Toon posts:

Trillende nanoveren

Pagina: 1
Acties:

• Garma
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
Beste redactie,

nieuws: Delftse trillende nanoveren mogelijk geschikt als computerbits

Ik waardeer wetenschappelijke artikelen op tweakers zeer (ietsje meer zou best mogen), maar dit kan m.i. echt niet, dit artikel is gewoon niet leesbaar voor iemand die niet vrij diep in de materie zit. Heeft de schrijver niet gewoon het bronartikel losjes gekopieerd?

zaken die niet worden toegelicht:
- resonerende nanostructuren?
- nanoveren?
- cantilevers beschrijven als aan een kant vastgeankerde nanoveren is niet verhelderend
- Piezo kristallen?

Het probleem is niet dat dit te ingewikkeld is (en aan mijn niveau ligt het ook niet geloof me, ben een technicus uit Delft) en ik vind dit soort dingen ook heus wel boeiend. Dit valt best uit te leggen met iets meer moeite.

Als sidenote: Het lijkt me ook wel relevant wat het belang van deze vinding is; als onderaan geconcludeerd wordt dat het te betwijfelen valt of deze methode energiezuiniger of sneller is, wat is dan het belang? Dan kan je elk natuurkundig/elektrotechnisch/computer-science phd-afstudeerverslag wel gaan publiceren of niet?

[Voor 22% gewijzigd door Garma op 08-11-2010 20:01]

• willemdemoor
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14-09 22:51

willemdemoor

Redacteur
Garma, je hebt in principe wel gelijk wat verdere diepgang betreft. Maar enige achtergrondkennis voor dit soort stukken lijkt me wel gewenst, zeker omdat over onderdelen al eerder geschreven is. Zo zijn cantilevers al eerder voorbij gekomen, ook in afm-toepassingen. Ook het piëzo-elektrisch moge bekend zijn, iedereen heeft toch een digitaal polshorloge gehad? Ook hierover is overigens al regelmatig bericht.
Nogmaals, je hebt een goed punt, maar als alle begrippen iedere keer moeten worden uitgelegd, wordt het steeds een heeeel lang artikel :)
Wat de relevantie betreft: er worden toepassingen gemeld, maar zoals je weet, zijn directe toepassingen van vrij fundamenteel onderzoek zelden op korte termijn realiseerbaar. De criteria om sommige onderwerpen eruit te pikken zijn in dit geval onder meer het Nederlandse sausje :)

• Garma
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
ook een goede reden inderdaad.
helder verhaal, thanks.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee