC.

• spNk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09-09 10:25
Verder zou je hem altijd nog terug kunnen clocken & undervolten. Kleine kans dat een cpu de bottleneck gaat zijn in een NAS.

[Voor 5% gewijzigd door spNk op 09-11-2010 22:42]

• zonglew00
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-09-2020
kleine note*
volgens een benchmark (passmark, jaja het is een slechte benchmark)
een atom N270 - 304
en een athlon 1500+ - 282

dan weet je ongeveer hoe snel of traag de athlons zijn :),
maar als je die ahtlons onderklokt, dan zijn ze nog best zuinig...
ennuh TDP is niet het totaal verbruik van een cpu...

ik zeg koop een zuinige NAS, als je alleen dat gaat doen, fileshare en backups.

anders ga voor die athlon, voor additionele zaken

• AJJAD
Ik wil die Nas gebruiken voor backup. Ik heb nu al mijn foto's en documenten op mijn laptop staan. Die gebruik ik de hele dag voor vanalles en nogwat. Mocht dat ding crashen, dan heb ik nix meer. Dus ik wilde eigenlijk die nas laten synchroniseren met mijn laptop via het draadloos netwerk. Dat is mijn hoofddoel.

Daarnaast lijkt het me wel leuk om muziek-files op de NAS te zetten, zodat ik middels een mediaplayer dit met mijn audiosysteem af kan spelen. Die bestanden zijn voor mij niet waardevol.

Ik denk dus dat ik voor de functionaliteit ook genoeg zou hebben aan een kant en klaar ding. Volgens mij kun je die dingen ook automatisch aan een uit laten gaan, dat bespaard ook nog weer stroom. In de bios van mijn AMD zag ik die functionaliteit ook niet.

Een computer terugklokken heb ik nog nooit gedaan, maar daar zal info genoeg over te vinden zijn.

Ik zal eens kijken of ik een verbruiksmeter kan vinden bij de Gamma of Karwei.

• good4u
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06-09 15:11
Die XP 1500+ is nog uit het "lekke elco" tijdperk, dus ik zou eerst zeer goed kijken hoe de staat hiervan is.
Kans op lekkende elco's en een oudere voeding lijken mij niet de meest betrouwbare plek voor backup van belangrijke zaken. ;-)

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 09:10
AJJAD schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:55:
Ik wil die Nas gebruiken voor backup. Ik heb nu al mijn foto's en documenten op mijn laptop staan. Die gebruik ik de hele dag voor vanalles en nogwat. Mocht dat ding crashen, dan heb ik nix meer. Dus ik wilde eigenlijk die nas laten synchroniseren met mijn laptop via het draadloos netwerk. Dat is mijn hoofddoel.

Daarnaast lijkt het me wel leuk om muziek-files op de NAS te zetten, zodat ik middels een mediaplayer dit met mijn audiosysteem af kan spelen. Die bestanden zijn voor mij niet waardevol.

Ik denk dus dat ik voor de functionaliteit ook genoeg zou hebben aan een kant en klaar ding. Volgens mij kun je die dingen ook automatisch aan een uit laten gaan, dat bespaard ook nog weer stroom. In de bios van mijn AMD zag ik die functionaliteit ook niet.

Een computer terugklokken heb ik nog nooit gedaan, maar daar zal info genoeg over te vinden zijn.

Ik zal eens kijken of ik een verbruiksmeter kan vinden bij de Gamma of Karwei.
2 backups is wel nadelig als 1 er defect raakt, want dan heb je maar nog 1 backup, en hopen dat deze goed is.
Altijd online met je backup om muziek te spelen, dus 1 virus die flink tekeer gaat dan ben je alles kwijt.
Een backup houd je apart zodat geen rare dingen mee kunnen gebeuren.
Bliksem inslag en je bent alle 2 je backups kwijt.

• AJJAD
Dus moet ik voor een goede backup nog ergens een systeem laten draaien dat 1 keer per dag ontwaakt en een backup maakt en vervolgens weer inslaapt zodat een virus of een blikseminslag niet al mijn data verwoest?

• Alpha Bootis
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15-07-2016
AJJAD schreef op woensdag 10 november 2010 @ 21:16:
Dus moet ik voor een goede backup nog ergens een systeem laten draaien dat 1 keer per dag ontwaakt en een backup maakt en vervolgens weer inslaapt zodat een virus of een blikseminslag niet al mijn data verwoest?
De kans op een virus is minimaal als het systeem up to date is en uitgerust met een scanner, en om het te beschermen tegen blikseminslag moet je hem helemaal unpluggen van zowel het netwerk als stroom. Geld ook voor pc's op een andere locatie uiteraard. Denk dat in zo'n geval je data ook een behoorlijk secundair probleem is maar dat terzijde. :P
Backuppen moet je gewoon op een externe HD, tapes, of dvd's doen. Of een online backup dienst, maar dit raad ik af om de simpele reden dat ik het een slecht idee vind je de verantwoordelijkheid van je backup ergens anders neer te leggen dan bij jezelf...naast dat het financieel niet zo aantrekkelijk is.

[Voor 29% gewijzigd door Alpha Bootis op 10-11-2010 21:35]

• spNk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09-09 10:25
Er zijn ook stekker dozen met overspanning beveiliging te krijgen waar ook een netwerk poortje op zit.

• Alpha Bootis
spNk schreef op woensdag 10 november 2010 @ 21:36:
Er zijn ook stekker dozen met overspanning beveiliging te krijgen waar ook een netwerk poortje op zit.
Die vangen spanningspieken in het hetwerk op. Een blikseminslag frituurt dat ding en alles wat er aan hangt.

• woutiboy
  • Laatst online: 20-11-2010
Ja maar kom op, hoe groot is de kans op een blikseminslag?

• Alpha Bootis
woutiboy schreef op woensdag 10 november 2010 @ 21:38:
Ja maar kom op, hoe groot is de kans op een blikseminslag?
Sprak laatst toevallig nog een elektricien en wist me mee te delen dat bij elke sieruze onweersbui hij wel een grote klus heeft voor het opnieuw leggen van het electranetwerk.
Tis maar net wat je een aanvaardbaar risico vind.

Bovendien gaat het daar niet om, waarschuw alleen even voor het feit dat je niet in de waan moet zitten dat zo'n overspanning blok je gaan beschermen tegen moeder natuur.
Die bliksem komt van kilometers hoogte, zo'n plastic blokkie gaat het niet tegenhouden. ;)

• AJJAD
Betekent blikseminslag ook dat je harde schijf gefrituurd wordt? Mijn laptop ligt natuurlijk niet altijd aan het stroom. Dat gaat alleen mijn backup eraan.

Ik heb een goede virusscanner. Ik kan gratis gebruik maken van dezelfde virusscanner als er gebruikt wordt op ons bedrijfsnetwerk.

Is het echt gebruikelijk om meerdere backups te hebben en handmatig elke keer een tape of een DVD te maken? Ik moet als ik het goed begrijp ook een backup buitenshuis hebben. Stel dat de tent in de fik vliegt...

Wat betreft de athlon 1500+; wat zijn lekkende elco's? :$

Wat betreft het stroomverbruik van de Athlon. Ik heb me laten vertellen dat elke Watt verbruik (7 dgn p.w. 24 u. p. dag) € 2,- per jaar kost. Dus als die Athlon 100 Watt meer gebruikt als een kant en klaar NAS-seververtje dan heb ik dat ding al terug verdient. Ga morgen een Wattmeter kopen om te kijken wat het verbruik is. Kijk ik even bij mijn broer wat zijn NAS-servertje gebruikt...

Maar met een kant en klaar ding heb ik nog geen drie backups... 8)7

• Alpha Bootis
AJJAD schreef op woensdag 10 november 2010 @ 22:21:
Betekent blikseminslag ook dat je harde schijf gefrituurd wordt? Mijn laptop ligt natuurlijk niet altijd aan het stroom. Dat gaat alleen mijn backup eraan.

Ik heb een goede virusscanner. Ik kan gratis gebruik maken van dezelfde virusscanner als er gebruikt wordt op ons bedrijfsnetwerk.

Is het echt gebruikelijk om meerdere backups te hebben en handmatig elke keer een tape of een DVD te maken? Ik moet als ik het goed begrijp ook een backup buitenshuis hebben. Stel dat de tent in de fik vliegt...

Wat betreft de athlon 1500+; wat zijn lekkende elco's? :$

Wat betreft het stroomverbruik van de Athlon. Ik heb me laten vertellen dat elke Watt verbruik (7 dgn p.w. 24 u. p. dag) € 2,- per jaar kost. Dus als die Athlon 100 Watt meer gebruikt als een kant en klaar NAS-seververtje dan heb ik dat ding al terug verdient. Ga morgen een Wattmeter kopen om te kijken wat het verbruik is. Kijk ik even bij mijn broer wat zijn NAS-servertje gebruikt...

Maar met een kant en klaar ding heb ik nog geen drie backups... 8)7
Dat zijn die cillinders met zo'n kruisje er op. Op goedkope moederborden willen die wel eens gaan barsten. Heb ik gehad met een MSI plank icm een Athlon 2000+. Dat hoeft nog niet eens zo veel te betekenen, mijn pc is er erg oud mee geworden, maar goed is het niet.

Een blikseminslag zal niet per definitie alles kapot maken, maar je moet er altijd vanuit gaan dat dit wel zo is.
Zo'n stroomstoot gaat door alles heen, zelfs vanaf de telefoonkabel door je router door je pc naar je webcam is in principe mogelijk. Gewoon pc uit stroom en netwerk halen bij onweer en er is niets aan de hand.
1 backup hebben van je zut is meer dan genoeg, zoals al eerder aangegeven zijn de kansen op zulke scenario's erg klein. Ik heb het hier ook op 3 locaties, hoofdpc (met 2 hardeschijven in raid) laptop en een externe schijf.
Sure, bij brand heb ik alsnog een probleem als ik niet bij mij schijf kan, maar je kan niet overal rekening mee houden, en zo belangrijk is mijn zut ook niet. Belangrijker is het papierwerk hier en dat kan je ook niet backuppen.
Als het zo belangrijk is dat je er aan denkt bij brand moet je die externe HD gewoon bij je ouders neerleggen ofzo. Of een brandkluisje kopen. Dan moet er veel gebeuren voordat je je data verliest.

100% fail proof is het nooit. Je kan 80 backups hebben over de hele stad, maar als er een EMP valt ( hoe verzin ik het :') ) is het alsnog weg.
Met 1 externe HD heb je al een minimalisering van dataloss. De meeste dataverliezen zijn het gevolg van gebruikersfouten of falende hardware, daartegen ben je met een extra laptopje en extern HDtje helemaal ingedekt.

Staar je trouwens niet blind op energieverbruik. Zo'n nas schrijf je sneller af dan een pc en kan zo onbedoeld duurder worden. Persoonlijk zou ik voor de pc gaan. Kan je ook opdracht geven al je volledig legale meuk in grote getalen van het internet te sleuren als dat je ding is, en servertje van maken voor allerhande andere dingen.
100 watt is veel in pc termen trouwens, als zo'n ding staat te idelen zonder scherm zat dat een keer een watt of 60 zijn. Voedingen uit dat tijdperk hadden maar een capaciteit van 250 watt ofzo. 100 Watt meer dan een NAS ga je nooit halen zonder rare dingen te doen met zware videokaarten en overclocken.

[Voor 14% gewijzigd door Alpha Bootis op 10-11-2010 23:10]

• AJJAD
McKillem schreef op woensdag 10 november 2010 @ 22:54:
[...]
100 watt is veel in pc termen trouwens, als zo'n ding staat te idelen zonder scherm zat dat een keer een watt of 60 zijn. Voedingen uit dat tijdperk hadden maar een capaciteit van 250 watt ofzo. 100 Watt meer dan een NAS ga je nooit halen zonder rare dingen te doen met zware videokaarten en overclocken.
Kheb het verbruik gemeten. Wanneer het ding in gebruik is neemt hij 110 Watt. Hij wilde niet op slaapstand, en ik kon de harde schijven ( 2 maxtor schijver samen 225 GB) niet uitzetten.De PC sprong elke keer weer aan als het energiebeheer na 3 min. de schijven wilde uitschakelen. Met het scherm op zwart zakte het verbruik naar 95 Watt. Mijn Laptop gebruikt maar 25 watt als ie in gebruik is....

Dus moet ik de boel maar opnieuw installeren en eens kijken wat ie gebruikt als ie staat idelen. Geen idee hoever het dan nog zakt. Kan ik ook nog altijd terugklokken.

[Voor 8% gewijzigd door AJJAD op 11-11-2010 22:30]

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:35
Heb je de mogelijkheid van een online backupservice al eens bekeken? Voor een paar tientjes per jaar heb je bij veel aanbieders een ongelimiteerde schijfruimte. Afhankelijk van de aanbieder/het abonnement kun je een of meerdere pc's backuppen en in veel gevallen kun je er overal ter wereld aan.

Zeker foto's backup ik het liefst (ook) buitenshuis. Dat zijn over het algemeen dingen die je niet even snel over doet. Ik heb het van zeer dichtbij meegemaakt dat iemand alles is kwijt geraakt omdat z'n huis in vlammen is opgegaan en moet er niet aan denken dat het mij zou gebeuren.

Ik zit zelf bij Mozy en heb totaal geen omkijken naar m'n backup, welke ook automatisch naar m'n externe HD wordt geschreven. Zo zijn er nog veel meer aanbieders overigens.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee