Toon posts:

KRK VXT 6: Verschil geluidskaarten / Brom

Pagina: 1
Acties:

• Patrick V.
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:28
Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van 2 KRK VXT 6 monitoren. Deze heb ik voor nu als 'tijdelijk' aangesloten op een ESI U24 XL 24bit USB interface externe geluidskaart.

Een kennis van mij heeft exact dezelfde KRK's opgesloten op een MOTU 828 mk3 FireWire audio interface.

Echter heb ik nu beide opstellingen horen spelen, bij zijn set is er een veel diepere bass aanwezig, waar het bij mijne blijft steken op een punch/kick met een gering bass geluid.

Zijn gele 6 inch woofer gaat ook vele male meer op en neer dan mijne die zo goed als stil blijft staan.

Komt dit verschil nou werkelijk door de geluidskaart? Zoja, waar zou dit in kunnen zitten? Frequentie bereik?
Ik snap goed dat ik nu een 100 euro geluidskaart vergelijk met een geluidskaart van 700 euro.

Nu mijn 2e vraag:
Ik heb last van een lichte brom uit mijn speakers, eerst zaten de KRK's aangesloten op dezelfde stekker doos als mijn computer maar toen was de brom vele male sterker.

Ik heb overigens geen geaarde stopcontacten in huis, kan dit het probleem zijn? Zo ja hoe zou ik zoiets kunnen aanpakken? Ze zitten nu aangesloten op een aparte sterker doos.

• BHQ
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-09 09:25
Aarding kan wel wat uitmaken ja. Mijn RP6's zijn enkel erg allergisch voor telefoons in de buurt.. Dat ronduit vervelende geluid als men je belt. Ongeaard, in principe op dezelfde stekkerbak (zelfde circuit).

Qua bass, speel je hetzelfde materiaal af en had hij niet iets van een equalizer aan? Op normale volumes staan de drivers op het oog ook gewoon stil hier.

[Voor 9% gewijzigd door BHQ op 08-11-2010 16:01]

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-09 19:43
Ik zou punt 1 dat aardingsprobleem op gaan lossen. Een computer heeft randaarde nodig ivm. de constructie van de voeding. Overweeg het trekken van een fatsoenlijke aardedraad, geknutsel met draadjes aan CV leidingen is ten zeerste af te raden trouwens. :P

Dat verschil in bas kan nooit van het verschil in geluidskaart prijsklasse komen. Denk aan een EQ setting en gebruikte muziek. Verschillen in volume instellingen kunnen ook invloed hebben op de basweergave is mijn ervaring. Dus denk aan hoe hard is het signaal richting mijn monitoren en hoe hard staan de monitoren afgesteld. Ik zou daar ook eens wat mee spelen.

[Voor 23% gewijzigd door AtomicShockwave op 08-11-2010 16:14]

• AJK
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:58

AJK

...

Op de achterzeide zitten 2 potmeters om de hoog en laag versterking los van elkaar te regelen. Op 0db heb je goed gebalanceerd monitor geluid maar als je de bass op +6db zet dan kun je dat eventueel boosten.

Staan de monitors in beide gevallen gebalanceerd aangesloten (XLR/TRS) of met de tulpjes? Dat scheelt namelijk ongeveer 14db op de uitgang

[Voor 7% gewijzigd door AJK op 08-11-2010 17:08]

• Patrick V.
Bedankt voor jullie reacties.

Het is een huur huis, maar ik zag net dat erin de badkamer wel 2 geaarde stopcontacten zitten. Ik ga ze straks eens aansluiten via een verleng snoer op dat stop contact. Ik heb het gecontroleerd op mijn Z-5500, daar heb ik er ook last van (nooit gehoord, maar nu van dichtbij wel)

We draaide de zelfde nummers, zelfde instellingen kwa potmeters & db level knopje (+6 db)

Heb vandaag mijn KRK's aangesloten op zijn geluidskaart, en ze gaven het zelfde geluid als zijn set monitoren. Zijn geluidskaart is geheel neutraal, net als zijn Logic.

Enige verschil is dat ik in Cubase 5 werk (Windows 7), maar dat mag geen verschil uit maken neem ik aan.

De KRK's zijn met XLR -> Jack aangesloten

[Voor 3% gewijzigd door Patrick V. op 08-11-2010 18:08]

• NMNN
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 12:26
Patrick V. schreef op maandag 08 november 2010 @ 18:06:

De KRK's zijn met XLR -> Jack aangesloten
Gebalanceerd of niet? Dat maakt bij mij ook een wereld van verschil.

• Patrick V.
Ja :) Bij hem bromde de monitoren overigens niet.

[Voor 96% gewijzigd door Patrick V. op 08-11-2010 18:35]

• NMNN
Ja, gebalanceerd of ja niet-gebalanceerd? :)
Het brommen kan overigens volledig los staan van de dynamiek uit je speakers.
In mijn situatie; KRK rokit8, heb ik zonder balancering weinig volume nodig, dus de knoppen laag en dan heb ik hard geluid en weinig dynamiek. Gebruik ik gebalanceerde lines moet ik weliswaar het volume hoger zetten om tot hetzelfde niveau te komen maar dan geniet ik wel van vol geluid en bergen dynamiek.

Het brommen kan zoals genoemd komen van niet-geaarde contacten, aardlussen enz. Het is naast een geaard-contact ook verstandig om je kabels gescheiden te houden. Dus audio niet langs monitor- of voedingskabels.

• Patrick V.
Gebalanceerd :p

Ik pak zo mn hele setje eens op richting de badkamer dan heb ik geen last van andere kabels of iets dergelijks.

• Swagger
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 03-09 16:43
Is er geen verschil in plaatsing? Heeft hij de speakers dichter bij een muur staan misschien? Hoe groot is zijn kamer en hoe groot is jou kamer.

Dit lost het brommen niet op maar verschil in bass wel, heb je zijn geluidskaart naar jou meegenomen of jou speakers naar hem?

• Patrick V.
Plaatsing is vrijwel het zelfde, mijne staan meer naar de muur toe maar dat maakt niets uit bij KRK's neem ik aan want de lucht komt er aan de voorkant uit.

Mijn kamer is breder, maar ik schat qua grote even groot. Maar dat moet toch niks uit maken qua werking van de woofer?

Ik heb nu mijn speakers en kabels volledige los van de rest, en via een ge-aard stop contact, de brom is nu weg.. ik hoor alleen een lichte zuis uit de tweeters komen.

Ik heb mijn speakers naar hem mee genomen.

• NMNN
Patrick V. schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:16:
Plaatsing is vrijwel het zelfde, mijne staan meer naar de muur toe maar dat maakt niets uit bij KRK's neem ik aan want de lucht komt er aan de voorkant uit.

Mijn kamer is breder, maar ik schat qua grote even groot. Maar dat moet toch niks uit maken qua werking van de woofer?

Ik heb nu mijn speakers en kabels volledige los van de rest, en via een ge-aard stop contact, de brom is nu weg.. ik hoor alleen een lichte zuis uit de tweeters komen.

Ik heb mijn speakers naar hem mee genomen.
De plaatsing van je speakers is zeer belangrijk en van grote invloed op, vooral, het laag. Die brom krijg je zo te zien wel weg met wat kabel-management. Gebruik nu thuis ook gebalanceerd en volgens mij ben je klaar.

• Patrick V.
Ik heb thuis alles gebalanceerd aangesloten. De kabels zijn overigens wel 6 meter per stuk, maar dit mag toch geen probleem zijn?

Ik zou het erg zonde vinden als niet het geluid haal wat ik bij hem heb gehoord, dit klonk namelijk vele male voller dan wat ik nu beleef. Misschien eens kijken of ik zijn geluidskaart een keer hier kan krijgen.

Wat zou een ideale plaatsing zijn dan? Of moet je dat testen?

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-09 19:43
Ik blijf denken dat dit een driver/instellingsverschil is. Geluidskaarten, verschillen nu eenmaal daar in. Waarschijnlijk heeft hij een soort bas boost instelling aan staan, misschien zelfs zonder het zelf te weten. Als jij letterlijk meer conus excursie ziet kan het haast niet anders.

[Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-11-2010 11:26]

• Patrick V.
Zo'n gevoel kreeg ik ook al. Echter is de vraag of ik dat wel wil, ik produceer namelijk op deze monitoren dus heb niets aan boost's en rare equailizers.

Ik moet zeggen dat sinds gisteren met de kabels gescheiden alles al wel netter klinkt
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee