Toon posts:

Windows Movie Maker: Omzetten naar welk formaat?

Pagina: 1
Acties:

• Xochiquetzal
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05-04 19:35
Ik maak af en toe wat filmpjes met mijn Canon Ixus. Deze bewerk ik dan met Window Movie Maker, waarmee ik stukjes eruit knip. Daarna wil ik hem opslaan. Hierbij 2 vragen:

1) Naar welk format kan ik het beste opslaan?
De camera maakt er zelf .avi van. Ik wil eigenlijk het bestand hetzelfde houden, alleen dus stukjes eruit knippen. Hier de keuzes:

Als ik DV-AVI (PAL) kies, heb ik het idee dat het bestand groter wordt en de kwaliteit minder. Voornamelijk het aantal fps. Het filmpje lijkt schokkeriger.
Als er een bestandformaat is die het bestand kleiner maakt, met behoud van kwaliteit, dan hoor ik dat graag! Ik wil het filmpje kunnen uploaden op YouTube en op USB stick zetten, zodat ik die in mijn TV kan stoppen en daar kan afspelen.

2) Is er een beter (freeware!) programma dat ik kan gebruiken?
Ik knip dus alleen en wil eigenlijk ook roteren. Dat laatste kan Windows Movie Maker niet zo goed, geloof ik.

Bedankt!

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

• Caveman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-09 19:21

Caveman

whahoehaha

Mja Moviemaker is wel aardig maar een echt Microsoft product, als je iets anders wilt dan een wmv, is die niet zo best in.
Als je alleen wilt knippen en roteren ? dan zou ik je filmpje niet eens converteren naar een ander formaat maar alleen die bewerkingen doen. Virtualdub kan dat bv. en is freeware. VD lijkt in het begin wat lastig maar is super in kleine bewerkingen en het formaat hetzelfde te houden. Als je daar intresse heb zal ik voor het knippen en roteren (dat moet je nog maar ff uitleggen, wat je daar mee bedoeld) een kleine uitleg voor neerzetten.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Xochiquetzal
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05-04 19:35
Ik zal VD eens proberen, bedankt!

Met roteren bedoel ik filmpjes die met mijn fototoestel zijn gemaakt, op portret instelling, die moet ik roteren naar landscape. Dus 90 graden draaien.
Met knippen bedoel ik gewoon de eerste 3 seconden eraf halen, of de laatste 10, of een stukje van 5 seconden in het midden weghalen, omdat er net iemand voorbij liep of zo.

Precies wat jij zegt: ik wil helemaal niet klooien met een ander formaat, maar WMM verplicht je daartoe...

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

• Caveman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-09 19:21

Caveman

whahoehaha

Wat komt er trouwens voor formaat uit die camera ?

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Maarten L
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08-06 23:38
Een goede codec is H.264. Speelt overal af, ideaal voor youtube en is erg klein. Aandachtspunten:

Wikipedia: H.264

-Houd rekening met de verhouding van je film als je gaat verkleinen (16:9 / 4:3);
-Houd rekening met de framerate (25 standaard in Nederland);
-Zorg dat je progressive aanvinkt wanneer je het voornamelijk op moderne displays (computer / moderne tv's) gaat vertonen);
-Een bitrate rond de 3mb/sec is meer dan voldoende;
-Geluid --> AAC 48k / 128kb is ook meer dan uitstekend (eventueel kan je voor 44k kiezen);
-Omzetten kan ERG lang duren (uren), dat is normaal.

Een goede encoder voor windows ken ik niet gezien ik Apple ben en anders Adobe Media Encoder (niet gratis) gebruik.

Succes!

www.maartenlangelo.nl

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee