• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:08
mijn vriendin werkt in een winkel en zoals bekend is in een winkel is het normaal om na afsluit nog even op te ruimen en alles, op internet het opruimkwartiertje genoemd. dit kan wel of niet uitbetaald worden door de werkgever in dit geval niet. nu is het zo dat ze bij die werkgever ook vaak dingen aan het eind van de dag plannen dus meetings of gespreken of trainingen en testen die het personeel moet volgen. de winkel sluit dus om 17.30 en dan staat de werktijd in het contract tot 18.00 zoals je kan na gaan meetings en trainingen zijn nooit in precies 30 minuten te doen en lopen dus vaak uit daarna moet de toko natuurlijk opgeruimd worden kassa geteld spullen voor de volgende dag klaar gezet. in het contract van mijn vriendin staat het volgende
2.1 Werkneemster zal 5 dagen per week werkzaamheden verrichten voor werkgever. In principe Dinsdag tot en met Zaterdag van 09.30 uur tot 18.00 met een half uur lunchpauze. Dit is gebaseerd op 40 uur per week. Voorts zal werkneemster in redelijkheid gehoor geven aan oproepen van de werkgever tot het verrichten van extra werkzaamheden, dit in onderling overleg.

3.5 Overwerk in welke vorm dan ook geeft geen enkele aanspraak op compensatie in tijd. Tenzij dit nader tussen partijen word overeengekomen. Alleen als werkgever opdracht geeft om overwerk te doen, moeten overwerk uren per week afgegeven worden als dat aan de orde is. En word achteraf bij de volgende maand uitbetaald.
nu is het zo dat zij dus verschillende keren ook al hebben vermeld dat iedereen een halfuur eerder moet beginnen om dan ook nog een een team meeting voor aanvang van de dag te doen. ook heeft ze wel eens ehbo training en dat is na werktijd tot 21.00 wat niet vergoed word. ook word er verzocht dat ze thuis nog dingen gaat leren want er worden ook onverwachts testen gegeven.
in totaal werkt mijn vriendin nu minimaal 2.5 uur per week en dat kan in drukkere periodes oplopen tot 6-7 uur per week over. dit is heel structureel. zeg maar elke week sinds dat ze daar werkt.

nu maak ik uit het contract op dat extra werkzaamheden in onderling overleg moeten afgesproken worden nu weet ik dat dit niet overlegd word maar geeist. wat ik mijn nu afvraag is in het contract word gezegd dat er een werk week van 40 uur is maar met die laste regel word al afgedwongen dat er extra gewerkt moet worden indien nodig en omdat het zo structureel is zou de werk week dan niet 42 uur moeten worden ofzo?

https://bettyskitchen.nl

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:50

Rukapul

Moderator General Chat
Het tweede artikel van de arbeidsovereenkomst is niet leesbaar.

• aegis
zo even aan gepast is het zo wel leesbaar, te snel overtypen :)

• Mad Marty
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Daar staat toch duidelijk dat wanneer werkgever opdracht geeft om overwerk te doen, dat deze uren uitbetaald worden (3.5). Lijkt me niets onduidelijks aan? Of mis ik iets?

Rail Away!

• MicroWhale
  • Laatst online: 18-09 17:15

MicroWhale

The problem is choice

Heeft je vriendin deze uren ook structureel opgegeven? Zo ja, heeft ze deze als overwerkuren op de urenverantwoording gezet?

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
En gewoon die uren schrijven? Gewoon doen of je neus bloedt?

Als je een zin begint met een hoofdletter wordt je tekst leesbaarder.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ook ik heb jaren in een winkel gewerkt, helaas zijn dit soort praktijken schering en inslag in de detailhandel. Mijn officiele werkuren behoorden er 38 te zijn. In de praktijk tussen de 45 en de 50. Gaf je geen gehoor aan eerder komen, later weggaan? Dan werd je subiet overgeplaatst naar een andere locatie, kreeg je targetverdubbelingen en taakverdrievoudigingen gelijktijdig om je oren, dat soort pesterijtjes.

Sterker nog, er werden overeenkomsten opgesteld waarin je jezelf zou verplichten tot het thuis bestuderen van productinformatie, het in eigen tijd maar wel op werk aanwezig zijn om mondelinge overhoringen over die stof te laten plaatsvinden, etc., etc. De enige remedie is: Zoek ander werk.

• Rukapul
  • Laatst online: 19:50

Rukapul

Moderator General Chat
Het schrijven van de overuren werkt dan ook alleen als je het als blok doet.

Lager management in bedrijven in bepaalde sectoren (van team leiders bij TNT tot winkelmanagers/filiaalleiders) heeft domweg prikkels om personeel zo weinig mogelijk gebruik te laten maken van hun rechten. Intimidatie, negeren en verdeel en heers taktieken zijn daarbij gewoon. Bij de eerste keer schrijven van overuren komt men vast een keer 'uitleggen' wat de definitie van overuren zijn ;)

• The Killer
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:03:
Het schrijven van de overuren werkt dan ook alleen als je het als blok doet.

Lager management in bedrijven in bepaalde sectoren (van team leiders bij TNT tot winkelmanagers/filiaalleiders) heeft domweg prikkels om personeel zo weinig mogelijk gebruik te laten maken van hun rechten. Intimidatie, negeren en verdeel en heers taktieken zijn daarbij gewoon. Bij de eerste keer schrijven van overuren komt men vast een keer 'uitleggen' wat de definitie van overuren zijn ;)
Inderdaad, blokvorming is echter een groot probleem. Ik heb meerdere keren een dergelijk iets op poten gezet, helaas stond ik uiteindelijk altijd alleen op de barricades. Sterker nog, ik was zo'n notoire luis in de pels dat ik uiteindelijk vriendelijk verzocht ben om met een klein zakje geld te vertrekken.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:07
@The Killer:

Het lijkt mij dat niet elk personeelslid er blij mee was dat er standaard +10 uur gewerkt werd?

K to the KillaZ

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
The Killer schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:25:Inderdaad, blokvorming is echter een groot probleem. Ik heb meerdere keren een dergelijk iets op poten gezet, helaas stond ik uiteindelijk altijd alleen op de barricades. Sterker nog, ik was zo'n notoire luis in de pels dat ik uiteindelijk vriendelijk verzocht ben om met een klein zakje geld te vertrekken.
Oftewel de 'toiletmedestanders'. Daar heb je niet veel aan. Je zou verwachten dat meer mensen voor hun rechten opkomen. Kennelijk is de angst groot.

• The Killer
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:35:
@The Killer:

Het lijkt mij dat niet elk personeelslid er blij mee was dat er standaard +10 uur gewerkt werd?
Voor mensen die naast het werken in een winkel geen opties hebben, is het lastig om hun baan op het spel te zetten. Dat is namelijk de consequentie. Ik had die opties wel en heb daar gebruik van gemaakt en werk inmiddels alweer wat jaartjes voor de leukste IT-detacheerder van Ne(r)derland.

Buiten dat, de heersende managementcultuur is "befehl ist befehl"; excessen als standaard 10 overuren per week, opruimavonden in eigen tijd, het opstellen van subcontracten met belachelijke eisen en meer van dat soort onzin wordt vanuit de directie eerder aangemoedigd dan ontmoedigd.

• aegis
het is niet z'n groot bedrijf max 15 man personeel, blokvorming heb ik zelf ook al voor gesteld maar dat doet ze niet. het gaat er mij meer om dat als ik het normale uur tarief van mijn vriendin neem en dat het gemiddelde van al die uren dus 4.5 uur dan is ze inmiddels als bijna twee en een halve maand inkomen mis gelopen en dat is nog al wat op 2.5 jaar werken.

@mad marty, als je baas zegt dat is geen overwerken wat dan?

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:15
aegis schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:45:
Dan zeg je tegen je baas dat je niet op het werk blijft als je daarvoor niet betaald krijgt, lijkt me de eerlijkste optie in dat geval... Ze kunnen haar denk ik toch moeilijk dwingen om na 18.00 te blijven, als dat het enige is wat contractueel is vastgelegd? Maar wat al genoemd is, je hebt kans dat er vervolgens allerlei pesterijtjes ontstaan enzo.

Ik werkte vroeger bij een appie maar daar was alles wel netjes geregeld, ook de overuren kwamen gewoon terug op de salarisstrook. Later ben ik nog eens elders in een winkel gaan werken, daar stonden we binnen 10 (onbetaalde) minuten na sluiting al op de stoep, daar heb ik nooit een probleem van gemaakt. Maar goed, daar heb ik dan ook slechts 'tussen twee banen in' gewerkt, te veel gedoe om er überhaupt een issue van te maken.

• Mad Marty
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

aegis schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:45:
[...]

Met ebia^^

Dan wrijf je hem het contract onder de neus waarin staat dat je tot 18:00 werkt. Alles na 18:00 is overwerk. Nogmaals, in het contract is er weinig onduidelijkheid imho.

Wat wel zo is, en dat wordt hierboven ook al aangegeven, is dat het management van zulke winkels meestal zeer weinig met het personeel op heeft en ze zoveel mogelijk probeert uit te buiten. Probleem hierbij is, is dat er voor jou tien anderen op de stoep staan, dus voor de winkel heeft het geen consequenties als jij weg gaat.

Je geeft aan dat je vriendin op deze manier al 2,5 maandsalaris is misgelopen. Dat is een aanzienlijk bedrag en ik zou daar dan ook zeker een punt van maken. Ondertussen zou ik je vriendin aanraden een andere werkgever te zoeken, wat voor de winkel geldt, geldt ook voor je vriendin: voor jouw winkel tien andere winkels.

Rail Away!

• aegis
@mad marty dat is al besloten maar nu eerst een andere baan vinden en in contractueel zou nog 3,5 maand moeten werken. dus zoek een manier waarop ze die overuren wel uitbetaald krijgt.

dus als ze zou zeggen dat ze tot 18.00 werkt en daarna dient er betaald te worden word dat niet gedaan dan word er niet gewerkt kan ze niet ontslagen worden met als motto werkweigering of zo?

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Mocht je/haar baas helemaal niet meer willen luisteren, dan trek je gewoon om 18.00 de deur dicht. Of het werk nu gedaan is of niet.
Dan zul je zien dat hij heel snel met een oplossing kan komen :)

Mijn vriendin heeft vorig jaar ongeveer hetzelfde meegemaakt met haar vakantiebaantje. Daar werden veel zaken pas NA werktijd ingepland, zonder dat daar extra voor betaald werd. Denk hierbij aan schoonmaken en het aanvullen van de voorraad in het magazijn.
Ze heeft dit tweemaal aangekaart bij haar baas/werkgever, maar die zei dat dat er nu eenmaal bij hoorde. Toen heeft ze een week lang de winkel niet meer schoon gemaakt en de voorraad niet meer aangevuld buiten de werkuren.
Binnen een week mochten de overwerkuren gedeclareerd worden en nog voor 150% ook.

[Voor 58% gewijzigd door Matis op 10-11-2010 08:30]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee