Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Ik ben een trotse bezitter van een 21,5 inch iMac. Wat me nu laatst opviel was dat er twee rare pixels in het scherm zitten (niet op dezelfde plaats). Het valt ook erg goed op, want ik zorg heel goed voor het apparaat en er zitten nog geen krassen op.

Het zijn niet echt dode pixel, want ze geven nog gewoon licht; alleen niet het goede. Wit, weergeeft het pixeltje bijvoorbeeld als paars, als ik het scherm vanaf de zijkant bekijk, is het meer groen! Een beetje raar vind ik het. Weten jullie misschien iets waar ik dit mee weg krijg? Ik heb er al een tijdje op lopen boenen :9 maar dat helpt niet. Bij voorbaat, mijn dank.

P.s. Misschien volgt er nog een foto voor de duidelijkheid :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:32
Googlen op stuck pixel ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen dode pixel :P, want hij doet het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:24
Doe nou maar wat hij zegt, een stuck pixel is heel wat anders in het engels als in het nederlands ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het idee dat het meer aan het 'glas' licht dat op de iMac is aangebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Inderdaad, stuck is niet hetzelfde als dood.
Dood = zwart
Stuck = de hele tijd dezelfde kleur
Dode subpixel = foute maar veranderende kleur omdat een van de rode, blauwe of groene subpixels dood is of vast zit
Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:02:
Ik heb het idee dat het meer aan het 'glas' licht dat op de iMac is aangebracht...
Lijkt me sterk dat het dan paars is. Heeft het de grootte van exact 1 pixel? Of meer een vlek?
Of maak even een foto, die zeggen namelijk meer dan 1000 woorden. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Malantur op 09-11-2010 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:02:
Een pixel bestaat uit 3 subpixels. De kans is groot dat 1 of meerdere van die subpixels defect zijn. Dat noemen ze dan een partial defective pixel. Het tegenovergesteled daarvan is een stuck pixel. Die staan altijd aan.
Stuck pixels kan je soms nog herstellen, btw. Een dode pixel, helemaal geen licht, echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/09/1289313410-440.jpg
hier een plaatje, het is niet heel goed te zien maar je hebt in ieder geval een idee ;) Je ziet de pixel meteen boven mijn muis.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Caelorum schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:06:
[...]

Een pixel bestaat uit 3 subpixels. De kans is groot dat 1 of meerdere van die subpixels defect zijn. Dat noemen ze dan een partial defective pixel. Het tegenovergesteled daarvan is een stuck pixel. Die staan altijd aan.
Stuck pixels kan je soms nog herstellen, btw. Een dode pixel, helemaal geen licht, echt niet meer.
Het is echt 1 pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Ziet eruit als een stofje zo op de foto, maar denk het inderdaad een "stuck is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:16:
Ziet eruit als een stofje zo op de foto, maar denk het inderdaad een "stuck is"
Ok, iemand gaf al aan dat dit wel op te lossen is. Hoe precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Nog steeds op dezelfde manier: googlen op stuck pixel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:17:
[...]

Ok, iemand gaf al aan dat dit wel op te lossen is. Hoe precies?
Naar mijn weten is dit niet simpel op te lossen als het een stuck pixel is, dan zit het in je scherm wat dus niet goed is.

is het een stofje dan moet je glasplaat eraf maar dan riskeer je dus nog meer stoff erin, beide gevallen heb ik geen ervaring of idee sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Soms kun je een stuck pixel fixen door een programma te downloaden dat heel vaak de kleur van het scherm verandert. Met een beetje geluk verandert de pixel dan ineens mee waardoor het probleem opgelost is.

Helaas heb ik dat laatste in de praktijk nog niet mee kunnen maken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 14:03

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 18:43:
Beste iedereen,

Ik ben een trotse bezitter van een 21,5 inch iMac.
not so proud anymore eh :')

ik zou gewoon bellen voor garantie. dell gaf mij ook een nieuw laptopscherm zonder problemen nadat er na een half jaar een gare subpixel in zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Saven schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:23:
[...]

ik zou gewoon bellen voor garantie. dell gaf mij ook een nieuw laptopscherm zonder problemen nadat er na een half jaar een gare subpixel in zat :)
Mja je kan het altijd proberen, maar of je het krijgt is een ander verhaal ze schuiven het vaak af op de pixel normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:24
Think again; voor een stuck pixel gaan ze echt niet je iMac vervangen ;). Apple heeft gare pixel garantie (er is geen eens pixel garantie volgens mij :P )

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saven schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:23:
[...]

Nou, zo opvallend is het ook weer niet maar ik let er gewoon op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Lethalis schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:21:
Soms kun je een stuck pixel fixen door een programma te downloaden dat heel vaak de kleur van het scherm verandert. Met een beetje geluk verandert de pixel dan ineens mee waardoor het probleem opgelost is.

Helaas heb ik dat laatste in de praktijk nog niet mee kunnen maken.
Ik heb het bij een tweetal Dell monitoren kunnen fixen met Dead Pixel Tester onder Windows.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het kan best ook een stofje zijn.
Wit, weergeeft het pixeltje bijvoorbeeld als paars, als ik het scherm vanaf de zijkant bekijk, is het meer groen!
Ik heb zoiets gehad in het verleden met een Nokia, waar vaak stof achter het scherm komt. Het ene moment zit het stofje precies voor de groene subpixel, en zie je alleen nog maar rood en blauw -> dus paars. Van een andere hoek zit het stofje voor de rode subpixel en zie je groen-blauw (cyaan).
Ik weet niet of dit bij de TS het geval is, maar het is wel mogelijk. Stofjes komen voor, en ook iMacs zijn er in meer of mindere mate vatbaar voor. Er is wel iemand op dit forum geweest met een beestje achter z'n glasplaat, dus ga maar na ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Pagina: 1