Intern IP toewijzen

Pagina: 1
Acties:

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 20:06
Hallo,

Ik zit met een probleem:
Een intern IP toewijzen aan mijn computer en een andere laptop in het huis in de router.
Nu zit ik met het probleem dat ik een kabel modem/router heb en een wireless router. De wireless router zit aan deze kabel modem/router verbonden en dat werkt allemaal prima. (Dit gaat allemaal over mijn eigen PC)
Het probleem is welke instellingen ik moet invoeren m.b.t. IP-adres en Standaardgateway.
Via ipconfig in CMD heb ik de volgende gegevens:

Sitecom WL-340 (wireless router)
IP-adres: 192.168.0.100
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.0.1
DNS-server: 10.0.0.138

Echter ga ik in mijn wireless router kijken (de Sitecom WL-340) vind ik het volgende:
IP-adres: 10.0.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 10.0.0.138
DNS-server: 10.0.0.138

De IP-adressen en standaardgateways verschillen dus, ik ben een beetje radeloos welke ik nu moet instellen in het TCP/IP protocol om alles werkende te krijgen, tot op heden is niets gelukt.
Een alternatieve DNS-server kom ik ook zo 123 niet achter.

[ Voor 4% gewijzigd door Moonborne op 08-11-2010 21:05 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Pak een adres in dezelfde range als het apparaat waarop je het aansluit. Neem ook de gateway en DNS-server over van dat apparaat.

Waarom doe je dit eigenlijk, is een DHCP-reservering op MAC-adres niet makkelijker?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-02 21:46

CoolGamer

What is it? Dragons?

Je zou DHCP en NAT kunnen uitzetten op je wireless-router. Dan is het ook opgelost. Dan gebruikt je wireless-router niet zijn eigen range.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Moonborne
TheCoolGamer schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:07:
Je zou DHCP en NAT kunnen uitzetten op je wireless-router. Dan is het ook opgelost. Dan gebruikt je wireless-router niet zijn eigen range.
Deze heb ik zojuist beide uitgezet in de wireless router, vervolgens had ik geen internet meer?

@CodeCaster: Dit doe ik zodat ik een vast intern IP-adres kan toewijzen aan deze computer, want deze verandert op dit moment continue waardoor ik mijn IPv6 tunnel niet aan de praat kan krijgen.
"is een DHCP-reservering op MAC-adres niet makkelijker?" Zegt mij helaas niets, ben niet geheel thuis in de netwerkwereld.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De DHCP server hoeft niet uit. Is wel zo handig die aan te laten staan als je eens tijdelijk een computer in het netwerk op wilt nemen. Ze moeten niet in beide apparaten actief zijn want dan krijg je 'een gevecht om de macht'. (gargl) Vaak hebben apparaten een auto stand waarin een van de DHCP servers zichzelf uitschakelt als er een andere DHCP server gedetecteerd wordt.

Ik denk dat beide apparaten standaard andere subnetten gebruiken. Je modem/router kent dan een IP adres aan je wireless router toe om ermee te communiceren en die wireless router kan dan aan de cliënt kant evt. een ander subnet gebruiken. Je krijgt mogelijk je IP adres toegewezen door de DHCP server in je wireless router die op een 192.168 subnet staat en dat je modem/router op een 10.0 subnet met je wireless router communiceert maar het kan misschien ook anders zijn.

Het is het makkelijkst uit te zoeken als je ook even contact maak met de setup web-interface van je modem/router en daar de instellingen bekijkt.

Verder moet je alle gegevens die ipconfig je vertelt invoeren bij de TCP/IP instellingen met alleen een IP adres van jouw keuze in hetzelfde subnet. Je moet daar dan ook wel de gateway en de DNS server(s) opgeven. Dan zou het naar ik verwacht moeten werken.

Wat voor modem/router heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 08-11-2010 21:46 ]

• Moonborne
CaptJackSparrow schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:42:
De DHCP server hoeft niet uit. Is wel zo handig die aan te laten staan als je eens tijdelijk een computer in het netwerk op wilt nemen. Ze moeten niet in beide apparaten actief zijn want dan krijg je 'een gevecht om de macht'. (gargl) Vaak hebben apparaten een auto stand waarin een van de DHCP servers zichzelf uitschakelt als er een andere DHCP server gedetecteerd wordt.

Ik denk dat beide apparaten standaard andere subnetten gebruiken. Je modem/router kent dan een IP adres aan je wireless router toe om ermee te communiceren en die wireless router kan dan aan de cliënt kant evt. een ander subnet gebruiken. Je krijgt mogelijk je IP adres toegewezen door de DHCP server in je wireless router die op een 192.168 subnet staat en dat je modem/router op een 10.0 subnet met je wireless router communiceert maar het kan misschien ook anders zijn.

Het is het makkelijkst uit te zoeken als je ook even contact maak met de setup web-interface van je modem/router en daar de instellingen bekijkt.

Verder moet je alle gegevens die ipconfig je vertelt invoeren bij de TCP/IP instellingen met alleen een IP adres van jouw keuze in hetzelfde subnet. Je moet daar dan ook wel de gateway en de DNS server(s) opgeven. Dan zou het naar ik verwacht moeten werken.

Wat voor modem/router heb je?
Het schijnt te werken, bedankt. :)
Omdat ik voor deze PC een vast intern IP heb toegewezen, moet ik dit dan ook doen voor de andere PC in dit netwerk of mag die gewoon variëren, (maakt mij niets uit, als deze PC maar een vast IP-adres heeft).

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt prima vaste adressen en door een DHCP server toegewezen adressen door elkaar heen gebruiken. Zolang er maar een DHCP server actief is. Als je vaste adressen toewijst moet natuurlijk elk IP adres maar 1 maal gebruikt worden. Ook kun je gewoonlijk opgeven hoeveel IP adressen een DHCP server mag uitdelen en met welk nummer deze begint. Als je zoveel vaste IP adressen in datzelfde bereik dat voor de DHCP server gereserveerd is zou gebruiken zou de DHCP server geen vrije IP adressen meer kunnen vinden maar dat is iets dat in kleine thuisnetwerken niet gauw zal voorkomen tenzij je de zaken heel erg fout configureert.
Pagina: 1