Toon posts:

HDD spin up na standby

Pagina: 1
Acties:

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Topicstarter
Ik heb in mijn pc een 5 tal Western Digital HDD's zitten
HDD0: - OS 74GB Raptor
HDD1+2 (RAID 1): - Data 2x 320GB RE
HDD3: - Media 250GB
HDD4: - Games 150GB Raptor

Nu heeft 1 van deze schijven (ik vermoed 1 van de 2 disks in de RAID1 set) het volgende issue:

Nadat mijn pc (Windows 7 x64) in stanby is gegaan, komt 1 van deze schijven niet netjes meer op.
Ik blijft steeds het spinup geluid horen uit mijn pc.
Dit gaat over als ik een (warme)reboot geef. Daarna is het geluid weg.

Vreemde is juist, ik zie in de eventlog geen meldingen.
In de Intel Rapid Storage Tool geen errors.
Bij het booten ook niks.

Moederbod is een Asus P5B Premium Vista (BIOS 1001).

Heb als laatste redding ook mijn complete Windows 7 opnieuw geinstalleerd, helaas geen verschil.
Gelijk overal gelijk de nieuwste drivers van geinstalleerd, geen verschil. Probleem blijft.

Heeft iemand enig idee hoe ik erachter kan komen welke schijf dit is, zodat deze onder garantie omgeruild kan gaan worden voordat het echt fout loopt (weet dat bij RAID1 de data nog niet weg is, maar goed. Beter genezen dan voorkomen!).
Of als het ergens een instelling is in het BIOS/schijf/OS, etc waar ik overheen heb gelezen houd ik mij ook aanbevolen.

Standby helemaal uitschakelen vind ik geen oplossing, ik vind het wel fijn dat het e.a. na verloop van tijd even uitgaat. Scheelt weer in de energiekosten. Als ik ga slapen of langere tijd weg ga dan zet ik het e.a. toch wel in het geheel uit.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

Probeer steeds met OS + 1 hdd(raid set) te booten, dan merk je vanzelf welke het is. Zit het in de Raid1: trek gewoon 1 voor 1 de schijven er uit, en boot. Met raid1 ben je dan nog niets kwijt (zet wel even auto-initialize uit in de raid bios).
Hang anders je schijven 1 voor 1 in de pc, en lees de smartwaarden uit (voor de losse disks kan dat sowieso al).

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Hoe doe je dat laatste? De smartwaarden uitlezen?

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:51

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Derice schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:09:
Hoe doe je dat laatste? De smartwaarden uitlezen?
Door S.M.A.R.T in te schakelen in de bios en uitlezen kan je dmv http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/wiki of programma's zoals HD Tune.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Smart staat aan.
Zal eens (thuis) kijken naar die tools. Thanks! :)

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Misschien een idee om gewoon eens de diagnostic tooling van Western Digital zelf te downloaden? Ik raad aan om de ISO te downloaden, zodat je geheel buiten windows om kunt testen.

Linkje naar verschillende downloads: http://support.wdc.com/pr...load.asp?level1=6&lang=en

[Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2010 18:22]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
HD tune ziet alleen mijn RAID set, niet de individuele drives (zo ziet Windows ze overigens ook).

Voel er weinig voor om die RAID set te slopen.

• Twister336
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Volgens mij krijg je een behoorlijke stroompiek als vijf HDD's gelijktijdig vanuit standby beginnen te draaien en misschien kan jouw voeding dat niet aan.

Ik vind het overigens wel vreemd dat je je zorgen maakt over de energiekosten terwijl je vijf kleine HDD's gebruikt.
Om de energiekosten laag te houden is een SSD als bootschijf en een (grote) groene HDD voor de overige data ideaal.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:50
Twister336 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:19:
Volgens mij krijg je een behoorlijke stroompiek als vijf HDD's gelijktijdig vanuit standby beginnen te draaien en misschien kan jouw voeding dat niet aan.

Ik vind het overigens wel vreemd dat je je zorgen maakt over de energiekosten terwijl je vijf kleine HDD's gebruikt.
Om de energiekosten laag te houden is een SSD als bootschijf en een (grote) groene HDD voor de overige data ideaal.
Alleen speelt natuurlijk de aanschafkosten ook een rol.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Heb een 600W Zalman voeding, denk dat die de piek toch wel aardig kan opvangen.
SSD ga ik nog niet aanschaffen, systeem wat ik nu heb is nog niet oud genoeg daarvoor.
Voor mij zijn de schijven overigens groot zat. ;)

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 12:08

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Outerspace schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 09:17:
[...]

Door S.M.A.R.T in te schakelen in de bios en uitlezen kan je dmv http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/wiki of programma's zoals HD Tune.
Dat en ook die diagnodic tools zullen niet door een raid heen kunnen kijken vermoed ik. dus pak die WD iso (_dune_) en sluit de harde schijven 1 voor 1 op de normale SATA aansluitinen aan.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Twister336
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Derice schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:31:
Heb een 600W Zalman voeding, denk dat die de piek toch wel aardig kan opvangen.
Voor het opspinnen van een niet zo recente schijf moet je rekenen op een stroompiek van 2,5A. x5 is dus 12,5A. Normaal gezien moet een voeding van 600W dat wel kunnen opvangen maar misschien kun je best toch even de specs bovenhalen. Zeker als je er nog andere schijven (bv. optische) aan hebt hangen.

Ik zou gewoon de powersettings van de schijven een voor een uitschakelen.
Als het probleem blijft behalve bij het uitschakelen van de power settings van één van de schijven dan weet je meteen welke schijf het probleem veroorzaakt.
Als het probleem helemaal niet voorkomt ligt het waarschijnlijk aan de voeding.

Ik heb zelf al een paar keer HDD problemen gehad die veroorzaakt werden door voedingen. 2 daarvan waren Zalman voedingen (maar die bleken defect te zijn).
Voor mij zijn de schijven overigens groot zat. ;)
Ja, maar een groene schijf van 1TB kan de 4 dataschijven vervangen en dan kun je het verbruik met een faktor 10 naar omlaag brengen (van +/- 40 W naar +/- 4 W).

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

Heb je de schijven nu al eens los gehaald en 1 voor 1 getest?
RAID uit elkaar halen maakt niets uit, hang ze gewoon aan een andere controller en die zal ze zien als RAW schijven, kun je gewoon SMART uitlezen. Dan hang je ze samen weer terug op de originele controller, en voila!

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Nog niet, nog geen tijd voor gehad.
Staat dit weekend in de planning, net als dat testen met die .ISO

Andere controller heb ik niet, gebruik de onboard chipset.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Derice schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:48:
Nog niet, nog geen tijd voor gehad.
Staat dit weekend in de planning, net als dat testen met die .ISO

Andere controller heb ik niet, gebruik de onboard chipset.
Welk moederbord gebruik je, veel moederborden hebben namelijk een tweede controller aan boord.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee