mijn vriendin werkt in een winkel en zoals bekend is in een winkel is het normaal om na afsluit nog even op te ruimen en alles, op internet het opruimkwartiertje genoemd. dit kan wel of niet uitbetaald worden door de werkgever in dit geval niet. nu is het zo dat ze bij die werkgever ook vaak dingen aan het eind van de dag plannen dus meetings of gespreken of trainingen en testen die het personeel moet volgen. de winkel sluit dus om 17.30 en dan staat de werktijd in het contract tot 18.00 zoals je kan na gaan meetings en trainingen zijn nooit in precies 30 minuten te doen en lopen dus vaak uit daarna moet de toko natuurlijk opgeruimd worden kassa geteld spullen voor de volgende dag klaar gezet. in het contract van mijn vriendin staat het volgende
in totaal werkt mijn vriendin nu minimaal 2.5 uur per week en dat kan in drukkere periodes oplopen tot 6-7 uur per week over. dit is heel structureel. zeg maar elke week sinds dat ze daar werkt.
nu maak ik uit het contract op dat extra werkzaamheden in onderling overleg moeten afgesproken worden nu weet ik dat dit niet overlegd word maar geeist. wat ik mijn nu afvraag is in het contract word gezegd dat er een werk week van 40 uur is maar met die laste regel word al afgedwongen dat er extra gewerkt moet worden indien nodig en omdat het zo structureel is zou de werk week dan niet 42 uur moeten worden ofzo?
nu is het zo dat zij dus verschillende keren ook al hebben vermeld dat iedereen een halfuur eerder moet beginnen om dan ook nog een een team meeting voor aanvang van de dag te doen. ook heeft ze wel eens ehbo training en dat is na werktijd tot 21.00 wat niet vergoed word. ook word er verzocht dat ze thuis nog dingen gaat leren want er worden ook onverwachts testen gegeven.2.1 Werkneemster zal 5 dagen per week werkzaamheden verrichten voor werkgever. In principe Dinsdag tot en met Zaterdag van 09.30 uur tot 18.00 met een half uur lunchpauze. Dit is gebaseerd op 40 uur per week. Voorts zal werkneemster in redelijkheid gehoor geven aan oproepen van de werkgever tot het verrichten van extra werkzaamheden, dit in onderling overleg.
3.5 Overwerk in welke vorm dan ook geeft geen enkele aanspraak op compensatie in tijd. Tenzij dit nader tussen partijen word overeengekomen. Alleen als werkgever opdracht geeft om overwerk te doen, moeten overwerk uren per week afgegeven worden als dat aan de orde is. En word achteraf bij de volgende maand uitbetaald.
in totaal werkt mijn vriendin nu minimaal 2.5 uur per week en dat kan in drukkere periodes oplopen tot 6-7 uur per week over. dit is heel structureel. zeg maar elke week sinds dat ze daar werkt.
nu maak ik uit het contract op dat extra werkzaamheden in onderling overleg moeten afgesproken worden nu weet ik dat dit niet overlegd word maar geeist. wat ik mijn nu afvraag is in het contract word gezegd dat er een werk week van 40 uur is maar met die laste regel word al afgedwongen dat er extra gewerkt moet worden indien nodig en omdat het zo structureel is zou de werk week dan niet 42 uur moeten worden ofzo?