Toon posts:

Volume verschil tussen 2 speakersets op 1 versterker?

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-02 19:27
Ik gebruik al jaren mijn Denon versterker samen met 2 Mission M71 speakers die met 2 gewone HiFi kabels van ongeveer 8mm doorsnede met de versterker verbonden zijn. Sinds kort zijn daar 2 speakers bijgekomen (B&W 600 Serie) die ik zonet aan de versterker heb gehangen. Het eerste wat me opviel aan de kabels die erbij lagen was dat ze ongelofelijk dun waren tegenover de kabels waarmee mijn Mission speakers verbonden zijn. Ik dacht dat dit geen probleem ging vormen en heb ze dan ook meteen getest en er kwam inderdaad geluid uit.

Nu heb ik de 2 B&W speakers achter mij gezet en die Mission speakers voor mij maar wanneer ik een film zie of muziek beluister merk ik niets van de B&W speakers. Nu blijkt dat het geluid dat uit de B&W speakers komt veel te zacht is tegenover de Missions.

Het probleem is dat ik niet veel ken van muziek op vlak van hardware maar ik dacht meteen aan de dikte van de kabel waar ik al schrik voor had. Nu is het zo dat er op de speakers niets van informatie te vinden is buiten het merk en serie. Kan ik dit probleem oplossen door dezelfde kabels te kopen als diegene die ik momenteel voor de Mission speakers gebruik of is dit zeer normaal bij gebruik van 2 totaal verschillende sets?

Het probleem is dat ik deze speakers gekregen heb van mijn grootouders die er helemaal niets meer over wisten te vertellen.

Alvast bedankt!

Edit:

sommigen zullen zich afvragen waarom ik niet gewoon een van die kabels pak en het eens uit test. Het probleem is dat deze achter de bureau zitten die zo goed als vast op grond staat en enkel verzet kan worden als ik ook mijn bed en kast verplaats. Daarbij zijn ze ook net de goede lengte zodat ik ze niet kan losmaken en eventjes de andere speaker ernaast kan zetten. ;)

[Voor 12% gewijzigd door n0valyfe op 09-11-2010 20:28]

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-09 15:46

Touchdomex

Meisje!

Wat is de weerstand van de speakers en de uitgangen van je versterker?

Alsin hoeveel Ohm? :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• BlackFlower
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06-2017

BlackFlower

Slaapgebrek

Komt door het rendement + afstandsverschil

[Voor 29% gewijzigd door BlackFlower op 09-11-2010 20:33]

Groetjes!

• n0valyfe
Het is een Denon DRA-455 maar ik heb de manual niet meer en op internet is enkel een duitse handleiding te vinden en op de site van Denon staat hij nergens, waarschijnlijk omdat hij ondertussen al 7 jaar oud is.

De speakers zijn B&W 600 i maar ook daar kan ik niets meer over vertellen.

Dit een afbeelding van de achterkant:

http://pgtech.strefa.pl/denon%20dra-455%206.jpg

De Mission zijn aangeslote op de 2 bovenste (A) en de B&W's op de onderste aansluitingen (B).

Edit:

Kzie net op de achterkant van de versterker dit staan:

A or B: 6 ~ 16 Ohm/speaker
A + B: 12 ~16 Ohm/speaker

:9

Edit:

Op blackflower: Ben je daar zeker van aangezien de speakers echt wel een stuk zachter zijn dan de Missions. Ze zijn wel in staat om hetzelfde volume te behalen maar dan moet ik knop een stuk verder met de klok mee draaien :)

[Voor 28% gewijzigd door n0valyfe op 09-11-2010 20:49]

• BlackFlower
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06-2017

BlackFlower

Slaapgebrek

n0valyfe schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 20:46:
Het is een Denon DRA-455 maar ik heb de manual niet meer en op internet is enkel een duitse handleiding te vinden en op de site van Denon staat hij nergens, waarschijnlijk omdat hij ondertussen al 7 jaar oud is.

De speakers zijn B&W 600 i maar ook daar kan ik niets meer over vertellen.

Dit een afbeelding van de achterkant:

http://pgtech.strefa.pl/denon%20dra-455%206.jpg

De Mission zijn aangeslote op de 2 bovenste (A) en de B&W's op de onderste aansluitingen (B).

Edit:

Kzie net op de achterkant van de versterker dit staan:

A or B: 6 ~ 16 Ohm/speaker
A + B: 12 ~16 Ohm/speaker

:9

Edit:

Op blackflower: Ben je daar zeker van aangezien de speakers echt wel een stuk zachter zijn dan de Missions. Ze zijn wel in staat om hetzelfde volume te behalen maar dan moet ik knop een stuk verder met de klok mee draaien :)
Wat is het rendement van de speakers en wat is je afstand tot de speakers?

Groetjes!

• n0valyfe
Hoe kan ik het rendement teweten komen? De afstand van de kabel is ongeveer 4m give or take.

Dit zijn de speakers: enige afbeelding die ik heb kunnen vinden:

DM600i zou de juiste benaming zijn en ze zijn blijkbaar al tamelijk oud wat je niet zou zeggen aangezien ze in relatief goede staat zijn.

[Voor 61% gewijzigd door n0valyfe op 09-11-2010 21:15]

• vanenkelen
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 25-09 11:58

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Eens met Backflower: de luidsprekers hebben waarschijnlijk een verschillend rendement, waardoor zij bij gelijk vermogen (ze zitten aan dezelfde versterker, die hetzelfde vermogen naar iedere luidspreker stuurt) niet in staat zijn dezelfde geluidsdruk te realiseren.

Lees dit stukje maar eens door.

Het rendement van je luidsprekers staat soms/vaak achterop (bij de aansluitterminals) en wordt aangeduid met dB

edit: Als het rendement wel hetzelfde is, dan is de kans groot dat de afstanden tot aan de luisterpositie verschillen. Als dat ook hetzelfde is, dan is er waarschijnlijk ergens iets kapot.... :)

[Voor 17% gewijzigd door vanenkelen op 09-11-2010 21:09]

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 02:28

kraats

Ik rol

In deze pdf kun je volgens mij wat info vinden over je DM600i speakers.
Wel gek. Deze hebben een rendement van 87dB/w/m en je M71's 88 dB/w/m. Dat scheelt dus niet zoveel. Ik kan alleen zo de impedantie van de M71's niet vinden, maar die zal niet lager liggen dan de 4Ohm van de 600i's, dus ik zou geen groot volume verschil verwachten

De handleiding van je Denon is hier trouwens nog te downloaden

[Voor 60% gewijzigd door kraats op 09-11-2010 21:16]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Hmm verschil in rendement is idd niet groot. Wat nog zou kunnen is dat de impedantie van de missions 8 Ohm of meer is. In dat geval is de effectieve impedantie aan de versterker 3 dB hoger dan bij de 4 Ohms B&W's (ik volg nu even de logica die ik in het artikeltje op hifi.nl aanhaalde). En dan is het verschil 4 dB en zeker hoorbaar.

(Maar nu begeef ik me wel een beetje op het terrein van aannames en snel wat logica van verschillende bronnen aan elkaar knopen....)

• n0valyfe
Nu is het zo dat 1 van die 2 B&W's kapot is maar daar wordt aan gewerkt, dit is niet relevant maar het zou misschien kunnen dat de andere speaker ook kapot is (degene die nu dus aangesloten is). Dit lijk echter zeer raar aangezien de speaker zeer helder, zuiver en mooi geluid produceerd wanneer ik het volume hoger zet en de 2 andere speakers uit zet.

Ik moet me verontschuldigen maar nu worden er termen vernoemd waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik dacht dat het gewoon kwestie was van kabel aansluiten, speaker plaatsen en gedaan ermee maar blijkbaar niet dus :F ;)

[Voor 24% gewijzigd door n0valyfe op 09-11-2010 21:21]

• n0valyfe
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/511/index2.html

Nominal impedance: not specified.

http://www.superfi.co.uk/...reinfo.cfm/Product_ID/765

Nominal impedance: 8 ohms

Volgens de laatste site is de impedantie dus 8 Ohm waardoor uw redenering mij nog niet zo slecht lijkt.

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:15
n0valyfe schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 21:19:
Nu is het zo dat 1 van die 2 B&W's kapot is maar daar wordt aan gewerkt, dit is niet relevant maar het zou misschien kunnen dat de andere speaker ook kapot is (degene die nu dus aangesloten is). Dit lijk echter zeer raar aangezien de speaker zeer helder, zuiver en mooi geluid produceerd wanneer ik het volume hoger zet en de 2 andere speakers uit zet.

Ik moet me verontschuldigen maar nu worden er termen vernoemd waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik dacht dat het gewoon kwestie was van kabel aansluiten, speaker plaatsen en gedaan ermee maar blijkbaar niet dus :F ;)
Nee helaas, zeker niet met 2 verschillende speakers.

Wat me ook een beetje zorgen baart is A+B 12/16ohm. Dat lijkt er op dat de speakers parallel gezet worden in deze modus. Nou zit daar wel wat marge in, en kun je een versterker best twee setjes van 8 ohm parallel zetten. Maar eentje van 4 en 8 maakt het zo dat ik geen stevige volumes zou durven draaien.
Als je nu een mox weerstand in serie zet met de 4 ohm speakers kun je EN lief zijn voor de versterker, EN je output matchen.

Edit, ik lees niet goed, je moet de 8 ohm missions een weerstandje geven, vreemd trouwens dat de hogere impedantie meer herrie maakt. :P

[Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-11-2010 21:40]

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

n0valyfe schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 21:19:
Haha, zal het iets eenvoudiger proberen uit te leggen. Rendement zegt iets over hoe efficiënt een luidspreker omgaat met het vermogen uit de versterker. Hoe hoger het rendement van de luidspreker hoe hoger het geluidsniveau dat hij kan produceren bij een bepaald vermogen. Als twee luidsprekers dus een verschillend rendement hebben, maar wel evenveel vermogen krijgen van de versterker, zullen ze niet even hard klinken.

Jouw B&W's hebben een rendement van 87 dB bij 4 Ohm, de Missions hebben een rendement van 88 dB (en nu komt mijn gok) bij 8 Ohm. Als je het artikeltje leest waar ik naar linkte betekent een rendement van 88 dB bij 8 Ohm een rendement van 91 dB bij 4 Ohm.

De Missions hebben een hoger rendement en gaan dus efficienter om met het vermogen uit jouw versterker dan de B&W's. Gevolg is dat ze dus meer herrie maken dan de B&W's bij dezelfde hoeveelheid vermogen.

Edit:
Ah zie dat je inmiddels al uitgevonden hebt dat de impedantie van de Missions inderdaad 8 Ohm is

[Voor 4% gewijzigd door vanenkelen op 09-11-2010 21:43]

• n0valyfe
Heb voor de veiligheid al de B&W speakers uitgezet aangezien ik mijn versterker/speakers zeker niet naar de kloot wil helpen. De Mission zijn dus 8 Ohm en de B&W's 4 Ohm. Moet ik dan tussen de versterker en de Missions een weerstand plaatsen? Aan de versterker zelf ga ik liever niet aan de slag maar als het moet dan moet het :)

Bedankt voor de uitleg en respons iedereen!

Als ik het goed begrijp (interpretatie van een leek) gaan de missions beter om met het geleverde vermogen dan de B&W's en moeten dus ofwel de B&W's meer vermogen krijgen wat denk ik niet gaat of de Mission moeten minder vermogen krijgen wat wel gaat met behulp van een weerstand?

Waarom speakers in parallel zetten met verschillende weerstand gevaarlijk is zoals AtomicShockwave zegt weet ik niet aangezien ik zou denken dat aangezien het enige verschil (gekend) de weerstand is en dit er enkel voor zorgt dat de speaker dus meer vermogen nodig heeft (maar niet krijgt). Hij gaat dus gewoon stiller spelen wat ook het geval is.

Enlighten me please :9

[Voor 47% gewijzigd door n0valyfe op 09-11-2010 21:53]

• AtomicShockwave
Nou, ik doe hier ook een aantal aannames, en ik zie dat de versterker om hogere impedanties vraagt bij A+B, daarom denk ik dat hij ze parallel zet. Als je 4 en 8 ohm parallel zet zakt de weerstand onder de 4 ohm, wat me vrij laag lijkt. Dat de impedanties verschillen is dus niet het punt.

Ik hoop eigenlijk op een forumgebruiker met iets meer ervaring. Maar sinds je geen front/rear balance op je versterker hebt, lijkt het mij de beste oplossing.

• n0valyfe
http://forum.speakerplans...impedance_topic33893.html

Ben maar gewoon wat aan het rond dwalen op google en heb dit gevonden, een man met dezelfde situatie. Daar zeggen ze dus wat jij zegt dat 4 + 8 Ohm 2.6 Ohm wordt en dat mijn versterker dit niet aankan. Moest ik er een weerstand tussen zetten, tussen de missions en de versterker, doe ik dan geen kwaad naar mijn versterker of speakers toe?

• AtomicShockwave
n0valyfe schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:08:
http://forum.speakerplans...impedance_topic33893.html

Ben maar gewoon wat aan het rond dwalen op google en heb dit gevonden, een man met dezelfde situatie. Daar zeggen ze dus wat jij zegt dat 4 + 8 Ohm 2.6 Ohm wordt en dat mijn versterker dit niet aankan. Moest ik er een weerstand tussen zetten, tussen de missions en de versterker, doe ik dan geen kwaad naar mijn versterker of speakers toe?
Nee het is alleen maar beter voor de versterker omdat je de effectieve impedantie verhoogt. Al zou ik zelfs dan voorzichtig blijven. Je zult twee flinke metaaloxide weerstanden moeten hebben van een Watt of 10, kosten zo'n 2e per stuk. Alleen weet ik zo niet meer hoe ik dat moet berekenen. Het zal ergens in de buurt van de 2 a 3 ohm liggen denk ik.

• n0valyfe
Heb ik dan geen 4 weerstanden nodig? 2 voor elke speaker en 1tje per kabel? Eentje van deze dan?

http://www.rumoh.nl/index...group_id=20000020&lang=NL

Maar ik ga er dan dus voor zorgen dat de Missions minder stroom krijgen en dus stiller gaan spelen. Dit lijkt mij een omgekeerde oplossing voor het probleem :p

• AtomicShockwave
n0valyfe schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:19:
Heb ik dan geen 4 weerstanden nodig? 2 voor elke speaker en 1tje per kabel? Eentje van deze dan?

http://www.rumoh.nl/index...group_id=20000020&lang=NL

Maar ik ga er dan dus voor zorgen dat de Missions minder stroom krijgen en dus stiller gaan spelen. Dit lijkt mij een omgekeerde oplossing voor het probleem :p
Het is veruit de makkelijkste oplossing, Je kunt de anderen namelijk niet harder laten spelen. Je hebt verder maar 1 weerstand nodig per speaker, die zet je tussen de positieve uitgang van je versterker en de rode draad van je speaker. Ik heb net berekend dat die 2.95 ohm moet zijn voor een 4db vermindering. Graag iemand wat rekenbackup/controle hier :+ Maar het lijkt ongeveer te kloppen. Je hebt zowieso geen echte metingen van de speakers dus een beetje een gok zal het toch blijven.

Nou bestaan er geen 2.95 ohm weerstanden, ga dus gewoon voor die 3.3 ohm, of eventueel 2 6.8ohm exemplaren parallel voor een 20watt weerstand. Maar ik zou nog even wachten met de aanschaf tot iemand mijn verhaal bevestigd :P

[Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-11-2010 22:34]

• n0valyfe
Ik ga morgen langs bij mijn vader die een serieuze audiofiel is en overigens veel bezig is met elektronica. Zal de speakers meenemen en hem dit topic eens laten doorlezen.

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 25-09 11:57
Je kan inderdaad een weestand in serie met de luidsprekers zetten, maar het geluid wordt dan wel iets slechter. Luidsprekers hebben geen vlak impedantieverloop (impedantie tegen frequentie uitgezet) en samen met die weestand ontstaat dan een spanningsdeler die de spanning steeds op een andere manier deelt.

Je versterker kan die 2,7 ohm trouwens prima aan, alleen als je hem opendraait zal hij het moeilijk krijgen.

[Voor 41% gewijzigd door TBTL op 10-11-2010 15:10]

• n0valyfe
En er is geen betere oplossing voor mijn probleem die geen effect heeft op de kwaliteit van het geluid? Ik zie geen andere mogelijkheid om mijn speakers op de versterker aan te sluiten dus momenteel is het werken met een weerstand de enige oplossing?

• AtomicShockwave
n0valyfe schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:21:
En er is geen betere oplossing voor mijn probleem die geen effect heeft op de kwaliteit van het geluid? Ik zie geen andere mogelijkheid om mijn speakers op de versterker aan te sluiten dus momenteel is het werken met een weerstand de enige oplossing?
Een versterker kopen met regeling tussen front en rear.

• n0valyfe
Nee dus :z

Het feit dat ik mijn volume dus harder zal moeten zetten om hetzelfde volume uit mijn speakers te krijgen met weerstand gaat geen effect hebben op de levensduur van mijn versterker? Er is mij altijd verteld dat hoe minder het geluid dus "versterkt" moet worden hoe langer hij meegaat aangezien de amps minder warm worden?

Hoe dan ook, een nieuwe versterker kopen, hoe graag ik het ook zou willen om echt surround sound te krijgen, is momenteel niet mogelijk vanwege een studenten budget ;)

• AtomicShockwave
Kijk, wat TBTL zegt klopt wel. En aangezien ik geen impedantie karakteristiek kan vinden van de M71 kan ik je niet vertellen hoe erg het zal worden. Ik ben er vrij zeker van dat je je versterker niet harder gaat mishandelen trouwens. Ik zou het gewoon proberen voor die 2 euro per weerstand.

[Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 10-11-2010 18:59]

• DBA907
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 19:50
Los van het feit of het technisch mogelijk is. Is het gebruik van twee verschillende luidspreker systemen geen afbreuk aan de kwaliteit van het geluid?

• TBTL
Voor een audiofiel wel en ook het feit dat hij twee sets gebruikt i.p.v. één. Maar ik moet wel zeggen dat geluidskwaliteit subjectief is, het kan best zijn dat de TS dit juist beter vindt klinken.

Het lijkt me trouwens dat het verlies in geluidskwaliteit door de weerstand hiermee vergeleken te verwaarlozen is.

Edit #zoveel: waarom wil je eigenlijk allebei de sets gebruiken?

[Voor 98% gewijzigd door TBTL op 11-11-2010 14:49]

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-09 15:57

Stoney3K

Flatsehats!

Als je allebei de sets toch gelijktijdig (en op hetzelfde volume) gebruikt, dan kun je de luidsprekers per kant ook in serie zetten. Je zal dan iets meer volume nodig hebben op je versterker, maar een nominale impedantie van 12 ohm (op een uitgang van minimaal 8 ) vindt je versterker ook leuker dan speakers van 4 ohm aan moeten sturen als ie dat niet kan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• n0valyfe
Ik heb de set gekregen en het lijkt me zonde om ze niet te gebruiken. Mijn kamer heeft 4 hoeken en 1 speaker in elke hoek lijkt me zo slecht nog niet aangezien ik in het midden van 1 muur zit komt het geluid dan mooi van alle kanten.

Ook als ik dan mijn PC gebruik om een film vanuit mijn bed te bekijken dan heb ik aan beide kanten speakers in plaats van aan 1 kant.

En waarom zou het probleem opgelost zijn door 1 mission in serie te zetten met 1 B&W? Lijkt mij dat het probleem dan nog steeds bestaat. Ook een speaker in serie zetten is mij onbekend. :)

• simonr
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 25-09 13:32
Wanneer je de speakers in serie aansluit zorg je ervoor dat door beide speakers de zelfde stroom loopt (i.t.t. dat er dezelfde spanning overstaat bij het parallel of 'gewoon' aansluiten).
Parallel aangesloten zal er door een speaker met een lagere impedantie (weerstand) meer stroom lopen dan door de speaker met een hogere impedantie. Hierdoor kan het dat de speaker met de lagere impedantie harder klinkt (dat hangt ook van de gevoeligheid af).
Door ze in serie aan te sluiten loopt door beide speakers dezelfde stroom (eerst door de een en dan door de ander) en los je dat probleem misschien op (misschien, want het hangt dus ook van de gevoeligheid af).
Speakers in serie aansluiten doe je door de 'plus' van de eerste speaker op de versterker aan te sluiten, maar de 'min' op de 'plus' van de tweede speaker. De 'min' van de tweede speaker sluit je vervolgens aan op de versterker.

Stel je twee verhuizers voor, die een verhuisbus inladen. Eerst lopen ze beiden op-en-neer van het huis naar de bus. Verhuizer 1 loopt 5 keer op-en-neer in een kwartier, verhuizer 2 lukt het om 6 keer op-en-neer te lopen. Dan kan het dus dat verhuizer 2 meer dozen in de bus krijgt dan verhuizer 1. Zet je de verhuizers nu achter elkaar, verhuizer 1 loopt van het huis tot de tuin, verhuizer 2 van de tuin naar de bus, dan zijn ze van elkaar afhankelijk. Aangezien verhuizer 2 pas kan gaan lopen als verhuizer 1 een doos heeft gebracht en verhuizer 1 pas weer een nieuwe doos kan gaan halen als verhuizer 2 de oude heeft aangepakt, zal het aantal keren op-en-neer lopen voor beide verhuizers gelijk zijn. Als ze even sterk zijn, doen ze dus hetzelfde werk. Echter als verhuizer 1 veel sterker is en twee dozen per keer kan dragen, versjouwd hij veel meer spullen dan verhuizer 2, ookal is het aantal keren lopen voor beiden gelijk.
(Hier gaat de vergelijking een beetje scheef, want er zou een enorme stapel dozen in de tuin komen te staan, wat met stroom natuurlijk niet kan, maar het gaat hierom, door de verhuizers achter elkaar te zetten zorg je ervoor dat ze evenveel lopen, wat nog niet wil zeggen dat ze evenveel dragen.)

• AtomicShockwave
Ja, maar omdat je in dat geval een spanningsdeler bouwt wordt het vermogen toch nog steeds niet eerlijk verdeeld? 8ohm vs. 4ohm

• simonr
AtomicShockwave schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:52:
Ja, maar omdat je in dat geval een spanningsdeler bouwt wordt het vermogen toch nog steeds niet eerlijk verdeeld? 8ohm vs. 4ohm
Dat is zo. Tenminste, niet gelijk. Of dat je dat eerlijk of niet vind is denk ik persoonlijk. ;)

• electropruts
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:59
Een andere optie is om op elk kanaal één speaker van 8 en één speaker van 4 ohm in serie te zetten. Op die manier heb je 12 Ohm op beide kanalen, en is je geluid dus even hard aan beide kanten. Echter heb je een redelijk hoge impedantie, dus je zult je versterker wel iets harder moeten zetten... Maar op die manier blaas je tenminste je versterker niet op.

Dus dan krijg je aansluiting (+) op je versterker, naar aansluiting (+) op speaker A. (-) van speaker A naar (+) van speaker B, en (-) van speaker B naar (-) van versterker. Waarbij speaker A en B respectievelijk 4 en 8 ohm zijn... Volgorde maakt uiteraard niet uit. Ditzelfde voor beide kanalen...

Hoe audiofiel deze oplossing is weet ik niet, maar ik heb het al meerdere keren zo gedaan en geen kwaliteitsverschil gemerkt... Al zou het natuurlijk kunnen dat je ene setje van (merkbaar) betere kwaliteit is dan je andere setje, in welk geval het waarschijnlijk beter klinkt om alleen dat ene setje te gebruiken...

@Hieronder: Je hebt gelijk, ik moet leren lezen. Gezien de reactie over 'niet eerlijk verdeelde vermogens' dacht ik dat men bedoelde 4+4 aan een kant en 8+8 aan de andere kant... Gevalletje spuit 11 dus ;-)

[Voor 9% gewijzigd door electropruts op 12-11-2010 15:07]

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• simonr
electropruts schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:25:
Een andere optie is om op elk kanaal één speaker van 8 en één speaker van 4 ohm in serie te zetten. Op die manier heb je 12 Ohm op beide kanalen, en is je geluid dus even hard aan beide kanten. Echter heb je een redelijk hoge impedantie, dus je zult je versterker wel iets harder moeten zetten... Maar op die manier blaas je tenminste je versterker niet op.

Dus dan krijg je aansluiting (+) op je versterker, naar aansluiting (+) op speaker A. (-) van speaker A naar (+) van speaker B, en (-) van speaker B naar (-) van versterker. Waarbij speaker A en B respectievelijk 4 en 8 ohm zijn... Volgorde maakt uiteraard niet uit. Ditzelfde voor beide kanalen...

Hoe audiofiel deze oplossing is weet ik niet, maar ik heb het al meerdere keren zo gedaan en geen kwaliteitsverschil gemerkt... Al zou het natuurlijk kunnen dat je ene setje van (merkbaar) betere kwaliteit is dan je andere setje, in welk geval het waarschijnlijk beter klinkt om alleen dat ene setje te gebruiken...
Dat is toch wat hierboven werd voorgesteld? Zo had ik het iig al begrepen.

• Seers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 24-09 22:58
AtomicShockwave schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:58:
Kijk, wat TBTL zegt klopt wel. En aangezien ik geen impedantie karakteristiek kan vinden van de M71 kan ik je niet vertellen hoe erg het zal worden. Ik ben er vrij zeker van dat je je versterker niet harder gaat mishandelen trouwens. Ik zou het gewoon proberen voor die 2 euro per weerstand.
Nou, ik zou het niet doen. Je helpt - voor zover daar al sprake van is - je dempingsfactor compleet om zeep en bovendien krijg je de effecten die TBTL zegt er nog boven. Daarbij loop je lekker weerstanden te stoken, lijkt me niet de bedoeling. Doordat je weerstanden gaat opwarmen is je geluid ook zachter. Nu zul je de versterker dus weer nog verder moeten opendraaien.

Edit: ik lees pas nu de OP. :z

• AtomicShockwave
simonr schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:29:
[...]

Dat is zo. Tenminste, niet gelijk. Of dat je dat eerlijk of niet vind is denk ik persoonlijk. ;)
Dan doe je toch niets anders dan het probleem naar de spanning verschuiven? Het probleem los je er dus niet mee op. Afgezien van het feit dat je aardig bent voor de versterker.
Seers schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 15:16:
[...]

Nou, ik zou het niet doen. Je helpt - voor zover daar al sprake van is - je dempingsfactor compleet om zeep en bovendien krijg je de effecten die TBTL zegt er nog boven. Daarbij loop je lekker weerstanden te stoken, lijkt me niet de bedoeling. Doordat je weerstanden gaat opwarmen is je geluid ook zachter. Nu zul je de versterker dus weer nog verder moeten opendraaien.

Edit: ik lees pas nu de OP. :z
Ik ben het met je eens, maar wat moet de TS dan doen? Een echte 4 kanaals versterker kopen heeft hij geen zin in (begrijpelijk). Elke andere oplossing is een compromis.

• TBTL
n0valyfe schreef op donderdag 11 november 2010 @ 22:05:
Mijn kamer heeft 4 hoeken en 1 speaker in elke hoek lijkt me zo slecht nog niet
Als je voor absolute geluidskwaliteit gaat is dat de slechtste plek voor luidsprekers. ;) Beter is om ze minimaal een meter uit de hoeken te halen en ze liever ook niet tegen een muur te zetten. Op internet zijn hiervoor een hoop vuistregels te vinden.

Voor de beste geluidskwaliteit, zonder extra geld uit te geven, zou ik de set kiezen die je het mooist vindt klinken en de andere wegdoen. Tenzij jij vindt dat het mooier klinkt als je ze allebei gebruikt natuurlijk.

[Voor 68% gewijzigd door TBTL op 12-11-2010 19:59]

• Seers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 24-09 22:58
AtomicShockwave schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:09:

[...]

Ik ben het met je eens, maar wat moet de TS dan doen? Een echte 4 kanaals versterker kopen heeft hij geen zin in (begrijpelijk). Elke andere oplossing is een compromis.
Nou, ik zou dan in ieder geval een (dikke) L-pad maken zodat impedantieschommelingen minder ernstig het geluidsbeeld aantasten.

• n0valyfe
De speakers staan niet in de hoeken en niet tegen de muur maar was ze wel van plan om ze ongeveer in de hoeken van de kamer te zetten. Mijn kamer is wel redelijk klein dus als ik ze niet in de hoeken zet dan staan ze al snel naast elkaar geplakt :D

Ik heb nog steeds niet kunnen testen wat het effect is met de 2 andere speakers aangesloten met een weerstand maar zou dit zeker eerst eens willen testen voordat ik beslis om het bij deze 2 Missions te houden. Ik droomde al langer van een surround sound setje maar heb dit eigenlijk nooit mogen/willen kopen aangezien ik hier al met een goede versterker en speakers zat en het zonde zou zijn om ze weg te doen of te laten verstoffen. Ik weet ook wel dat ik met 4 speakers geen surround sound ga hebben maar aangezien ik nu toevallig 2 extra speakers in handen kreeg dacht ik dat ik het zeker eens moest uitproberen.

Ik denk dat ik morgen eens opzoek ga naar een rol kabel voor mijn speakers eventueel in serie te verbinden met de versterker zodat ik kan zien wat het effect is. Echter kostte 25m kabel (3mm) mij hier in de doe het zelf al 15 euro :X

• simonr
Tja dat is denk ik wel ongeveer de mimimumprijs voor 3mm. Als je dat toch wat veel vind kun je ook wel voor 1,5 mm gaan. 0,75 mm is natuurlijk nog goedkoper, maar dat zou ik niet doen.

• n0valyfe
Op het internet was de standaard prijs nochtans 20 cent per meter wat toch de helft goedkoper is. Maar goed, ik ga hem waarschijnlijk een van de dagen halen zodat ik eens met de speakers kan spelen. Ook, als ik er een weerstand tussen zet, kan deze dan niet relatief snel doorbranden als de speakers eens wat luider staan?

• TBTL
Niet als je een zware weerstand neemt (10W ofzo). Mox-weerstanden gaan bij overbelasting niet kapot maar dan gaan ze letterlijk gewoon gloeien, wat keramische weerstanden doen bij overbelasting weet ik niet.

20 ct / meter voor 2x 1,5mm^2 is trouwens extreem goedkoop, normaal betaal je daar ongeveer een euro / meter voor.

[Voor 195% gewijzigd door TBTL op 13-11-2010 15:35]

• AtomicShockwave
Seers schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:14:
[...]

Nou, ik zou dan in ieder geval een (dikke) L-pad maken zodat impedantieschommelingen minder ernstig het geluidsbeeld aantasten.
Een L-pad heeft als doel de impedantie van een transducer gelijk te houden, met als bedoeling het filter niet in de war te schoppen. Dat ga je niet tegen als je dat voor het filter plaatst, dus ik vraag me af of het toegevoegde waarde heeft. Daarnaast lijkt het me voor de versterker alleen maar beter als je hem wat minder hard kort sluit.

• TBTL
Door een L-pad heb je minder last van dat de impedantie van een luidspreker niet constant is want:

-de vervangingsweerstand van de 'weerstand' van de luidspreker luidspreker en de weerstand die daar parallel over staat, die varieert minder dan de 'weerstand' van alleen de luidspreker
-de weerstand die in serie staat met het geheel kan nu kleiner zijn

Hierdoor zal de spanning die op de luidspreker komt te staan minder variëren.Ook blijft de dempingsfactor geloof ik nog wat beter. Je geluidskwaliteit gaat dus minder hard achteruit.

[Voor 73% gewijzigd door TBTL op 15-11-2010 20:38]

• n0valyfe

In ieder geval, mijn vader heeft me afgeraden om met een weerstand te werken maar ik denk dat ik het toch ga proberen aangezien er geen andere oplossing is. Heb voorlopig mijn luidere speakers achter mij gezet en de zachtere voor mij wat een beetje helpt maar redelijk onhandig is aangezien ik vaak wat verder van mijn scherm zit, dus dichter bij de achterste speakers waardoor ze toch weer overheersen.

• DJ Vincento
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 04:08
n0valyfe schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:53:
Nee dus :z

Het feit dat ik mijn volume dus harder zal moeten zetten om hetzelfde volume uit mijn speakers te krijgen met weerstand gaat geen effect hebben op de levensduur van mijn versterker? Er is mij altijd verteld dat hoe minder het geluid dus "versterkt" moet worden hoe langer hij meegaat aangezien de amps minder warm worden?

Hoe dan ook, een nieuwe versterker kopen, hoe graag ik het ook zou willen om echt surround sound te krijgen, is momenteel niet mogelijk vanwege een studenten budget ;)
Ja, maar met een weerstand er tussen levert de versterker dus weer minder vermogen en word hij minder warm. En een versterker die fatsoenlijk de fysieke ruimte heeft om warmte af te voeren zal heel lang mee kunnen, ongeacht de belasting van het apparaat.

Wanneer je de werkelijkheid van een ander kleurt, kleur je ook die van jezelf. Er is namelijk maar één werkelijkheid. Jarig zijn is goed voor de gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die vaker jarig zijn langer leven.

• n0valyfe
Een weerstand heeft toch niets te maken met het vermogen dat mijn versterker moet leveren? De versterker weet toch niet dat er een weerstand tussen staat dus waarom zou hij minder vermogen leveren? Ik ga hem juist harder moeten zetten om toch nog hetzelfde volume te halen dus hij zal meer vermogen moeten leveren om hetzelfde volume als voorheen te halen.

Of zit ik totaal verkeerd?

• DJ Vincento
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 04:08
n0valyfe schreef op woensdag 17 november 2010 @ 10:11:
Een weerstand heeft toch niets te maken met het vermogen dat mijn versterker moet leveren? De versterker weet toch niet dat er een weerstand tussen staat dus waarom zou hij minder vermogen leveren? Ik ga hem juist harder moeten zetten om toch nog hetzelfde volume te halen dus hij zal meer vermogen moeten leveren om hetzelfde volume als voorheen te halen.

Of zit ik totaal verkeerd?
Je ziet het verkeerd inderdaad. Door de weerstand gaat er automatisch minder stroom (Ampere) lopen, dus de versterker word minder belast bij dezelfde stand van de volumeknop. Nu moet de volumeknop verder opengedraaid worden, dat wil zeggen, er moet meer spanning (volts) geleverd worden om de weerstand te overbruggen. Maar dat laatste is geen enkel probleem voor de versterker, de spanning zou theorestisch oneindig hoog kunnen mits de stroom (amperes) maar niet te hoog worden.

Is een sommetje van P (Vermogen) = U (Stroom) x I (Spanning)

P = U x I , I = P/U, U= P/I

Wanneer je de werkelijkheid van een ander kleurt, kleur je ook die van jezelf. Er is namelijk maar één werkelijkheid. Jarig zijn is goed voor de gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die vaker jarig zijn langer leven.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee