Toon posts:

Koptelefoon voor op de fiets gezocht - voor gesproken woord

Pagina: 1
Acties:

• wateengedoe2
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-11-2010
Ik fiets sinds kort 2x45 minuten/werkdag, en ben nu op zoek naar een koptelefoon om tijdens die nogal lange ritten naar podcasts en luisterboeken te luisteren. Daarbij heb ik nogal wat eisen, ik hoop dat jullie me de juiste weg kunnen wijzen :)

Van die dingen in m'n oor vind ik enorm vervelend zitten, en ik wil graag nog wat van de omgeving horen. Daarom zat ik te denken aan een 'echte' koptelefoon (geen oortjes dus), maar niet van een gesloten type - dan hoor je immers het geluid van het overige verkeer niet goed meer. Het moet wel iets zijn dat lekker zit (ook met een bril), niet afvalt/-waait en waar de wind niet in suist.

Verder is het m.n. voor gesproken woord, niet voor muziek. Bijna alle recensies die ik vind, gaan over muziek, hoe geweldig de bass wel niet is enzo. En dat is nou juist niet wat ik zoek; het gaat er vooral om dat spreekstemmen goed te verstaan zijn. Het middenbereik van de frequenties moet goed vertegenwoordigd zijn, en niet een overdreven bass. Zeker bij mannenstemmen gaat het anders ten koste van de verstaanbaarheid.

Het moet een degelijk geheel zijn, met een snoer dat niet gemakkelijk stuk gaat en met luidsprekergedeeltes die niet bij het eerste druppeltje regen de brui eraan geven (bij fikse regen hou ik 'm wel af, maar een beetje gemiezer moet ie aan kunnen) Volumeregeling aan het snoer of anderszins gemakkelijk bereikbaar op de fiets is een pré.

Qua prijs dacht ik aan max 50 euro (geluidskwaliteit voor muziek hoeft niet geweldig te zijn; het gaat me dus vooral om verstaanbaarheid van gepraat).

Iemand enig idee wat ik het beste kan kiezen, met bovenstaande in gedachte? Ik vond de Sennheiser PX100, en die lijkt aan veel vereisten te voldoen, maar ik ben een beetje bang dat ie te veel bass en te weinig middentonen geeft. En verder heb ik niet echt wat kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie helpen! Alvast bedankt! :)

Oh ja, w.b. verkeersveiligheid: gedurende die 15 km heb ik feitelijk alleen te maken met automobilisten bij stoplichten (en als je netjes wacht tot je groen hebt, kun je daar ook met MP3-speler veilig langsrijden); op het fietspad rijdt daar en dan bijna niemand. Bovendien wil ik juist een koptelefoon die weinig (wind)ruis geeft en die overig geluid van buiten wel doorlaat, zodat ik het verkeer kan horen.

• Hot Pixel
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 18:59

Hot Pixel

King of no pants

Yo, ook een fietser hier. Zit ook altijd een vergelijkbare tijd op de fiets.
Ik ben bang dat je een onmogelijke combo hebt omschreven. Windruis heb je altijd last van op de fiets met een koptelefoon. Dit zorgt ervoor dat je'm al snel wat harder zet dan met doppen. Zeker als je woorden wilt verstaan. Niet goed voor je oren. Een grote, open koptelefoon is eigenlijk ook geen optie, want dat wordt bijzonder oncomfortabel op de fiets. Met name achter je oren wordt het erg broeierig. Overigens kunnen open koptelefoons ook niet zo goed tegen de regen (omdat de drivers 'open' liggen).
Als ik jou was zou ik gewoon een goedkope koptelefoon aanschaffen (KSC75 bv.), en kijken hoe het bevalt. Zelf heb ik in-ears. Na een wenperiode van een week zou ik nu niets anders meer willen. Muziek kan veel zachter dankzij het uitblijven van windruis, en heb voel me ook niet 'afgesloten' van het verkeer. Er lekt altijd wel omgevingsgeluid naar binnen. Mocht je het willen proberen: check deze eens: Soundmagic pl30.

Kijk ook eens naar:
- KSC75
- Koss Portapro
- MS1 (deze is wel $99, maar de meerprijs van 20E absoluut waard IMO. Voor jouw doel is't echter overkill, en zou de KSC75 al ruim voldoende zijn)

• swbr
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:39
Heb je al ooit eerder gefietst terwijl je naar een audioboek luisterde? Mijn ervaring is dat m'n concentratie op de fiets (en ook in de auto trouwens) in eerste instantie uit gaat naar m'n omgeving, waardoor ik complete stukken van een audioboek mis.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• wateengedoe2
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-11-2010
Probleem is opgelost; ik heb nog een clip-on-koptelefoontje gevonden dat al zo oud als methusalem is en hier ergens binnen lag. Een Panasonic RP-HS70. Vandaag uitgetest op de fiets, en met een tamelijk laag volume (waarbij ik het verkeer nog prima hoor) kan ik een podcast zonder problemen volgen. Het zit ook lekker en houdt zelfs mijn oren nog een beetje warm.

@ Antaresje: ik hou er helemaal niet van om in druk/ingewikkeld verkeer een koptelefoon op te hebben op de fiets of naar verhalen te luisteren op de autoradio. Deze fietsroute is echter zeer simpel, het enige verkeer waar ik echt mee te maken heb, zijn auto's op kruispunten die door stoplichten geregeld worden (gewoon een kwestie van door groen rijden, dus). Ik kon in ieder geval zonder problemen naar deze ietwat frivole podcasts luisteren. E-books nog niet uitgeprobeerd; mocht het te ingewikkeld zijn, dan hou ik het gewoon bij de wat lichtere stuff van SQPN :)

[Voor 4% gewijzigd door wateengedoe2 op 09-11-2010 16:09]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee