Toon posts:

Defect aan Asus laptop, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1
Acties:

• Tuxinator
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
Meer dan drie jaar ben ik al in het bezit van een Asus F3JR laptop, niets over te klagen tot voor kort... Enkele dagen geleden viel er opeens een stuk plastic (van binnenuit) van de onderste case af op de plaats van het linker scharnier. Blijkt dat de scharnier hier met openen en sluiten van het beeldscherm iedere keer druk op zet, in plaats van metaalmoeheid lijkt 't hier dus te gaan om "plasticmoeheid". Met de laptop is altijd voorzichtig omgesprongen en na meer dan drie jaar is er buiten dit nog geen krasje te bekennen. Wel heeft het openen en sluiten van het beeldscherm altijd al wat gekraak opgeleverd, daar heb ik echter nooit wat achter gezocht.

Op internet ben ik al aan het Googlen geweest en heb meerdere topics gevonden van mensen die dezelfde problemen hebben ondervonden met Asus laptops.

Link: http://vip.asus.com/forum...Jp&page=1&SLanguage=en-us
Link naar afbeelding (zo ziet het hier bijna exact hetzelfde uit): http://agadez.free.fr/img/IMG_9644.jpg

Dat er een stukje plastic is afgebroken is nog niet zo'n ramp, erger is dat ik het zelf niet kan repareren. Secondelijm heeft geen nut aangezien er op dat gedeelte iedere keer druk wordt gezet. Dat gaat simpelweg niet houden. Het punt is dat dit zich makkelijk kan uitbreiden met als resultaat dat dadelijk het hele beeldscherm los hangt.

Ik weet op dit punt eigenlijk niet waar ik sta als consument, vandaar dit topic. Er is duidelijk sprake van een fabricagefout aan de kant van Asus, zeker aangezien er meerdere mensen last hebben van dit verschijnsel. Ik had een aanvullende verzekering aangeschaft bij de laptop van drie jaar, die is echter verlopen sinds enkele maanden.

Mijn vragen:

- Zijn er meer mensen hier die soortgelijke ervaringen hebben met dit verschijnsel bij Asus?
- Kan ik Asus hiervoor aansprakelijk stellen, ook nadat de garantie is verlopen?

Just remember... if the world didn't suck, we'd all fall off.

• Twazerty
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:38

Twazerty

AVCHDCoder developer

Heb zelf een vergelijkbare constructie in mijn asus laptop van bijna 3 jaar oud. Ik herken het probleem dan ook (nog) niet. Ik niet dat je na 3 jaar nog iets kunt doen. 3 jaar is toch wel een verwachte levensduur voor laptops.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Tuxinator
  • Niet online
Ik was er al bang voor. Tweedehands is dit gedeelte slechts éénmaal te vinden op Internet (via Ebay en enkel levering binnen Australië), van de prijzen van Asus word je ook niet vrolijk als ik de onderstaande quote moet geloven.
107 euros (all charges included) just to send back and have a cost estimation for the reparation :
- 30 euros (exclusive of taxes) just for shippment
- 60 euros (exclusive of taxes) to get an estimation

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Misschien kan je eens met de laptop langs een plaatselijke pc-zaak gaan en eens na-vragen wat zij tellen voor eventueel vervangen/reparatie althans ik weet dat de lokale pc-zaak bij mij in de buurt ook laptops repareert. Verder denk ik dat je qua aansprakelijkheid en garantie nog weinig doen kan want 3 jaar is inderdaad zoals Twazerty schrijft de verwachte levensduur van een laptop.

Zelf vind ik dat ergens wel een beetje wrang want als je naar de aanschafprijs kijkt van een laptop zou je toch mogen verwachten dat deze veel langer mee moeten gaan en vandaar dat ik dus geen laptop heb aangeschaft en alleen met een desktop pc werk maar dat terzijde.

• Tuxinator
  • Niet online
Roel1966 schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:03:
Zelf vind ik dat ergens wel een beetje wrang want als je naar de aanschafprijs kijkt van een laptop zou je toch mogen verwachten dat deze veel langer mee moeten gaan en vandaar dat ik dus geen laptop heb aangeschaft en alleen met een desktop pc werk maar dat terzijde.
Dat is precies mijn gedachte. De laptop was destijds aangeschaft als extra PC naast de desktop, het ergste is ook nog eens dat deze amper is gebruikt (als ik m'n schijfprogramma bekijk 124 uur in totaal). Het komt er dus op neer dat indien je een defect aan je laptop krijgt, je maar beter een nieuwe kan kopen dan 'm in te sturen naar Asus. Het kostenplaatje loont zich gewoon niet. Achteraf balen dat de laptop niet meer gebruikt is, dan was dit tenminste eerder aan het licht gekomen.

Ik zal inderdaad nog eens informeren bij de plaatselijke PC winkel, indien de prijzen daar wat schappelijker zijn dan wil ik een vervanging van het onderdeel best overwegen.

Hartelijk dank voor jullie reacties!

• Twazerty
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:38

Twazerty

AVCHDCoder developer

Persoonlijk zou ik dit niet repareren. Kosten staan vaak niet in verhouding tot de ernst.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag me af in hoeverre je nog rechten hebt, zeker na meer dan 3 jaar is zoiets erg lastig. Je kan altijd Asus contacteren en vragen wat ze voor je kunnen betekenen maar ik heb er een hard hoofd in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:47
http://rma.asus.de/pick_eu/nl/

Gewoon even Asus bellen. Telefoonnummer staat op die site. Heb ik een aantal jaar geleden ook gedaan toen ik ranja over mn laptop had gegooid :X . Gewoon iemand van de RMA service aan de lijn die je gelijk verder kan helpen en helderheid kan geven. Wellicht dat je kunt proberen het onderdeel bij ze te bestellen en het dan zelf te vervangen. Repareren zal sowieso wel te door worden.

Een andere optie is om een een andere, helemaal kapotte, Asus F3 op V&A-sites te zoeken. Iedere F3-laptop is goed.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een body zal vast niet zo duur zijn. Onlangs voor een Dell D630 een besteld (bij Dell zelf), was 31€ ex. Neem aan dat ASUS niet veel zal afwijken van die prijzen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:47
Nee denk het niet inderdaad. In het verleden was het zelfs zo dat ik geregeld in de ervaringen-topics las dat Asus gelijk ook maar even een nieuwe case om de laptop gooide als ze toch al bezig waren.

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Het is jammer dat het probleem zich nu pas voor doet, maar dit lijkt mij toch echt een fabricagefout (als je er inderdaad zorgvuldig mee bent omgegaan en weinig hebt gebruikt). Zeker als je niet de enige bent en anderen exact hetzelfde probleem hebben.

Als je de body los kan bestellen is het waarschijnlijk goed zelf te maken. Je hebt waarschijnlijk alleen een PH00, PH0 en Torx 8 schroevendraaier nodig.

Je kan ook kijken bij bijvoorbeeld http://www.replacedirect.nl/

[Voor 7% gewijzigd door Kid Jansen op 09-11-2010 00:23]

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17:45

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica