Toon posts:

Toneruitstoot gevaarlijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Borland
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Vandaag werd ik benaderd door de firma Toxozon die beweerd dat printers en copiers fijnstof uitstoten en dat dit schadelijk is voor de gezondheid. Nou wil deze club natuurlijk iets verkopen en zullen ze alle argumenten op tafel gooien om maar zoveel mogelijk filters in de markt te zetten. Zelf ben ik vrij sceptisch over het hele verhaal maar ik ben benieuwd of mede tweakers ervaring hebben met dit onderwerp.

Ik heb hier binnen het bedrijf een aantal decentrale printers staan en ik vraag me af of filters een oplossing zijn voor een probleem wat ik nog niet als een probleem zie.

• feelthepower
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:08
Er zitten toch standaard al filters in die dingen?
Ik denk aan:
Bij oudere modellen laserprinters ontstaat ozon door het gebruik van een hoogspanningtechniek met coronadraden, deze ozon wordt geneutraliseerd met ozonfilters. Ozonfilters verzadigen en moeten met regelmaat worden vervangen. Moderne laserprinters hebben een aangepast systeem waardoor dit geen rol meer speelt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Printer

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is wel aardig wat te vinden op internet: http://www.arbobondgenote...toner/tonerthemakaart.htm
Ik zou zulke hoog volume apparaten in aparte ruimtes zetten, klein volume zal minder snel een probleem opleveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rieverst
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-07 09:24
Nieuwe printers stoten nog steeds ozon uit, dit word veroorzaakt door de laser. Echter in veel lichtere mate, vandaar dat de firma Toxozon een nieuwe markt zoekt.

Het modewoord bij laserprinters is tegenwoordig inderdaad fijnstof, en zie, een nieuwe markt.

• FJMT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 25-08 12:20
Er zijn twee "gevaren" verbonden aan het gebruik van laserprinters en copiers. Beide maken gebruik van hoogspanning. Door corona-effecten kan daarbij ozon ontstaan. Ozon is licht toxisch en kan in hogere concentraties hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast is de toner tegenwoordig zo fijnkorrelig dat van fijnstof kan worden gesproken. Hoewel door verschillende groeperingen tamelijk verschillend over dit soort risico's wordt gedacht is de communis opinio toch dat het met die risico's wel meevalt.

Zie ook dit artikel: http://computerworld.nl/a...d-zijn-laserprinters.html

• IStealYourGun
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:01

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Om de zoveel maanden staat er wel eens een artikel in de krant dat je inderdaad moet opletten i.v.m fijn stof en laser printers. Of dat dan de moeite is om speciaale apparatuur te kopen is natuurlijk de vraag, maar in al die artikels raden de meeste (onderzoekers) gewoon aan om die op de gang te plaatsen of ergens waar veel ventilatie is.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• AlvaK
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Toxozon wil maar wat graag 2 maandjes gratis hun apparaat plaatsen, zodat jij daarna kunt zien wat hun filters allemaal opvangen.

Goed, ik wil best geloven dat de grootvolumemachines redelijk wat spul uitstoten en dat dat dus op te vangen is.
Wat ik echter niet begrijp, is dat er zo weinig over bekend is. De gebruikelijke filters die bij apparaten geleverd worden, zouden niet afdoende zijn en het zou gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

Als het allemaal zo ernstig is, waarom is er dan nog geen aangepaste regelgeving? Worden leveranciers beschermd, is de overheid gewoonweg laks, of vallen de gezondheidsrisico's allemaal wel mee?

Trouwens, wat in in de folder heb gezien, zijn het geen spannende apparaten, maar er worden wel behoorlijke prijzen gerekend (bij eenvoudige printers al gauw 2x de waarde van de printer).

ik ga dit topic even volgen. ;)

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 21:46
Borland schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 11:53:
Vandaag werd ik benaderd door de firma Toxozon die beweerd dat printers en copiers fijnstof uitstoten en dat dit schadelijk is voor de gezondheid. Nou wil deze club natuurlijk iets verkopen en zullen ze alle argumenten op tafel gooien om maar zoveel mogelijk filters in de markt te zetten. Zelf ben ik vrij sceptisch over het hele verhaal maar ik ben benieuwd of mede tweakers ervaring hebben met dit onderwerp.

Ik heb hier binnen het bedrijf een aantal decentrale printers staan en ik vraag me af of filters een oplossing zijn voor een probleem wat ik nog niet als een probleem zie.
Gewoon contact opnemen met je leverancier, die mag over dit soort zaken niet liegen! Hij zal het je misschien niet vanzelf vertellen, maar als je daar om vraagt dan zijn ze je verplicht die informatie te verstrekken.

Een bedrijf als Toxozon zal het altijd erger doen lijken dat het is... dan zullen ze zo'n apparaat installeren voor 2 maanden en dan laten ze je na die periode de filters zien. Ik kan je vertellen dat die filters net zo smerig worden, of ze nu wel of niet in de buurt van copiers staan.

Sowieso zijn moderne printer al helemaal niet zo schadelijk (meer). Steeds meer printers gebruiken toner gebaseerd op parafine, die worden minder heet en daar bij wordt ook niets ingebrand maar eerder gesmolten waardoor er ook al minder stoffen vrij komen.

• swbr
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-09 10:51
MicGlou schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:38:
dan zullen ze zo'n apparaat installeren voor 2 maanden en dan laten ze je na die periode de filters zien. Ik kan je vertellen dat die filters net zo smerig worden, of ze nu wel of niet in de buurt van copiers staan.
Dan zou je ze dus eigenlijk moeten vragen om twee apparaten te installeren. Eentje bij de printer en eentje ver uit de buurt van de printer. Benieuwd of ze daar aan durven...

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Rieverst
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-07 09:24
@FJMT, ozon door het corona effect is bij moderne laserprinters niet meer aan de orde. De lading word niet meer door een hoogspanningsdraad over gebracht. Al niet meer sinds de laserjet 4. :+
Er word alleen nog een "minimale" hoeveelheid ozon geproduceerd door de laser.

Hier is onlangs ook al een item over geweest. Zoek even op ozon en samsung, is van vorige maand.

[Voor 15% gewijzigd door Rieverst op 09-11-2010 15:46]

• Borland
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
AlvaK schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 14:35:
Toxozon wil maar wat graag 2 maandjes gratis hun apparaat plaatsen, zodat jij daarna kunt zien wat hun filters allemaal opvangen.
Dat was ook gelijk wat in me opkwam. Je leest ook zoveel tegengestelde berichten op het net over dit onderwerp. Overigens ook over de filters van Toxozon die ze op de inlaat plaatsen |:( . Dan is het niet erg vreemd dat deze vuil worden.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee