Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een paar maanden windows 7 en altijd probleemloos gedraaid.
Maar windows heeft 100MB gereserveerd op de C schijf. Op zich geen probleem mee.

Maar nu het grote probleem. Dit 100MB is vol!!
En dan hebben ze van die stomme opties zoals prullenbak leegmaken of programma's verwijderen, maar dat help niet. (logisch want die staan op een ander deel van de schijf)

Ik dach, nou ik heb plek genoeg, dus maken we dat deel groter.
Wat denk je, dat kan niet. Ik kan dat niet vergroten met schijfbeheer.

Ook kan ik geen andere oplossing vinden.

Kan iemand mij hier helpen???

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:18
Welkom bij GoT!

Misschien dat je de volgende keer ook even aan kunt geven wat je zelf al gevonden heb via bv. Google of de GoT-Search. Over welke 100MB op de C schijf (??) hebben we het? Of bedoel je de 100MB partitie op je disk, de recovery partitie? En hoezo zou deze vol zijn dan?

Misschien dat je voor je volgende topic even de regeltjes door kunt nemen, dan weet je precies wat er hier wel en niet kan/mag en waaraan je startpost moet voldoen.

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt. We zijn namelijk geen Helpdesk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
Sorry voor de onvolledigheid.

Ter aanvulling

Ik praat over over het gedeelte dat windows aangeeft als "Door systeem gereserveerd"
Bij deze computer is dit te zien als een losse schijf, maar in werkelijkheid is dit een deel van je C-schijf.
Volgens mij is dit dus de recovery partitie.

Dit gedeelte is standaard 100MB in windows 7. Bij mij is nu 99.9MB gebruikt. Daardoor kan ik geen backups maken en geeft windows meldingen dat het vol is.

Als eerste heb ik geprobeerd dit in schijfbeheer op te lossen.
Schijfbeheer geeft de volgende volumes:

C
E
Door systeem gereserveerd

Ik had bij C volume verkleinen gedaan met 1gb
Daarna wilde ik volume vergroten bij "door systeem gereserveerd" maar dit is geblokkeerd.

Toen ben ik gaan googlen en heb ik verschillende forum gevonden, maar daar wordt alleen gesproken over het verwijderen van het gereserveerde gedeelte.

Ik heb nergens iets gevonden over het uitbereiden van het gereserveerde gedeelte of hoe ruimte te maken op dit gedeelte.

Daarom hoopte ik dat misschien iemand dit probleem herkend en hier hopelijk een oplossing voor heeft.

Ik werk op dit moment met

Windows 7 ultimate 64bit
msi 890FXA-GD70 mobo
AMD Phenom II X6 1090T
De c-schijf is een 74 gb WD raptor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je boot schijf is dus vol, dat is meestal partitie 0, NTFS, met daarop de loader software (microsoft's loader in de meeste gevallen, bij software activatie zit daar nog een loader bovenop om ACPI tables te injecten - in dit laatste geval is je probleem dat je daar dus te veel ruimte voor nodig hebt).

Oplossing: gebruik een boot disk als Paragon Partition Manager om System Reserved (de partitie die active is - dat is dus niet je OS partitie, die is 99% van de gevallen inactive, niet bootend dus) partitie groter te maken.

Met de tools van microsoft kan je je probleem niet oplossen, met software tools die binnen windows zelf werken heb je een groot risico dat er wat mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Laten we eens vooraan beginnen zou ik denken. Welke tool gebruik je om een backup te maken?
Zie je deze schijf als een fysieke schijf in 'deze computer' of alleen in het schijfbeheer? Deze schijf hoort geen schijfletter te hebben en zou volgens mij ook niet meegenomen moeten worden door de meeste backupprogramma's.

Heb jij zelf iets op deze schijf gezet toevallig of schijf je je backup hier naar toe weg? Bij alle 3 de Win7 installaties die ik voor handen heb is deze partitie 71 of 72 MB

[ Voor 21% gewijzigd door Rupie op 09-11-2010 19:10 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
Ik kan deze schijf zien als G in deze computer.
Ook in het schijfbeheer kan ik het zien, maar dan zonder letter

Ik backup met de functie van windows zelf

Ik heb er zelf geen dingen opgezet.
Ik backup normaal naar een externe schijf

[ Voor 10% gewijzigd door PeterThePirate op 09-11-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
Met Paragon Partition Manager is het gelukt om de verhouding van de partities te veranderen.
Gelukkig werkt alles nu steeds zonder problemen.

Bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:33

denivan

de enige

Onder het motto "a picture is worth a thousand words" : zou je misschien een screenshot kunnen maken van je schijfbeheer en die ergens uploaden ? Op die manier zal 't gemakkelijker te beoordelen zijn wat je bedoelt.

N.B. Heb hier zelf Windows 7 enterprise, maar ik zie dergelijke schijf niet ? Kan misschien zijn dat dit een upgrade is van een bestaande Vista installatie ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Je hoort die schijf ook niet te zien. Als de schijf niet zichtbaar is wordt hij ook niet meegenomen in je backup en heb je dit probleem niet.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1