Toon posts:

Migratie van 2003 naar 2008R2, verwijderen 2003 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Mentox
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-09 15:58
Ik had twee domein controllers die op Windows Server 2003 draaiden.

WDC02 heb ik verwijderd van het domein en voorzien van een 2008 R2 installatie en vervolgens toegevoegd aan het domein. WDC02 draait AD, DNS en NPS en alle 5 FSMO`s.

WDC01 draait op Windows Server 2003 R2 met AD, DNS en IAS. WDC01 wordt eveneens verwijderd en toegevoegd met Windows Server 2008 R2.

Wanneer ik WDC01 uitzet duurt het opstarten van WDC02 een stuk langer (2.5x). Eenmaal opgestart blijkt AD en DNS niet te werken. Wanneer ik WDC01 opstart en daarna WDC02 dan werkt WDC02 naar behoren ook als ik WDC01 daarna afsluit.

Wat mis ik hier?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Blackspot
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-01-2018
Hoe verwijder jij de domein controller? Volg je netjes alle stappen?

Wat zijn de eventuele foutmeldingen die je krijgt?

[Voor 28% gewijzigd door Blackspot op 09-11-2010 08:58]

• Quiksilver
  • Laatst online: 02-09 11:13
Waarschijnlijk verwijst de DNS van de WDC02 naar de WDC01. Je zet een DC niet zomaar uit. een DC moet je demoten.

• Mentox
Ik zet de WDC01 uit omdat ik er zeker van wil zijn dat alles werkt voordat ik een DCPROMO uitvoer om het netjes te verwijderen van het domein.

In de DNS instellingen op WDC02 heb ik het IP adres van WDC01 verwijderd onder "Forwarders".

• Quiksilver
Een dc uitschakelen is niet verstandig.

in de IP configuratie moet je ook de wdc01 verwijderen bij de dns servers.

• Mentox
De uiteindelijke set-up dient te kunnen draaien als een van de twee domein controllers niet beschikbaar is.

Het is verstandiger om een DC uit te schakelen dan te verwijderen van AD en dan uitvinden dat AD in zijn geheel niet meer werkt.

Ik loop vast wat betreft de afhankelijkheid van WDC01 om AD succesvol te draaien. WDC02 dient AD draaiende te houden zonder WDC01.

• Quiksilver
Wanneer je met een DCpromo een domaincontroller toevoegd of verwijderd en er zou iets niet goed zijn met de configuratie dan kun je de wizard van dcpromo niet succesvol voltooien. Het uitschakelen van een dc om te testen of je config werkt is geen optie omdat je AD weet dat er 2 DC's zijn.

• Mentox
AD zou in staat moeten zijn om een defecte DC op te vangen. Dit is bij mij niet het geval.

Ik durf het risico niet te nemen om de WDC01 te verwijderen en dan hopen dat alles werkt.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-09 09:52
Ik heb eerlijke gezegd nog geen ervaring met het migreren van Win2003 AD naar Win2008 AD.

Maar als je op de WDC01 aangeeft dat de Operation Master role overgezet moet worden naar WDC02 in de AD zou dat eventueel een oplossing zijn ?

Nogmaals ik heb hier eerlijke gezegd nog geen ervaring mee, maar dit was iets wat mij te binnen schoot

Dat neemt nog niet weg dat je dan nog geen backupserver hebt voor als 1 van de 2 uitvalt, maar wellicht kan je WDC01 dan wel upgraden naar Win2008 en dan als "backup" server inrichten

[Voor 21% gewijzigd door MdO82 op 09-11-2010 10:44]

2250 WP Zuid PVoutput

• Mentox
MdO82 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 10:42:
Ik heb eerlijke gezegd nog geen ervaring met het migreren van Win2003 AD naar Win2008 AD.

Maar als je op de WDC01 aangeeft dat de Operation Master role overgezet moet worden naar WDC02 in de AD zou dat eventueel een oplossing zijn ?

Nogmaals ik heb hier eerlijke gezegd nog geen ervaring mee, maar dit was iets wat mij te binnen schoot

Dat neemt nog niet weg dat je dan nog geen backupserver hebt voor als 1 van de 2 uitvalt, maar wellicht kan je WDC01 dan wel upgraden naar Win2008 en dan als "backup" server inrichten
De FSMO`s zijn al overgezet op WDC02 en ik moet een herinstallatie uitvoeren omdat het 2008R2 (x64) is en het OS dat er nu op staat x86 is.

• Quiksilver
AD is niet instaat om een dc te vervangen. Je domein blijft wel functioneren maar er zijn "opties"die wegvallen.
Wanneer je dus 2 dc's hebt en je zet er 1 uit dan werkt je domein gedeeltelijk mits je alle fsmo rollen hebt verplaatst naar 1 dc. Maar dan nog is het zomaar uitschakelen van een dc niet een manier om te testen of je domein werkt.

• Mentox
Alle FSMO`s zijn overgezet naar WDC02 en het afsluiten van WDC01 is wel degelijk de manier om te kijken of het domein blijft functioneren. Maar ik zie dat dit topic nergens heen gaat.

Bedankt voor de moeite.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20-09 14:27

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Nieuwe Domain controller wel global catalog gemaakt?

Als je je bestaande global catalog tijdelijk uitschakeld zonder dat je een nieuwe/andere in de lucht hebt, gaat het niet goed...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:16
Je nieuwe DC is ook compleet gerepliceerd? Dcdiag al eens op los gelaten om te controleren op AD problemen? WDC02 is zelf ook zijn 'eigen' DNS server in de tcp/ip config van je netwerk kaart?

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mentox schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 11:37:
Alle FSMO`s zijn overgezet naar WDC02 en het afsluiten van WDC01 is wel degelijk de manier om te kijken of het domein blijft functioneren. Maar ik zie dat dit topic nergens heen gaat.

Bedankt voor de moeite.
Check eerst maar eens wat logfiles zodat je beter kan achterhalen waarom je DNS service en ADDS niet goed willen starten, dan praten we wel weer verder.

Je domain werkt toch ook nog?
Ik zie het probleem niet zo - soit, het ding zoekt z'n replicatiepartner omdat waarschijnlijk een kruiselingse DNS config gebruikt wordt, dan zou je hooguit eens gaan zorgen dat je DNS config wat soepeler loopt maar zolang users, groepen en machines keurig kunnen blijven draaien en je geen harde dependencies op DC1 hebt boeit het toch niet?

[Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 09-11-2010 21:05]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee