Toon posts:

Snelle WAN-LAN router met wifi en QOS gezocht. Help!

Pagina: 1
Acties:

• Fallen Angel
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Fallen Angel

Drum my Bass || Love my Lain

Topicstarter
Allen,

Morgen wordt mijn Ziggo 120Mbit lijn werkelijkheid. Ik heb in het verleden een 80Mbit verbinding van Ziggo gehad en kwam er achter dat veel routers moeite hebben met 50+Mbit WAN -> LAN snelheden. LAN -> LAN was natuurlijk wel altijd netjes 100. Ook het (goed) instellen van QOS (op poort / ip / app etc.) is in veel routers een doffe ellende.

Nou heb ik een tijdje moeten behappen met ADSL... 7Mbit, tranen met tuiten etc. Máár, ik kwam er toen ook achter hoe het wél kon qua QOS. Ik spreek dan over een FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A. Gloeiende wat is het instellen van QOS in dat ding kinderspel, evenals bijvoorbeeld port forwarding. Het kreng kan ook gewoon routeren zonder ADSL verbinding, maar goed, 100mbit max en ik weet de maximale WAN -> LAN throughput niet.

Lang verhaal, even een rijtje, wat zoek ik nou:
  • Liefst 200Mbit WAN -> LAN throughput, met het oog op eventueel toekomstige snelheidsverhogingen
  • Liefst 802.11N
  • Goede QOS instelmogelijkheden
  • Goed in te stellen qua port forwards (ik heb een zyxel gezien die het gewoon niet deed, je stelde in, restartte, vervolgens gebeurde er niets en zaten je poorten nog dicht)
  • Liefst natuurlijk Gbit lan, maar dat zal automatisch wel bij een 200+Mbit WAN -> LAN throughput
Soms is Lord Google mijn grootste vriend, maar voor dit eisenpakket heb ik het na uren lezen en zoeken maar opgegeven. Dát, en Tweakers zijn Tweakers.

[small]Subvraagjes

• Ik heb nog nooit gewerkt met DDWRT, is het iets om compatibiliteit daarmee mee te nemen in de beslissing?
• Ik game zowel op de PC als op de XBOX 360 online, dus lage pingtijden zijn prettig.

Andre Manuel: "Een goeie tukker, is geen motherfucker"

Grammatica; het is echt niet optioneel.

• KoosDijk
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:22
Ik heb de WNDR3700, die schijnt aardige throughput te moeten halen (mag ook wel met een 600 Mhz CPU).

• Fallen Angel
  • Niet online

Fallen Angel

Topicstarter
KoosDijk schreef op maandag 08 november 2010 @ 18:41:
Ik heb de WNDR3700, die schijnt aardige throughput te moeten halen (mag ook wel met een 600 Mhz CPU).
Bedankt voor je tip, ik zie inderdaad her en der dat de snelheden erg netjes zijn met deze router. 400+Mbit zelfs. Maar dit beantwoord nog niet mijn andere vragen. Ik zit liever met een 250Mbit router die QOS en Port Forwarding goed snapt en ook nog eens een nette performance over 802.11N haalt dan met een router die supersnel is maar waar de interface en instellingen een hel van zijn.

• thaan
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 16:08
Fallen Angel schreef op maandag 08 november 2010 @ 19:04:
[...]

Bedankt voor je tip, ik zie inderdaad her en der dat de snelheden erg netjes zijn met deze router. 400+Mbit zelfs. Maar dit beantwoord nog niet mijn andere vragen. Ik zit liever met een 250Mbit router die QOS en Port Forwarding goed snapt en ook nog eens een nette performance over 802.11N haalt dan met een router die supersnel is maar waar de interface en instellingen een hel van zijn.
Mijn persoonlijke (Tweaker) ervaring is, dat een Linksys interface best netjes is. Doet wat hij moet doen, redelijk uitgebreid ook nog.

Ik weet niet of je ooit de interface van een Thomson hebt gezien (die goedkope KPN modems) maar die zijn om te huilen. Dan pink je een traantje weg als je met een Linksys mag werken. Als hij DDWRT of Tomato kan draaien wordt het alleen maar mooier.

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-09 18:48
DD-WRT is wel lekker uitgebreid en ik vind het instellingen-menu er logisch en goed uitzien. Ik zou sowieso voor een router met DD-WRT compatibiliteit gaan.

Voor de Netgear, bekijk dit topic eens: Netgear WNDR3700N

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:19

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
TP-Link WR1043ND ?

pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Alle functies die je wilt, en DD-WRT compatible. Ook performance is prima, rond de 140Mbit

• Fallen Angel
  • Niet online

Fallen Angel

Topicstarter
Oh die specs van de Netgear zijn inderdaad wel nice. Ook de WAN-LAN is goed volgens verschillende bronnen inderdaad.

Ik heb in ieder geval een slachtoffer gevonden om eens nader uit te pluizen en veel tijd en energie in te steken, waarvoor dank. Nu maar eens kijken wat de ervaringen met QOS en DDWRT zijn.

• nielsl
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-09 20:57
DJSmiley schreef op maandag 08 november 2010 @ 19:47:
TP-Link WR1043ND ?

pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Alle functies die je wilt, en DD-WRT compatible. Ook performance is prima, rond de 140Mbit
I agree, hier nog een happy camper met goede ervaring. En dat voor die prijs, "vergelijkbare" routers, in ieder geval qua WAN-LAN throughtput kosten minimaal het dubbele

• Neck
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-08 19:51
de DrayTek 2130 een idee?

http://www.draytek.nl/pages/producten/2130/main.htm

[Voor 13% gewijzigd door Neck op 08-11-2010 21:03]

• Trubo
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:58
Nog even een note over Zyxel, die zijn wel erg goed in te stellen maar hierbij moet je wel rekening houden dat je de firewall onafhankelijk van de (NAT) poorten dient te configuren. QoS is ook perfect in te stellen al zijn andere opties verspreid in de interface. Wat gebruiksgemak is het misschien niet een van de betere.

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-09 13:16

mace

Sapere Aude

De 3700 heeft QoS die goed werkt maar hij is wel vrij beperkt.

Port forwarding is wel goed geregeld.

edit: Zie de review: http://www.smallnetbuilde...netgear-wndr3700-reviewed

[Voor 38% gewijzigd door mace op 10-11-2010 11:33]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee